Συντήρηση- Ρύθμιση του πίσω ντεραγιέ

Παρακάτω θα διαβάσετε τον οδηγό μας για τη σωστή ρύθμιση του πίσω ντεραγιέ. Έχουμε συμπεριλάβει μια λίστα με τα εργαλεία και τα υλικά που θα χρειαστούμε για να ολοκληρώσουμε την εργασία.

Οι αριθμημένες αλλαγές ταχυτήτων (που εισήγαγε η Shimano το 1984) απαιτούν ακριβή τάση της ντίζας, για να πετυχαίνουν σωστές αλλαγές. Μια ντίζα με μικρότερη ή περισσότερη τάση, μπορεί να μας κάνει να χάσουμε ταχύτητα.

Η διαφορά μεταξύ της τέλειας αλλαγής και της μη αλλαγής, μπορεί να είναι τόσο μικρή όσο ένα χιλιοστό της ντίζας.

Οπότε, πρέπει να γίνονται μικρές προσαρμογές ¼ στροφών στις βίδες και τους ρεγουλατόρους και να δοκιμάζουμε την αποτελεσματικότητα της αλλαγής, πριν κάνουμε περαιτέρω αλλαγές.

Εργαλεία

  • Κλειδιά Allen
  • Μικρό κατσαβίδι
  • Εξολκέας για την ντίζα

Ελέγχουμε για χαλάρωση της ντίζας

Αν το ποδήλατό μας είναι σχετικά καινούριο ή έχουμε αλλάξει την ντίζα, υπάρχει περίπτωση να έχει αναπτύξει κάποια χαλάρωση (χρειάζεται «στρώσιμο»). Αυτό συχνά αρκεί για να μας δυσκολεύει στις αλλαγές.

Εάν η ντίζα είναι χαλαρή, τότε θα πρέπει να την τεντώσουμε, τραβώντας την με τον εξολκέα.

Ρυθμίζουμε το ρεγουλατόρο

Μπορεί επίσης να διαπιστώσουμε ότι με την πάροδο του χρόνου, οι προσαρμογές τάσης της ντίζας έχουν εξαντλήσει το εύρος ρύθμισης που παρέχεται από τους ρεγουλατόρους (στο ντεραγιέ ή/και στα καλώδια, κοντά στις μανέτες).

Όπως βλέπετε παραπάνω, ο ρεγουλατόρος του ντεραγιέ είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου έξω. Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται να ρυθμίσουμε ξανά την ντίζα, χρησιμοποιώντας την βίδα allen (βλ. Παραπάνω).

Με την τάση της ντίζας να αφαιρείται μια και ξεβιδώνουμε την βίδα allen, επανατοποθετούμε τους ρεγουλατόρους. Τους βιδώνουμε (δεξιόστροφα) μέχρι να μην βιδώνουν άλλο.

Στη συνέχεια, ξεβιδώνουμε (αριστερόστροφα) μία πλήρη περιστροφή. Αυτό θα μας δώσει περιθώριο ελιγμών για να κάνουμε ρυθμίσεις σε οποιαδήποτε κατεύθυνση, όπως απαιτείται.

Ρύθμιση υψηλού ορίου ντεραγιέ

Με την τάση που έχει αφαιρεθεί από την ντίζα, γυρίζουμε τα πεντάλ. Το ντεραγιέ θα πρέπει να κινήσει την αλυσίδα, η οποία θα καταλήξει στο μικρότερο γρανάζι.

Η μικρή τροχαλία του ντεραγιέ (jockey wheel) θα πρέπει να ευθυγραμμίζεται κάτω από το μικρότερο γρανάζι.

Εάν αυτό δεν συμβαίνει, τότε θα πρέπει να κάνουμε μερικές ρυθμίσεις, χρησιμοποιώντας τη βίδα ρύθμισης που έχει επισημανθεί με το ‘H’ στο σώμα του ντεραγιέ.

Η περιστροφή της βίδας περιορίζει την έκταση στην οποία το «κλουβί» του ντεραγιέ, και κατά συνέπεια η αλυσίδα, μπορεί να κινηθεί προς τα έξω. Γυρίζουμε τη βίδα αριστερόστροφα, ώστε το ντεραγιέ να κινηθεί προς τα έξω.

Ρύθμιση χαμηλού ορίου ντεραγιέ

Η ρύθμιση του χαμηλού ορίου, ώστε να μπορούμε να αλλάζουμε εύκολα στο μεγαλύτερο γρανάζι είναι σημαντική. Αλλιώς, η αλυσίδα μας μπορεί να βγει από την κασέτα και να πέσει στις ακτίνες, προκαλώντας (ενίοτε τελική) βλάβη στον πίσω τροχό.

