Έχουμε κάνει τις ατελείωτες ώρες προπόνησης, για να προετοιμαστούμε για τον αγώνα. Αλλά είναι το ποδήλατο μας έτοιμο όπως εμείς;

Οι ποδηλάτες γενικά εμπίπτουν σε δύο κατηγορίες: Εκείνοι που είναι σταθεροί στη συντήρηση του ποδηλάτου τους και εκείνοι που πραγματικά δεν ενδιαφέρονται.

Ίσως γνωρίζουμε έναν χομπίστα που είναι δυνατός, αλλά πάντα φαίνεται να έχει ένα ατυχές μηχανικό πρόβλημα στους αγώνες. Οι πιθανότητες είναι ότι αυτός ο τύπος ανήκει στη 2η κατηγορία.  Έτσι ξεκινά τον αγώνα, κάτι αναπόφευκτο συμβαίνει και αναρωτιέται για την «κακή του τύχη».

Τα απαραίτητα εργαλεία στο σπίτι

Αν έχουμε ένα ποδήλατο – ή ακόμα περισσότερο αν έχουμε 2- θα πρέπει να δημιουργήσουμε ένα μικρό χώρο εργασίας στο σπίτι μας.

Ναι, τα σύγχρονα ποδήλατα είναι πολύπλοκα, αλλά εάν είμαστε μέτρια έμπειροι με εργαλεία και είμαστε διατεθειμένοι να μάθουμε, τότε πολλά πράγματα μπορούμε να τα κάνουμε μόνοι μας.

1. Ποδηλατικό σταντ: Από κάποιον που έχει δουλέψει πολλές ώρες πάνω σε ένα μικρό σταντ, σας προτείνω ένα κανονικό ποδηλατικό σταντ, αυτά που κλειδώνουν το ποδήλατο από το παλουκόσελο.

Υπάρχουν επίσης και αυτά που συνδέονται με το μπροστινό πιρούνι και τη μεσαία τριβή. Όποιο και αν επιλέξουμε, θα εκτιμήσουμε την ευκολία εργασίας σε ένα ποδήλατο που είναι σταθερό και προσβάσιμο.

2. Βασικά εργαλεία: Σίγουρα ένα ροπόκλειδο, μια και δουλεύουμε με ανθρακονήματα.

Συνεχίζουμε με ένα πλήρες σετ κλειδιών Allen, εργαλεία κασέτας για την εναλλαγή κασετών, και πιθανώς ένα κλειδί Torx ή δύο.

Ένα κόφτη καλωδίων αν θέλουμε να αλλάζουμε τις ντίζες/καλώδια, ένα κλειδί για να αλλάζουμε τα πεντάλ, μερικά γερμανικά κλειδιά και ένα παπαγαλάκι.

Μερικά κατσαβίδια είναι πάντα χρήσιμα, ένας ακτινολόγος και ένας κόφτης αλυσίδας που θα μας χρειαστεί όταν αλλάξουμε αλυσίδα.

Τα υπόλοιπα μπορούμε να τα πάρουμε αργότερα.

3. Λίπανση/καθάρισμα: Ίσως ένα αξεσουάρ για πλύσιμο της κασέτας, λιπαντικό, βούρτσες για καθαρισμό του ποδηλάτου, degreaser, υγρό για πλύσιμο του ποδηλάτου και πολλά έξτρα κομμάτια πανιού για το στέγνωμα/καθαρισμό.


Καθαρισμός

Το πρώτο μέρος της προετοιμασίας πριν από τον αγώνα θα πρέπει να είναι ένα πλήρες πλύσιμο ποδηλάτου.

Τοποθετούμε το ποδήλατο πάνω στο σταντ. Πλένουμε απλά με νερό για να φύγει η σκόνη ή λάσπες. Έχοντας ήδη το ζεστό κουβά με το νερό που έχουμε προσθέσει απορρυπαντικό, βουτάμε το σφουγγάρι και ξεκινάμε.

Κανονικά ξεκινάμε από πάνω προς τα κάτω: Σέλα, οριζόντιος, λαιμός, τιμόνι. Μετά το εμπρός τρίγωνο και μετά το πίσω.

Τροχοί & ελαστικά

Για τους τροχούς, είναι καλύτερο να τους βγάλουμε και να τους πλύνουμε ξεχωριστά. Τρίβουμε το ελαστικό με την άγρια επιφάνεια του σφουγγαριού και συνεχίζουμε στο μέρος που πατάνε τα τακάκια κατά το φρενάρισμα. Εκεί υπάρχουν πολλά υπολείμματα, που όσο καλύτερα τα καθαρίσουμε, τόσο καλύτερο φρενάρισμα θα έχουμε στον αγώνα.

