Νέα έρευνα δείχνει ότι η προπόνηση καθιστά πιο δύσκολο να παρατηρήσουμε την πτώση στη θερμοκρασία του σώματος σε ψυχρό περιβάλλον.

Αυτό έχει συνέπειες για την ποδηλασία και άλλα αθλήματα που γίνονται σε ψυχρότερα κλίματα, όπως το τρέξιμο, η πεζοπορία, το σκι, ακόμη και το κολύμπι.

Πώς ελέγχεται η θερμοκρασία του σώματος;

Το σώμα μας έχει δύο βασικούς τρόπους για να διατηρεί τη θερμοκρασία του εντός ορίων: (1), χρησιμοποιεί αυτόνομες διαδικασίες όπως ρίγος, εφίδρωση και διαστολή ή στένωση των αιμοφόρων αγγείων. Και (2), χρησιμοποιεί τη δική μας συνειδητή συμπεριφορά για να αναζητήσει καταφύγιο ή ανακούφιση, σε πολύ ζεστές ή κρύες συνθήκες.

«Τόσο η συμπεριφοριακή όσο και η αυτόνομη θερμορύθμιση εξαρτώνται από δεδομένα (που συλλέγονται) από αισθητήρες που βρίσκονται κεντρικά και περιφερειακά στο σώμα», σημειώνει ο συν- συγγραφέας καθηγητής Takeshi Nishiyasu.

Αλλαγές κατά τη διάρκεια της προπόνησης

Κατά τη διάρκεια της προπόνησης, το σώμα μας παράγει επιπλέον θερμότητα μέσω της κίνησης των μυών. Αυτή η θερμότητα διαχέεται εν μέρει στο περιβάλλον μέσω της εφίδρωσης. Επίσης, η ικανότητά μας να αισθανόμαστε τη θερμοκρασία στο δέρμα μας μειώνεται. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στην απελευθέρωση οπιοειδών στον εγκέφαλο ως απόκριση στην προπόνηση.

Κανονικά, αυτές οι αλλαγές δεν επηρεάζουν την αντίληψή μας για τη θερμοκρασία του πυρήνα του σώματος.

Σε ψυχρά περιβάλλοντα ωστόσο, η επιπλέον θερμότητα που παράγουν οι μύες μας χάνεται πολύ πιο γρήγορα. Μια προηγούμενη μελέτη έδειξε ότι το ρίγος εμφανίζεται σε χαμηλότερη θερμοκρασία του πυρήνα κατά τη διάρκεια της προπόνησης σε σχέση με την ανάπαυση.

«Ενώ αυτό μας υποδήλωνε ότι επηρεάστηκαν οι εισροές θερμοκρασίας στον υποθάλαμο, το ερώτημα παρέμενε αν η άσκηση επηρέαζε το δέρμα ή την αίσθηση της κεντρικής θερμοκρασίας σε ψυχρά περιβάλλοντα», δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας Tomomi Fujimoto.

Η αντίληψη της θερμοκρασίας του σώματος επηρεάζεται

Η ερευνητική ομάδα αποφάσισε να απαντήσει σε αυτό το ερώτημα στην πιο πρόσφατη μελέτη της. Επιστράτευσαν 11 νεαρούς ενήλικες για να κάνουν ασκήσεις χαμηλής έντασης ενώ βυθίστηκαν μερικώς σε μια δεξαμενή κρύου νερού. Οι ερευνητές παρακολούθησαν τη θερμοκρασία του δέρματός τους, τη θερμοκρασία του πυρήνα του σώματος, την αίσθηση του δέρματος και την αντίληψη του κρύου, καθώς και τον καρδιακό ρυθμό, την αρτηριακή πίεση και την πρόσληψη οξυγόνου.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η αίσθηση της θερμοκρασίας του δέρματος δεν επηρεάστηκε σε αυτό το σενάριο επειδή η άσκηση ήταν χαμηλής έντασης. Διαπίστωσαν όμως ότι η αντίληψη της κεντρικής θερμοκρασίας του σώματος επηρεαζόταν από την άσκηση. Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η υποκειμενική θερμική αίσθηση των συμμετεχόντων (όταν η θερμοκρασία του πυρήνα τους έπεσε κατά 1,0 °C) αμβλύνθηκε από την άσκηση χαμηλής έντασης κατά τη διάρκεια της βύθισης σε κρύο νερό.

Αυτό σημαίνει ότι όταν ασκούνται, οι άνθρωποι δεν μπορούν να αντιληφθούν μειώσεις στη θερμοκρασία του πυρήνα του σώματός τους που προκαλείται από το κρύο, όπως μπορούν όταν ξεκουράζονται.

Περισσότερη προσοχή όταν ποδηλατούμε σε ψυχρές συνθήκες

Αυτή η μελέτη αποκάλυψε σημαντικές πληροφορίες για όσους ζουν και ασκούνται σε ψυχρότερα κλίματα ή για άτομα που απολαμβάνουν ψυχαγωγικές δραστηριότητες στο νερό.

Η παρατηρούμενη μειωμένη αντίληψη του κρύου μπορεί να επηρεάσει τόσο τη φυσιολογική όσο και τη συμπεριφοριακή θερμορύθμιση.

Με άλλα λόγια, η προπόνηση στο κρύο σημαίνει ότι μπορούμε πολύ πιο εύκολα να παραβλέψουμε πραγματικά ψυχρές συνθήκες. Επομένως, φροντίζουμε να ντυνόμαστε πάντα κατάλληλα και πάντα παίρνουμε μαζί ένα επιπλέον ρούχο, αν δεν είμαστε σίγουροι.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Πώς να τρέχουμε πιο γρήγορα – Βασικός οδηγός

Αν είμαστε αρχάριοι στο τρέξιμο, ο πρώτος στόχος μας είναι συνήθως να τερματίσουμε μια νέα…