Κράνος Aero – Αξίζει πραγματικά;

Η τεχνολογία στον τομέα των ποδηλατικών αξεσουάρ, συνεχώς εξελίσσεται. Όλα τα αξεσουάρ γίνονται μικρότερα, ελαφρύτερα με σκοπό να μας παρέχουν, ως ποδηλάτες περισσότερη άνεση και ταχύτητα.

Και η θεωρία έχει, ότι έχοντας μικρά οφέλη από τα αξεσουάρ και το ρουχισμό, καταλήγουμε με μεγάλα οφέλη στο τέλος της ημέρας.

Σήμερα θα εξετάσουμε αυτή τη θεωρία, στον τομέα του ποδηλατικού κράνους. Η τελευταία «μόδα» θέλει τις περισσότερες εταιρίες να παράγουν αεροδυναμικά κράνη (ή aero), με σκοπό την βέλτιστη ροή αέρα και ως συνέπεια την εξοικονόμηση ταχύτητας.

Αεροδυναμική θεωρία

Smith

Η εταιρεία Smith έβγαλε στην παραγωγή το μοντέλο της Overtake. Ισχυρίζεται λοιπόν ότι το κράνος της είναι πιο γρήγορο κατά 26’’, από το non- aero κράνος της Giro, το Giro Aeon σε μια διαδρομή 40 χλμ, όταν κινούμαστε με 40 χ.α.ω.

Garneau

Η γνωστή εταιρία χρησιμοποιεί ένα πείραμα: Ένας ποδηλάτης που ζυγίζει 70 κιλά και καβαλάει ένα ποδήλατο 9.1 κιλά, κάνει μια διαδρομή 40 χλμ, σε χρόνο 53:20΄΄ με ένα κανονικό κράνος. Αν ο ίδιος ποδηλάτης φορέσει ένα οποιοδήποτε aero κράνος, θα κάνει την ίδια διαδρομή σε χρόνο 51:22’’, ενώ με το Garneau Course θα κατέβει στα 50:40’’.

Με άλλα λόγια, αν βγάλουμε το κανονικό μας κράνος και φορέσουμε το Garneau Course, θα κερδίσουμε 2:40’’ μέσα σε 40 χλμ.!!

Specialized

Με το Win Tunnel (την αεροδυναμική σήραγγα) που διαθέτει, η εταιρεία έχει στη διάθεση της περισσότερα δεδομένα.

Η εταιρία λοιπόν δοκίμασε τρία κράνη της, τα Prevail, Evade, TT κράνος και συμπέρανε: Η αλλαγή από το κανονικό Prevail, στο aero Evade έχει κέρδος 40’’ σε μια διαδρομή 40 χλμ. Η αλλαγή από το Evade στο TT κράνος, έχει κέρδος έξτρα 20’’.

Όλες οι δοκιμές έγιναν με ποδήλατο χρονομέτρου και φυσικά τα χρονικά οφέλη θα ήταν μικρότερα με ένα ποδήλατο δρόμου.

Όσον αφορά στον πραγματικό κόσμο των επαγγελματιών, η εταιρεία δηλώνει ότι ένας σπρίντερ, που στα τελευταία 200 μ., παράγει 1000 βατ δύναμης, φορώντας ένα κράνος Evade θα βρεθεί 2.6 μέτρα εμπρός από έναν αθλητή που φοράει το Prevail.

Αεροδυναμική πράξη

Οι δοκιμές σε ένα σιρκουί του 1.5 χλμ, με ένα ποδηλάτη φορώντας το κράνος Rivet της Giant, σε σύγκριση με ένα κανονικό κράνος Scott ARX Plus.

Η δοκιμή κυμάνθηκε από τα 150 (εύκολο) στα 270 βατ (δύσκολο) δύναμης και τον ταχύτερο γύρο στα 2:22’’.

