Share on Facebook Share on Twitter Ο δισκοβραχίονας είναι ίσως το σημαντικότερο κομμάτι της μετάδοσης ενός ποδηλάτου. Αποτελείται από δύο ξεχωριστά τμήματα: Τους δύο βραχίονες (μπράτσα) με τα οποία μεταφέρουμε την δύναμη από τα πόδια μας στην αλυσίδα και Τους δίσκους – ή αλλιώς φύλλα του δισκοβραχίονα – με τους οποίους μεταβάλλουμε τον τρόπο που πεταλάρουμε (βαρύ ή ελαφρύ πεταλάρισμα) Τα περισσότερα ποδήλατα δρόμου, έχουν πλέον διπλό δισκοβραχίονα. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν δύο δίσκοι, μικρός και μεγάλος. Ο πρώτος είναι ιδανικός για μικρότερες ταχύτητες και ανηφόρες, γιατί προσφέρει πιο γρήγορο και ελαφρύτερο πεταλάρισμα. Ο δεύτερος είναι ιδανικός για μεγάλες ταχύτητες, ευθείες ή καταβάσεις. Εδώ το πεταλάρισμα είναι βαρύτερο. Ο προκάτοχος του διπλού ήταν ο τριπλός δισκοβραχίονας, με ακόμα περισσότερες επιλογές, ενώ η πιο πρόσφατη εξέλιξη στα ποδήλατα δρόμου (μια και προυπήρχε στα ποδήλατα βουνού) είναι ο μονός δισκοβραχίονας. Ας δούμε αναλυτικά τα διαφορετικά συστήματα. Κανονικός Δισκοβραχίονας Τον ονομάζουμε έτσι, για να τον διαχωρίζουμε από τις υπόλοιπες κατηγορίες. Ένας κανονικός δισκοβραχίονας, αποτελείται από το μεγάλο δίσκο (συνήθως 52-53 δόντια) και τον μικρό, με 39 δόντια. Μέχρι μερικά χρόνια πριν, ήταν ο δισκοβραχίονας που φορούσαν τα περισσότερα ποδήλατα δρόμου. Θεωρείται δε «αγωνιστικός» δισκοβραχίονας, μια και αποτελεί την προτίμηση των περισσοτέρων αθλητών. Υπάρχουν περιπτώσεις, που οι επαγγελματίες αθλητές καταφεύγουν σε μεγαλύτερους δίσκους (55- 58 δόντια), συνήθως σε αγώνες ατομικής χρονομέτρησης. Compact Δισκοβραχίονας Ένας δισκοβραχίονας compact, έχει το μεγάλο δίσκο με 50 δόντια και τον μικρό με 34 δόντια. Αυτό σημαίνει ότι οι ταχύτητες είναι χαμηλότερες (στροφάρουμε πιο εύκολα, αλλά θα καλύπτουμε μικρότερα απόσταση ανά πεταλιά) απ ‘ότι παίρνετε με μια τυποποιημένη αλυσίδα (πάνω) με την ίδια κασέτα. Τέτοιοι δισκοβραχίονες είναι δημοφιλείς, επειδή μας επιτρέπουν αρκετό στροφάρισμα, ακόμα και σε αναβάσεις. Οπότε, για χομπίστες, τα απότομα βουνά δεν είναι πλέον απροσπέλαστα. Επιπλέον, αρκετοί προτιμούν πλέον να κινούνται με μικρότερες ταχύτητες και περισσότερες περιστροφές, για να προστατεύουν τα γόνατα τους. Από την άλλη, οι καταβάσεις θα μας προβληματίζουν, γιατί συχνά μένουμε από μεγαλύτερες ταχύτητες (μικρότερα γρανάζια πίσω). Με άλλα λόγια, από ένα σημείο και μετά, δεν θα μπορούμε να στροφάρουμε περισσότερο, για να αυξήσουμε την ταχύτητα μας. Φυσικά, οι περισσότεροι από εμάς το γνωρίζουμε, αλλά προτιμούμε την ευκολία στην ανάβαση, παρά τη «δυσκολία» στην κατάβαση. Semi Compact Δισκοβραχίονας Ένας τέτοιος δισκοβραχίονας, προσπαθεί να γεφυρώσει το «χάσμα» μεταξύ του κανονικού και του compact. ‘Έχει μεγάλο δίσκο με 52 δόντια και μικρό με 36 δόντια. Αυτό σημαίνει ότι οι μεγαλύτερες ταχύτητες δεν είναι τόσο μεγάλες όσο αυτές ενός κανονικού, αλλά είναι μεγαλύτερες από αυτές ενός compact. Επίσης, οι μικρές