Ελαστικά Tubeless – Γιατί οι ομάδες ακόμα τα αποφεύγουν

Ελαστικά Tubeless… Είναι τα ελαστικά χωρίς σαμπρέλα! Που σημαίνει ότι μπορούμε να τα διατηρούμε σε χαμηλή πίεση χωρίς κίνδυνο σκασίματος από χτύπημα του στεφανιού (λόγω σκληρότητας των τοιχωμάτων). Επίσης σημαίνει ότι μπορούμε να τα διατηρούμε σε υψηλές πιέσεις, χωρίς τον κίνδυνο να σκάσουν.

Τέλος, χάρη στο στεγανωτικό που εισάγουμε σε αυτά υπάρχει αυτό που λέμε αυτο-επισκευή. Φυσικά, το γεγονός ότι δεν υπάρχει σαμπρέλα, τα κάνει ελαφρύτερα, με μικρότερη αδράνεια και τελικά – είναι πιο γρήγορα!

Η αντίσταση κύλισης αυτών των ελαστικών είναι χαμηλότερη από εκείνη των κλασικών ελαστικών και των tubular ελαστικών, μια και δεν υπάρχει τριβή μεταξύ της σαμπρέλας και του στεφανιού.

Οι εταιρείες Hutchinson και Shimano πρωτοστάτησαν στα tubeless ελαστικά στα μέσα της δεκαετίας του 2000 και η Française des Jeux έγινε η πρώτη επαγγελματική ομάδα που τα χρησιμοποίησε. Ο Philippe Gilbert κέρδισε το Het Volk το 2008, χρησιμοποιώντας το Hutchinson Fusion 2s και ολόκληρη η ομάδα του χρησιμοποίησε τα Hutchinson Intensives 28mm για το Paris-Roubaix το 2009.

Τελικά, η ποδηλασία έδειχνε έτοιμη να ακολουθήσει τα παραπάνω προηγμένα ελαστικά.. αλλά μετά όλο αυτό καταλάγιασε.

Παρά το γεγονός ότι σχεδόν κάθε κατασκευαστής τροχών έκανε τις ζάντες τους “tubeless ready” τα τελευταία χρόνια και σχεδόν κάθε κατασκευαστής ελαστικών ( εκτός από τις Michelin και Continental), παράγουν tubeless ελαστικά, οι επαγγελματίες εξακολουθούν να προτιμούν τα tubulars.

Για να το αποδείξει, ο Chris Froome κέρδισε τα τρία τελευταία Tours de France χρησιμοποιώντας Continental Competition tubulars.

Αεροστεγές επιχείρημα

Ένα tubular ελαστικό έχει το προφανές πλεονέκτημα ότι είναι κατά μέσο όρο ελαφρύτερο, αφού η άκρη του στεφανιού, στην οποία είναι κολλημένο, δεν έχει τα τοιχώματα που χρειάζεται ένα κανονικό ή tubeless ελαστικό για να το ασφαλίσει στον τροχό.

Σε πιο υποκειμενικό επίπεδο, οι επαγγελματίες επίσης αναφέρονται στην άνεση ή την «αίσθηση» των tubulars.

Όμως για τους επαγγελματίες, το μεγαλύτερο πλεονέκτημα αυτών των ελαστικών, είναι το πώς συμπεριφέρονται στα τρυπήματα. Αν και έχουν σαμπρέλα (σε αντίθεση με τα tubeless), η σαμπρέλα αυτή είναι ραμμένη στο περίβλημα. Έτσι σε περίπτωση σκασίματος, ο αέρας διαφεύγει αργά. Ακόμη και όταν έχει διαφύγει όλος ο αέρας, το ελαστικό είναι δυνατό να οδηγηθεί σκασμένο, όπως έκανε ο Froome στο 15ο εταπ του φετινού Γύρου, πριν ο Michał Kwiatkowski του δώσει τον τροχό του.

Μια άλλη κριτική για τα tubeless, σχετίζεται με την ασφάλεια και τη χρηστικότητα με τα πρότυπα. Ο Keith Bontrager δήλωσε ότι: «Το διεθνές πρότυπο [για τα tubeless ελαστικά και ζάντες] είναι ασαφές, δεν είναι εγγυημένο».

«Η κατοχή ενός συνόλου ιδιοκτησιακών προτύπων που δεν είναι συμβατά θα ήταν ένας εφιάλτης. Υπάρχει λοιπόν μια προσπάθεια, και είναι μια νόμιμη προσπάθεια, να προσπαθήσουμε να κάνουμε τη συνεργασία μεταξύ του ελαστικού και του χείλους αρκετά καθολική».

Αυτή τη χρονιά η Mavic ξεκίνησε το UST [universal system tubeless] με 12 τροχούς UST και δύο νέα ελαστικά – εισάγοντας ένα επίπεδο ολοκλήρωσης μέχρι τώρα αόρατο στη βιομηχανία των tubeless. Λογικά, οι ανοχές των ελαστικών / στεφανιών που βρίσκονται εντός ενός χιλιοστού θα πρέπει τώρα να τερματίσουν τις περιγραφές του προτύπου “εφιάλτης” Bontrager.

Το 2018 θα είναι το έτος που οι ομάδες τελικά θα προτιμήσουν τα tubeless;

Michel Lethenet, Mavic

«Έρχεται αργά με τις ομάδες. Για παράδειγμα, ο Rigoberto Urán χρησιμοποίησε ελαστικά Mavic UST στη δοκιμαστική περίοδο του Tour de France στη Μασσαλία το περασμένο έτος. Τερμάτισε σε μια εντυπωσιακή 8η θέση σε μόλις 25΄΄ από τον νικητή!»

«Οι επαγγελματικές ομάδες είναι πολύ συντηρητικές, αλλά όταν είναι ανοιχτές για να δοκιμάσουν tubeless ελαστικά και να τα συγκρίνουν με αυτά που ήδη χρησιμοποιούν, τα βρίσκουν πολλά υποσχόμενα. Παίρνει κάποιο διάστημα».

«Δεν είναι μόνο η χαμηλή αντίσταση κύλισης που ενδιαφέρουν τις ομάδες. Τα θέλουν όλα: την ανταπόκριση, το μικρό βάρος και άλλα καθαρά αγωνιστικά κριτήρια. Για τον κανονικό χρήστη, πρέπει να εξετάσετε άλλες πτυχές όπως η αξιοπιστία, η προσιτή τιμή, η χαμηλή και εύκολη συντήρηση, η εύκολη εγκατάσταση, η άνεση».

«Τελικά δεν ανησυχώ πολύ. Οι επαγγελματίες θα αγκαλιάσουν τα tubeless σύντομα, καθώς η όλη προσέγγιση προσφέρει καλύτερες επιδόσεις και οι βελτιώσεις και η ενσωμάτωση στην τεχνολογία κινούνται γρήγορα».

«Ποιο άλλο όχημα στον πλανήτη δεν είναι tubeless τώρα, ακόμα και σε συνθήκες αγώνων;»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Κιρκαδικός ρυθμός και μέγιστη αθλητική επίδοση

Οι αθλητές αντοχής συχνά έχουν σχέση αγάπης-μίσους με τις πρωινές προπονήσεις. Σε αρκετούς…