Share on Facebook Share on Twitter Στο τέλος της ημέρας, στις μεγάλες προπονήσεις που κάνουμε, θα πρέπει να μπορούμε να βλέπουμε το δρόμο όπου ποδηλατούμε. Οπότε, σε αυτήν την περίπτωση, θα πρέπει να έχουμε μαζί μας τα κατάλληλα φώτα για ποδηλασία. Σωστά; Μια και προετοίμαζα μια μεγάλη πορεία 300+ χιλιομέτρων, σκέφτηκα ότι χρειάζομαι φώτα που θα πληρούσαν τις εξής προδιαγραφές: Δυνατή δέσμη φωτός εμπρός/ικανοποιητική δέσμη πίσω Φόρτιση με καλώδιο USB Αδιάβροχα και με Χαμηλό βάρος Δεν χρειάστηκε να ψάξω για πολύ, όταν συνάντησα τα προϊόντα της Bontrager για φωτισμό. Την προσοχή μου τράβηξαν 2 μοντέλα, το εμπρός φως Ion Pro RT και το πίσω φως Flare RT. Την συγκεκριμένη εταιρία αντιπροσωπεύει το κατάστημα Cyclist.gr, που μετά από σύντομη συνομιλία, με χαρά μου έδωσαν τα φώτα για την δοκιμή. Μετά λοιπόν από 1 μήνα και παραπάνω από 600 χλμ προπονήσεων και μεγάλων αποστάσεων, η δοκιμή έφτασε στο τέλος της και σας ανακοινώνω τα αποτελέσματα. Ion Pro RT – Πρώτη επαφή Διάλεξα το συγκεκριμένο μοντέλο για 2 λόγους: Πρώτον, έχει διαβάθμιση IPX7 – που σημαίνει βύθιση σε νερό μέχρι 1 μέτρο. Άρα το φως είναι πρακτικά αδιάβροχο, όσο βροχή και να συναντήσουμε στο δρόμο μας. Και όταν κάνουμε μπρεβέ ή πολύωρες προπονήσεις όλη τη σεζόν, περιμένουμε ότι θα συναντήσουμε βροχή. https://cyclonews.gr/wp-content/uploads/2020/10/VID_20200822_102954.mp4 Δεύτερον, ήταν από τα λίγα φώτα που βρήκα με 1300 lumens. Τα lumen μετρούν πρακτικά την φωτεινότητα μιας πηγής φωτός. Αν θέλουμε να κατανοήσουμε περισσότερο τι σημαίνει το παραπάνω νούμερο σε watt… Παραλαμβάνοντας το μοντέλο, είχε μαζί του το καλώδιο USB για τη φόρτιση του (ποτέ πια μπαταρίες!!!) και το σφικτήρα για την τοποθέτηση στο τιμόνι. Ο σφιγκτήρας αποτελεί απόδειξη ότι η Bontrager πλέον έχει αναβαθμίσει τα αξεσουάρ της: Αποτελείται από σκληρό πλαστικό, υπερυψωμένο εκεί που κουμπώνει το φως, και χωρίζεται σε 2 μέρη για πιο εύκολη προσαρμογή. Εσωτερικά έχει ελαστικά κομμάτια για να πιάνει γερά στο τιμόνι. Έκπληξη, η μεταλλική βίδα που προσαρμόζει το σφικτήρα στο πάχος του εκάστοτε τιμονιού. Καμιά φορά, απλές αλλαγές κάνουν τη διαφορά. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, το μοντέλο έχει 5 modes (τρόπους λειτουργίας): 3 λειτουργίες σταθερής δέσμης (1300/800/400 lumens) και 2 λειτουργίες εναλλασσόμενης δέσμης (Day Flash & Night Flash). Ζυγίζει 192 γραμμάρια, και έχει μπαταρία 4800Li-Ion. Ακόμα μια καινοτομία είναι η συνδεσιμότητα που παρέχει μέσω Bluetooth π.