Μονός δίσκος – Μια ματιά στο μέλλον;

Πρώτα ήταν η 10αρα κασέτα, μετά τη 11αρα και τώρα η 12αρα! Και φέτος είδαμε την ομάδα της Aqua Blue Sport, με το συγκεκριμένο 3T Strada aero ποδήλατο με μονό δίσκο, να νικάει στο Herald Sun.

Θετικά σημεία

Σίγουρα υπάρχει μια ελκυστική απλότητα σε μια ρύθμιση ενός δίσκου. Η απώλεια του εμπρός ντεραγιέ εξαφανίζει το συχνό πρόβλημα, όταν δεν μπορούμε να «ανεβάσουμε» δίσκο. Επιπλέον, απομακρύνει μια και για πάντα το κίνδυνο να βγει η αλυσίδα μας.

Δεύτερον, απομακρύνει την ενοχλητική φθορά και την αντικατάσταση της ντίζας, πράγμα που σημαίνει μικρότερο χρόνο σε συντήρηση.

Επιπλέον, εάν χρησιμοποιήσουμε το σύστημα SRAM 1x , θα ανακαλύψουμε ότι είναι αισθητά πιο ήσυχο από ένα κανονικό διπλό σύστημα. Αυτό συμβαίνει επειδή ο μηχανισμός γραναζιού του τροχού στο πίσω ντεραγιέ «εξαλείφει την αναπήδηση του μηχανισμού αλλαγής ταχυτήτων και τις αλυσίδας», σύμφωνα με τη SRAM.

Αρνητικά σημεία

Εντούτοις, αρκετοί αθλητές θα έχουν αντιρρήσεις, επικαλούμενοι απώλεια σχέσεων και υπερβολικό άλμα μεταξύ αυτών που έχουν απομείνει. Πράγματι, μια κοινή καταγγελία από τους χομπίστες, είναι ότι αγωνίζονται να βρουν την «τέλεια σχέση» και ακόμη χειρότερα, το 1ο σετ απ μπορεί να είναι αρκετά οδυνηρό, ειδικά με τα λάθος γρανάζια.

Δύο ή τρία δόντια στον εμπρός δίσκο, κάνουν τη διαφορά μεταξύ του να μπορούμε να ανέβουμε το βουνό ή του να περπατήσουμε. Είναι σίγουρα κάτι που θα πρέπει να λάβει υπόψη η ομάδα Aqua Blue μπροστά στα μεγάλα βουνά των φετινών αγώνων.

Προσαρμοσμένο για να ταιριάζει

Μια λύση είναι ο δίσκος των 42 δοντιών, για να κάνουμε τις αναβάσεις μας πιο εύκολες. Εναλλακτικά αργότερα, ένας μεγαλύτερος δίσκος θα βοηθήσει για μεγαλύτερη ταχύτητα στις ευθείες.

Ο J.P. McCarthy, διευθυντής προϊόντων δρόμου της SRAM, προσθέτει ότι όλα έχουν να κάνουν με την «κατανόηση του ορίου του αθλητή».

Επομένως, οι ρυθμίσεις με ένα δίσκο θα μπορούσαν να είναι εξειδικευμένες. Είναι η περίπτωση του να προσαρμόζουμε το προσωπικό μας σύστημα, επειδή «τα προβλήματα που αντιλαμβάνεται ένας αναβάτης δεν είναι προβλήματα για τους άλλους», σύμφωνα με τον McCarthy.

Έχοντας αυτό κατά νου, είναι ενδιαφέρον να σκεφτούμε τις πιθανές χρήσεις ενός μονού δίσκου.

Σε ένα περιβάλλον όπως η ατομική χρονομέτρηση, όπου η ισχύς και η αεροδυναμική είναι τα πάντα, ο μονός δίσκος δεν είναι μια εντελώς νέα ιδέα. Είναι ένα περιβάλλον όπου γνωρίζουμε κάθε εκατοστό της πορείας και μπορούμε να προσαρμοστούμε ανάλογα.

Επίσης, η αναποτελεσματικότητα της διασταυρούμενης αλυσίδας (στο σύστημα 2χ) θα μπορούσε να προκαλέσει απώλεια αρκετών βατ – κάτι οι χρονομετρήσεις σίγουρα απεύχονται.

Επιπλέον, το δυναμικό του 1χ για εύκολη χρήση στο δρόμο είναι δύσκολο να αγνοηθεί. Τελικά, όμως, ίσως είναι πολύ «εξειδικευμένο» για (εμάς) τους χομπίστες. Το να πρέπει να ξέρουμε ακριβώς την διαδρομή και να προσαρμόσουμε ανάλογα το σύστημα μας, αφαιρεί πολλά από την χαρά της ποδηλασίας.

J.P McCarthy, Διευθυντής Προϊόντων Δρόμου, SRAM

«Σίγουρα εδώ στο Σικάγο, το 1x είναι τέλειο όλο το χρόνο. Σε ένα έδαφος που απαιτεί μεγαλύτερη εμβέλεια, ο αναβάτης έχει την επιλογή: Με το 2χ, ο αναβάτης έχει πιο κοντές σχέσεις, μερικές φορές δύσκολες και ανεπαρκείς εμπρόσθιες αλλαγές, περίπλοκη ακολουθία γραναζιών και την πιθανότητα να βγει η αλυσίδα».

«Με το 1x, ο αναβάτης έχει το πλήρες φάσμα των γραναζιών, μεγαλύτερα βήματα σχέσεων, διαδοχική αλλαγή ταχυτήτων και την ανώτερη διαχείριση της αλυσίδας. Η απώλεια της απόδοσης λόγω της διασταυρούμενης αλυσίδας είναι μικροσκοπική».

«Τα οφέλη από την επιλογή μιας σχέσης, που αισθάνεται καλή και είναι εύκολα προσβάσιμη, αντισταθμίζει πάντα την ενδεχόμενη απώλεια της αποτελεσματικότητας λόγω της διασταύρωσης της αλυσίδας. Και το 2χ σύστημα επιτρέπει πιο ακραία διασταύρωση από ό, τι το 1χ ούτως ή άλλως».

Συμπέρασμα

Η μετακίνηση σε ένα 1χ σύστημα, ίσως φαίνεται σαν ένα άλμα της πίστης, και είναι κάτι που θα φανεί με τον καιρό.

Αλλά εξετάζοντας το σαν ένα χειμερινό σετ απ, έχοντας ευκολία χρήσης και ελάχιστη συντήρηση, μαζί με την δυνατότητα προπονήσεων δύναμης, φαίνεται ελκυστικό.

Στην τελική, αν μπορούν να ζήσουν μαζί του οι βουνίσιοι, ίσως μπορούμε και εμείς…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Προσωπικό προπονητικό πλάνο ΙΙ – Εβδομάδα προπόνησης

Κάθε ποδηλάτης που ξεκινάει πιο σοβαρά την προπόνηση έχει πιθανότατα ένα προπονητικό πλάνο…