Κατά τη διάρκεια του καθαρισμού, ψάχνουμε για κοψίματα και εκδορές στα ελαστικά και τα πλευρικά τοιχώματα. Αν υπάρχει κάτι βαθύ, ίσως χρειαστεί να βάλουμε καινούργιο ελαστικό πριν τον αγώνα. Αν όχι, είναι ένα υπολογισμένο ρίσκο…

Κασέτα

Μετά έρχεται η σειρά της κασέτας. Μια και έχουμε αφαιρέσει τον τροχό, καθαρίζουμε ανάμεσα από τα γρανάζια με το ειδικό βουρτσάκι ή απλά με ένα λεπτό κομμάτι πανί. Όσο πιο καθαρά, τόσο πιο εύκολες οι αλλαγές ενώ ποδηλατούμε.

Ταυτόχρονα ελέγχουμε τη φθορά στα γρανάζια. Αν έχουν αρχίζει να δημιουργούνται «τα δόντια του καρχαρία», δηλαδή κοφτερές μύτες στα περισσότερα δόντια των γραναζιών, τότε πλησιάζει η ώρα για να την αλλάξουμε.

Αν όχι, τότε ίσως χρειάζεται να αλλάξουμε αλυσίδα, αν έχουμε ξεπεράσει τα 4000 χλμ χωρίς αλλαγή.

Μετάδοση

Μόλις οι τροχοί είναι καθαροί, αρχίζουμε τον καθαρισμό της μετάδοσης. Ιδιαίτερα τα μικρά ροδάκια του πίσω σασμάν (pulleys) μαζεύουν αρκετή βρωμιά, από το λιπαντικό ανακατεμένο με τη σκόνη.

Αν έχουμε χρόνο και όρεξη, μπορούμε να ανοίξουμε το «κλουβί» και να τα καθαρίσουμε κανονικά. Αν όχι, καθαρίζουμε πρώτα με ένα μικρό κατσαβίδι κάθε ροδάκι (αφαιρούμε τα πολλά) και μετά με πανί.

Με μαλακή βούρτσα καθαρίζουμε τα σασμάν, και με μια σκληρή τα φύλλα του δισκοβραχίονα (εμπρός και πίσω). Και εδώ ισχύει, όσο πιο καθαρά τόσο πιο εύκολες αλλαγές.

Τελικός έλεγχος

Τώρα που το ποδήλατο μας είναι καθαρό και στεγνό, συνεχίζουμε στην επόμενη –και τελική- φάση.

Αλυσίδα

Καθαρίζουμε καλά την αλυσίδα με ένα καθαρό πανί. Μετά την λιπαίνουμε, γυρνώντας την ανάποδα.

Προσοχή: Λιπαίνουμε την εσωτερική μεριά της αλυσίδας, που έρχεται σε επαφή με τα γρανάζια.

Μετά αρχίζουμε να αλλάζουμε σχέσεις και δίσκους, ώστε ολόκληρη η μετάδοση να λιπανθεί σωστά και σκουπίζουμε το έξτρα λιπαντικό με το πανί μας.

Καλώδια

Ελέγχουμε τις αλλαγές. Αν δεν είναι ομαλές ίσως χρειαστεί αλλαγή στα καλώδια/ντίζες. Ωστόσο κάτι τέτοιο, δεν το κάνουμε πριν τον αγώνα.

Οι ντίζες χρειάζεται να «δουλευτούν» για μερικές βόλτες και μετά πάλι να ρυθμιστούν.

Φρένα

Ελέγχουμε την φθορά στα τακάκια, εμπρός και πίσω. Αν τα πίσω τακάκια είναι πιο φθαρμένα από τα εμπρός, την γλιτώσαμε προς το παρόν. Αν συμβαίνει το αντίθετο, θα πρέπει να τα αντικαταστήσουμε – καλύτερα όλη την τετράδα.

Εάν χρειάζεται να τα αντικαταστήσουμε, βεβαιωνόμαστε ότι κάνουμε σωστή ευθυγράμμιση, ώστε να μην έχουμε θόρυβο κατά το φρενάρισμα!

Βίδες

Ελέγχουμε τις βίδες που καταπονούνται αρκετά σε ένα αγώνα, όπως τις βίδες που συγκρατούν τη σέλα, το παλουκόσελο, το λαιμό και το τιμόνι μας. Αν έχουμε πλαίσιο από ανθρακόνημα, καλό είναι ο έλεγχος να γίνεται με ροπόκλειδο.


Επίλογος

Μία από τις μικρές χαρές του να κάνεις ποδήλατο είναι να μαθαίνεις και να κάνεις τη δική σου συντήρηση. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα κατά την προετοιμασία για έναν αγώνα.

Δημιουργώντας τον δικό μας σταθμό εργασίας, και γνωρίζοντας πώς να συντηρούμε σωστά το ποδήλατο μας, είναι τόσο μια τέχνη όσο και μια υποχρέωση.

Οπότε εξοπλιζόμαστε με ένα απλό σύνολο εργαλείων και θα είμαστε σε θέση να κάνουμε το 90% των εργασιών που χρειάζεται το ποδήλατό μας.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Πόσες μέρες ξεκούρασης είναι αρκετές;

Όλοι γνωρίζουμε ότι το να αφιερώνουμε χρόνο για ξεκούραση και προσαρμογή στην προπόνηση εί…