χ. σε μια συσκευή Garmin. Flare RT – Πρώτη επαφή Για το πίσω φως, επέλεξα το συγκεκριμένο μοντέλο επίσης για 2 βασικούς λόγους: Πρώτον, σε αντίθεση με τα περισσότερα φώτα της αγοράς, το συγκεκριμένο ήταν αρκετά minimal. Είχα στο παρελθόν αρκετά οπίσθια φώτα, που έπιαναν χώρο και δεν μπορούσα να τα τοποθετήσω εύκολα, έχοντας και το τσαντάκι της σέλας. Δεύτερον, η δυνατότητα να είναι ορατό σε απόσταση 2 χλμ. Σημαντική καινοτομία, μια και πάντα θέλουμε να είμαστε όσο το δυνατόν ορατοί στους οδηγούς που έρχονται πίσω μας. Το πακέτο περιείχε εκτός από τη συσκευή, το δικό του καλώδιο USB και μια ελαστική βάση για τοποθέτηση στο παλουκόσελο. Η ελαστική βάση έχει στο κέντρο της μια υπερυψωμένη βάση με κλίση, έτσι ώστε μπορούμε να τοποθετήσουμε το φως παράλληλα με το έδαφος, για καλύτερη ορατότητα για αυτούς που μας ακολουθούν. https://cyclonews.gr/wp-content/uploads/2020/10/VID_20200815_105443.mp4 Το Flare RT έχει επίσης διαβάθμιση IPX7 και διαθέτει 5 λειτουργίες: 2 λειτουργίες σταθερής δέσμης (Day Steady στα 25 lumen & Night Steady στα 5 lumen) και 3 λειτουργίες εναλλασσόμενης δέσμης (Day Flash 90 lumen, All Day Flash 45 lumen & Night Flash 5 lumen). Ζυγίζει 40 γραμμάρια και έχει μπαταρία 4200Li-Ion. Ημερήσια δοκιμή Συνδεσιμότητα με Garmin Και τα 2 φώτα δίνουν τη δυνατότητα σύνδεσης μέσω Bluetooth με πρωτόκολλο ANT+. Έτσι μπορούν άνετα να συνδεθούν με συσκευές Garmin, όπως με το Garmin Edge 520 που χρησιμοποιώ. Ο συγχρονισμός και τα 2 φώτα έγινε εύκολα. Με αυτόν τον τρόπο μπορούσα με ελέγχω τη στάθμη της μπαταρίας τους εν κινήσει, κάτι πολύ πρακτικό. Επίσης, μπορούσα να αλλάζω τη λειτουργία τους μέσω της οθόνης του Garmin, αλλά ήταν πιο πρακτικό να το κάνω χειροκίνητα. Εξίσου σημαντικό ήταν, ότι μπορούσα να τα ενεργοποιώ όταν άνοιγα το κοντεράκι και να τα απενεργοποιώ, κλείνοντας το. Flare RT Η πρώτη δοκιμή ήταν μια Αυγουστιάτικη απογευματινή προπόνηση 2.5 ωρών. Τοποθέτησα το Flare RT στο παλουκόσελο πολύ εύκολα. Φαινόταν ότι ίσως ο ελαστικός ιμάντας «έπιανε» χαλαρά, αλλά δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα. Χρησιμοποίησα τη λειτουργία Day Flash, που πραγματικά το παραγόμενο φως σε τυφλώνει από κοντά. Μην επιχειρήσετε να το στρέψετε κατευθείαν στα μάτια σας! https://cyclonews.gr/wp-content/uploads/2020/10/VID_20200823_101258.mp4 Η προπόνηση τελείωσε, και η μπαταρία ακόμα καλά κρατούσε. Το επόμενο βήμα ήταν να δω πόσο χρόνο συνολικά μπορούσα να έχω με 1 φόρτιση. Στην 3η κατά σειρά προπόνηση – ύστερα από συνολικά 6.5 ώρες στο Day Flash- η μπαταρία έφτασε στο 5% και η λειτουργία γύρισε αυτόματα στο Night Flash. Πολύ χρήσιμη λειτουργία, μια και σου δίνει περίπου ακόμα 30΄ διαθέσιμο χρόνο με παλλόμενο φωτισμό