Share on Facebook Share on Twitter Πάντα υπάρχει μια σχετική διαφωνία μεταξύ φίλων που κάνουν ποδήλατο, για το πόσα χιλιόμετρα «πρέπει» να κάνει κάποιος. Αυτό συνήθως γίνεται στις περιπτώσεις που όλοι οι εμπλεκόμενοι δεν έχουν την ίδια ποδηλατική εμπειρία και συνήθως η ερώτηση έρχεται από αυτούς που κάνουν τα λιγότερα χιλιόμετρα. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή: Η σωστή ερώτηση εδώ, είναι «Για ποιο λόγο θέλεις να κάνεις ποδήλατο;». Είναι μια ανάγκη σου που πρέπει να καλύψεις; Θες απλά να κάνεις βόλτα με τους φίλους σου; Θέλεις να γράψεις αρκετά χιλιόμετρα, γιατί θες να πάρεις μέρος σε ένα brevet; Η μήπως ακολουθείς κάποιο προπονητικό πρόγραμμα, γιατί σκοπεύεις να πάρεις μέρος σε αγώνες; Οι διαφορετικές ερωτήσεις, ανήκουν σε διαφορετικούς τύπου ποδηλάτη και συνήθως είναι δύσκολο όλοι αυτοί οι τύποι να συνυπάρξουν ποδηλατικά. Δύσκολο, αλλά όχι ακατόρθωτο! Ανάλογα το επίπεδο Ξεκινάμε ανάποδα τις απαντήσεις, από τις ερωτήσεις. Αν ασχολείσαι καιρό με την ποδηλασία και έχεις ξεκινήσει κάποιο προπονητικό πρόγραμμα, που περιλαμβάνει συνήθως 4-5 προπονήσεις μέσα στην εβδομάδα με 2 μέρες ρεπό, απλά ακολουθείς πίστα το πρόγραμμα σου. Σε αυτήν την περίπτωση, όσο πιο πειθαρχημένος είσαι στο να ακολουθείς το πρόγραμμα, τόσο πιο εύκολα θα δεις πραγματική βελτίωση πάνω στο ποδήλατο. Εδώ τα πράγματα είναι άσπρο-μαύρο. Στην περίπτωση που θέλουμε να “γράφουμε”, όπως λέμε, χιλιόμετρα γιατί περιστασιακά παίρνουμε μέρος σε αγώνες ή brevet και θέλουμε ένα καλό επίπεδο (προπονητικά), το πράγμα είναι επίσης απλό. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι 2 με 3 προπονήσεις την εβδομάδα. Συνήθως οι αγώνες στην Ελλάδα κυμαίνονται από 80 έως 120 χλμ, ενώ τα brevet ξεκινούν από τα 200 χλμ. Οπότε οι καθημερινές μας προπονήσεις πρέπει να είναι της τάξης των 40-70 χλμ., ή αν θέσουμε χρονικό όριο, από 1:30 έως 2:30 ώρες πάνω στη σέλα. Η προπόνηση της Κυριακής, στην οποία είναι και πιο εύκολο να υπάρχει και παρέα, είναι πάντα μεγαλύτερη, από 80-110 χλμ., ανάλογα βέβαια και με τα υψομετρικά που περιλαμβάνει. Όσο σε μια διαδρομή αυξάνουμε τα υψομετρικά, μειώνουμε τα συνολικά χιλιόμετρα, για να υπάρχει μια ισορροπία. Χρονικά, οι προπονήσεις τις Κυριακής, θα είναι από 3 έως 4:30 ώρες και αυτό πάλι έχει να κάνει και με το ρυθμό που ακολουθούμε. Ανάλογα το στόχο Όσον αφορά τις διάφορες εκδηλώσεις που θέλουμε να πάρουμε μέρος, εδώ τα χιλιόμετρα θα αρχίσουν να ανεβαίνουν 5-6 εβδομάδες πριν την εκδήλωση-στόχο. Όπως είδαμε πριν, για να είμαστε σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο, θα πρέπει να ποδηλατούμε περίπου 150-200 χλμ /εβδομάδα. Αν μιλάμε για τον μέσο αγώνα δρόμου των 80 χλμ., τότε θα χρειαστεί να κάνουμε μερικές προπονήσεις των 120 χλμ., ώστε να διασφαλίσουμε ότι το σώμα μας θα αντέξει άνετα την ένταση του αγώνα. Επίσης, θα χρειαστούν μερικές προπονήσεις, περίπου στα χιλιόμετρα του αγώνα με δυνατό τέμπο. Αν μιλάμε για ένα brevet (των 200 χλμ), όπου θέλουμε να συμμετάσχουμε, αυξάνουμε σταδιακά τα χιλιόμετρα. Έτσι, το σώμα μας θα προσαρμοστεί στην πολύωρη καταπόνηση πάνω στη σέλα. Αν κάνουμε 2-3 διαδρομές μεταξύ 110-150 χλμ, με διαφορετικά υψομετρικά κάθε φορά, είμαστε έτοιμοι για να τερματίσουμε στο πρώτο μας brevet! Στην περίπτωση που θέλουμε απλά να κάνουμε μια ποδηλατοβόλτα μόνοι μας ή με παρέα, τα χιλιόμετρα είναι σχετικά. Εδώ μετράει η διαδρομή και όχι ο τερματισμός, οπότε σε αυτές τις περιπτώσεις μια τέτοια βόλτα δεν διαρκεί παραπάνω από 1 με 1:30 ώρα. Αυτή η περίπτωση είναι ιδανική για να σας κάνουν παρέα και οικεία πρόσωπα που έτσι θα πάρουν το βάπτισμα του πυρός… Συμπέρασμα Πόσα, λοιπόν, χιλιόμετρα είναι πολλά; Καταλήγοντας, αν πάρουμε τα δύο άκρα της συλλογιστικής μας, τον ποδηλάτη που απλά θέλει να κάνει μια βόλτα στο δρόμο ή μέσα στη φύση και τον σκληροπυρηνικό που προπονείται συστηματικά, τα χιλιόμετρα που κάνουν είναι αυτά που “πρέπει” να κάνουν. Αν είμαστε χομπίστες και θέλουμε να συμμετέχουν σε αγώνες ή brevet, τότε θα χρειαστούν πολλά περισσότερα χιλιόμετρα. Έτσι, θα μπορέσουμε αξιοπρεπώς να πάρουμε μέρος και να χαρούμε την εν λόγω εκδήλωση. Για τους υπόλοιπους από εμάς, που θέλουμε απλά να ποδηλατούμε, το καλύτερο είναι να δημιουργήσουμε ή να βρούμε το κατάλληλο γκρουπ με ποδηλάτες ίδιου επιπέδου. Έτσι θα απολαμβάνουμε καλύτερα τις βόλτες μας.