Το γεγονός ότι διάφοροι επαγγελματίες ποδηλάτες χρησιμοποιούν πολύ διαφορετικές θέσεις κατάβασης, δείχνει ότι δεν υπάρχει συναίνεση στο πελοτόν για το ποιά θέση είναι πραγματικά η καλύτερη.

Με δύο διαφορετικές εφαρμοσμένες ερευνητικές μεθόδους, δοκιμές αεροδυναμικής σήραγγας και προσομοιώσεις CFD, (που δίνουν τα ίδια συμπεράσματα), αποδεικνύεται ποια είναι η θέση κατάβασης που είναι αεροδυναμικά ανώτερη. Το δείγμα εδώ, είναι 6 θέσεις που χρησιμοποιούνταν από επαγγελματίες αναβάτες στο παρελθόν.

Γιατί αυτή η έρευνα;

Η έρευνα αυτή υποκινήθηκε από το 8ο εταπ του Γύρου Γαλλίας (2016). Στο εταπ αυτό, ο Chris Froome κατεβαίνοντας το Peyresourde προς την γραμμή τερματισμού, κέρδισε 13΄΄ σε σχέση με τους Nairo Quintana, Adam Yates,  Bauke Mollema και κέρδισε το εταπ. Η θέση του Froome – καθισμένος στον οριζόντιο σωλήνα, με το στήθος του στο τιμόνι, ενώ πεταλάριζε ταυτόχρονα- ήταν μοναδική.

Ποιος ποδηλάτης κατέχει την καλύτερη θέση κατάβασης;

Η κάθοδος κάλυψε 15,5 χλμ., κατεβαίνοντας από τα 1569 μ. στα 632 μ. Ο Froome έφτασε σε μια μέση ταχύτητα 62,5 χ.α.ω. και μέγιστη ταχύτητα 90,9 χ.α.ω. Κάποιοι το απέδωσαν στη λεγόμενη “ανώτερη αεροδυναμική θέση καθόδου” που υιοθέτησε ο Froome.

Μετά το τέλος του εταπ, ο καθηγητής Bert Blocken, του Πανεπιστημίου Τεχνολογίας του Eindhoven στην Ολλανδία, έλαβε μηνύματα από συναδέλφους του, που υποδείκνυαν να ξεκινήσουν μια έρευνα για να αποδείξουν, αν αυτή η συγκεκριμένη θέση ήταν πραγματικά αεροδυναμικά ανώτερη.

Διαφορετικές θέσεις κατάβασης

Διαφορετικοί ποδηλάτες χρησιμοποιούν πολύ διαφορετικές θέσεις κάθοδος. Το σχήμα 2 παρακάτω δείχνει:

Ποιος ποδηλάτης κατέχει την καλύτερη θέση κατάβασης;

(a) Chris Froome, (b) Marco Pantani; (c) Vincenzo Nibali σε θέση την οποία υιοθέτησαν και πολλοί άλλοι. (d) Vincenzo Nibali στην ιδιαίτερη θέση κατάβασης του,(e) Fabian Cancellara σε θέση που απαιτείται για τεχνικά δύσκολη κάθοδο με πολλές απότομες στροφές και (f) Peter Sagan σε μια θέση που χαρακτηρίζεται ως «Top tube safe».

Το τελευταίο όνομα επιλέγεται επειδή, σε αντίθεση με τη θέση «Froome», σε αυτή τη θέση το σωματικό βάρος κατανέμεται πιο εξίσου και στους δύο τροχούς.

Αυτές οι διαφορετικές θέσεις καθόδου, οι οποίες χρησιμοποιούνται ακόμα από επαγγελματίες ποδηλάτες σε αρκετούς αγώνες, υποδεικνύουν σαφώς ότι δεν υπάρχει συναίνεση στο peloton για ποιά θέση είναι –αεροδυναμικά- ανώτερη. Επίσης φαίνεται ότι οι περισσότεροι ποδηλάτες δεν εξέτασαν πολλές θέσεις λεπτομερώς είτε με έρευνα αεροδυναμικής σήραγγας είτε με προσομοίωση CFD για να βρεθεί ποια θέση θα τους έδινε το μεγαλύτερο πλεονέκτημα.

Αποτελέσματα

Παραθέτουμε τα αποτελέσματα της έρευνας. Εδώ θα πρέπει να δεχθούμε δύο παραδοχές:

  • Είτε όλοι κατέβαιναν χωρίς να πεταλάρουν
  • Είτε όλοι πετάλαραν παράγοντας την ίδια δύναμη

Ποιος ποδηλάτης κατέχει την καλύτερη θέση κατάβασης;

Τέσσερα συμπεράσματα

1. Ο Froome δεν κέρδισε επειδή η θέση κατάβασης ήταν αεροδυναμικά ανώτερη.