για να επιστρέψεις σπίτι! Σειρά είχε η φόρτιση του Flare RT. Είχα κάνει μια μισή όταν το παρέλαβα, αλλά αυτή θα ήταν πλήρης. Το manual έλεγε ότι θα χρειαζόταν 2 ώρες για πλήρη φόρτιση και έτσι έγινε. Μετά από 2 ώρες, η πράσινη σταθερή ένδειξη στο πάνω μέρος της συσκευής, έδειχνε ότι ήταν στο 100%. Ion Pro RT Το χρησιμοποίησα σε 3 προπονήσεις – μια μεγάλη των 6 ωρών και 2 μικρότερες-, έχοντας κάνει την πρώτη φόρτιση στο 100%. Χρησιμοποίησα και εδώ τη λειτουργία Day Flash. Μια και το συγκεκριμένο φως έχει μεγαλύτερη μπαταρία από το Flare RT, διατήρησε τη φόρτιση του και στις 3 προπονήσεις – συνολικά μέτρησα πάνω από 13 ώρες λειτουργίας (ο κατασκευαστής δίνει μάξιμουμ 22 ώρες). Από θέμα ορατότητας, ήταν πολύ πιο ευδιάκριτο από το Flare RT, όπως φαίνεται και στο βίντεο. https://cyclonews.gr/wp-content/uploads/2020/10/VID_20200820_172245.mp4 Πολύ σημαντικό, το μοτίβο λειτουργίας του: Το φως δεν αναβοσβήνει απλά, αλλά έχει ένα συγκεκριμένο μοτίβο on/of για να τραβάει περισσότερο την προσοχή των υπόλοιπων στο δρόμο. Κάνοντας ακόμα μερικές προπονήσεις, έφτασα στο όριο του, οπότε σειρά είχε 1 πλήρη φόρτιση. Εδώ η μεγαλύτερη μπαταρία του απαιτεί πολλές περισσότερες ώρες φόρτισης. Συνολικά χρειάστηκαν σχεδόν 8 ώρες φόρτισης, για να έχω πράσινη σταθερή ένδειξη. Νυκτερινή δοκιμή Η δοκιμή που θα αποδείκνυε την αξία τους, ήταν μια μεγάλη προπόνηση σχεδόν 300+ χλμ. Εκκίνησα το απόγευμα στις 17:00 και θα ήταν μια κυκλική διαδρομή 4 γύρων, με 80 χλμ για κάθε γύρο. https://cyclonews.gr/wp-content/uploads/2020/10/VID_20200803_220244.mp4 Ξεκινώντας απόγευμα, ενεργοποίησα και τα 2 φώτα στη λειτουργία Night Flash. Φυσικά όσο κρατούσε το απογευματινό φως, τα φώτα είχαν μικρό ίχνος, αλλά μετά τις 9 το βράδυ, άρχισαν να βρίσκονται στο στοιχείο τους. https://cyclonews.gr/wp-content/uploads/2020/10/VID_20200804_021924.mp4 Μετά το δειλινό, άρχισα πλέον να δοκιμάζω τις λειτουργίες σταθερής δέσμης για το Ion Pro RT. Αμέσως εντυπωσιάστηκα από τα 1300 lumen. Aν και δεν είχα ακόμα πλήρη σκοτάδι, το μήκος που έφτανε η δέσμη ήταν εντυπωσιακό, μιλώντας πάντα για φως ποδηλάτου…. Η μεσαία σκάλα (στα 800 lumen), φώτιζε επίσης καλά το δρόμο, χωρίς όμως το βάθος της δέσμης των 1300, ενώ η μικρή σκάλα (στα 400 lumen) φώτιζε χωρίς να εστιάζει σε λεπτομέρειες. Κράτησα την μικρή σκάλα, μια και ακόμα δεν είχα πλήρη συσκότιση. Φτάνοντας την κορυφή της μοναδικής ανάβασης, στο χωριό Κέλλη, ήταν περασμένες 10. Από εκεί θα κατέβαινα από την πίσω μεριά του βουνού προς Αμύνταιο, σε μια απότομη τεχνική κατάβαση με 4 φουρκέτες. «Εδώ χρειάζονται τα 1300» σκέφτηκα, άναψα λοιπόν τη μεγάλη σκάλα και ξεκίνησα. Όντως σε τέτοιες συνθήκες, όταν μεταφέρεις μεγάλη ταχύτητα, και χρειάζεται πλήρης φωτισμός του οδοστρώματος, τόσο σε πλάτος όσο και σε βάθος, τα 1300 lumen ήταν απαραίτητα. Αν και η ταχύτητα έφτανε κοντά στα 60 χ.