Μετάδοση DrivEn – Το αδιευκρίνιστο 1%

Tο 2017, η εταιρία CeramicSpeed παρουσίασε μια πρόκληση που ονομάστηκε «Επιδίωξη της μετάδοσης του 1%». Όπως υποδηλώνει το όνομα, ο στόχος ήταν να δημιουργηθεί ένα σύστημα μετάδοσης με απώλειες τριβής μικρότερες από 1%, ή εναλλακτικά, ένα σύστημα 99 % αποδοτικό στη μεταφορά της ισχύος του αναβάτη.

Ύστερα από πολλές προσπάθειες με διάφορα συστήματα αλυσίδων, το πρόβλημα της τριβής των υλικών παρέμενε.

Τι είναι το DrivEn

Η νέα ιδέα μετάδοσης DrivEn της CeramicSpeed ​​- που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με μια ερευνητική ομάδα φοιτητών στο Πανεπιστήμιο του Κολοράντο – χρησιμοποιεί ένα νέο σχέδιο άξονα-δίσκου που σύμφωνα με την εταιρεία εξαλείφει σχεδόν όλο το ποσοστό τριβής.

Το σύστημα DrivEn αντικαθιστά το παραδοσιακό δισκοβραχίονα και κασέτα, με δύο «οδοντωτούς δακτυλίους», ανάμεσα στους οποίους περιστρέφεται ένας άξονας από ανθρακόνημα, σε δύο ρουλεμάν χαμηλής τριβής.

Εμπλοκή με τον εμπρός δακτύλιο, χωρίς ουσιαστικά τριβή μια και επαφή γίνεται με τα μικρά κυκλικά ρουλεμάν
Η ίδια διάταξη και πίσω

Αλλά σε αντίθεση με τους τυπικούς άξονες που χρησιμοποιούν κωνικούς οδοντωτούς τροχούς, τα άκρα του άξονα DrivEn είναι εφοδιασμένα με δύο κυκλικές συστοιχίες οδοντωτών τροχών που φέρουν μια σειρά από μικρότερα ρουλεμάν. Αυτά τα ρουλεμάν αλληλεπιδρούν με τα δόντια του γραναζιού και προσαρμόζοντας προσεκτικά τη γωνία και το σχήμα της επαφής, η CeramicSpeed ισχυρίζεται ότι μπορεί να περιορίσει την τριβή του συστήματος σχεδόν εξ ολοκλήρου!

«Η [μετάδοση] DrivEn παράγει κατά 49% λιγότερες τριβές από ό, τι ένα σύστημα μετάδοσης [Shimano Dura-Ace] κατά μέσο όρο», δήλωσε ο τεχνικός επικεφαλής της CeramicSpeed ​​Jason Smith.

«Όταν το σύστημα Dura-Ace βελτιστοποιήθηκε με την αγωνιστική αλυσίδα CeramicSpeed ​​OSPW , το DrivEn δημιούργησε λιγότερη τριβή κατά 32%. Από άποψη απόδοσης, το DrivEn χτυπάει τον μαγικό αριθμό 99% απόδοσης σε 380 W ισχύς από τον αθλητή».


Ακόμα σε φάση πρωτοτύπου

 Το DrivEn βρίσκεται ακόμα σε θεωρητικό επίπεδο και υπάρχουν αμέτρητα εμπόδια που παρεμποδίζουν την εκτεταμένη εφαρμογή του συστήματος.

Ξεκινώντας, το DrivEn αποτελεί προς το παρόν πρωτότυπο μιας μόνο ταχύτητας. Είναι ένα σύστημα πολλαπλών ταχυτήτων με σχεδόν το 500% της συνολικής εμβέλειας, αλλά στην πραγματικότητα δεν λειτουργεί. Αλλά η ιδέα του πώς μπορεί να λειτουργήσει ακούγεται υποσχόμενη.

Οι πολλαπλοί δακτύλιοι πίσω, θα αντικαθιστούν μια συμβατική κασέτα

Αντί για το κωνικό σχήμα των συμβατικών κασετών σήμερα, το DrivEn θα ήταν απλά ένας επίπεδος δίσκος. Δακτύλιοι με διαφορετικών αριθμό δοντιών θα τοποθετηθούν στο ίδιο επίπεδο και μετατοπίζοντας το οδοντωτό οπίσθιο ρουλεμάν του άξονα, θα είχαμε αλλαγή του δακτυλίου, οπότε ουσιαστικά της σχέσης μετάδοσης.

Επιπλέον, η αλλαγή του μεγέθους του εμπρός και πίσω ρουλεμάν του άξονα, θα ήταν ουσιαστικά το ίδιο με το να αλλάξουμε τα φύλλα ενός συμβατικού δισκοβραχίονα.

Πώς όμως θα γίνονται οι αλλαγές δακτυλίων; Σύμφωνα με τον Smith, η εταιρεία θα πρέπει πιθανότατα να συνεργαστεί με κάποια άλλη εταιρία. Θεωρητικά, ένας μικρός ηλεκτρικός κινητήρας και ένας ασύρματος δέκτης θα ζούσαν μέσα στον κοίλο άξονα μετάδοσης, ανταποκρινόμενοι στα σήματα που έδιναν οι μανέτες.

Πλαίσια και άλλες μετρήσεις

Σε ένα πιο βασικό επίπεδο, το DrivEn προφανώς δεν θα λειτουργήσει με συμβατικά πλαίσια και οτιδήποτε κατασκευαστεί ειδικά για να ταιριάζει, θα έχει έναν μακρύ κατάλογο άγνωστων προβλημάτων.

Το πρωτότυπο της CeramicSpeed βασίστηκε σε ένα τροποποιημένο Cervelo P5 που κατασκευάστηκε ουσιαστικά στο χέρι και κάθε εταιρεία που είναι πρόθυμη να δημιουργήσει ένα πλαίσιο συμβατό με το DrivEn, θα έπαιρνε αυτή τη στιγμή ένα μεγάλο ρίσκο.

Και ενώ η ισχυρισμένη απόδοση τριβής του DrivEn ακούγεται δελεαστική, τι γίνεται με άλλες μετρήσεις απόδοσης, όπως το βάρος, η αεροδυναμική και η ανθεκτικότητα; Πόσο φορτίο θα μπορούσε να χειριστεί το DrivEn; Τι θα συμβεί αν το σύστημα έχει σκόνη και βρωμιές, από τη χρήση στο δρόμο; Και τι θα συμβεί με συμβατά εξαρτήματα;

Αυτός είναι σίγουρα ένας μακρύς κατάλογος πραγμάτων που θα διευθετηθούν στο μέλλον. Αλλά και πάλι, έχουμε δει ριζικές ιδέες να μετατρέπονται σε πραγματικότητα, οπότε περιμένουμε.

«Πόσο πιθανό είναι ότι θα φθάσει ποτέ σε πραγματική χρή;» αναρωτήθηκε ο Alex Rosenberry, ο μαθητής μηχανικής που ανέλαβε το πρότζεκτ στο πανεπιστήμιο του Κολοράντο

«Δεν έχω ιδέα. Αυτό εξαρτάται από πολλά άλλα πράγματα. Πιστεύουμε σίγουρα ότι είναι δυνατόν, αλλά εάν αυτό συμβεί ή όχι, είναι πέρα από το πεδίο εφαρμογής στο οποίο εργαζόμαστε».

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Επιτυχίες για τον Π.Α.Σ. Πηνειός – Δελτίο Τύπου

Επιτυχίες για τον Π.Α.Σ. Πηνειός – Δελτίο Τύπου Με πολλές επιτυχίες ξεκίνησε τις υπο…