Οποιαδήποτε τριβή ή αντίσταση στην αλυσίδα του ποδηλάτου μας, μπορεί να επηρεάσει πόσο αποτελεσματικά χρησιμοποιείται η δύναμη μας. Για να περιοριστεί η τριβή μεταξύ της αλυσίδας και του υπόλοιπου συστήματος μετάδοσης, πρέπει να χρησιμοποιηθεί κάποιο λιπαντικό.

Μελέτες έχουν δείξει ότι ο ίδιος ο τύπος λιπαντικού κάνει μικρή διαφορά στην αποτελεσματικότητα μιας καθαρής αλυσίδας.

Η πραγματική αξία της λίπανσης είναι να καλυφθούν τα κενά που διαφορετικά θα γέμιζαν από βρωμιά και γράσο – πράγματα που αυξάνουν την τριβή και μειώνουν την απόδοση.

Αν λοιπόν ο τύπος λιπαντικού δεν έχει σημασία για την αποτελεσματικότητα, γιατί υπάρχει τόσο μεγάλη επιλογή;

Ο Alex Trimnell, Διευθύνων Σύμβουλος της Muc-Off, συμβουλεύει: «Η διατήρηση ενός καθαρού και καλά λαδωμένου συστήματος μετάδοσης είναι σημαντικό για μια ομαλή εμπειρία οδήγησης. Αλλά, θα πρέπει να βεβαιωθείτε ότι χρησιμοποιείτε το σωστό λιπαντικό για τις [ανάλογες] συνθήκες».

Παρά τις φαινομενικά ατελείωτες διαφορές, το λιπαντικό αλυσίδας μπορεί να χωριστεί σε δύο απλές κατηγορίες – «υγρό» και «ξηρό».

Ανάλυση λιπαντικών

Ο Simon Nash της Green Oil, κατασκευαστής φιλικών προς το περιβάλλον λιπαντικών εξηγεί:

«Το υγρό λιπαντικό ήταν το πρωτότυπο λιπαντικό. Οι πρώτες μάρκες χρησιμοποίησαν κάτι σαν λάδι κινητήρα αυτοκινήτου».

«Λειτουργούσε και ήταν ανθεκτικό. Όμως πολλοί ποδηλάτες, ιδιαίτερα στην αγωνιστική ποδηλασία δρόμου, προσπαθούσαν να “κερώσουν” τις αλυσίδες τους. Συχνά βύθιζαν τις αλυσίδες σε κηρώδη λιπαντικά κατά τη διάρκεια της νύχτας».

«Οι εταιρείες σύντομα συνειδητοποίησαν ότι αντί να θερμάνουν το κερί για να το λιώσουν πάνω σε μια αλυσίδα, το κερί θα μπορούσε να λιώσει (ή μάλλον να διαλυθεί) με [τη χρήση ενός] διαλύτη. Όταν εφαρμόζεται, ο διαλύτης εξατμίζεται, αφήνοντας μόνο το κερί ή το “ξηρό” λιπαντικό».

Υγρό λιπαντικό

Το υγρό λιπαντικό χρησιμοποιείται σε όλες τις καιρικές συνθήκες, αλλά πραγματικά αποδίδει όταν χρησιμοποιείται το φθινόπωρο και το χειμώνα, καθώς είναι ανθεκτικό στο νερό, οπότε δεν θα ξεπλυθεί από τις λακκούβες ή από μια καταιγίδα.

Τα περισσότερα υγρά λιπαντικά παρέχουν αποτελεσματική λίπανση για πάνω από 150-160 χλμ οδήγησης με μία εφαρμογή. Επίσης, αν ποδηλατούμε τους χειμερινούς μήνες, ένα υγρό λιπαντικό θα αντισταθεί στη διάβρωση της μετάδοσης μας από το αλάτι στην άσφαλτο. Τέλος, το υγρό λιπαντικό είναι πολύ καλό στη μείωση του θορύβου από το σύστημα μετάδοσης.

Το μειονέκτημα είναι ότι η κολλώδης φύση του υγρού λαδιού μπορεί να προσελκύσει βρωμιά που, εάν αφεθεί να συσσωρευτεί, μπορεί να λειτουργήσει ως ένα είδος γράσου που θα φθείρει γρήγορα τα μεταλλικά μέρη.

Αν αφεθεί να συσσωρευτεί, οξειδώνεται δημιουργώντας πάλι προβλήματα στην μετάδοσης.

Επομένως, η σωστή χρήση υγρού λιπαντικού απαιτεί τακτική απολίπανση και καθαρισμό του συστήματος μετάδοσης.

Ξηρό λιπαντικό

Σε ξηρές, ανοιξιάτικες και καλοκαιρινές συνθήκες, θέλουμε ιδανικά ένα ελαφρύτερο λιπαντικό, συνήθως ένα «ξηρό» λιπαντικό με βάση το κερί. Τα ξηρά λιπαντικά είναι πολύ πιο καθαρά στη χρήση και προσελκύουν λιγότερη συσσώρευση ρύπων ακόμη και με επαναλαμβανόμενη εφαρμογή. Αυτό τα καθιστά πολύ καλύτερα σε ξηρές ή σκονισμένες συνθήκες, ειδικά σε διαδρομές εκτός δρόμου.

Ωστόσο, ακόμη και ένα ελαφρύ ντους ψιλής βροχής θα ξεπλένει το ξηρό λιπαντικό από την αλυσίδα. Επιπλέον, είναι λιγότερο ανθεκτικό: Μια βόλτα 120 -130 χλμ αποτελεί συνήθως το όριο ικανής λίπανσης, για αυτό το είδος του λιπαντικού.

Τι πιστεύουν οι ειδικοί

Andy Verrall πρώην διευθυντής, One Pro Cycling

Ένα υγρό λιπαντικό από τον προμηθευτή μας, Juice Lubes, είναι η επιλογή μου όλο το χρόνο. Προτιμώ να έχω ένα λιπαντικό στο σύστημα μετάδοσης κίνησης για να καλύψω όλες τις καιρικές συνθήκες.

Το πιο σημαντικό πράγμα για μένα είναι ο καθημερινός καθαρισμός του συστήματος μετάδοσης με απολιπαντικό, το στέγνωμα σχολαστικά για να αφαιρέσουμε όλη την υγρασία, πριν εφαρμόσουμε ξανά περισσότερο λιπαντικό.

Με αυτόν τον τρόπο, το σύστημα μετάδοσης κίνησης είναι πολύ πιο αποδοτικό και κερδίζουμε επιπλέον διάρκεια ζωής από ολόκληρο το σύστημα.

Simon Nash, ιδρυτής του Green Oil

Κάθε ντουλάπι ποδηλατικού εξοπλισμού πρέπει να έχει υγρό και ξηρό λιπαντικό. Τα ξηρά λιπαντικά είναι για τις πιο ξηρές συνθήκες και τις πιο καθαρές αλυσίδες.

Τα υγρά λιπαντικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν όλο το χρόνο, προσφέρουν καλύτερη αξία και έχουν τη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Είτε υγρό είτε ξηρό, τίθεται συχνά το ερώτημα του πόσο χρόνου και προσπάθειας, θέλετε να καταβάλλετε.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

7ο εταπ- Νίκη στο ΤΤ για Tadej Pogačar

Ο Tadej Pogačar (UAE Emirates) έφερε πιο κοντά τη ροζ φανέλα στο Giro d’Italia την Π…