Στο φετινό Paris Roubaix, τα ποδήλατα της Sky είχαν ενσωματωμένο ένα σύστημα ανάρτησης, που αναπτύχθηκε από την ιταλική εταιρεία HiRide.

Η τεχνολογία κυκλοφόρησε στο κοινό πρόσφατα στο πίσω μέρος του νέου Pinarello Dogma FS.

Πώς λειτουργεί η ανάρτηση HiRide

Το σύστημα HiRide ESAS (Electronic Smart Adaptive Suspensions) περιλαμβάνει τρία διαφορετικά μέρη: πίσω ανάρτηση, εμπρός ανάρτηση και σύστημα επιταχυνσιόμετρου και γυροσκοπιου, που κλειδώνουν και ξεκλειδώνουν τις 2 αναρτήσεις μέσω ηλεκτρονικά ελεγχόμενων κυκλωμάτων υδραυλικής απόσβεσης.

Πίσω ανάρτηση

Η πίσω ανάρτηση, η οποία προσφέρει διαδρομή 11 mm, είναι μια απλή εγκατάσταση ελαστομερούς με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο υδραυλικό κλείδωμα.

Η κίνηση της ανάρτησης εξαρτάται από την ευκαμψία των κάτω ψαλιδιών (chainstays). Στο Pinarello Dogma FS, το πρώτο εμπορικά διαθέσιμο ποδήλατο που χρησιμοποιεί το σύστημα HiRide, τα ψαλίδια είναι από ανθρακόνημα, αλλά η HiRide βρίσκεται σε συζητήσεις με ένα άλλο εμπορικό σήμα που σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει τιτάνιο. Η πίσω ανάρτηση ρυθμίζεται με εναλλαγή του ελαστομερούς.

Εμπρός ανάρτηση

Η εμπρός ανάρτηση προσφέρει 20 mm διαδρομής και χρησιμοποιεί ένα σπειροειδές ελατήριο μαζί με ένα υδραυλικό κύκλωμα απόσβεσης, που βρίσκεται ανάμεσα στο κούτελο και το πιρούνι.

Αυτή είναι μια μεγάλη διαφορά από τον πιο προφανή ανταγωνιστή του συστήματος, το νέο Specialized Roubaix. Το Roubaix έχει το σύστημα Future Shock μεταξύ του λαιμού και του κούτελου, αποσβένοντας κραδασμούς στο τιμόνι αλλά όχι το υπόλοιπο ποδήλατο.

Το ελατήριο μπορεί να αντικατασταθεί – ανάλογα με το βάρος μας -,  και δυστυχώς δεν υπάρχει άλλος τρόπος ρύθμισης (όπως προφόρτιση της μονάδας).

Ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου

Είναι εδώ όπου οι δεσμοί της εταιρείας με την προηγμένη ανάρτηση αυτοκινήτων και μοτοσικλετών αποδίδουν καρπούς.

Μέσα στον διαγώνιο σωλήνα «κατοικούν» ένα γυροσκόπιο και επιταχυνσιόμετρα, τα οποία τροφοδοτούν δεδομένα ένα “Smart Battery Pack”, όπου ζει ο εγκέφαλος του συστήματος.

Με βάση τα δεδομένα αυτών των αισθητήρων, το σύστημα αποφασίζει αποτελεσματικά σε πραγματικό χρόνο (καθυστέρηση μικρότερη από 0,01΄΄), αν θα κλειδώσει ή θα ξεκλειδώσει την ανάρτηση.

Race & Touring

Το όλο σύστημα συγχρονίζεται με μια προσαρμοσμένη εφαρμογή Garmin, η οποία μας επιτρέπει να αλλάξουμε μεταξύ χειροκίνητης λειτουργίας και πλήρως αυτόματης λειτουργίας, η οποία κλειδώνει και ξεκλειδώνει την ανάρτηση όπως κρίνει κατάλληλα.

Αυτό το αυτόματο σύστημα διαθέτει λειτουργίες Race και Touring.  Ποια η διαφορά τους; Η λειτουργία Race απαιτεί μεγαλύτερη δύναμη για να ξεκλειδώσουμε την ανάρτηση. Το σύστημα μπορεί επίσης να ελεγχθεί μέσω ενός μικρού κουμπιού στον διαγώνιο.

Και οι δύο αναρτήσεις διαθέτουν βαλβίδες, έτσι ώστε να ξεκλειδώνουν παρακάμπτοντας το σύστημα, αν χτυπήσουμε κάτι δυνατά.

