Share on Facebook Share on Twitter Madone SLR – Πως εξελίσσεις ένα από τα πιο εξελιγμένα ποδήλατα της αγοράς Σήμερα η Trek παρουσιάζει το νέο Madone, σε εκδόσεις Disc και Rim brakes, σεβόμενη τον καταναλωτή που βρίσκεται μπροστά σε ένα ξαφνικό δίλημμα: Να πουλήσει τα πάντα για να ακολουθήσει την τεχνολογική εξέλιξη ή να παραμείνει ακόμα πιστός σε μια προηγούμενη τεχνολογία μέχρι να έχει την οικονομική δυνατότητα να κάνει το μεγάλο βήμα. Βλέπουμε όλο και περισσότερες εταιρίες να γλυτώνουν τον πονοκέφαλο των διπλών σχεδιασμών, διαχειρισης στοκ και εξεύρεσης λύσεων για καλώδια, φρένα κλπ δύο φορές, παρουσιάζοντας πλέον ΜΟΝΟ disc Aero μοντέλα. Άραγε είναι τόσο χρονοβόρο και τόσο “κοστοβόρο” να έκαναν κάτι τέτοιο και επίσης χρειάζεται πολύ R&D για να σχεδιαστεί ένα νέο μοντέλο; Και πώς εξελίσσεις ένα μοντέλο που έχει πάρει άριστα στις κριτικές όλα αυτά τα χρόνια και έχει αποτελέσει το benchmark για τον ανταγωνισμό; “Όλα είναι θέμα marketing” θα πει κάποιος και εν πολλοίς έχει δίκιο. Όμως υπάρχουν ακόμα εταιρίες που σέβονται τον εαυτό τους και τους καταναλωτές τους και ξοδεύουν σημαντικά ποσά για την εξέλιξη και το R&D για να μπορούν να είναι πρωτοπόροι και είναι ισοπεδωτικό να βάζουμε τα πάντα στο ίδιο τσουβάλι. Με γνώμονα τα παραπάνω αποφάσισα να γράψω αυτό το note ξεφεύγοντας λίγο από τις “ξύλινες” παρουσιάσεις δίνοντάς σας την δημιουργία του νέου Madone SLR μέσα από τα μάτια και τη δουλειά της ομάδας των σχεδιαστών. Αντιγράφω λοιπόν, φωτογραφίες και κείμενα από τον λογαριασμό του Jonathan Russell που ηγήθηκε του σχεδιασμού του νέου Madone που μοιάζει τόσο ίδιο με το προηγούμενο αλλά είναι τόσο διαφορετικό. Ο Jonathan Russell και η ομάδα του Η έρευνα τους πήρε περίπου ένα χρόνο σε θεωρητικό επίπεδο, ιδέες, μοντέλα, πρωτότυπα, αναλύσεις, εκατοντάδες ιδέες που όμως έπρεπε κάθε μια από αυτές να αποδειχθούν λειτουργικές, να κοστολογηθούν, να “περάσουν” από τη διοίκηση και στη συνέχεια να αποδειχθούν ικανές σε πραγματικές συνθήκες. Ο σχεδιαστής μας λέει ότι θα ήθελε να μας δείξει αρκετές από τις ιδέες αυτές που δεν πραγματοποιήθηκαν αλλά κάποιες από αυτές μπορεί να είναι ευκαιρία να γίνουν στο μέλλον, οπότε ανήκουν στην Trek. Υπήρχαν τόσες πολλές επιλογές για το νέο Madone, disc brakes, rim brakes, ηλεκτρονικές σειρές, μηχανικές σειρές, ασύρματες σειρές. Ήθελαν το κορυφαίο μοντέλο της εταιρίας που κάποιος πλήρωνε μια μικρή περιουσία για αυτό, να καλύπτει όλους. Οι περισσότερες εταιρίες απλά φτιάχουν μια ή το πολύ δύο επιλογές. Να μερικές φωτογραφίες από τα αρχικά σχέδια που αφορούν το routing των καλωδίων. A thousand options… Stay within the lines – H UCI έχει περιορισμούς στις γραμμές και τις αναλογίες κάνοντας τη σχεδίαση ακόμα πιο δύσκολη για να κάνουν ένα πλαίσιο “νόμιμο”. Υπάρχει μια λεπτή ισορροπία ανάμεσα στη λειτουργικότητα και τον σχεδιασμό γιατί όλα πρέπει να τηρούν τους κανόνες. Η επιλογή των δισκόφρενων επιτρέπει στους σχεδιαστές μεγαλύτερη ελευθερία στο σχεδιασμό των σωλήνων. Πριν κάποιο διάστημα είχε παρουσιαστεί ένα Concept Bike, το 2026, που έδειχνε το μέλλον και έβαζε τις κατευθυντήριες γραμμές. Σύμφωνα με αυτό, έγινε το concept του Madone με τη διαδικασία εξέλιξης που βλέπετε στη φωτογραφία. Concept 2026 vs Madone Concept Ένα ακόμα σημαντικό σημείο στο