Μερικοί από τους παράγοντες που πρέπει να λάβουν υπόψη οι μηχανικοί κατά την κατασκευή ενός ποδηλάτου βουνού περιλαμβάνουν το υλικό του πλαισίου, την ανάρτηση, το μέγεθος τροχού και τα εξαρτήματα. Αλλά ίσως η πιο σημαντική πτυχή οποιουδήποτε ποδηλάτου βουνού είναι η γεωμετρία του.

Οι μετρήσεις για θέματα όπως η γωνία του σωλήνα κεφαλής, η απόσταση (reach), το μήκος του πίσω ψαλιδιού και το μεταξόνιο έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο στον τρόπο με τον οποίο το ποδήλατο οδηγείται.

Οι διαφορές στη γεωμετρία είναι αυτό που δίνει στο ποδήλατο τα μοναδικά χαρακτηριστικά οδήγησης – εξ ου και ο λόγος για τον οποίο φαινομενικά παρόμοια ποδήλατα αισθάνονται πολύ διαφορετικά στο μονοπάτι.

Ο σκοπός αυτού του συγκεκριμένου άρθρου είναι να αποκαλύψει τις διαφορές μεταξύ ποδηλάτων για μονοπάτι (trail bikes) και ποδηλάτων γενικότερης χρήσης (enduro bikes).

Τα Enduro έχουν μεγαλύτερες διαδρομές ανάρτησης από τα Trail

Εάν είστε πολύ έμπειροι στους διαφορετικούς τύπους ποδηλάτων βουνών, αυτό μπορεί να φανεί προφανές, αλλά είναι μια βασική διάκριση για τον διαχωρισμό τους. Η πρόσθετη διαδρομή της ανάρτησης μας επιτρέπει να πάμε πιο γρήγορα με μεγαλύτερο περιθώριο σφάλματος κατά την επιλογή γραμμών.

Στους αγώνες enduro όπου συχνά ποδηλατούμε «τυφλοί», λίγη επιπλέον διαδρομή μπορεί να σημαίνει τη διαφορά μεταξύ του να κατέβουμε με ασφάλεια ή να έχουμε μια πτώση.

Το μέσο ποδήλατο τύπου trail 27,5΄, έχει διαδρομή ανάρτησης 142 mm μπροστά και 135 mm πίσω, ενώ το μέσο ποδήλατο τύπου enduro 27,5΄ έχει 166 mm εμπρός και 161 mm πίσω.

Το μέσο ποδήλατό trail 29΄ έχει 134 mm εμπρός και 123 mm πίσω αντίστοιχα, ενώ ένα μέσο ποδήλατο enduro 29΄ φτάνει τα 158 mm εμπρός και 152 mm πίσω.

Τα Enduro έχουν πιο χαλαρή κλίση στο κούτελο από τα Trail

Κρατώντας οτιδήποτε άλλο ίδιο, προσθέτοντας διαδρομή στο πιρούνι θα «χαλαρώσει» τη γωνία του σωλήνα της κεφαλής (κούτελο).

Οι σχεδιαστές επιλέγουν μια γωνία κούτελου για μια συγκεκριμένη διαδρομή ανάρτησης. Μία πιο χαλαρή γωνία, ωθεί τον εμπρόσθιο τροχό πιο έξω μπροστά από το τιμόνι, αυξάνοντας το μεταξόνιο. Τα οφέλη μιας τέτοιας γωνίας είναι:

  • Αύξηση εμπιστοσύνης στα κατεβάσματα
  • Αύξηση της σταθερότητας του ποδηλάτου

Υπάρχουν όμως και μειονεκτήματα με μια πραγματικά χαλαρή γωνία:

  • Δυσκολία στις αναβάσεις και
  • Δυσκολία στην κατευθυντικότητα του εμπρός τροχού στις στροφές.

Και για τα δύο μεγέθη τροχών – 27,5΄και 29΄ – τα ποδήλατα enduro έχουν γωνίες κεφαλών που είναι 2 ° πιο χαλαρές από τα αντίστοιχα ποδήλατα trail.

Τα Enduro έχουν ψηλότερη μεσαία τριβή από τα Trail

Γενικά, η πρόσθετη διαδρομή που έχουν τα ποδήλατα enduro αυξάνει το ύψος της μεσαίας τριβής.