Το σύνολο του συστήματος τροφοδοτείται από μια μπαταρία που βρίσκεται στο διαγώνιο σωλήνα. Προσφέρει περίπου 70 ώρες χρόνου οδήγησης ανά φόρτιση και φορτίζει σε περίπου 60΄.

Το συνολικό βάρος του συστήματος είναι 690 γραμμάρια, πραγματικά ελαφρύ!

Το σύστημα λειτουργεί;

Υπάρχουν μερικές περιοχές όπου υπάρχει περιθώριο βελτίωσης, αλλά η λειτουργία αυτόματου κλειδώματος είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή.

Το κλείδωμα είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό. Όταν κλειδωθεί, το ποδήλατο είναι ακριβώς σαν ένα κανονικό  ποδήλατο δρόμου. Δεν υπάρχει φλεξάρισμα εμπρός ή πίσω.

Το αυτόματο σύστημα κλειδώματος είναι πραγματικά η καρδιά όλων. Είναι αυτό που επιτρέπει στο ποδήλατο να αισθάνεται σαν ποδήλατο δρόμου όταν το θέλουμε και να μας δίνει μεγαλύτερη ευελιξία, όταν το ζητούμε.

Υπάρχει καθυστέρηση του συστήματος; Όχι!

Όταν χτυπήσουμε κάτι απότομα, το σύστημα ξεκλειδώνει ακαριαία και μπορούμε να νοιώσουμε ότι λειτουργεί.

Δυνατά και αδύνατα σημεία

Προφανώς η εταιρία έριξε το βάρος της εξέλιξης περισσότερο στο αυτόματο σύστημα κλειδώματος και λιγότερο στις αναρτήσεις.

Το πίσω ελαστομερές είναι αρκετά καλό. Το σπειροειδές ελατήριο εμπρός, δεν είναι τόσο προοδευτικό στην απόσβεση όσο κανείς θα περίμενε.

Από την άλλη, είναι πολύ έξυπνη η τοποθέτηση της εμπρός ανάρτησης κάτω από το κούτελο.

Το επιχείρημα της Specialized για το Future Shock είναι ότι προτεραιότητα της είναι να αποσβένει τους κραδασμούς για τον αναβάτη και όχι για το ποδήλατο. Είναι λογικό, γιατί  η εμπρός ανάρτηση της HiRide χωρίς το αυτόματο κλείδωμα θα δημιουργούσε προβλήματα, στις εκτός δρόμου εξορμήσεις.

Αλλά το αυτόματο κλείδωμα αλλάζει τα πράγματα. Εξουδετερώνει τις αναταράξεις, που θα ήταν διαφορετικά συνήθεις σε ένα τέτοιο σύστημα.

Η τοποθέτηση του αμορτισέρ στο πιρούνι επιτρέπει στην ανάρτηση να λειτουργεί βέλτιστα, ξεπερνώντας τα «εμπόδια» γύρω από τον τροχό. Αυτό αυξάνει την πρόσφυση και μπορεί να βελτιώσει τη συνολική απόδοση του συστήματος.

Επίλογος

Είναι αυτό το μέλλον των ποδηλάτων δρόμου και gravel; Ίσως χρειάζεται ακόμα φινίρισμα, αλλά σίγουρα θα κατευθυνθούμε προς τα εκεί, είναι θέμα χρόνου.

Η ιδέα είναι πρωτοποριακή:  Έχεις 2 ποδήλατα σε 1. Στο δρόμο, λειτουργεί ως ένα κανονικό ποδήλατο δρόμου, αλλά ότι χτυπήσουμε μια λακκούβα, τότε αλλάζει χαρακτήρα. Και γίνεται χωρίς να το καταλάβεις…

Ίσως κάποιοι σκεφτούν ότι καλύτερα θα ήταν να έβαζαν απλά φαρδύτερα ελαστικά. Αλλά τα ελαστικά έχουν κι’ αυτά περιορισμούς και δεν μπορούν να αποδώσουν όταν το οδόστρωμα εναλλάσσεται.

Υπάρχει λόγος για τον οποίο σχεδόν όλα τα τροχοφόρα οχήματα που έχει εφεύρει ο άνθρωπος έχουν αναρτήσεις…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Γιατί δεν χάνουμε βάρος, ενώ κάνουμε δίαιτα;

Γιατί δεν χάνουμε βάρος, ενώ κάνουμε δίαιτα; Έχουμε περιορίσει τις θερμίδες και δεν λειτου…