σχεδιασμό ενός ποδηλάτου είναι η αισθητική και τα γραφικά. Βλέπουμε πολλές παρουσιάσεις που φαίνεται ότι “ξέχασαν” να βάψουν το ποδήλατο βάζοντας ένα απλό μαύρο ματ, ή ένα γκρι ή δυο γραμμές από δω και τέλος. Αυτό συμβαίνει γιατί και το αισθητικό κομμάτι απαιτεί πολύ χρόνο, πολύ R&D και έχει και αυτό μεγάλο κόστος αν θες να το κάνεις σωστά. Μαζί με το νέο Madone η Trek παρουσίασε και το σχέδιο ICON με μερικές πραγματικά εντυπωσιακές custom βαφές μέσω του προγράμματος Project One. Και αυτό το σχέδιο ήταν κομμάτι του σχεδιασμού της ομάδας του Russell. Επειδή τα Aero ποδήλατα έχουν μεγάλες επιφάνειες, το πως ελέγχεις τις αντανακλάσεις του φωτός πάνω τους είναι ιδιαίτερα σημαντικό, ειδικά σε ότι έχει να κάνει το χρώμα και το βερνίκι. Τα ματ χρώματα σου δείχνουν τη δομή του πλαισίου ενώ τα gloss αντανακλά το φώς από το περιβάλλον. Η επιλογή των χρωμάτων και των αποχρώσεων αυτών λοιπόν είναι σημαντική. Όπως είπαμε και παραπάνω, στόχος ήταν η εξέλιξη του ήδη υπάρχοντος μοντέλου και όχι το “πέταμα στα σκουπίδια” όπως θα έκαναν με ένα αποτυχημένο μοντέλο. Το μοντέλο του 2016 ήταν το benchmark οπότε αυτό που έπρεπε να γίνει είναι να βασιστούν σε αυτό, να εξελίξουν τις λεπτομέρειες, στη λειτουργικότητα, στην άνεση, στην αισθητική και να φτιάξουν ένα εντελώς διαφορετικό μοντέλο που να είναι όμως ξεκάθαρα η εξέλιξη του προηγούμενου. Άλλωστε πολλές μεγάλες εταιρίες σε άλλες βιομηχανίες όπως στα αυτοκίνητα κάνουν κάτι αντίστοιχο. Πάντα ένα Golf, θυμίζει το προηγούμενο. Δείτε πως το μοντέλο του 2019 θυμίζει σε πρώτη φάση το μοντέλο του 2016, όντας όμως εντελώς διαφορετικό σε πολλά σημεία που με την πρώτη ματιά δεν φαίνονται. Το Νέο Madone Disc SLR Το Cockpit To Cockpit του νέου Madone είναι εντελώς διαφορετικό από αυτό του 2016. Πιο εργονομικό, τόσο στο πάνω μέρος όσο και στα drops βάζει τα χέρια σε μια πιο φυσική θέση. Οι καρποί είναι πλέον πιο άνετοι όταν πιάνουμε τα drops. Επίσης, η θέση του αναβάτη γίνεται πιο αεροδυναμική όταν χρησιμοποιεί αυτό το συνδυασμό τιμονιού+λαιμού. Ενώ η λύση του ενιαίου λαιμού/τιμονιού του 2016 ήταν πιο “καθαρή”, ήταν μια δύσκολη και ακριβή λύση για τον αναβάτη να βρει ακριβώς το σωστό fit. Η λύση του 2019 προσφέρει πολλές περισσότερες επιλογές, αλλάζει μόνο το λαιμό ή το τιμόνι αν θες και παράλληλα έχεις ένα ελεύθερο +/- 5 μοίρες για να για να κατεβάσεις ή να σηκώσεις το τιμόνι. Πολλές οι επιλογές Isospeed Τα αεροδυναμικά προφίλ είναι μακρυά και στενά, όπως ένας χάρακας και έτσι είναι δύσκολα να “λυγίσουν” προς την μακρύτερη των διαστάσεων τους. Γι΄αυτό τον λόγο πολλά από τα aero ποδήλατα είναι “σκληρά” και όχι άνετα. Αυτό το πρόβλημα το έλυσαν το 2016 με το Isospeed, ένα ελαστομερές που τοποθετήθηκε μεταξύ οριζόντιου σωλήνα και λαιμού σέλας. Γιατί όμως στο μοντέλο του 2019 έβαλαν το Isospeed στον οριζόντιο αντί στον κάθετο που ήδη έχουν δοκιμάσει και τοποθετήσει στο Endurance μοντέλο τους από το το 2017, το Domane SLR; Ίδια συμπεριφορά σε όλα τα μεγέθη Ο λόγος είναι ότι στο σημείο αυτό το isospeed λειτουργεί το ίδιο για όλα τα μεγέθη σκελετού και για όλους τους αναβάτες, αν σκεφτεί κανείς ότι οι ψηλότεροι αναβάτες είναι συνήθως και βαρύτεροι τότε αν το isospeed δεν τοποθετηθεί σωστά και δεν υπάρχουν όλες οι επιλογές ρύθμισής του μπορεί να υπάρχουν τα