Ωστόσο, πρέπει να έχουμε κατά νου ότι το αναγραφόμενο ύψος της μεσαίας τριβής είναι μια στατική μέτρηση. Οπότε, δεν λαμβάνει υπόψη παράγοντες όπως το βάρος μας και την παραμόρφωση του ελαστικού (tire sag).

Ένα τυπικό ποδήλατο trail χρησιμοποιεί το 25% της πίσω ανάρτησης και το 20% της εμπρός, για να ισορροπεί το βάρος μας (shock sag).

Τα ποδήλατα Enduro απαιτούν μεγαλύτερο ποσοστό για βέλτιστη απόδοση ανάρτησης, συνήθως στην περιοχή 30-35%. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, και τα 2 είδη ποδηλάτου έχουν παρόμοια ύψη μεσαίας τριβής, μόλις ανέβουμε πάνω στη σέλα.

Το μέσο ποδήλατο enduro 27,5΄ έχει μεσαία τριβή 4 mm ψηλότερη, από το αντίστοιχο ποδήλατο trail. Για τα 29αρια,  η διαφορά είναι διπλάσια, με τα enduro 29΄  8 mm ψηλότερα από τα trail.

Τα Enduro έχουν μεγαλύτερο μεταξόνιο από τα Trail

Το μεταξόνιο ενός ποδηλάτου – η απόσταση μεταξύ του εμπρόσθιου και του πίσω άξονα – μας δίνει κάποια ιδέα για το πόσο σταθερό θα είναι στην ταχύτητα. Όσο μακρύτερο, τόσο πιο σταθερό είναι. Αυτός είναι ο λόγος που τα ποδήλατα downhill έχουν μακρύ μεταξόνιο.

Στα enduro, με τις μεγαλύτερες διαδρομές αναρτήσεων και το πιο χαλαρό κούτελο, το μεταξόνιο τους πλησιάζει το μήκος των DH.

Υπάρχουν μερικοί διαφορετικοί τρόποι για να αυξηθεί το μεταξόνιο ενός ποδηλάτου:

  • Μεγαλύτερη διαδρομή ανάρτησης
  • Χαλάρωση της γωνίας του κούτελου
  • Αύξηση του μήκους του πλαισίου

Το μήκος του πλαισίου μπορεί να αυξηθεί, αυξάνοντας απλά τον οριζόντιο σωλήνα. Ένας μακρύτερος σωλήνας μας δίνει περισσότερο χώρο για να «δουλεύουμε» στις καταβάσεις.

Το μέσο ποδήλατο enduro 27,5’ έχει ένα μεταξόνιο 40 mm μεγαλύτερο από ένα αντίστοιχο ποδήλατο trail, ενώ στα 29αρια το enduro είναι 43 mm μακρύτερο, κατά μέσο όρο.

Τα Enduro έχουν βαρύτερα αξεσουάρ από τα Trail

Ανάλογα με τον τρόπο με τον οποίο που ποδηλατούμε και το είδος των μονοπατιών, χρησιμοποιούμε συγκεκριμένα αξεσουάρ σε σχέση με άλλα.

Στο σύνολό τους, τα ποδήλατα enduro χρησιμοποιούν τα πιο ανθεκτικά αξεσουάρ από τα ποδήλατα trail. Ορισμένες από τις διαφορές είναι:

  • Μεγαλύτερο τιμόνι
  • Μικρότερος λαιμός
  • Ενισχυμένα ελαστικά
  • Ελαστικά με μεγαλύτερη παραμόρφωση
  • Αμορτισέρ με ρεζερβουάρ
  • Ανάρτηση ελατηρίου (εμπρός ή πίσω)
  • Φαρδύτερες, βαρύτερες ζάντες (αλουμίνιο ή ανθρακόνημα)
  • Μεγαλύτερα φρένα (δαγκάνες και ρότορες)

Επίλογος

Κοιτάζοντας μόνο μια διαφορά μεταξύ ποδηλάτων trail &enduro δεν μπορούμε να δούμε τη συνολική εικόνα.

Είναι μόνο όταν όλες οι διάφορες αλλαγές γεωμετρίας και αξεσουάρ προστίθενται μαζί, φαίνεται ότι κάθε ποδήλατο παρέχει μια ουσιαστικά διαφορετική ποιότητα και ικανότητας οδήγησης.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Flèche Wallonne 2019 – Ο Alaphilippe νικητής για 2η χρονιά!

Περιληπτικά: Ο Julian Alaphilippe (Deceuninck – Quick-Step) κέρδισε μια 2η νίκη στο …