Η σωστή προετοιμασία για το πρώτο σας Brevet

Έχουν περάσει αρκετοί μήνες, από τότε που αγοράσατε την κούρσα σας. Οι βόλτες έχουν μεγαλώσει σε διάρκεια και σε απόσταση και πιθανότατα έχετε κάνει και τα πρώτα 100 χιλιόμετρα. Όταν το σχεδιάζατε φαινόταν ακατόρθωτο, όταν όμως το κάνατε, καταλάβατε ότι ήταν πιο εύκολο απ’ ότι φαινόταν.

Ίσως αποκτήσατε μια καλή μόνιμη παρέα για να ποδηλατείτε τις Κυριακές και ίσως κάποιος από την παρέα, είπε την μαγική λέξη: Μπρεβέ ( ή brevet). Ύστερα από τις πρώτες απαντήσεις και περιγραφές, ένα νούμερο καρφώθηκε στο μυαλό σας: 200 χλμ!!!

Αποφασίσατε να το βάλετε στόχο και να ξεκινήσετε την προετοιμασία για το πρώτο Brevet.

Δώστε χρόνο στον εαυτό σας

Όσο και να ακούτε ότι είναι εύκολο να το κάνεις αν ποδηλατείς με γκρουπ, αυτό δεν αλλάζει κάτι σημαντικό. Τα 200 χλμ είναι 200 χιλιόμετρα. Απόσταση που πρέπει να αντιμετωπίσετε με σεβασμό. Οπότε δώστε χρόνο στον εαυτό σας, να προετοιμαστεί (ψυχικά και σωματικά) κατάλληλα.

Δεν είναι μόνο η προπόνηση και τα χιλιόμετρα σε ένα μπρεβέ. Είναι και το γεγονός ότι πρέπει να λειτουργείτε αυτόνομα. Με άλλα λόγια, καλό είναι το γκρουπ, αλλά αν το χάσεις πρέπει να ξέρεις τι κάνεις…

Μόνο όταν νοιώθετε ότι είστε έτοιμος, θα πρέπει να το επιχειρήσετε.

Υψομετρικά

To 50% στην επιτυχία οποιουδήποτε πρότζεκτ είναι ο σχεδιασμός του. Δυστυχώς, το εκάστοτε μπρεβέ, είναι μια διαδρομή που κάποιος άλλος έχει σχεδιάσει για εσάς. Οπότε θα πρέπει να βρείτε αυτήν που ανταποκρίνεται περισσότερο στις «προδιαγραφές» σας.

Για αρχή θέλετε μια διαδρομή με λίγα υψομετρικά. Φυσικά υπάρχει μεγάλη συζήτηση για το «πόσα» υψομετρικά είναι πολλά ή λίγα.

Υπάρχει ένας βασικός κανόνας με τον οποίο μπορούμε να κατατάξουμε τα μπρεβέ, από πλευράς δυσκολίας: Τα υψομετρικά ανά 100 χλμ.

Παρακάτω παραθέτουμε ένα πίνακα που σας δίνει μια ιδέα

Κανόνας Υψομετρικών ανά 100 χλμ διαδρομής

Βαθμός Δυσκολίας Εύκολο Μέτριο Μέτριο προς Δύσκολο Δύσκολο Πολύ Δύσκολο
 Μέτρα/1οο χλμ  500 μ. 750 μ. 1000 μ.  1500 μ. 2000 μ.
 Μέτρα/200 χλμ  1000 μ.  1500 μ.  2000 μ.  3000 μ.  4000 μ.

Πάλι οι ορισμοί είναι σχετικοί, ανάλογα την φυσική κατάσταση καθενός, αλλά πρακτικά σας δίνουν μια κατεύθυνση.

Road Book

Με άλλα λόγια, ο θεματικός χάρτης της διαδρομής σας. Τις τελευταίες μέρες πριν το μπρεβέ, μελετήστε το. Τα μπρεβέ δεν είναι αγώνες, οπότε μην περιμένετε να βρείτε εθελοντές σε διασταυρώσεις ή βελάκια στην άσφαλτο.

Κάποια RB είναι βασικά και σας πληροφορούν για τις αποστάσεις από σημείο σε σημείο. Κάποια είναι πιο πολύπλοκα, δίνοντας σας και τις ενδιάμεσες αποστάσεις από τα σημεία ελέγχου. Μάθετε να τα διαβάζετε ή ρωτήστε το διοργανωτή οποιαδήποτε απορία έχετε.

Τελευταίο και βασικό: Οι χρόνοι ανοίγματος – κλεισίματος των σημείων ελέγχων. Αν φτάσετε σε κάποιο σημείο ελέγχου εκτός χρόνου, τότε θα ακυρωθείτε. Προσοχή εδώ!

Όλα τα παραπάνω, δεν χρειάζεται (ευτυχώς) να τα απομνημονεύσετε. Θα έχετε πάντα πάνω σας το RB  και όταν το χρειαστείτε, σταματήστε στην άκρη του δρόμου και ανοίξτε το. Γι αυτό το λόγο υπάρχει!