Η θέση που χρησιμοποίησε ο Chris Froome στο 8ο εταπ δεν ήταν αεροδυναμικά ανώτερη. Πολλές άλλες θέσεις είναι ταχύτερες. Ο Chris Froome κέρδισε το εταπ, επειδή επιτάχυνε πριν από την κορυφή του λόφου και είχε ήδη ένα σημαντικό προβάδισμα όταν έφτασε στο λόφο.

Όταν ποδηλατούμε και κατηφορίζουμε, ενώ άλλοι ακόμα ανεβαίνουν σε χαμηλότερη ταχύτητα, το προβάδισμα μας αυξάνεται μόνο μέχρι να ξεκινήσουν οι άλλοι την κατάβαση. Δεύτερον, οι ποδηλάτες που ακολουθούσαν όπως ο Nairo Quintana, δίσταζαν να χρησιμοποιήσουν πολύ αεροδυναμική θέση. Αργότερα, υιοθέτησαν τη θέση “Back Horizontal” και ορισμένοι σύντομα μόνο τη θέση “Back down”.

Έτσι ναι, η θέση του Froome ήταν πιο αεροδυναμική από αυτή του πελοτόν, αλλά όχι αεροδυναμικά ανώτερη. Αν οι υπόλοιποι χρησιμοποιούσαν τη θέση “Top Tube Safe”  ίσως θα είχαν καλύψει τη διαφορά.


2. Η θέση “Top tube safe” είναι ταχύτερη και ασφαλέστερη.

Η νέα έρευνα δείχνει ότι, εάν δεν απαιτείται πεταλάρισμα, η θέση “Top tube safe” είναι η καλύτερη θέση στις 6 θέσεις που δοκιμάστηκαν. Είναι επίσης η ασφαλέστερη θέση των δύο θέσεων “Top tube”, καθώς επιτρέπει μια αρκετά ομοιόμορφη κατανομή του βάρους του ποδηλάτη πάνω από τους δύο τροχούς.


3. Ακόμα και πεταλάροντας, η θέση “Froome” δεν είναι ανώτερη

Όταν το πεταλάρισμα είναι σημαντικό, θα πρέπει να επικεντρωθούμε σε θέσεις που επιτρέπουν το πεταλάρισμα με ισχυρή παραγωγή δύναμης. Το πεταλάρισμα είναι αδύνατο στις θέσεις “Pantani” και “Top tube safe”.

Αλλά το πεταλάρισμα με μεγαλύτερη ισχύ πιθανόν να είναι δυνατό στη θέση “Back down” και σίγουρα στη θέση “Back Horizontal”, πράγμα που καθιστά τις θέσεις αυτές πιο κατάλληλες για κατηφόρα από τη θέση “Froome”, στην οποία είναι δυνατό το πεταλάρισμα, αλλά όχι με μεγάλη ισχύ.

4. Όχι σε ρίσκο χωρίς κέρδος.

Εκτός από τα επιστημονικά αποτελέσματα που υποστηρίζει αυτή η έρευνα, υπάρχουν επαγγελματίες ή αναψυχής ποδηλάτες που πιθανόν να θέτουν τις πιθανότητες νίκης και ίσως ακόμη και τη ζωή τους σε κίνδυνο, υιοθετώντας μια πιο επικίνδυνη θέση με την δικαιολογία να βελτιώσουν την αεροδυναμική τους.

Ενθαρρύνουμε επίσης τους επαγγελματίες ποδηλάτες που είναι πρόθυμοι να εξετάσουν νέες θέσεις για να μας προσεγγίσουν πρώτα, ώστε να μπορούμε να τις διερευνήσουμε με ασφάλεια στον υπολογιστή και στην αεροδυναμική σήραγγα προτού αναλάβουν οποιοδήποτε κίνδυνο στο δρόμο.

Συμπέρασμα

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η περίφημη θέση “Froome” κατά την κατάβαση του Peyresourde στο 8ο εταπ του Γύρου Γαλλίας 2016, δεν είναι αεροδυναμικά ανώτερη από πολλές άλλες θέσεις.

Στην πραγματικότητα, ο αρχικός δισταγμός και οι λιγότερο αεροδυναμικές θέσεις κατάβασης που υιοθετήθηκαν από τους περισσότερους ανταγωνιστές του, προκάλεσαν το Froome να κερδίσει το 8ο εταπ του Γύρου.

Η θέση Froome δεν είναι ταχύτερη, δεν είναι ασφαλέστερη και δεν είναι πιο δυνατή σε σύγκριση με άλλες θέσεις. Άλλες θέσεις είναι έως και 8% ταχύτερες, παρέχουν πιο ισότιμη κατανομή σωματικού βάρους και στους δύο τροχούς και επιτρέπουν μεγαλύτερη παραγωγή δύναμης.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Amstel Gold Race 2024 – Νικητής ο Tom Pidcock

Μετά από μια κούρσα φθοράς όλη την ημέρα στο Amstel Gold Race, ο Tom Pidcock αναδείχθηκε ν…