Στο διάγραμμα, ο άξονας Χ μετράει τα βατ, ενώ ο άξονας Υ (κάθετος) μετράει  χλμ ανά ώρα. Η γραμμή τάσης για το Rivet είναι πάνω από τη γραμμή τάσης για το Scott, και  έχουμε μια διαφορά περίπου 10 W(βατ). Με άλλα λόγια, έχουμε μια διαφορά 2-3’’ ανά γύρο, υπέρ του aero κράνους.

Φυσικά  δεν πρόκειται για αυστηρά επιστημονικό τεστ, αλλά υποδηλώνει ότι υπάρχει μια μετρήσιμη διαφορά στον πραγματικό κόσμο.

Εξαερισμός

Είναι η αχίλλειος πτέρνα των aero κρανών. Στην προσπάθεια να είναι αεροδυναμικά, έχουν λιγότερους αεραγωγούς ή μικρότερους. Τι να το κάνεις λοιπόν, αν το κεφάλι σου ανάβει από την θερμοκρασία;

Παρόλα αυτά υπάρχουν διαφορές, όπως το Giro Synthe, που έχει παρόμοια αίσθηση εξαερισμού, με ένα κανονικό κράνος.

Ballista

Μια καινοτομία στον εξαερισμό ήρθε από την Αμερικάνικη Bontrager. Δημιουργώντας το κράνος της Ballista, έφτιαξε ένα ομοίωμα κεφαλιού, όπου με αισθητήρες μετρούσε την άνοδο της θερμοκρασίας, σε διάφορα κράνη. Το σύστημα, με 36 αισθητήρες, βοήθησε την εταιρία να διαμορφώσει ανάλογα το κάθε κράνος.

Στο συγκεκριμένο μοντέλο, υπάρχουν μόνο 3 αεραγωγοί, αλλά υπάρχουν εσωτερικά κανάλια που κατευθυνουν τον αέρα. Επίσης, υπάρχουν ανοίγματα στο πάνω μέρος και πίσω, για να αποβάλλουν τον θερμό αέρα. Αν και φαίνεται πολύ «κλειστό» κράνος, παρέχει πολύ καλό εξαερισμό.

Kask

Η εταιρία στο κράνος της Infinity, χρησιμοποιεί ένα κεντρικό συρόμενο πάνελ, που αυξάνει ή μειώνει τον εξαερισμό

Αξιωματικά, όλα τα aero κράνη είναι πιο θερμά από τα κανονικά. Αν δεν αντέχετε τη ζέστη, τότε προτιμήστε aero κράνος, εκτός καλοκαιριού.

Βάρος

Κατά κανόνα, τα aero κράνη είναι πιο βαριά από τα κανονικά. Και είναι λογικό, μια και έχουμε περισσότερο αφρώδες υλικό ανά συγκεκριμένη επιφάνεια

Κράνος Βάρος
Louis Garneau Course 297g
Bontrager Ballista 266g
Giro Synthe 223g
Kask Protone 250g
Bell Star Pro 300g
Spiuk Obuss 307g
BBB Tithon 280g
Bolle The One 340g
Cannondale Cypher Aero 285g
Kask Infinity 265g
Giant Rivet 299g

Συμπέρασμα

Ως ποδηλάτες λοιπόν, τι κάνουμε; Χρειαζόμαστε πραγματικά ένα aero κράνος;

Τα μειονεκτήματα του είναι το ελαφρώς αυξημένο βάρος, ο μειωμένος εξαερισμός και η μεγαλύτερη λιανική τιμή.

Σαν πλεονέκτημα, έχουμε τη μικρότερη αεροδυναμική αντίσταση. Μικρή διαφορά μεν, αλλά σε ένα αγώνα τα πάντα έχουν σημασία.

Η επιλογή είναι δική σας…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Flèche Wallonne 2019 – Ο Alaphilippe νικητής για 2η χρονιά!

Περιληπτικά: Ο Julian Alaphilippe (Deceuninck – Quick-Step) κέρδισε μια 2η νίκη στο …