Πως επανερχόμαστε ψυχολογικά μετά από μια πτώση

Στις στιγμές που ακολουθούν μια πτώση, είμαστε μπερδεμένοι και αποπροσανατολισμένοι. Ο πόνος προέρχεται από όλο το σώμα μας. Ο γιατρός θα μας ενημερώσει αργότερα ότι θα μπορούσε να είναι ένας ή δύο μήνες, έως ότου ξαναβγούμε για ποδήλατο.

Ενώ τα σωματικά τραύματα σύντομα θα θεραπευτούν, τα ψυχολογικά αποτελέσματα της πτώσης θα κρατήσουν περισσότερο. Θα μας πάρει περισσότερο από το αναμενόμενο, για να αισθανθούμε άνετα στο ποδήλατο και πάλι, και πιο συγκεκριμένα, να ανακτήσουμε την εμπιστοσύνη μας σε μια απαιτητική κατάβαση.

Μια διαδικασία πολλαπλών βημάτων

Ο Dr. John Baranoff είναι αθλητικός ψυχολόγος στο Αυστραλιανό Ινστιτούτο Αθλητισμού. Έχει περάσει μια δεκαετία, ασχολούμενος με την ποδηλασία, και ήταν επικεφαλής ψυχολόγος για την ομάδα ποδηλασίας της Αυστραλίας στην πορεία προς τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Ρίο.

Φάση προσαρμογής

Σύμφωνα με τον Baranoff, η πρώτη φάση περιλαμβάνει την αντίδραση και την προσαρμογή στην ίδια την πτώση. Είναι πιθανό να υπάρξει περίοδος σοκ, ακολουθούμενη από κάποια αρχική ιατρική θεραπεία. Το γεγονός ότι δεν θα μπορούμε να ποδηλατήσουμε για αρκετό καιρό,  είναι πιθανό να οδηγήσει σε συναισθήματα θλίψης ή / και απογοήτευσης – ειδικά σε περίπτωση που αισθανόμαστε ότι θα μπορούσαμε να αποφύγουμε την πτώση.

Αλλά η αντίδραση και η προσαρμογή στην πτώση, είναι συχνά πιο περίπλοκη – μπορεί να υπάρξουν επιπλοκές για την “πραγματική ζωή” επίσης.

Ένα τραυματισμένο γόνατο θα μπορούσε να καταστήσει δύσκολη την οδήγηση ενός αυτοκινήτου, πράγμα που θα μπορούσε να καταστήσει δύσκολη την εργασία. Η εξάρτηση από τα μέλη της οικογένειας και τους φίλους για βοήθεια – ανεξάρτητα από το αν η βοήθεια αυτή προσφέρεται πρόθυμα – θα μπορούσε να δημιουργήσει σε συναισθήματα απογοήτευσης.

Φάση αποκατάστασης

Μετά την αρχική περίοδο προσαρμογής έρχεται η φάση αποκατάστασης. Όπως εξηγεί ο Baranoff, αυτή η φάση μπορεί να είναι δύσκολη για πολλούς ποδηλάτες, ιδιαίτερα για εκείνους που βασίζονται στην ποδηλασία για προσωπική ικανοποίηση ή για να ξεφύγουν από τις προκλήσεις της καθημερινής ζωής.

«Αν υπάρχει μακρά περίοδος αποκατάστασης, μπορεί να είναι αρκετά απογοητευτικό για τους αθλητές και μπορεί να οδηγήσει σε δυσκολίες στη διάθεση, επειδή δεν παίρνουν απαραιτήτως το επίπεδο ανταμοιβής που θα έπαιρναν κανονικά από την ποδηλασία», δήλωσε ο Baranoff.

«Επιπλέον, αν η φάση αποκατάστασης τους απομακρύνει από την ομάδα με την οποία προπονούνταν, μπορεί να οδηγήσει σε αισθήματα απομόνωσης».

Πίσω στη σέλα

Όταν επιστρέφουμε μετά από μια σημαντική πτώση, πιθανότατα έχουμε χάσει την φυσική κατάσταση και την προετοιμασία, αλλά είναι επίσης πιθανό να αντιμετωπίσουμε κάποια ανησυχία.

