Υπάρχουν τρία βασικά σημεία επαφής που μας συνδέουν με το ποδήλατο: πεντάλ, σέλα και τιμόνι. Οι περισσότεροι από εμάς επενδύουμε χρόνο και χρήμα στην επιλογή των 2 πρώτων, αλλά συχνά ξεχνάμε το τιμόνι.

Η επιλογή του ιδανικού τιμονιού μπορεί να έχει τεράστιο αντίκτυπο στην άνεση και την απόδοσή μας: Καθορίζει την θέση οδήγησης και την κατανομή βάρους.

Μέγεθος

Το τιμόνι σε ένα νέο ποδήλατο είναι μια εκτίμηση που βασίζεται στο μέσο πλάτος των ώμων του μέσου αναβάτη.

Πολλές φορές όμως, επειδή αρκετοί από εμάς δεν ανήκουμε στον μέσο όρο, η προσαρμογή του τιμονιού είναι επιτακτική. Ιδιαίτερα στις γυναίκες που αγόρασαν ένα ποδήλατο unisex, αντί για ένα γυναικείο .

Τι προβλήματα λοιπόν δημιουργούνται από το λάθος τιμόνι:

Πολύ πλατύ τιμόνι μπορεί να ασκήσει πίεση στο λαιμό και τα χέρια μας και θα κάνει την οδήγηση του ποδηλάτου, σαν την οδήγηση ενός φορτηγού.

Πολύ στενό τιμόνι θα μας περιορίζει, θα φέρει τους αγκώνες μας μέσα δυσκολεύοντας τις αναπνοές μας.

Ο κανόνας

Όταν επιλέγουμε το σωστό πλάτος του τιμονιού να μετράμε την απόσταση μεταξύ των δύο οστών των ώμων. Αυτή η μέτρηση σας δίνει μια γραμμή βάσης – αν είναι 38 εκατοστά, αναζητάμε τιμόνια 38 εκατοστών – και ούτω καθεξής. Ωστόσο, η προσωπική προτίμηση και το στυλ οδήγησης παίζουν σημαντικό ρόλο. Εάν, για παράδειγμα, η αεροδυναμική είναι σημαντική για εμάς, τότε ίσως επιλέξουμε ένα μέγεθος μικρότερο.

Η τυπική προσέγγιση είναι η μέτρηση από το κέντρο των μανετών, αλλά μερικές εταιρίες κάνουν το μέτρημα από την εξωτερική πλευρά – που σημαίνει ότι ένα τιμόνι 40cm θα μπορούσε να είναι 38cm στην προηγούμενη προσέγγιση . Επομένως, ελέγχουμε ποια μέθοδο μέτρησης χρησιμοποιεί η εκάστοτε εταιρία.

Σχήμα

Μιλώντας για το σχήμα, υπάρχουν 2 βασικοί παράμετροι: Drop & Reach

Reach (Έκταση): Η απόσταση από το οριζόντιο τμήμα του τιμονιού μέχρι την πιο μακρινή άκρη του τιμονιού και καθορίζει πόσο μακριά θα τοποθετηθούν οι μανέτες. Οι μεγαλύτεροι σε μέγεθος αναβάτες θα χρειαστούν μεγαλύτερη έκταση, ενώ οι μικρότεροι θα είναι πιο άνετοι με μικρότερο μέγεθος.

Για να είμαστε ακριβείς μετράμε από το κέντρο  προς το κέντρο των σωλήνων.

Drop (πτώση): Η απόσταση από το οριζόντιο τμήμα στο κατώτατο τμήμα του τιμονιού. Οι περισσότεροι αναβάτες – μια και δεν απαιτούν τόσο μεγάλη ευελιξία – χρειάζονται μικρή πτώση.

Από την άλλη, μια μεγαλύτερη πτώση, οδηγεί σε μια μικρότερη μετωπική επιφάνεια, η οποία με τη σειρά της απαιτεί λιγότερα βατ για την ίδια ταχύτητα.

Προσοχή: Δεν είναι ανάγκη να κερδίσουμε σε βατ αλλά να χάσουμε σε άνεση.

Κατηγορίες

Παραδοσιακά υπάρχουν 3 κατηγορίες τιμονιών:

Παραδοσιακά

Είναι τα τιμόνια που έχουν οι παλιές κούρσες. Μια συνεχή, μεγάλη καμπύλη που φτάνει χαμηλή – δηλαδή πολύ μικρό reach και μεγάλο drop.

Τιμόνι – Διαλέγοντας μέγεθος, σχήμα και υλικό

 

Φυσικά, σε τέτοια τιμόνια έχουμε την πιο επιθετική θέση οδήγησης και γι΄αυτό το λόγο χρησιμοποιούνται σήμερα στα ποδήλατα πίστας.

