Όλοι μας έχουμε γευτεί τι σημαίνει «άνεμος» πάνω στο ποδήλατο. Σίγουρα όμως ο Roger Hammond, ύστερα από πολλές συμμετοχές σε Κλασικούς, έχει λίγη περισσότερη εμπειρία από εμάς.

Σύμφωνα με τον ίδιο, ένα από τα πρώτα πράγματα που πρέπει να λάβουμε υπόψη είναι η θέση. «Στον άνεμο, είναι ένας συμβιβασμός ανάμεσα στο να είσαι, όσο το δυνατόν περισσότερο αεροδυναμικός, αλλά από την άλλη να μπορείς να δεις τον δρόμο».

Μείνετε χαμηλά και μείνετε γκρουπαρισμένοι

Χαμηλώνοντας το σώμα μας, θα μειώσει την μετωπική μας επιφάνεια και μαζεύοντας τους αγκώνες και κατεβαίνοντας στα drops,  θα αυξήσει τη σταθερότητα.

Όταν είμαστε γκρουπαρισμένοι, ποτέ δεν μένουμε για πολύ ώρα εμπρός, γιατί θα κουραστούμε εύκολα. Συνεχώς κάνουμε αλλαγές, προσπαθώντας κάθε ζευγάρι αθλητών να παραμένει στην κεφαλή μόνο μερικά λεπτά.

Εάν ποδηλατούμε μόνοι και δούμε ένα γκρουπ, τότε αξίζει τον κόπο να το πιάσουμε. Όπως εξηγεί ο Hammond, θα χάσουμε πολύ χρόνο μένοντας μόνοι μας: «Είναι ακριβώς η ίδια προσπάθεια με έναν ανηφορίστα. Αν δεν κάνετε την προσπάθεια στο κάτω μέρος της ανάβασης, ποτέ δεν θα φτάσετε εκεί [σε ένα γκρουπ]».

Τα βασικά σημεία

Προετοιμασία
  • Πριν την προπόνηση μας, πάντα ελέγχουμε την πρόγνωση του καιρού. Σε περίπτωση ισχυρών ανέμων (3 bf+), ξεκινάμε πάντα μαζί με παρέα.
  • Σε περίπτωση ανέμου, αν έχουμε τροχούς με προφίλ μεγαλύτερο των 30 mm, τους αντικαθιστούμε. Αν δεν το κάνουμε, θα το μετανιώσουμε…
  • Αν μπορούμε, σχεδιάζουμε τη (κυκλική) διαδρομή μας έτσι ώστε να αντιμετωπίσουμε τον άνεμο στο πρώτο μισό της προπόνησης, που θα είμαστε ακόμα φρέσκοι από δυνάμεις.
  • Ιδιαίτερα όταν αντιμετωπίζουμε πλάγιους/πλαγιομετωπικούς ανέμους, ποδηλατούμε στο πλάι και όχι πίσω από τον εμπρός αθλητή, ανάλογα με τη φορά του ανέμου.
Στο δρόμο
  • Προσέχουμε τα ανοιχτά σημεία, όπως μακρινές πλαγιές ή λιβάδια, γιατί εκεί ο άνεμος πάντα δυναμώνει σταθερά
  • Είμαστε προετοιμασμένοι για ριπές, όταν φτάνουμε στην κορυφή ενός λόφου ή περνάμε από γέφυρες ή ανάμεσα από κτίρια
Στο γκρουπ
  • Συνεργαζόμαστε μαζί με τους υπόλοιπους
  • Δεν επικαλύπτουμε τροχούς, όταν ακολουθούμε, γιατί υπάρχει ο κίνδυνος μια ριπή ανέμου να μας ρίξει πάνω στον συναθλητή μας
  • Πιάνουμε πάντα τα drops και χαμηλώνουμε όσο μπορούμε το σώμα μας

Ο σωστός προγραμματισμός, είναι ακόμα πιο σημαντικός σε έναν αγώνα, δηλώνει ο Hammond.

«Βεβαιωθείτε ότι γνωρίζετε πού θα ξεκινήσει ο άνεμος, είτε πρόκειται για μετωπικό άνεμο είτε για πλαγιομετωπικό άνεμο. Πρόκειται για την κατανόηση της προέλευσης του ανέμου, την αναγνώριση [των λεπτομερειών] του τοπίου, όπου δεν υπάρχουν δέντρα, δεν υπάρχουν φράκτες».

