Αν και μπορεί να είναι δελεαστικό να ξοδέψουμε χρήματα για να γίνουμε πιο «αεροδυναμικοί», υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε, χωρίς να χρειαστεί να μας κοστίσουν μια περιουσία.

Η πιο σημαντική αναβάθμιση ταχύτητας που μπορούμε να κάνουμε είναι η απλή αεροδυναμική. Προσαρμόζουμε τη θέση της σέλας και κάνουμε ένα bike fitting , με στόχο να είστε όσο το δυνατόν πιο αεροδυναμικοί.

Πώς μπορούμε να γίνουμε πιο αεροδυναμικοί;

Για τους περισσότερους ανθρώπους, αυτό σημαίνει να έχουμε ψηλά τους γοφούς, την πλάτη σχεδόν παράλληλη με το έδαφος και να κρατάμε το τιμόνι με τους αγκώνες λυγισμένους σε γωνία 90 μοιρών.

Χαμηλώνουμε το τιμόνι

Τα περισσότερα ποδήλατα πωλούνται με αποστάτες περίπου 2,5 εκατοστών κάτω από το λαιμό, ο οποίος είναι συχνά στραμμένος προς τα πάνω, αναγκάζοντάς μας σε μια αρκετά όρθια θέση στο ποδήλατο. Για να το λύσουμε αυτό, γυρνάμε ανάποδα το λαιμό και αφαιρούμε 1 ή 2 αποστάτες.

Πώς μπορούμε να γίνουμε πιο αεροδυναμικοί;

Υπάρχει πάντα μια συζήτηση μεταξύ των ποδηλατών, εάν ένας χαμηλωμένος λαιμός είναι καλύτερο για όλους. Το βέβαια είναι ότι χαμηλώνοντας το εμπρός μέρος του ποδηλάτου, βάζει το σώμα μας σε πιο χαμηλή – άρα και πιο αεροδυναμική – θέση. Και εφόσον μπορούμε να παράγουμε την ίδια δύναμη, θα είμαστε πάντα πιο γρήγοροι.

Η καλύτερη πρακτική είναι να χαμηλώνουμε το μπροστινό μέρος σταδιακά, επιτρέποντας έτσι στο σώμα μας χρόνο να προσαρμοστεί και ταυτόχρονα να γίνει πιο αεροδυναμικό και ευέλικτο.

Βελτιώνουμε την ευελιξία και τη δύναμη μας

Εάν δυσκολευόμαστε να διατηρήσουμε μια χαμηλότερη θέση με επίπεδη πλάτη σε μεγαλύτερες διαδρομές, τότε χρειάζεται να κάνουμε πολλή δουλειά εκτός ποδηλάτου, για να βελτιώσουμε την άνεσή σας σε μια τέτοια θέση.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε είναι να βελτιώσουμε την ευελιξία μας, εστιάζοντας στις διατάσεις των μηριαίων, των γλουτιαίων και της πλάτης. Εκτός ποδηλάτου, η γιόγκα και το pilates μπορούν να βοηθήσουν σε αυτό.

Θα πρέπει επίσης να βελτιώσουμε τη δύναμη του κορμού μας, η οποία όχι μόνο θα μας βοηθήσει να παραμείνουμε άνετα σε χαμηλή αεροδυναμική θέση, αλλά θα βελτιώσει επίσης την αποδοτικότητα μας στο πεταλάρισμα και στην αποφυγή τραυματισμών.

Καθαρίζουμε το ποδήλατο

Ένα καθαρό ποδήλατο είναι ένα χαρούμενο ποδήλατο, λένε οι μηχανικοί, αλλά είναι και γρήγορο. Με κάθε ίχνος βρωμιάς που μαζεύει το ποδήλατό μας, χάνουμε σε ταχύτητα και βατ.

Ένα καθαρό ποδήλατο θα μας κάνει πιο γρήγορους, τόσο σωματικά όσο και ψυχολογικά. Δεν υπάρχει τίποτα σαν την αίσθηση του να πεταλάρεις πάνω από ένα αστραφτερό καθαρό ποδήλατο, φορώντας ένα νέο ζευγάρι παπούτσια και νέο ρουχισμό.

Ο καθαρισμός του ποδηλάτου μπορεί να είναι τόσο απλός όσο ένα σκούπισμα ή ένα γρήγορο ξέπλυμα και τόσο σχολαστικός όσο ένα πλήρες πλύσιμο. Για να αξιοποιήσουμε στο έπακρο τον καθαρισμό, φροντίζουμε να καθαρίσουμε καλά το σύστημα μετάδοσης κίνησης, και ειδικά τα εξαρτήματα που περιστρέφονται.

Καθαρίζουμε και λιπάνουμε την αλυσίδα

Η αλυσίδα είναι το μέσο με το οποίο μεταφέρουμε ισχύ από τα πεντάλ στον τροχό, πράγμα που σημαίνει επίσης ότι είναι το μέρος όπου μπορούμε να έχουμε την μεγαλύτερη απώλεια δύναμης.