«Καθώς ο ποδηλάτης επιστρέφει, μπορεί να αισθάνεται ανήσυχος για την οδήγηση στην κυκλοφορία ή υπό ορισμένες συνθήκες», δήλωσε ο Dr. Baranoff. «Εάν το ατύχημα συνέβη σε βρεγμένο οδόστρωμα, μια κοινή εμπειρία σε βρεγμένο μπορεί να δημιουργεί ένταση. Εάν το ατύχημα συνέβη σε κατάβαση, ίσως να είναι πιο επιφυλακτικοί όταν κατεβαίνουν».

Μάχη ή φυγή

Αυτή είναι, φυσικά, μια φυσική αντίδραση, μια κατάσταση του σώματος που ονομάζεται «μάχη ή φυγή».

«Το σύστημα μάχης ή φυγής είναι ο μηχανισμός ασφαλείας του σώματος που ενεργοποιείται σε καταστάσεις που θεωρούνται απειλητικές». Μέρος της αποκατάστασης, είναι να σετάρουμε ξανά τον τρόπο αντίδρασης του μυαλού μας στους κινδύνους της ποδηλασίας.

«Για να χρησιμοποιήσουμε μια αναλογία, η εμπειρία της αυξημένης ανησυχίας μετά από μια πτώση, είναι λίγο σαν ένας συναγερμός καπνού που έχει ρυθμιστεί σε ένα επίπεδο που είναι πολύ ευαίσθητο.  Έτσι ενεργοποιείται, όχι όταν έχουμε πυρκαγιά, αλλά όταν απλά ανάβουμε τη σόμπα», δήλωσε ο Dr. Baranoff.

Φυσικά, είναι εύκολο να το πούμε. Το θέμα είναι πώς το εφαρμόζουμε; Πώς πείθουμε τον εαυτό μας, ότι δεν πρόκειται να έχουμε ξανά πτώση;

«Δεν είναι ότι δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος, αλλά υπάρχει κάτι για αυτή τη δραστηριότητα που ο αθλητής εκτιμά και πιστεύει ότι αξίζει τον κόπο» δηλώνει. «Ό, τι κι αν τους παροτρύνει, θέλουμε να τους επανασυνδέσουμε με αυτό».

Αποφυγή αρνητικών συναισθημάτων/σκέψεων

Είναι επίσης σημαντικό να εντοπίζουμε σκέψεις και συναισθήματα που ίσως δεν βοηθούν όταν επιστρέφουμε στην ποδηλασία, και να τις απομακρύνουμε.

«Μερικές φορές, όταν οι αθλητές ανησυχούν, μπορεί να αυξήσουν συμπεριφορές ασφαλείας, όπως η επιβράδυνση περισσότερο από το συνηθισμένο όταν πλησιάζουν σε έναν παράδρομο”, δήλωσε ο Δρ Baranoff. «Μετά από ένα ατύχημα, θέλουμε να σιγουρευτούμε ότι δεν αλλάζουν τη συμπεριφορά οδήγησης με τρόπο που να τους κάνει ανασφαλείς».

Η επιστροφή είναι αργή διαδικασία

Δεν υπάρχει ίδια προσέγγιση για όλους, στην επιστροφή από έναν τραυματισμό. Η διάρκεια της αποχώρησης εξαρτάται φυσικά από τη βαρύτητα του τραυματισμού, αλλά εξαρτάται και από την προσωπικότητα του αθλητή, από τα εγγενή επίπεδα εμπιστοσύνης και από το πόσο επιρρεπείς είναι στο άγχος.

Για μερικούς αθλητές μπορεί να πάρει λίγες μέρες πριν επιστρέψουν στη σέλα. Για άλλους μπορεί να διαρκέσει πολύ περισσότερο.

«Σε περίπτωση πιο σοβαρών τραυματισμών, μπορεί να χρειαστούν εβδομάδες ή μήνες για να επιστρέψουν επιτυχώς στα προ-τραυματικά επίπεδα προπόνησης, δηλώνει ο Dr. Baranoff. «Ιδιαίτερα αν το ατύχημα ήταν απροσδόκητο και οδήγησε σε μια αίσθηση απώλειας ελέγχου ή / και ασφάλειας. Σε μερικές περιπτώσεις, μετά από μια σημαντική πτώση, μπορεί να χρειαστεί χρόνος για τον αθλητή να ανακτήσει την αίσθηση του ελέγχου και της ασφάλειας. “

Χρειάζεται χρόνος, για να επιστρέψουμε στη νέα πραγματικότητα.