α.ω., προλάβαινα να δω κάθε λεπτομέρεια του οδοστρώματος, έχοντας ένα βάθος δέσμης περίπου στα 30 μ. Φτάνοντας στην 1η φουρκέτα, είχα χρόνο να προετοιμαστώ για το φρενάρισμα. Όταν τελείωσε η κατάβαση, γύρισα στη μεσαία σκάλα και συνέχισα, γιατί η μεγάλη σκάλα καταναλώνει πολύ μπαταρία. Μετά από αρκετές ώρες στο σκοτάδι κατέληξα στο εξής συμπέρασμα: Αν γνωρίζουμε καλά τη διαδρομή, αν γνωρίζουμε διασταυρώσεις και ποιότητα οδοστρώματος, θα μπορούμε να ποδηλατήσουμε έχοντας τη μικρή σκάλα (με ταχύτητα μέχρι 30 χ.α.ω.). Τα 400 lumen φωτίζουν αρκετά, ιδιαίτερα αν ποδηλατείτε με πανσέληνο, όπως στη δική μου περίπτωση. https://cyclonews.gr/wp-content/uploads/2020/10/VID_20200803_232837.mp4 Ρεαλιστικά όμως, χρειαζόμαστε σχεδόν πάντα τη μεσαία σκάλα, για να ποδηλατούμε με ασφάλεια σε μια άγνωστη διαδρομή, κατά τη διάρκεια της νύχτας. Η μεγάλη σκάλα καλό είναι να χρησιμοποιείται με φειδώ, σε περιπτώσεις που θέλουν και ευκρίνεια και βάθος. 1300 lumen Η διαδρομή μου ήταν σε σκοτάδι συνολικά 8 ώρες, από τις 21:30 έως τις 5:30 τα ξημερώματα. Υπολογίζω ότι το χρησιμοποίησα ως εξής: Μεγάλη σκάλα 10%, μεσαία σκάλα 40%, μικρή σκάλα 40% και εναλλασσόμενο 10%. Ακόμα και έτσι όμως, γύρω στις 5 έμεινα από εμπρός φως… Tο Flare RT το είχα μόνιμα στο Night Flash, κατά τη διάρκεια και των 18 ωρών που κράτησε η προπόνηση, και φυσικά κράτησε μέχρι τέλους. Επίλογος Και τα 2 φώτα είναι αντάξια των προδιαγραφών τους. Στα θετικά, μπορώ να αναφέρω τα εξής: Συνδεσιμότητα μέσω Bluetooth, που προσφέρει περισσότερες επιλογές, Χαμηλό βάρος, Πλήρης αδιαβροχοποίηση, Εύκολη φόρτιση με καλώδιο USB( που επιτρέπει επίσης φόρτιση με powerbank) και Μεγάλη παραγόμενη ισχύς φωτός. Ψάχνοντας να βρω αρνητικά, βρήκα μόνο για το Ion Pro RT: Χρειάζεται αρκετή ώρα για μια πλήρη φόρτιση και Αποκλίνει από τις τιμές που δίνει ο κατασκευαστής, σχετικά με το χρόνο λειτουργίας σε σταθερή δέσμη. Πιστεύω είναι τα ιδανικά φώτα για κάποιον που κάνει μεγάλες προπονήσεις ή brevet, αλλά μπορούν να χρησιμοποιηθούν εξίσου άνετα και για μετακινήσεις μέσα στην πόλη. Αντιπρόσωπος: Cyclist.gr Τιμή Ion Pro RT: 120 € Τιμή Flare RT: 65€ Καλές διαδρομές! Συνολικη Βαθμολογια Αδιαβροχοποίηση Δέσμη φωτός Διάρκεια μπαταρίας Ορατότητα από τρίτους Συνδεσιμότητα Summary Αδιάβροχα φώτα, με ισχυρή δέσμη φωτός, ιδανικά για πολύωρες προπονήσεις 92 %