Compact

Τιμόνι – Διαλέγοντας μέγεθος, σχήμα και υλικό

Τα τελευταία χρόνια, τα compact τιμόνια έχουν γίνει πιο δημοφιλή. Στα τιμόνια αυτά το drop είναι σε ευθεία γραμμή, ενώ το κάτω μέρος βρίσκεται ψηλότερα.

Εάν μας αρέσουν οι μεγάλες, χαλαρές προπονήσεις ή τα μπρεβέ, αυτό είναι το τιμόνι για εμάς.

Ergo
Pro bike: Fabian Cancellara’s Trek Domane Classics Edition at Paris-Roubaix 2014 – Bontrager Anatomic RL handlebar (Pic: George Scott/Factory Media)

Κάπου στη μέση των παραπάνω 2, είναι τα τιμόνια τύπου ergo. Στην ουσία είναι τα τιμόνια compact με ένα κομμάτι της κάτω καμπύλης σε ευθεία γραμμή, για να κρατιόμαστε εκεί με άνεση για μεγάλα διαστήματα.

Υλικό

Ένα από τα μεγαλύτερα διλήμματα που ίσως αντιμετωπίσουμε όταν αναβαθμίσουμε το τιμόνι μας είναι: Αλουμίνιο ή ανθρακόνημα;

Ανθρακόνημα

Το τιμόνι από ανθρακόνημα είναι ελαφρύ! Πόσο ελαφρύ θα ρωτήσετε; Περίπου 20 έως 40% ελαφρύτερο από ένα αλουμινένιο.

Το υλικό μπορεί επίσης να χυτευθεί σε οποιοδήποτε σχήμα – που σημαίνει ότι μπορεί να σχεδιαστεί τέλεια για να ταιριάζει στην ιδανική εργονομική εφαρμογή.

Επιπλέον, η διάταξη άνθρακα μπορεί να μετατραπεί σε λεπτό στρώμα για να δημιουργηθεί ο καλύτερος συνδυασμός αντοχής, χαμηλού βάρους και άνεσης.

Όλα τέλεια; Όχι βέβαια.

Αλουμίνιο

Πιο βαρύ μεν, αλλά σε πιο λογική τιμή από το ανθρακόνημα και λιγότερο επιρρεπή σε βλάβες από χτυπήματα ή πτώσεις.

Αεροδυναμική

Μια και τα τελευταία χρόνια, βγαίνουν συνεχώς ποδήλατα τύπου aero, το σχήμα του τιμονιού παίζει μεγάλο ρόλο στην μείωση της οπισθέλκουσας.

Τα τιμόνια που βελτιώνουν την αεροδυναμική συχνά παρουσιάζουν μικρότερο εμβαδόν στο μπροστινό μέρος, για να δημιουργήσουν μια μεγαλύτερη επιφάνεια στην κορυφή.

Αυτό σημαίνει ότι «κόβουν» τον αέρα πιο αποτελεσματικά, και έχει επίσης το πρόσθετο πλεονέκτημα ότι είναι άνετο στις αναβάσεις. Επιπλέον, αυτά τα τιμόνια σχεδιάζονται για την εσωτερική δρομολόγηση των καλωδίων.

Τιμόνι – Διαλέγοντας μέγεθος, σχήμα και υλικό

Οι περισσότερες εκδόσεις υψηλής ποιότητας, έχουν μεγαλύτερο βαθμό ολοκλήρωσης – όπου το τιμόνι ενσωματώνεται με το λαιμό σε μία μονάδα. Ο λόγος είναι απλός: Εξοικονόμηση  watt!

Π.χ. στο εικονιζόμενο Bianchi Oltre XR4, οι βελτιώσεις γλίτωσαν 5 watts. Το μειονέκτημα είναι ότι θα πρέπει από την αρχή να βρούμε το μέγεθος που μας ταιριάζει (και συνολικά τη θέση οδήγησης).

Συμπέρασμα

Όταν έρθει η ώρα της αναβάθμισης, ας σκεφτούμε πρώτα απ’ όλα τα χρήματα που θέλουμε να διαθέσουμε, την θέση οδήγησης που επιθυμούμε, το είδος της ποδηλασίας που κάνουμε και μετά ας επιλέξουμε το επόμενο τιμόνι μας!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Τρέξιμο και πόνος στην κοιλιά

Βγήκατε για το πρώτο σας τρέξιμο κι εκεί που έχετε αρχίσει να αισθάνεστε δρομέας και πως σ…