«Πρόκειται για την προετοιμασία. Είναι το ίδιο για την ανάβαση. Απλά πρέπει να το αντιμετωπίζετε σαν μια ανάβαση. Και να κάνετε την έρευνά σας».

Τι πρέπει να προσέχουμε

Στάση σώματος

Όπως είπαμε η στάση μας πρέπει να είναι γενικά χαμηλή (μέσα οι αγκώνες, χαμηλά η πλάτη και το κεφάλι), και πιάνουμε το τιμόνι από τα drops. Έτσι, κρατάμε όσο το δυνατόν χαμηλό το προφίλ μας στον άνεμο και η θέση μας είναι πιο σταθερή.

Σε περίπτωση δυνατού πλάγιου ανέμου, αναγκαστικά γέρνουμε το σώμα μας προς την κατεύθυνση του, προκειμένου να συνεχίσουμε στην πορεία μας.

Πεταλάρισμα

Το γρήγορο πεταλάρισμα, θα μας αποδιοργανώνει. Είναι πιο εύκολο να έχουμε ένα πιο βαρύ, από το κανονικό μας, πεταλάρισμα.

Αυτό θα μας βοηθάει να κρατάμε ένα πιο σταθερό τέμπο και θα ελέγχουμε καλύτερα το ποδήλατο. Σε περίπτωση μείωσης του ανέμου, απλά αυξάνουμε το στροφάρισμα μας.

Αποφεύγουμε δηλαδή τις πολλές αλλαγές σχέσεων.

Γκρουπ

Όταν ακολουθούμε, μένουμε πίσω και στο πλάι, με τον εμπρός τροχό μας δίπλα στον πίσω τροχού του συναθλητή μας.

Αν βγούμε πιο μπροστά, θα τον ενοχλούμε, ενώ αν μείνουμε πιο πίσω, δεν θα έχουμε την κάλυψη του. Με λίγη δοκιμή, θα βρούμε το κατάλληλο σημείο.

 Όταν αλλάξουμε και βρεθούμε εμπρός, προνοούμε να αφήσουμε χώρο πίσω για τον επόμενο και ελέγχουμε την πλάγια κίνηση του ποδηλάτου μας.

Ρυθμός

Η ταχύτητα πλέον παύει να είναι βασική παράμετρος. Επειδή η προπόνηση με άνεμο μας καταπονεί, επικεντρωνόμαστε στους παλμούς που θα είναι υψηλοί (10-20 παραπάνω, ανάλογα με την φυσική μας κατάσταση) ή στα βατ, αν έχουμε βατόμετρο.

Η προπόνηση με δυνατό άνεμο, απαιτεί την ίδια προσπάθεια όπως μια ανάβαση.

Ρούχα

Κουμπώνουμε μέχρι πάνω (ή αφαιρούμε) το αντιανεμικό μας. Οτιδήποτε φουσκώνει από τον άνεμο ή κρέμεται θα λειτουργεί σαν πανί και θα μας επιβραδύνει.

Φαγητό

Θα χρειαστεί σίγουρα περισσότερη τροφή, από ό,τι θα καταναλώναμε κανονικά. Μια και θα το αντιμετωπίζουμε σαν ανάβαση, όταν ο δυνατός άνεμος ξεκινήσει, παίρνουμε ένα τζελάκι.

Καλύτερα παραπάνω τροφή, και ας μην νιώθουμε εκείνη τη στιγμή ότι την έχουμε ανάγκη.

Μόνος

 Αν για κάποιο λόγο βρεθούμε στο άνεμο μόνοι μας, αμέσως μειώνουμε το ρυθμό μας έτσι ώστε να μπορούμε να πεταλάρουμε με σχετική άνεση. Ο ρυθμός πρέπει να μην έχει αυξομειώσεις, και να είναι τόσο δυνατός όσο χρειάζεται, για να μας φέρει πίσω (όσο τον δυνατόν) άνετα.

Όταν θα σκύβετε χαμηλά το σώμα και ο άνεμος βουίζει στα αυτιά σας, θυμηθείτε: Όσο κι αν δυσανασχετούμε, ο άνεμος πάντα θα είναι ο καλύτερος προπονητής μας!

2 Comments

  1. […] Πώς ποδηλατούμε με άνεμο – Βασικές αρχές Ι […]

    Reply

  2. […] Πώς ποδηλατούμε με άνεμο – Βασικές αρχές Ι […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Προπονητήριο – Ο καλύτερος συνδυασμός ασκήσεων

Οι προπονήσεις δύναμης και τα προπονητήρια είναι κάτι που φυσικά ταιριάζουν. Η «καθαρή» απ…