Προπονητήριο ή κύλινδροι – Ποιο είναι το καλύτερο;

Για αρκετούς από εμάς το προπονητήριο είναι ένα απαραίτητο «βάσανο», τις χειμωνιάτικες μέρες του χρόνου, όταν δεν μπορούμε να βγούμε από το σπίτι.

Για μερικούς μάλιστα, το να κάθεσαι πάνω από μια ώρα και να ιδρώνεις πάνω σε ένα στατικό ποδήλατο, είναι αποτρεπτικό. Ευτυχώς για τους τελευταίους υπάρχει ακόμα μια επιλογή: Οι κύλινδροι ή καρούλια όπως είναι η πιο κοινή ονομασία τους.

Ας εξετάσουμε λοιπόν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα και των 2 χειμερινών προπονητικών «λύσεων»:

Κύλινδροι

Οι κύλινδροι αποτελούνται από τρία τύμπανα, όπου το 2ο και το 3ο τύμπανο συνδέονται μέσω ενός ιμάντα. Μόλις ξεκινήσουμε το πεταλάρισμα, οι κύλινδροι περιστρέφονται γύρω από τους τροχούς.

Η εκμάθηση των κυλίνδρων απαιτεί λίγη έως αρκετή προεργασία – οι περισσότεροι τοποθετούν τους κυλίνδρους ανάμεσα από την κάσα μιας πόρτας, η οποία περιορίζει την πιθανότητα μιας πτώσης. Με την πάροδο του χρόνου, και όσο αυξάνεται η αυτοπεποίθηση μας, θα μπορούμε να κρατάμε πιο εύκολα την ισορροπία μας.

Παραδοσιακά, οι κύλινδροι είναι μια απλή συσκευή που μπορούμε να αγοράσουμε με κόστος κοντά στα 200 €. Μπορούμε να προπονηθούμε αλλά τα επίπεδα αντίστασης είναι περιορισμένα, πράγμα που σημαίνει ότι οι προσπάθειες που ξεπερνούν κατά πολύ το 120 – 150% του FTP μπορεί να είναι δύσκολο να διατηρηθούν.

Πλεονεκτήματα
  • Ξεκινάμε χωρίς να χρειαστεί να αλλάξουμε τροχούς ή ελαστικά
  • Βελτιώνουμε την τεχνική πεταλαρίσματος
  • Ενδυναμώνουμε τον κορμό μας
  • Ομαλότερη αίσθηση, που προσομοιάζει την κίνηση στο δρόμο
  • Πιο εύκολη μεταφορά (πιο ελαφρύ) και καλύτερο για ζέσταμα πριν έναν αγώνα
Μειονεκτήματα
  • Χρειάζεται πρακτική σε αρκετές συνεδρίες, αν δεν είμαστε συνηθισμένοι
  • Περιορισμένη αντίσταση (εκτός από τα ακριβά μοντέλα)
  • Μόνο οι ακριβότερες εκδόσεις συνδέονται με εφαρμογές μέσω Ant + και Bluetooth
  • Η συγκέντρωση είναι απαραίτητη, γιατί μπορεί να έχουμε μια πιθανή πτώση
  • Πολύ δύσκολο έως αδύνατο να κάνουμε ορθοπέταλο.

Προπονητήριο

Το προπονητήριο είναι μακράν η πιο δημοφιλής επιλογή. Ο παραπάνω όρος καλύπτει βασικά 3 κύριες κατηγορίες:

  1. Προπονητήριο, όπου ο πίσω τροχός περιστρέφει έναν σφόνδυλο, με αντίσταση που μπορούμε να αυξομειώσουμε.
  2. Εργόμετρο (ή έξυπνο προπονητήριο), όπου προσαρμόζει την αντίσταση σε μια δεδομένη άσκηση και μετρά την παραγόμενη δύναμη (Watt)
  3. Προπονητήριο direct drive, όπου ο πίσω τροχός αφαιρείται δημιουργώντας μια ανθεκτική βάση. Σε ένα τέτοιο προπονητήριο, ένας βαρύς σφόνδυλος προσφέρει μια καλύτερη αίσθηση οδήγησης και επιτρέπει την πλήρη σπριντ.

Εδώ, δεν χρειαζόμαστε χρόνο προσαρμογής μια και υπάρχει μηδενική πιθανότητα πτώσης. Επίσης, μπορούμε να σηκωθούμε ορθοπέταλο και να σπριντάρουμε όσο θέλουμε (ή όσο αντέχουμε).