«Ένα άτομο μπορεί να κατανοήσει διανοητικά ότι μια άλλη πτώση είναι απίθανη. Ωστόσο, για να μειωθεί το άγχος, ίσως χρειαστεί να περάσουν από επαναλαμβανόμενες εμπειρίες επιτυχούς ολοκλήρωσης μιας προπόνησης και να μάθουν ότι δεν συμβαίνει τίποτα κακό».

Απαιτείται μια ισορροπημένη προσέγγιση

Αν ο στόχος είναι να επιστρέψουμε στο επίπεδο πριν την πτώση, τότε απαιτείται μια ισορροπημένη προσέγγιση. Είναι σημαντικό να αισθανόμαστε άνετα, αλλά είναι επίσης απαραίτητο να πιέζουμε λίγο τον εαυτό μας.

Πρακτική αντιμετώπιση

Αν επιστρέφουμε από μια πτώση που προκλήθηκε σε κατάβαση, τότε δαπανούμε χρόνο στις καταβάσεις. Επιλέγουμε μια κατάβαση και στη συνέχεια την εκτελούμε σταδιακά πιο γρήγορα. Στη συνέχεια βρίσκουμε άλλες, πιο τεχνικές καταβάσεις και αρχίζουμε να τις χρησιμοποιούμε. Απλά βεβαιωνόμαστε ότι δεν κατεβαίνουμε πάρα πολύ γρήγορα. Λίγος φόβος είναι καλός…

Χρειάζεται να διατηρούμε μια χαλαρή στάση του σώματος και να συγκεντρωνόμαστε σε αυτό που κάνουμε. Έτσι, θα αποφύγουμε να ενεργοποιήσουμε –κατά λάθος- το μηχανισμό «μάχης ή φυγής», που θα θολώσει την κρίση μας και την ικανότητα μας να μαθαίνουμε.

Κοιτάζουμε πίσω για να προχωρήσουμε εμπρός

Για να ξεπεραστεί ο φόβος, θα μπορούσε να μας βοηθήσει να εξετάσουμε τις συνθήκες που οδήγησαν στην πτώση. Ποιους παράγοντες είχαμε υπό έλεγχο; Ποιοι ήταν εκτός ελέγχου; Για ποιους θα πρέπει πραγματικά να ανησυχούμε, όταν επιστρέφουμε στην ποδηλασία;

«Ένας αθλητής, θα μπορούσε να κολλήσει στο γεγονός ότι οι συνθήκες ήταν υγρές κατά τη στιγμή της πτώσης, και ως εκ τούτου θα απέφευγαν να ποδηλατούν εντελώς σε αυτές τις συνθήκες», δήλωσε ο Δρ Baranoff. «Εντούτοις, μπορεί να υπήρχαν και άλλα πράγματα που οδήγησαν σε ατύχημα, τα οποία είναι ελεγχόμενα και μπορούν να δουλευτούν, όπως που συγκέντρωναν την προσοχή τους εκείνη την στιγμή, τις δεξιότητές τους στην κατάβαση κλπ».

«Και πάλι, δεν μπορείτε να ελέγξετε τα πάντα και υπάρχει ένα επίπεδο κινδύνου που πρέπει να γίνει αποδεκτό. Ωστόσο, συχνά αυτό που συμβαίνει είναι ότι το επίπεδο ανησυχίας αυξάνεται και ως αποτέλεσμα, οι άνθρωποι υπερβάλλουν την πιθανότητα κάτι κακό να συμβεί. Ταυτόχρονα, δεν εκτιμούν αρκετά την ικανότητα τους να συμβιβαστούν με αυτό».

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Flèche Wallonne 2019 – Ο Alaphilippe νικητής για 2η χρονιά!

Περιληπτικά: Ο Julian Alaphilippe (Deceuninck – Quick-Step) κέρδισε μια 2η νίκη στο …