ταχύτητες δεν είναι τόσο μικρές όσο αυτές ενός compact, αλλά είναι μικρότερες από αυτές ενός κανονικού. Οι semi compact έχουν γίνει δημοφιλείς τα τελευταία χρόνια επειδή προσφέρουν κάτι, για τους περισσότερους τύπους εδάφους. Οι τρεις μεγάλοι κατασκευαστές (Shimano/SRAM/Campagnolo) προσφέρουν semi compact σε όλα τα ποδήλατα τους, εκτός από τα εισαγωγικά μοντέλα. Sub Compact Δισκοβραχίονας Θέλουμε ακόμα χαμηλότερες ταχύτητες; Ένα σύστημα sub compact έχει μικρότερους δίσκους από το συνδυασμό 50/34. Συνήθως είναι 48/32 ή 46/30. Το συγκεκριμένο σύστημα δημιουργήθηκε για να εξοπλίζει τα ποδήλατα gravel/adventure. Τα φαρδύτερα και πιο βαριά ελαστικά και η λάσπη, απαιτεί χαμηλότερες ταχύτητες, ειδικά εάν μεταφέρουμε κάτι επιπλέον, όπως ρούχα και εφόδια, για πολυήμερες αποδράσεις. Παρόλα αυτά, μπορούν να χρησιμεύσουν και σε ποδήλατα δρόμου. Ίσως όχι απλά για μια προπόνηση – όπου μπορούμε να εξυπηρετηθούμε από τον compact- αλλά σε αντίστοιχες πολυήμερες αποδράσεις. Εκεί συνήθως χρησιμοποιούνται 25 – 28 mm ελαστικά και τσάντα (ες) για τα τρόφιμα και τον ρουχισμό. Τριπλός Δισκοβραχίονας Εδώ έχουμε τρεις δίσκους. Shimano: Προσφέρει τρεις σειρές τριπλών – Claris, Sora και Tiagra. Σε κάθε περίπτωση έχουν 50, 39 και 30-δόντια. Campagnolo: Προσφέρει μόνο μία σειρά την Athena με 52, 39 και 30-δόντια. SRAM: Δεν προσφέρει τριπλό δισκοβραχίονα Εδώ, ναι μεν έχουμε πάρα πολλές επιλογές ταχυτήτων, αλλά υπάρχουν πολλές επαναλήψεις (διαφορετικοί συνδυασμοί γραναζιών, που δίνουν σχεδόν την ίδια σχέση). Οι πιο πολλοί, βρίσκουν πιο βολικό ένα διπλό δισκοβραχίονα. Ο μόνος λόγος που μπορεί να έχετε ένα τριπλό, είναι αν έχετε ένα ποδήλατο τουρισμού και δεν θέλετε να εγκαταστήσετε ένα sub compact (συνήθως αρκετά ποδήλατα τουρισμού έρχονται με τριπλό από το εργοστάσιο). Single Δισκοβραχίονας Τα ποδήλατα με μονό δισκοβραχίονα δεν είναι κάτι καινούργιο, υπάρχουν πάρα πολλά στις κατηγορίες ΜΤΒ, single speed και fixed. Πρόσφατα, όμως, η SRAM εισήγαγε εκδόσεις μονού σε τρεις σειρές της – Force, Rival και Apex. Η SRAM λέει ότι αυτές οι σειρές (1x) είναι απλούστερες επειδή δεν υπάρχει μανέτα κα εμπρός ντεραγιέ. Επίσης, δεν υπάρχει πιθανότητα να τρίβεται η αλυσίδα σε ένα ανύπαρκτο εμπρός κλουβί (cage), άρα είναι πιο ήσυχη σαν μετάδοση. Η SRAM λέει επίσης ότι η διασύνδεση μεταξύ της αλυσίδας και του μονού δίσκου είναι καλύτερη. Ο λόγος; Οι ειδικά σχεδιασμένοι δίσκοι έχουν ψηλές, τετραγωνικές άκρες δοντιών που εμπλέκουν την αλυσίδα νωρίτερα από το παραδοσιακό στενό προφίλ δοντιών βοηθά στη διαχείριση μιας αλλοιωμένης αλυσίδας. Που θα χρησιμεύσει; Φυσικά δεν θα είναι αρεστό σε όλους, αλλά σε ποδήλατα κατηγοριών gravel/adventure/cyclocross έχει νόημα. Συμπέρασμα Ανάλογα το ποδήλατο (δρόμου ή εκτός δρόμου) και ανάλογα τις διαδρομές (μονοήμερες προπονήσεις ή πολυήμερες περιηγήσεις) και ανάλογα το επίπεδο φυσικής κατάστασης (αρχάριος ή προχωρημένος), διαλέξτε τον κατάλληλο δισκοβραχίονα της αγοράς.