Share on Facebook Share on Twitter Τα ποδήλατα ισορροπίας δεν έχουν ένα μέγεθος που ταιριάζει σε όλους. Υπάρχει ευρύ φάσμα μεγεθών που προορίζονται για παιδιά διαφορετικού ύψους και ηλικίας. Η αγορά λανθασμένου μεγέθους μπορεί να κάνει τα παιδιά να δυσκολευτούν να οδηγήσουν ή να σταματήσουν το ποδήλατο, και μάλιστα να αναπτύξουν μια κακή σχέση με το ποδήλατο. Υπάρχουν δύο πιο σημαντικά μεγέθη που καθορίζουν την επάρκεια οποιουδήποτε ποδηλάτου ισορροπίας: το μέγεθος του τροχού και το ύψος του καθίσματος. Το μέγεθος του τροχού υποδεικνύει την ταχύτητα Πρώτα απ ‘όλα, οι τροχοί. Υπάρχουν ποδήλατα ισορροπίας με 3 διαφορετικές διαμέτρους τροχού: 12, 14 και 16 ίντσες. Η μικρότερη διάμετρος καθιστά το ποδήλατο πιο αργό, ενώ η μεγάλη διάμετρος αυξάνει την ταχύτητα. Όπως γνωρίζουμε από τα ποδήλατα για ενήλικες, ένα άτομο μπορεί να οδηγήσει BMX με τροχούς 20΄΄ και MTB με 29΄΄, οπότε το μέγεθος του τροχού δεν είναι ο μόνος παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη. Σημαντικό το ύψος του καθίσματος Εάν το κάθισμα είναι πολύ χαμηλό, το παιδί πρέπει να λυγίσει πολύ τα γόνατα και η ολίσθηση είναι λιγότερο φυσική. Με τη θέση του καθίσματος πολύ υψηλή, το παιδί πρέπει να τεντώσει τα πόδια του για να φτάσει στο έδαφος. Η ώθηση προς τα εμπρός απαιτεί πάρα πολλή προσπάθεια και το ποδήλατο μπορεί να είναι δύσκολο να σταματήσει. Γι’ αυτό θεωρούμε ότι είναι επικίνδυνο να αγοράσουμε ένα μεγαλύτερο ποδήλατο ισορροπίας, ώστε να έχει περιθώριο να μεγαλώσει το παιδί μας. Βρίσκοντας το σωστό μέγεθος Εάν αγοράζουμε ποδήλατο στο διαδίκτυο – κάτι που είναι πιθανό να συμβεί αυτές τις μέρες – δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το παιδί για να το δοκιμάσει. Μπορούμε όμως να κάνουμε μια μέτρηση στο σπίτι. Αφήνουμε το παιδί να φορέσει τα παπούτσια του και να σταθεί με την πλάτη του στον τοίχο, με τα πόδια λίγο ανοιχτά. Βάζουμε ένα βιβλίο μεταξύ των ποδιών του, με τη ράχη του βιβλίου στραμμένη προς τα πάνω. Σπρώχνοντας το βιβλίο στον καβάλο του παιδιού μας, μπορούμε να μετρήσουμε την ακριβή απόσταση, μεταξύ του εδάφους και της ράχης του βιβλίου. Αυτό αποτελεί ουσιαστικά τη μέτρηση του καβάλου, η οποία θα μας βοηθήσει να βρούμε το τέλειο ποδήλατο! Αυτή η μέτρηση θα πρέπει να υπερβαίνει κατά 3 cm το ελάχιστο ύψος της σέλας, δίνοντας στο παιδί αρκετή απόσταση πάνω από τη σέλα. Έχοντας αυτό κατά νου, δεν μπορούμε ποτέ να αγοράσουμε ένα ποδήλατο πολύ μικρό ή μεγάλο. Η σωστή γεωμετρία Η γεωμετρία του ποδηλάτου επιτρέπει στο παιδί μας, είτε να μάθει να διαχειρίζεται την ισορροπία του σώματός του, είτε να το κάνει με δυσκολία. Βασικό στοιχείο, είναι να υπάρχει αρκετή απόσταση μεταξύ του τιμονιού και της σέλας: Μια μικρή απόσταση, αποτρέπει το παιδί να κλίνει πάνω στο τιμόνι για να δώσει αρκετή ώθηση στο ποδήλατο. Η γωνία του πιρουνιού έχει άμεση επίδραση στο τιμόνι. Ένα όρθιο πιρούνι μειώνει το μεταξόνιο, κάνει το ποδήλατο λιγότερο σταθερό και πιέζει το βάρος του παιδιού πάνω από τον μπροστινό τροχό. Μια πιο χαλαρή γωνία παρέχει καλύτερη σταθερότητα και πιο άνετη οδήγηση. Υπόλοιπες παράμετροι Υπάρχουν περισσότερα πράγματα, που πρέπει να λάβουμε υπόψη: υλικό πλαισίου, συνολικό βάρος, τύπος ελαστικών, φρένα και υποπόδια. Σύμφωνα με ένα βασικό κανόνα, το βάρος του ποδηλάτου δεν πρέπει να υπερβαίνει το 30% του συνολικού βάρους του παιδιού. Τα βαρύτερα ποδήλατα είναι πιο δύσκολα στο χειρισμό. Επομένως είναι καλύτερα να επιλέγουμε ποδήλατο με σκελετό αλουμινίου, τα οποία όμως είναι και πιο ακριβά. Μιλώντας για ελαστικά είναι καλύτερα να επιλέγουμε ελαστικά με σαμπρέλα, μια και παρέχουν καλύτερη πρόσφυση. Τέλος, αν και θεωρητικά ένα ποδήλατο χωρίς πεντάλ χρειάζεται υποπόδια, τα παιδιά σπάνια τα χρησιμοποιούν, οπότε είναι περιττά. Τι γίνεται με τα φρένα; Μερικοί επιμένουν ότι δεν υπάρχει ανάγκη για φρένα στα ποδήλατα ισορροπίας, επειδή τα παιδιά διαχειρίζονται την ταχύτητα με τα πόδια τους. Σύμφωνα με ορισμένους ειδικούς, το φρενάρισμα χρησιμοποιώντας μοχλό στο τιμόνι καθιστά τον συντονισμό πιο δύσκολο και μπορεί να προκαλέσει σύγχυση στα παιδιά. Ένα αντίθετο επιχείρημα λέει ότι χάρη στη χρήση ενός χειρόφρενου, τα παιδιά το συνηθίζουν αρκετά σύντομα και είναι πιο εύκολη η μετάβαση τους σε ένα κανονικό ποδήλατο. Καλές πρώτες βόλτες!