Το πόσο «μέσα» θα μετακινήσουμε το ντεραγιέ, έχει να κάνει με την ευθυγράμμιση της μικρής τροχαλίας.

Θα πρέπει να βρίσκεται ακριβώς κάτω από την κεντρική γραμμή του μεγαλύτερου γραναζιού. Ρυθμίζουμε, χρησιμοποιώντας την βίδα με την ένδειξη ‘L’.

Ρύθμιση τάσης καλωδίου

Χρησιμοποιούμε ένα εξολκέα ντίζας για να τραβήξουμε την ντίζα μέσα από το καλώδιο, διασφαλίζοντας ότι όλα τα τμήματα του εξωτερικού καλωδίου βρίσκονται στις «φωλιές» τους.

Θέλουμε τόση ένταση, ώστε να απομακρύνουμε την χαλάρωση. Καθώς κάνουμε τη ρύθμιση, προσέχουμε ώστε η μικρή τροχαλία να μην τραβιέται προς τα μέσα, κάτω από το μικρότερο γρανάζι.

Όταν η ντίζα πλέον δεν είναι χαλαρή και το ντεραγιέ και το γρανάζι εξακολουθούν να είναι ευθυγραμμισμένα, τότε σφίγγουμε την βίδα allen που συγκρατεί την ντίζα.

Δεν σφίγγουμε υπερβολικά την βίδα – είναι εύκολο να δημιουργήσουμε  νήματα από το συρματόσχοινο.

Ελέγχουμε

Περιστρέφουμε τα πεντάλ και αλλάζουμε ταχύτητες. Η αλυσίδα πρέπει να κυλίσει καθαρά στο μικρότερο γρανάζι, χωρίς να πιάνεται ή να «πηδάει» ταχύτητες.

Τώρα δοκιμάζουμε το πλήρες φάσμα των ταχυτήτων, μία κάθε φορά. Συνήθως θα πρέπει να κάνουμε ορισμένες ρυθμίσεις ρύθμισης της τάσης με τον ρεγουλατόρο.

Ψάχνουμε για ένα μόνο κλικ του ντεραγιέ για να δώσει μία καθαρή αλλαγή ταχυτήτων.

Ένα απλό κλικ, το οποίο παρέχει μια αλλαγή ταχυτήτων που είναι ελαφρώς πάνω ή κάτω από τη μετατόπιση, σημαίνει ότι η τάση της ντίζας χρειάζεται μικρορύθμιση από τον ρεγουλατόρο.

Λεπτή ρύθμιση με τους ρεγουλατόρους της μανέτας

Αλλάζουμε ταχύτητα από το μικρότερο γρανάζι. Η αλυσίδα πρέπει να κινείται ομαλά στο επόμενο γρανάζι. Αν δεν γίνει η αλλαγή, προσθέτουμε τάση με ¼ στροφής στο ρεγουλατόρο (γυρίζουμε αριστερόστροφα).

Ομοίως, εάν μετατοπίζεται στο γειτονικό γρανάζι, αλλά κάνει θόρυβο καθώς προσπαθεί να φτάσει στο τρίτο, θα πρέπει να απελευθερώσουμε τάση, πάλι με ¼ στροφής (γυρίζουμε δεξιόστροφα).

Όποιος και αν είναι ο τρόπος που θα κάνουμε τις προσαρμογές, τις κάνουμε μικρές. Οι ρυθμίσεις του ¼ είναι αρκετές. Συνεχίστε έως ότου ένα κλικ στο ντεραγιέ, κάνει μια καθαρή (αθόρυβη) αλλαγή στο γειτονικό γρανάζι.

Δοκιμάζουμε τις ρυθμίσεις στο δρόμο

Κάνουμε μια βόλτα κοντά στο σπίτι και δοκιμάζουμε τις αλλαγές.

Περιστασιακά, οι πρόσφατα ρυθμισμένοι μηχανισμοί μπορούν να δουλεύουν άψογα στο χώρο εργασίας, αλλά να παρουσιάζουν μικρά θέματα όταν βρίσκονται στο δρόμο.

Τα ποδήλατα με πολλά τμήματα εξωτερικού καλωδίου, εσωτερικές καλωδιώσεις με περίεργες διαδρομές ή ποδήλατα με πίσω ανάρτηση μπορούν να υποφέρουν από αυτή την άποψη.

Πραγματοποιούμε τις απαραίτητες διορθωτικές προσαρμογές και ξεκινάμε πάλι προπόνηση!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Επιλέγοντας ελαστικά – 23, 25 ή 28 mm;

Για πολλά χρόνια, υπήρχε η (εσφαλμένη) εντύπωση ότι τα φαρδύτερα ελαστικά, ήταν πιο βαριά …