Είναι μόνο φυσικό, μόλις εξοικειωνόμαστε με το ποδήλατο μας, να θέλουμε να ποδηλατούμε ακόμα πιο γρήγορα.

Ένα κοντεράκι, κάνει όλη τη ζημιά…. Μόλις δούμε τα δεδομένα, οι ερωτήσεις αυξάνονται: Πώς μπορώ να πάω πιο γρήγορα, με ποια μ.ω.τ. μπορώ να κάνω αυτήν την διαδρομή κ.ο.κ.

Υπάρχουν κάποιες συγκεκριμένες τακτικές, τις οποίες αν ακολουθήσουμε, σίγουρα θα γίνουμε πιο γρήγοροι. Πρώτα όμως, ας θέσουμε κάποια όρια. Με ποια ταχύτητα κινείται ένας μέσος ποδηλάτης δρόμου; Ανάλογα την χώρα, είναι η απάντηση.

Παραθέτουμε ένα μικρό στατιστικό των μ.ω.τ. ανά χώρα:

Όπως παρατηρούμε, οι ταχύτεροι ποδηλάτες είναι στην Ολλανδία, με άνδρες κατά μέσο όρο στα 26,92 χ.α.ω. και γυναίκες στα 21,36 χ.α.ω.

Ακολουθούν μερικές χρήσιμες συμβουλές:

1. Λυγισμένοι και μαζεμένοι αγκώνες

Το μεγαλύτερο πράγμα που μας επιβραδύνει είναι η αντίσταση του αέρα. Πολλές από αυτές τις συμβουλές αφορούν τρόπους για να μειώσουμε την μετωπική επιφάνεια και την οπισθέλκουσα.

Το πιο απλό από όλα είναι να χαμηλώσουμε ελαφρά τη θέση του σώματος στο ποδήλατο. Λυγίζουμε και μαζεύουμε προς τα μέσα τους αγκώνες, χαμηλώνοντας τον κορμό μας. Θα αισθανθούμε αμέσως τη διαφορά.

2. Ακούμε μουσική

Υπάρχουν πολλές έρευνες που δείχνουν ότι ακούμε μουσική που μας «εμψυχώνει», μειώνεται η κούραση μας. Ο Δρ Κώστας Καραγεώργης, ερευνητής στην αθλητική ψυχολογία, λέει ότι αυτό συμβαίνει γιατί «η μουσική αποκλείει τα συμπτώματα που σχετίζονται με την κόπωση, όπως στους πνεύμονες, στην καρδιά και το γαλακτικό οξύ στους μύες. Μπορεί να μειώσει την αντίληψη μας για προσπάθεια κατά 10 τοις εκατό».

Φυσικά, είναι κάτι το οποίο χρειάζεται μέτρο, γιατί θα πρέπει να μπορούμε να αντιληφθούμε το περιβάλλον μας.

3. Γκρουπαριζόμαστε

Η ποδηλασία με άλλους – το γκρουπάρισμα δηλαδή- θα αυξήσει τη μέση ταχύτητά μας με διάφορους τρόπους. Πρώτον, το ευεργετικό «κόψιμο» του αέρα, στο οποίο έχουμε αναφερθεί.

Δεύτερον, το καλύτερο επίπεδο άλλων, θα μας παρακινεί να προσπαθούμε πιο πολύ, οπότε θα ανεβαίνει και η μέση ταχύτητα μας.

4. Φουσκώνουμε περισσότερα τα ελαστικά

Τα σωστά φουσκωμένα ελαστικά θα κυλήσουν πιο γρήγορα.

Θα πρέπει να ελέγχουμε την πίεση των ελαστικών πριν από κάθε βόλτα. Οι αλλαγές στη θερμοκρασία σε συνδυασμό με την φυσιολογική απώλεια πίεσης, σημαίνει ότι τα ελαστικά μας χάνουν μεταξύ 3-7% από την κανονική τους πίεση.

5. Φρενάρουμε λιγότερο (αν μπορούμε)

Είναι προφανές; Λιγότερο φρένο, περισσότερη ταχύτητα.

Όσο βελτιωνόμαστε και η τεχνική μας γίνεται καλύτερα, η ταχύτητα μας θα αυξάνει γιατί θα συνηθίζουμε να φρενάρουμε λιγότερο.