Κοντέρ – GPS

Το πρώτο είναι απαραίτητο, το δεύτερο περιττό` και εξηγούμαστε.

Το κοντέρ σας είναι απαραίτητο, γιατί σας δείχνει ανά πάσα στιγμή τα χιλιόμετρα που έχετε διανύσει. Έτσι, αν κάπου χαθείτε ή αποπροσανατολιστείτε, σταματάτε ανοίγετε το RB, βλέπετε στο κοντέρ σε ποιό χιλιόμετρο της διαδρομής βρίσκεστε και συνεχίζετε στη διαδρομή. Τα πιο πολλά πλέον κοντέρ είναι συμβατά και με παλμογράφο, οπότε παρακολουθώντας τους παλμούς σας, έχετε ακόμα μια ένδειξη για τη φυσική σας κατάσταση.

Πλέον όλοι μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αρχεία GPX, τα ψηφιακά αρχεία που απεικονίζουν διαδρομές. Με ένα αντίστοιχο κοντέρ που δέχεται τέτοια αρχεία, μπορεί κάποιος να «φορτώσει» τη διαδρομή και να καθοδηγείται. Σωστά;

Λάθος! Πρώτα απ’ όλα δεν προβλέπεται από τους κανονισμούς που διέπουν τα μπρεβέ, η χρήση ψηφιακών αρχείων (όπως και οδικής σήμανσης). Δεύτερον, οτιδήποτε ηλεκτρονικό έχει την τάση να βγάζει προβλήματα σε πολύωρες διαδρομές. Μπορεί η μπαταρία να αδειάσει, ή ( το πιο συχνό) οι δορυφόροι να μπερδευτούν και να σας στείλουν από άλλο δρόμο. Έτσι, και χρόνο θα χάσετε και το χειρότερο, μπορεί και να χάσετε κάποιο σημείο ελέγχου και να ακυρωθείτε. Τρίτον, οτιδήποτε ηλεκτρονικό σας στερεί τη χαρά της ανακάλυψης και του ταξιδιού, γιατί σας απομονώνει απο την ποδηλατική εμπειρία.

Οπότε βασιστείτε στο ένστικτο σας και στο RB του διοργανωτή.

Εποχή του χρόνου

Οι κλιματολογικές συνθήκες επηρεάζουν πάρα πολύ την απόδοση μας, πάνω στο ποδήλατο. Το κρύο μας στερεί δυνάμεις, και η πολύ ζέστη μας αφυδατώνει.

Οπότε για αρχή, καλό είναι να επιλέξετε μια διαδρομή την άνοιξη ή αρχές καλοκαιριού (Απρίλιο έως Ιούνιο). Μια άλλη επιλογή είναι το φθινόπωρο (Σεπτέμβριος – Νοέμβριος) που τα τελευταία χρόνια μας δίνει καλές θερμοκρασίες.

Όσο πιο άνετα θα είστε πάνω στο ποδήλατο σας, τόσο περισσότερο θα διασκεδάσετε στη διαδρομή.

Προπονήσεις

Το κομμάτι αυτό είναι ίσως αυτό που φαίνεται το πιο σημαντικό για εσάς, αλλά σίγουρα δεν είναι. Φυσικά χρειάζονται χιλιόμετρα στα πόδια σας για να τερματίσετε μια διαδρομή 200 χλμ. Σίγουρα όμως, δεν χρειάζεται να κάνετε μια αντίστοιχη διαδρομή 200 χλμ.

Αυτό που χρειάζεται είναι να συνηθίσει το σώμα σας πάνω στο ποδήλατο για αρκετές ώρες. Πρακτικά λοιπόν, θα πρέπει να έχετε κάνει μερικές διαδρομές 100-120 χλμ., και να μπορείτε να μένετε τουλάχιστον 5-6 ώρες πάνω στη σέλα.

Τις 3 τελευταίες εβδομάδες πριν το μπρεβέ, μαζέψτε περίπου 200-250 χλμ/εβδομάδα στα πόδια σας, για να μπείτε στο κλίμα.

Προσοχή: Τις τελευταίες 2 μέρες πριν το μπρεβέ, ξεκουράζεστε όσο μπορείτε.

Ποδήλατο

Το ποδήλατο είναι το εργαλείο που θα σας βοηθήσει στο ταξίδι σας. Οπότε πρέπει να το έχετε προετοιμάσει σωστά.

Πρώτα απ’ όλα τα ελαστικά. Θα πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση. Αν όχι, το μπρεβέ είναι μια καλή δικαιολογία για να τα αλλάξετε. Και φυσικά, χρησιμοποιήστε την ιδανική πίεση.

Όλα τα περιφερειακά πρέπει να δουλεύουν σωστά. Είναι καλή ευκαιρία να πάτε το ποδήλατο στο κοντινότερο κατάστημα, για να σας ρυθμίζει ό,τι χρειάζεται.