Πώς μπορούμε να γίνουμε πιο αεροδυναμικοί;

Μελέτες έχουν δείξει ότι μια «βρώμικη» αλυσίδα μπορεί να μας κοστίσει 10-20w, που μεταφράζεται σε 1-2 χλμ/ώρα σε αγωνιστική ταχύτητα.

Για να απαλλαγούμε από αυτά τα χαμένα βατ, καθαρίζουμε και λιπαίνουμε την αλυσίδα, τουλάχιστον 1 φορά κάθε 2 προπονήσεις. Η λίπανση της αλυσίδας είναι απλή και η όλη διαδικασία μπορεί να γίνει σε λίγα μόνο λεπτά.

Λιπαίνουμε πάντα το εσωτερικό της αλυσίδας και σκουπίζουμε το λιπαντικό που περισσεύει.

Ρυθμίζουμε την πίεση των ελαστικών

Παλιότερα, όταν όλοι ποδηλατούσαν με ελαστικά 23 mm, χρησιμοποιούσαμε πιέσεις μέχρι και 120 psi.

Σήμερα, ποδηλατούμε συνήθως με ελαστικά 25 έως 28 mm στα 80-90psi,  χαμηλότερα περίπου κατά 10-20psi για ελαστικά τύπου tubeless.

Η ιδανική πίεση ελαστικού για εσάς εξαρτάται από το είδος του ελαστικού που χρησιμοποιούμε, τις καιρικές συνθήκες και το βάρος μας.

Ρυθμίζουμε το πίσω ντεραγιέ

Υπάρχουν λίγα πράγματα πιο απογοητευτικά από το γεγονός να μην αλλάζουν σωστά οι ταχύτητες ή το ντεραγιέ να «πηδάει» ένα γρανάζι, κατά τη διάρκεια ενός σπριντ.

Κάθε τμήμα του συστήματος μετάδοσης (δίσκοι, αλυσίδα, γρανάζια) έχει μια μέγιστη απόδοση όπου ουσιαστικά δεν χάνουμε ισχύ μεταξύ των πεντάλ και του τροχού. Αλλά με κάθε κομμάτι βρωμιάς στην αλυσίδα, ή φθορά στα γρανάζια σας ή πρόβλημα στις αλλαγές, χάνουμε πολύτιμα βατ και ταχύτητα. Ευτυχώς, μικρές ρυθμίσεις του πίσω ντεραγιέ, που είναι το μόνο που θα χρειαστούμε στο 99% των περιπτώσεων, και είναι εύκολο να γίνουν και λύνονται γρήγορα.

Αν υποθέσουμε ότι το πίσω ντεραγιέ έχει αρχικά ρυθμιστεί και ευθυγραμμιστεί σωστά, το μόνο που χρειάζεται είναι 1 ή 2 στροφές του ρεγουλατόρου.

Ελέγχουμε τα φρένα

Υπάρχουν ελάχιστες φορές –αλλά υπάρχουν και αυτές-, που τα φρένα μετά από επανατοποθέτηση του τροχού, τρίβονται με το στεφάνι. Αυτό προφανώς μειώνει την ταχύτητα μας και γίνεται περισσότερο αισθητό σε μια ανάβαση.

Αλλά στις μέρες μας, υπάρχει ένα νέο στυλ φρένων του οποίου το τρίψιμο είναι πολύ πιο δύσκολο να εντοπιστεί: τα δισκόφρενα.

Στην πραγματικότητα, πιθανότατα θα ακούσουμε τα δισκόφρενα να τρίβονται πριν τα δούμε να τρίβονται.

Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι ρύθμισης των δισκόφρενων, συμπεριλαμβανομένης της κυριολεκτικής κάμψης του ρότορα σε ένα σημείο ή περισσότερες προσαρμογές που έχουν να κάνουν με τους εύκαμπτους σωλήνες και την τάση του φρένου. Για πιο σημαντικές ρυθμίσεις των δισκόφρενων, είναι πιθανώς καλύτερο να απευθυνθούμε στον τοπικό μηχανικό μας.

Αφαιρούμε το περιττό βάρος

Το «περιττό» βάρος σε ένα ποδήλατο γίνεται περισσότερο αισθητό σε μια ανάβαση. Το πιο εύκολο και πρακτικό πράγμα που μπορούμε να κάνουμε είναι να χρησιμοποιούμε 1 αντί για 2 παγούρια.

Μετά υπάρχουν πιο δαπανηρές λύσεις όπως αντικατάσταση του αλουμινένιου τιμονιού μας με ένα από ανθρακονήματα και αν αυτό δεν είναι αρκετό, μπορούμε να κάνουμε το ίδιο με τους τροχούς μας.

Πολύ πιο ακριβή λύση, αλλά εκεί θα δούμε διαφορές.

Και φυσικά η πιο ανέξοδη λύση, είναι να χάσουμε εμείς 2-3 κιλά και αυτό θα φανεί αμέσως στους χρόνους μας.

Καλές προπονήσεις

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Τραυματισμοί στο ποδήλατο – Γόνατα

Υπάρχει πόνος γύρω από την επιγονατίδα, στο πίσω μέρος του γονάτου ή στα πλάγια; Υπάρχουν …