Τα έξυπνα προπονητήρια συνδέονται με εφαρμογές όπως το Zwift, το Sufferfest και το Road Trainer για να προσαρμόσουν την αντίσταση σε λόφους, καταβάσεις ή προσπάθειες κατά τη διάρκεια μιας προπόνησης.

Πλεονεκτήματα
  • Παρέχουν τα δεδομένα ισχύος, βολικό εάν δεν έχουμε βατόμετρο
  • Συνδέονται με εφαρμογές, ώστε να προσαρμόσουν την αντίσταση
  • Μπορούμε να καταβάλλουμε μέγιστες προσπάθειες
  • Όλη η προσπάθεια μεταφέρεται στο ποδήλατο (πιο δύσκολο απ’ ότι στο δρόμο)
Μειονεκτήματα
  • Ελάχιστη ενδυνάμωση του κορμού, εκτός αν το επιδιώκουμε (π.χ. με ορθοπέταλο)
  • Το απλό προπονητήριο είναι αρκετά βαρετό, ενώ το direct drive ακόμα πολύ ακριβό

Τελικά ποιο είναι το καλύτερο;

Σίγουρα οι κύλινδροι δεν έρχονται πρώτοι σε δημοτικότητα.

Σύμφωνα με τον διευθυντή δημοσίων σχέσεων της Zwift, Chris Snook, περίπου το 80% των χρηστών της πλατφόρμας χρησιμοποιούν «έξυπνα» προπονητήρια:

«Μου αρέσουν και τα δύο [κύλινδροι και προπονητήριο], αλλά η προτίμησή μου είναι το έξυπνο προπονητήριο».

«Έχω πάντα το δικό μου εγκατεστημένο με ένα ποδήλατο στο σπίτι και μπορώ απλά να συνδεθώ με το Zwift μέσα σε λίγα λεπτά. Το έξυπνο προπονητήριο για μένα είναι καλύτερο για να αγωνίζεσαι με το Zwift. Παρέχει επίσης μεγαλύτερη αντίσταση, πράγμα που σημαίνει ότι μπορώ να κάνω μια ευρύτερη σειρά προπονήσεων – συμπεριλαμβανομένων και διαλλειματικών».

Στο The Sufferfest, ο υπεύθυνος PR της εταιρίας, Dylan Robbins δήλωσε:

«Εκτός αν έχετε τους νέους κυλίνδρους με μονάδα αντίστασης, είναι δύσκολο να κυνηγήσετε στόχους δύναμη».

«Πριν αρχίσω να κάνω δομημένη προπόνηση, προτιμούσα τους κυλίνδρους, αφού το κύριο κίνητρο μου ήταν να βελτιώσω τη φόρμα μου και το πεταλάρισμα. Οι κύλινδροι προβάλλουν κάθε ατέλεια, στο πεταλάρισμα σας και σας αναγκάζουν να εστιάσετε πραγματικά στο να διατηρείται τα πάντα ομαλά».

«Αλλά εάν θέλουμε πραγματικά να ολοκληρώσουμε μια δομημένη προπόνηση με εξαιρετικά μεταβλητούς στόχους δύναμης και ρυθμού, τότε δεν είναι ιδανικοί».

Επίλογος

Εάν διαθέτουμε περιορισμένο χώρο ή χρήματα και θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε ολόκληρο το φάσμα των προπονητικών ζωνών, τότε χρειαζόμαστε ένα προπονητήριο ( αν θα είναι απλό ή «έξυπνο» εξαρτάται από τα χρήματα που διαθέτουμε).

Ωστόσο, εάν βγαίνουμε ακόμα και το χειμώνα έξω ή δεν μας ενδιαφέρει να προπονούμαστε στα κόκκινα, τότε οι κύλινδροι θα μας δώσουν μια ενδιαφέρουσα αλλαγή.

Όπως και να έχει, χρειαζόμαστε κάτι από τα δύο για να αναπληρώνουμε χαμένες προπονήσεις…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Επιλέγοντας ελαστικά – 23, 25 ή 28 mm;

Για πολλά χρόνια, υπήρχε η (εσφαλμένη) εντύπωση ότι τα φαρδύτερα ελαστικά, ήταν πιο βαριά …