Όταν κάποιος ξεκινά την ποδηλασία, μπερδεύεται από την ορολογία που χρησιμοποιείται. Σίγουρα από τις πρώτες λέξεις που θα έχει ακούσει είναι «ισοτονικό» και «ηλεκτρολύτες».

Ισοτονικό υγρό

Η ορολογία ισοτονικό χρησιμοποιείται κατά κόρον για οποιοδήποτε υγρό, που περιέχει διαλυμένα συστατικά, σε πυκνότητα ίδια με την πυκνότητα των υγρών του σώματος.

Με αυτόν τον τρόπο, έχει εύκολη απορρόφηση από το σώμα μας, αν και κάποιοι υποστηρίζουν ότι η απορρόφηση είναι ακόμα πιο εύκολη αν το υγρό είναι υποτονικό (μικρότερη πυκνότητα από τα υγρά στο σώμα μας).

Η τρίτη κατηγορία είναι τα υπερτονικά υγρά, αυτά δηλαδή με πυκνότητα μεγαλύτερη από τα υγρά του σώματος. Επειδή έχουν πολύ αργή απορρόφηση, συνήθως είναι υγρά που καταναλώνοντας πριν ή μετά την άσκηση.

Τα συμπληρώματα ηλεκτρολυτών, που συνήθως ανακατεύουμε με νερό στο παγούρι μας, φροντίζουμε να έχουν ίδια πυκνότητα με τα υγρά τους σώματος μας.

Ηλεκτρολύτες

Η ορολογία «ηλεκτρολύτες» χαρακτηρίζει μια ομάδα από σωματίδια που περιέχουν ηλεκτρικό φορτίο, είτε θετικό είτε αρνητικό. Κινούνται μέσα στο σώμα και διευκολύνουν την ελαστικότητα των μυών, τις συσπάσεις που κάνουν οι μύες, μεταφέρουν θρεπτικά συστατικά στα κύτταρα και αποβάλλουν τις τοξίνες από το σώμα μας.

Μερικοί από αυτούς τους ηλεκτρολύτες είναι το Κάλιο, το Νάτριο, το Ασβέστιο, Χλώριο, Μαγνήσιο κ.ο.κ.

Όταν οι ηλεκτρολύτες βρίσκονται σε ισορροπία, το σώμα μας λειτουργεί όπως πρέπει. Αν διαταραχθεί αυτή η ισορροπία, τότε το σώμα αρχίζει να υπολειτουργεί.

Εκτός από κάποια ασθένεια ή φαρμακευτική αγωγή, ο Νο1 λόγος για τον οποίο  διαταράσσεται η ισορροπία των ηλεκτρολυτών είναι η εφίδρωση. Αν π.χ. λόγω της εφίδρωσης έχουμε λιγότερο Κάλιο στο σώμα μας (η ορολογία είναι υποκαλιαιμία), τότε εμφανίζονται κράμπες στους μύες. Σε αυτή την περίπτωση, η λύση είναι πρόσληψη μαγνησίου.

Εφίδρωση

Το πόσο ιδρώνουμε πάνω στο ποδήλατο, εξαρτάται από συγκεκριμένους παράγοντες:

Ρουχισμός

Το Α και το Ω στην ποδηλασία. Αν δεν χρησιμοποιούμε ρουχισμό από διαπνέοντα υφάσματα, τότε θα ιδρώνουμε πιο εύκολα και πιο πολύ.

Κατανάλωση άλατος

Κάτι πολύ απλό. Όσο περισσότερο αλάτι καταναλώνουμε με τη διατροφή μας, τόσο περισσότερο θα αποβάλλουμε κατά την προπόνηση.

Επίπεδο φυσικής κατάστασης

Όσο καλύτερη η φυσική μας κατάσταση, τόσο λιγότερους ηλεκτρολύτες αποβάλλουμε με την εφίδρωση.

Θερμοκρασία περιβάλλοντος

Το αυτονόητο δηλαδή, όσο μεγαλύτερη η θερμοκρασία, τόσο πιο εύκολα ιδρώνουμε.

Γονίδια

Μπορεί το σώμα σας να ιδρώνει περισσότερο από το κανονικό.

Ποδηλασία

Στην ποδηλασία που είναι αερόβιο άθλημα, όταν το σώμα μας θερμαίνεται από ένα όριο και πάνω, ο οργανισμός ρυθμίζει τη θερμοκρασία του με την εφίδρωση. Η εφίδρωση όμως έχει το αρνητικό ότι μαζί με νερό αποβάλλει στο περιβάλλον και τους πολύτιμους ηλεκτρολύτες.

Π.χ. μαζί με 1 λίτρο νερό, αποβάλλουμε περίπου 1,15 γρ. μαγνήσιο, 1,48 γρ. χλώριο, 1,15 γρ. νάτριο, 0,23 γρ. κάλιο και 0,02 γρ. ασβέστιο.

Γίνεται λοιπόν φανερό, ότι πίνοντας μόνο νερό δεν λύνουμε το πρόβλημα. Ναι μεν ξεδιψάμε, αλλά το σώμα μας, χωρίς αναπλήρωση των χαμένων ηλεκτρολυτών θα αρχίσει να παρουσιάζει πτώση της απόδοσης του, οι μυς θα γίνουν δύσκαμπτοι και όσο η εφίδρωση προχωρά, θα υπάρχει έλλειψη αυτοσυγκέντρωσης, έλλειψη κινητικού συντονισμού

Αυτή την απώλεια, θα πρέπει να καλύπτουμε συνεχώς πίνοντας υγρό που συνήθως περιέχει ηλεκτρολύτες και υδατάνθρακες, για αναπλήρωση της χαμένης ενέργειας.

Σε άσκηση που δεν υπερβαίνει τα 60’, δεν χρειάζεται αναπλήρωση ηλεκτρολυτών.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Πώς να τρέχουμε πιο γρήγορα – Βασικός οδηγός

Αν είμαστε αρχάριοι στο τρέξιμο, ο πρώτος στόχος μας είναι συνήθως να τερματίσουμε μια νέα…