Προσοχή: Μην μπείτε στον πειρασμό να αλλάξετε κάποιο αξεσουάρ (σέλα, τιμόνι) ή να τροποποιήσετε κάποιες ρυθμίσεις. Οτιδήποτε δεν δουλέψει όπως πρέπει, θα σας επηρεάσει αρνητικά σε μια τόσο μεγάλη διαδρομή.

Ντύσιμο

Το γνωστό ρητό «Δεν υπάρχει κακός καιρός, μόνο κακό ντύσιμο» βρίσκει απόλυτη εφαρμογή στις μεγάλες αποστάσεις.

Αν επιλέξουμε τις εποχές που περιγράψαμε παραπάνω, δεν χρειάζεται έξτρα ρουχισμός.

Άλλες περιπτώσεις, όπου θα χρειαστούμε κάτι παραπάνω είναι:

  • Σε ανάβαση πάνω από 1400 μ., θα χρειαστούμε ένα ελαφρύ αντιανεμικό, για την κατάβαση.
  • Αν βρισκόμαστε αρχές άνοιξης ή μέσα φθινοπώρου, με υγρασία τα πρωινά, θα χρειαστούμε ένα ζευγάρι μανίκια. Αν κρυώνουμε περισσότερο, τότε και ένα ζευγάρι μπατζάκια.
  • Αν πάλι θέλουμε να δοκιμάσουμε ένα μπρεβέ σε πιο κρύες συνθήκες, καλύτερα να μην είναι το πρώτο μας.

Διατροφή

Τις 2 τελευταίες μέρες ξεκούρασης, είναι καλό να γεμίσουμε τις αποθήκες του οργανισμού με υδατάνθρακες. Οπότε το μενού μας θα πρέπει να έχει ζυμαρικά, όσπρια, ψωμί ολικής, λαχανικά και φρούτα.

Όσον αφορά στα τρόφιμα που θα πάρετε μαζί σας, ακολουθήστε το ρητό «καλύτερα να περισσέψουν, παρά να λείψουν». Πάρτε παραπάνω τρόφιμα από ό,τι υπολογίζετε ότι χρειάζεστε και διαφορετικά μεταξύ τους. Π.χ., από μπανάνες μέχρι τζελάκια, από τοστ μέχρι ενεργειακές μπάρες.

Προσοχή: Ισχύει η ίδια αρχή που εξηγήσαμε παραπάνω για τα αξεσουάρ. Δεν αλλάζετε τις διατροφικές σας συνήθειες, τρώτε ό,τι τρώτε συνήθως πάνω στο ποδήλατο.

Βρείτε παρέα

Η σωστή παρέα κάνει όλη τη διαφορά στις μεγάλες αποστάσεις. Και όταν λέμε «σωστή παρέα» εννοούμε σε όλα. Σίγουρα θα πρέπει να είναι ίσοι ή λίγο καλύτεροι από εσάς, όσον αφορά το επίπεδο τους. Θα πρέπει να λειτουργούν υποστηρικτικά, αν χρειαστεί, για να μπορείτε να βγάλετε μαζί τους όλα τα χιλιόμετρα. Δεν θα πρέπει να σας πιέζουν χρονικά ή με άλλο τρόπο, για να βγάλετε τη διαδρομή.

Τα μπρεβέ σίγουρα δεν είναι αγώνας. Όταν σφραγίζετε την κάρτα σας, καλό είναι να πίνετε όλοι μαζί ένα καφέ, και όλοι μαζί μετά να εκκινούν πάλι. Η παρεϊστικη ποδηλασία είναι αυτό που χαρακτηρίζει και τον θεσμό.

Αν εφαρμόσετε σωστά όλα τα παραπάνω, το μόνο σίγουρο είναι ότι θα διασκεδάσετε και θα ευχαριστηθείτε το πρώτο σας μπρεβέ.

6 Comments

  1. […] Η σωστή προετοιμασία για το πρώτο σας Brevet […]

    Reply

  2. […] Η σωστή προετοιμασία για το πρώτο σας Brevet […]

    Reply

  3. […] Τι μπορούμε λοιπόν να κάνουμε, για να επαναφέρουμε το σώμα μας μετά από μια απαιτητική προπόνηση, έναν σκληρό αγώνα ή ένα μεγάλο μπρεβέ; […]

    Reply

  4. […] Αποφασίσαμε λοιπόν να κάνουμε τα πρώτα 100 χιλιόμετρα ή ακόμα καλύτερα, θέλουμε να ξεκινήσουμε το πρώτο μας μπρεβέ. […]

    Reply

  5. […] αφορά στο brevet των 200 χλμ, όπου θέλουμε να συμμετάσχουμε, συνήθως ένα μήνα πριν […]

    Reply

  6. […] θέσουμε συγκεκριμένους στόχους. Π.χ. σε πόσα και ποια brevet θα πάρουμε μέρος ή σε πόσους αγώνες θα πάρουμε […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Flèche Wallonne 2019 – Ο Alaphilippe νικητής για 2η χρονιά!

Περιληπτικά: Ο Julian Alaphilippe (Deceuninck – Quick-Step) κέρδισε μια 2η νίκη στο …