Αφήνουμε στην άκρη το «φρενάρισμα άνεσης». Είναι αυτό που έχουμε μάθει να κάνουμε, όταν κινούμαστε λίγο πιο γρήγορα από το συνηθισμένο.

Το επόμενο βήμα είναι βελτιώσουμε την τεχνική μας, στις γρήγορες καταβάσεις. Πώς; Ακολουθώντας έναν έμπειρο αθλητή και «κλέβοντας» την τεχνική του.

6. Πέφτουμε στα drops

Η οδήγηση στα drops μειώνει την επίδραση του ανέμου κατά 20% σε σύγκριση με την οδήγηση στις μανέτες.

Δύο κύρια πράγματα μας σταματούν για να οδηγήσουμε στα drops: (1) Δεν μπορούμε να φτάσουμε στα φρένα και (2) δεν αισθανόμαστε άνετα. Και τα δύο αυτά πράγματα μπορούν να αντιμετωπιστούν με σωστή ρύθμιση του ποδηλάτου μας.

7. Χρησιμοποιούμε τον άνεμο

Ο κόντρα άνεμος μπορεί να κάνει την οδήγηση να αισθάνεται σαν ένας αγώνας, κάνοντας μας να νοιώθουμε αργοί, άσχετα από την προσπάθεια που καταβάλλουμε. Ένας ούριος άνεμος μας κάνει να νοιώθουμε pro, πηγαίνοντας πολύ γρήγορα.

Χρησιμοποιούμε τον άνεμο προγραμματίζοντας τη διαδρομή μας, έτσι ώστε να έχουμε αντίθετο άνεμο στην αρχή που είμαστε φρέσκιοι.

8. Χάνουμε βάρος

Ναι, το αιώνιο βάσανο του μέσου ποδηλάτη, πώς να έχει το ιδανικό βάρος

Στις ευθείες δεν παίζει ρόλο, όσο στις αναβάσεις. Εκεί, μια διαφορά 2-3 κιλών σε μια ανάβαση 10 χιλιομέτρων, μας γλιτώνει μερικά λεπτά. Αλλά παίζει ρόλο και στις αλλαγές ρυθμού, που μπορούμε να ακολουθούμε πιο εύκολα.

Οπότε αν μπορούμε, χάνουμε μερικά κιλά, αλλά με μέτρο.

9. Διαλλειματικές

Ο πιο επίπονος, αλλά και συνάμα, ο πιο γρήγορος τρόπος για να αυξήσουμε τη μέση ταχύτητα μας είναι να κάνουμε διαλλειματικές προπονήσεις. Αυτό μας επιτρέπει να κάνουμε σετ με μικρά διαστήματα αλλά μεγάλη ένταση.

Οι διαλλειματικές μπορούν να γίνουν σε ευθεία με πολύ μικρά διαστήματα (10-30΄΄) με ενδιάμεση ενεργή αποκατάσταση –πεταλαρισμα με μικρή σχέση. Εναλλακτικά, μπορείτε να τα κάνετε σε ανωφέρεια με μεγαλύτερα διαστήματα (5-10’) περισσότερο για αύξηση της δύναμης μας.

10. Χτίσιμο μυών

Ιδιαίτερα η εποχή της προπόνησης βάσης, ή της χειμερινής προετοιμασίας, ευνοεί για τακτικές επισκέψεις στο γυμναστήριο.

Όσο «οικοδομούμε» μεγαλύτερους μύες, τόσο η δύναμη του πεταλαρίσματος αυξάνεται, όπως και η ταχύτητα μας.

11. Αξεσουάρ aero

Έχοντας αρκετά άρθρα από aero ποδήλατα αλλά και τροχούς aero, καταλαβαίνουμε ότι κάνουν μια διαφορά στην συνολική οπισθέλκουσα που παράγουμε στο δρόμο.

Οπότε αν έχουμε την οικονομική δυνατότητα, επενδύουμε σε νέο πλαίσιο, ένα νέο κράνος και ένα νέο ζευγάρι τροχών (όχι αναγκαστικά με αυτή τη σειρά).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Προπονητήριο – Ο καλύτερος συνδυασμός ασκήσεων

Οι προπονήσεις δύναμης και τα προπονητήρια είναι κάτι που φυσικά ταιριάζουν. Η «καθαρή» απ…