αντίθετα αποτελέσματα. Αυτό το πρόβλημα λύθηκε με την τοποθέτησή του στον οριζόντιο που επιτρέπει στο isospeed να λειτουργήσει σε όλο του το μήκος. Αυτό γίνεται με δύο τρόπους: Η θέση του isospeed μας επιτρέπει να επιλέξουμε το πόσο flex θα έχει το όλο σύστημα όταν βρίσκουμε ένα εμπόδιο στο δρόμο. Αν είναι τέρμα μπροστά τότε υπάρχει το μέγιστο Flex, αν είναι τέρμα πίσω τότε έχουμε το ελάχιστο Flex. Ένα ελαστομερές που έχει τοποθετηθεί στο εσωτερικό του συστήματος και απορροφά την ταλάντωση του isospeed, ώστε ο αναβάτης να μην νοιώθει το rebound από αυτή. Περισσότερες Αλλαγές Στο Νέο Madone ο λαιμός σέλας πιάνει εσωτερικά και όχι από πίσω έτσι ώστε να να δώσει ένα πιο “καθαρό” και αεροδυναμικό απότέλεσμα και του επιτρέπει να βαφεί στο χρώμα του υπόλοιπου λαιμού και του πλαισίου. Μια ακόμη καινοτομία είναι η βάση τοποθέτησης του νέου Flare R κάτω από το λαιμό σέλας που πλέον το κάνει εύκολο αλλά και όμορφο αισθητικά ώστε να μην υπάρχει καμία “δικαιολογία” για τη χρήση φωτός ημέρας που προσφέρει σημαντική ασφάλεια στον αναβάτη. Disc ή Rim Ο Russell θεωρεί τα δισκόφρενα την απόλυτη λύση σε σχέση με τα rim brakes, κυρίως επειδή ο άξονας προσφέρει μεγαλύτερη συνολική ακαμψία, καλύτερο φρενάρισμα, σου επιτρέπει να φρενάρεις πιο αργά πριν από μία στροφή, να κατεβαίνεις πιο γρήγορα και να φρενάρεις πολύ καλύτερα στο βρεγμένο. Επιπλέον το ποδήλατο είναι “πιο καθαρό” σε εμφάνιση και προστατεύει τα στεφάνια των τροχών σου από τη φθορά. Το νέο Madone SLR Disc Ωστόσο, πολύς κόσμος ακόμα θέλει rim brakes κυρίως γιατί έχει τον εξοπλισμό και δεν είναι σε θέση να “πετάξει” σειρές και τροχούς για να προχωρήσει στη νέα τεχνολογία ακόμα. Έτσι έγινε μια μεγάλη προσπάθεια για τη δημιουργία ενός rim πλαισίου που να είναι πολύ κοντά στο νέο disc ώστε να υπάρχει αυτή η επιλογή για τον αναβάτη. Ιδιαίτερα δύσκολος στόχος κατά τον Russel και με πολύ προσπάθεια και δοκιμές έφτιαξαν ένα νέο εντελώς πλαίσιο με νέα φρένα, το εμπρόσθιο “κρυμμένο” πίσω από το πηρούνι για να υπάρχει ενιαίο look με το αντίστοιχο disc πλαίσιο και επανασχεδιασμός του οπίσθιου ώστε να προσφέρουν πραγματικά ένα από τα καλύτερα φρεναρίσματα που μπορούν να δώσουν τα αντίστοιχα φρένα της αγοράς. Η έκδοση των Rim Brakes Αυτό που κατάφεραν σε τελική ανάλυση είναι δύο εντελώς διαφορετικά πλαίσια με την ίδια συμπεριφορά σχεδόν ίδια αεροδυναμική και εμφάνιση αλλά και σχεδόν το ίδιο βάρος. Ένα λίγο πιο αεροδυναμικό συνολικά ποδήλατο (rim) απέναντι σε ένα που φρενάρει πιο γρήγορα (disc) κάνουν σχεδόν ένα ίδιο γρήγορο σύνολο. Θα κλείσω αυτή τη λίγο διαφορετική παρουσίαση, με τα λόγια του ίδιου του Russel: “Our awesome team worked for years to develop the ultimate race bike and I think that’s exactly what the 2019 Madone is. I’d like to congratulate the team on a excellent job. Already looking forward to the next one! Industrial Designer – Jon Russell Graphic Designer – Micah Moran System Engineer – Tim Hartung Frameset Engineer – Tim Hartung Cockpit Engineer – Alex Loy Seatpost Engineer – Brad Addink Brake Engineer – Andrew Conner Structural Analyst – Jay Maas + Zach Butler Aerodynamic Analyst – Mio Suzuk CAD Specialist – Cal Schroader Project Manager – Matthew Tiradani Product Manager – Ben Coates, Anders Ahlberg, Jordan Roessingh”