Η ψυχολογία του πόνου – Γιατί πρέπει να υποφέρουμε

Όλοι θα συμφωνήσουν ότι ο πόνος είναι συνώνυμος με την ποδηλασία και ότι η ικανότητα να ανέχεται κάποιος τον πόνο, είναι ένα ζωτικό μέρος της απόδοσης.

Ο Fausto Coppi, που πολλοί θεωρούν τον μεγαλύτερο από όλους, το έθεσε απλούστερα: «Η ποδηλασία είναι μαρτύριο».

Ο Eddy Merckx πρόσθεσε κάτι παραπάνω: «Οι ποδηλάτες ζουν με πόνο. Εάν δεν μπορείς να το αντέξεις, δεν θα κερδίσεις τίποτα. Ο αγώνας κερδίζεται από τον αθλητή που μπορεί να υποφέρει περισσότερο».

Είναι ο πόνος μετρήσιμος;

Σίγουρα, ακούγοντας μεγάλους ποδηλάτες να σχολιάζουν τη σημασία του πόνου, είναι σημαντικό. Αλλά κάτι τέτοιο, πώς μας βοηθά;

Δεν υπάρχει τρόπος μέτρησης του πόνου, παρόλα τα δεδομένα που είναι διαθέσιμα στη σύγχρονη προπονητική. Η καλύτερη παράμετρος που έχουμε, η συγκέντρωση γαλακτικού στο αίμα, απλώς συμπίπτει με την ενόχληση. Δεν έχει αποδειχθεί ποτέ άμεση σχέση μεταξύ του γαλακτικού οξέος και του πόνου (το λεγόμενο «γαλακτικό κάψιμο»).

Έχουμε υπολογιστικές κλίμακες όπως το ‘Intensity Factor’ και το ‘Suffer Score’, αλλά αυτοί υπολογίζονται από αλγόριθμους που γράφουν οι προγραμματιστές – δεν έχουν σχέση με τον πόνο που βιώνουν μεγάλοι αθλητές.

Η αλήθεια είναι ότι δεν έχουμε κατάλληλη μετρική για τον πόνο. Παραμένει ένα αινιγματικό και αόριστο χαρακτηριστικό του αθλήματός μας. Ο πόνος κάθε αναβάτη είναι δικός του – δεν μπορούμε να τον συγκρίνουμε με τον δικό μας, μπορούμε μόνο να φανταστούμε.

Ψυχολογία του πόνου

Αν και η ικανότητα διαχείρισης του πόνου είναι αναμφισβήτητα βασική προϋπόθεση για την επιτυχία, εξακολουθεί να παραμένει ένα παραμελημένο μέρος της προετοιμασίας. Η ψυχική προετοιμασία σπάνια αντιμετωπίζεται με δομημένο τρόπο.

Όπως ο συγγραφέας ποδηλασίας Graeme Fife έθεσε στο δοκίμιό του «Ex Duris Gloria» («Δόξα μέσω του πόνου»), «Ο πόνος είναι ένα πράγμα. Γνωρίζοντας πώς να υποφέρεις είναι κάτι διαφορετικό».

Παρ ‘όλα αυτά, πρόσφατα σημειώθηκε μια πρόοδος στην ψυχολογία, όσον αφορά την παροχή πρακτικών κατευθυντήριων γραμμών.

Κεντρικός κυβερνήτης

Μια δημοφιλής θεωρία, που απορρέει από το έργο του καθηγητή Tim Noakes στο Πανεπιστήμιο του Κέιπ Τάουν, υποδηλώνει ότι ο τελικός περιοριστής της προσπάθειας είναι ένας κεντρικός κυβερνήτης στον εγκέφαλο, ο οποίος κλείνει την προσπάθεια να προστατεύσει το σώμα από το να ωθηθεί, από τον αθλητή, σε επικίνδυνα επίπεδα εξάντλησης. (Πιστεύεται ότι ο θάνατος του Tom Simpson στο Mont Ventoux μπορεί να προήλθε από αμφεταμίνες, που ανέστελλαν  τον κεντρικό κυβερνήτη του εγκέφαλου του, επιτρέποντάς του να κυριολεκτικά ποδηλατήσει στον θάνατο του.)

Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία, η δυνατότητα χειραγώγησης του κεντρικού κυβερνήτη – για να αυξήσει το επίπεδο άσκησης στο οποίο κινείται – είναι το οριακό (ή ίσως και ουσιαστικό) κέρδος που χωρίζει τους νικητές από τους υπόλοιπους.

Ωστόσο, ακόμη και ο ίδιος ο Noakes, γράφοντας στο περιοδικό Frontiers of Psychology το 2012, αναγνώρισε: «Πώς οι αθλητές και οι προπονητές επιτυγχάνουν αυτή τη νικητήρια νοητική στάση είναι ο μεγάλος άγνωστος».

Μια αντίθετη σχολή σκέψης, σκεπτική της θεωρίας του κεντρικού κυβερνήτη, αναπτύσσεται από διάφορους ερευνητές όπως ο καθηγητής Samuele Marcora του Πανεπιστημίου του Κεντ. Ο Marcora πραγματοποίησε ένα πείραμα στο οποίο ζήτησε από τους ποδηλάτες να οδηγήσουν στην εξάντληση.

Στη συνέχεια ήρθε το κόλπο: καθώς έφτασαν στο σημείο χωρίς επιστροφή, τους ώθησε να οδηγήσουν όσο πιο δυνατά μπορούσαν για άλλα πέντε δευτερόλεπτα – κατά τη διάρκεια των οποίων κατάφεραν να βγάλουν τρεις φορές μεγαλύτερη ισχύ.

Εκπαιδευόμαστε να υποφέρουμε


Πολλοί επιτυχημένοι αναβάτες έχουν αναπτύξει μεθόδους αντιμετώπισης του πόνου οι οποίες επί του παρόντος τυποποιούνται από ψυχολόγους.

Ορισμένες από αυτές ταξινομούνται ως μέθοδοι «απόσπασης ή αποσύνδεσης», όπως για παράδειγμα, το να ακολουθούμε μια ρόδα, όταν βρισκόμαστε στα πρόθυρα της κατάρρευσης σε μια μεγάλη ανάβαση. Εστιάζοντας στη ρόδα, αποσπά την προσοχή μας από την ταλαιπωρία.

Η Αυστραλή αθλήτρια χρονομέτρου Felicity Wardlaw, περιγράφει μια παράξενη τεχνική αποσύνδεσης που την βοήθησε να γίνει εθνική πρωταθλήτρια:

«Έχω αναπτύξει μια σειρά από σκέψεις εξουσίας, λέξεις δύναμης και εικόνες ισχύος. Φαντάστηκα ότι ήμουν πάνθηρας».

«Θα μπορούσα να δω τον εαυτό μου να κοιτάζει μέσα από τα μάτια αυτού του πάνθηρα, επειδή ήμουν γρήγορη, χαλαρή, ομαλή, ισχυρή και αθλητική. Έχω δοκιμάσει αυτό κατά τη διάρκεια αρκετών προπονήσεων, και κατά τη διάρκεια του Πρωταθλήματος το χρησιμοποίησα για να ξεπεράσω τον πόνο και να τον μεταφέρω μακριά από τα πόδια μου».

Οι πρωταθλητές ποδηλασίας και οι ψυχολόγοι συμφωνούν ότι, ανεξάρτητα από τη στρατηγική που χρησιμοποιείται, πρέπει να προπονούμαστε τακτικά και να αγωνιζόμαστε με πόνο, για να το διαχειριστούμε καλά. Ο πόνος δεν γίνεται ποτέ λιγότερο επώδυνος, αλλά βελτιώνουμε στον να τον ανεχόμαστε.

Στο βιβλίο του «Ταχύτερος», ο πρωταθλητής ατομικής χρονομέτρησης και συγγραφέας Michael Hutchinson το θέτει ως εξής:

«Το ότι πονάει είναι σχεδόν ούτε εδώ ούτε εκεί. Προσπαθείτε να το ανεχτείτε, να το αγκαλιάσετε, να το τοποθετήσετε σε ένα κουτί, να γυρίσετε την πλάτη σας και να πάτε στην ευτυχισμένη θέση σας, να το αντιμετωπίσετε με οποιονδήποτε άλλο τρόπο. Θα πρέπει να επιστρέψετε ξανά και ξανά, και ενώ θα έχετε γίνει καλύτεροι σε αυτό, ποτέ δεν γίνεται εύκολο».

Η λογική είναι σαφής: κάθε αγωνιζόμενος θα πρέπει να ενσωματώσει την ψυχική προετοιμασία στην προπόνηση του.

Αγαπώντας τον πόνο

Ας δοκιμάσουμε ένα τρόπο να ξεγελάσουμε τον πόνο, σύμφωνα με την θεωρία του Samuele Marcora.

Κάνουμε 3 σπριντ των 15’’ στα κόκκινα, έχοντας βάλει σαν σημάδι μια πινακίδα. Αποκατάσταση για 8΄ και ξανά στο επόμενο σετ. Όταν φτάσουμε στην πινακίδα, στο τελευταίο σπριντ, ανεξάρτητα από το πόσο έχουμε εξαντληθεί, πατάμε δυνατά για τουλάχιστον 3 πεταλιές.

Οι περισσότεροι από εμάς, προς έκπληξή μας, θα διαπιστώσουμε ότι μπορούμε να το κάνουμε. Άρα η θεωρία στέκει, ότι με δομημένη προπόνηση, μπορούμε να επεκτείνουμε τα προκαθορισμένα όρια μας.

Μιλώντας στον εαυτό μας

Ομοίως, με βάση τη «στρατηγική της ομιλίας στον εαυτό μας» που περιγράφεται από τον Marcora, μπορούμε να προετοιμαστούμε κατάλληλα για σκληρούς αγώνες.

Παράδειγμα: Σε ένα σκληρό αγώνα, που τελειώνει σε μαζικό σπριντ, εντοπίζουμε ένα σημείο της διαδρομής, 5 χλμ από τον τερματισμό. Εκεί που αρχίζουν να στερεύουν οι δυνάμεις μας, αρχίζουμε να μιλάμε στον εαυτό μας, δίνοντας θετικά μηνύματα όπως: «Όλοι είναι εξίσου εξαντλημένοι όπως εγώ … Έμειναν μόνο 10 λεπτά … Αυτή είναι η στιγμή να τα δώσω όλα … Ξεκίνα να ανεβαίνεις μπροστά …. Πάτα δυνατά … Βρες μια καλή ρόδα».

Το μήνυμα είναι ότι κάθε αθλητής μπορεί να εμβαθύνει στον πόνο,μέσω της ψυχικής προετοιμασίας, η οποία μπορεί να κάνει μια κρίσιμη διαφορά.

Ο αθλητικός συγγραφέας Bill Gifford συμφωνεί: “Η υπομονή είναι απαραίτητη για την ομορφιά και το μυστήριο του αθλήματος. Δίνει το νόημα στη διαδικασία. Οι μεγαλύτεροι ποδηλάτες είχαν αγάπη για τον πόνο, που ξεπερνά κάθε αναλογία θυσίας στην αποπληρωμή».

Με άλλα λόγια, θα πρέπει να μάθουμε να αγαπάτε τον πόνο όχι μόνο για τις ανταμοιβές που προσφέρει, αλλά και για το δικό του καλό – τόσο διεστραμμένο όσο φαίνεται.

Είναι ίσως χρήσιμο το γεγονός, ότι η επιστήμη δεν μπορεί να εξηγήσει τον πόνο. Η αινιγματική του φύση εξασφαλίζει ότι η ποδηλασία δεν θα μειωθεί ποτέ σε ένα υπολογιστικό άθλημα.

One Comment

  1. […] Η ψυχολογία του πόνου – Γιατί πρέπει να υποφέρουμε […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Flèche Wallonne 2019 – Ο Alaphilippe νικητής για 2η χρονιά!

Περιληπτικά: Ο Julian Alaphilippe (Deceuninck – Quick-Step) κέρδισε μια 2η νίκη στο …