Ανεπαρκής τροφοδοσία, η αδυναμία κάλυψης των ενεργειακών αναγκών του σώματος, μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην απόδοση και ακόμη και στην υγεία. Το πρόβλημα είναι ότι οι ποδηλάτες τρώνε συχνά λιγότερο από ό, τι έπρεπε, χωρίς να το συνειδητοποιούν.

Ας ρίξουμε μια ματιά σε κοινούς λόγους για τους οποίους συμβαίνει αυτό και σημαντικές ενδείξεις που πρέπει να προσέξουμε αν νομίζουμε ότι μπορεί να κινδυνεύουμε από κάτι ανάλογο.

Γιατί οι ποδηλάτες υποφέρουν από ανεπαρκή τροφοδοσία

Η ανεπαρκής τροφοδοσία είναι μια κατάσταση όπου η πρόσληψη τροφής είναι ανεπαρκής για να καλύψει τις ενεργειακές απαιτήσεις, τόσο της άσκησης όσο και των βασικών σωματικών λειτουργιών. Αυτό μπορεί να συμβεί τόσο σκόπιμα όσο και τυχαία.

Στην ποδηλασία, η ανεπαρκής τροφοδότηση είναι συνήθως μέρος μιας στρατηγικής για τη διατήρηση χαμηλού σωματικού βάρους για βελτιωμένη αναλογία ισχύος προς βάρους.

Μια πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι μέχρι το 28% των ανδρών ποδηλατών είχαν χαμηλή ενεργειακή διαθεσιμότητα και το 44% είχε χαμηλή οστική πυκνότητα, η οποία συχνά προκύπτει από αυτό.

Αλλά αυτό δεν είναι κάτι που συμβαίνει ακριβώς στους επαγγελματίες. Οι ερασιτέχνες λάτρεις της ποδηλασίας είναι ιδιαίτερα επιρρεπείς στην ανάπτυξη ενεργειακού ελλείμματος – ακούσια. Το μόνο που χρειάζεται να κάνουμε είναι να αυξήσουμε το προπονητικό φορτίο ή τον αριθμό των αγώνων,  χωρίς να αυξήσουμε επαρκώς την ποσότητα πρόσληψης τροφής.

Ή ίσως να μην λάβετε υπόψη τις ενεργειακές απαιτήσεις της άσκησης εκτός των προγραμματισμένων προπονήσεων μας. Για παράδειγμα, ποδηλασία προς και από την εργασία ή ποδηλασία για ψώνια ή την ίδια την προπόνηση, απαιτεί ενέργεια.

Ανεπαρκής τροφοδοσία – Γιατί συμβαίνει;

Πώς γνωρίζουμε ότι έχουμε ανεπαρκή τροφοδοσία

Το πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση της έλλειψης καυσίμων είναι να προσδιορίσουμε αν μπορεί να είμαστε σε κίνδυνο. Υπάρχουν πολλά σημάδια που πρέπει να προσέξουμε:

Γονιμότητα

Για τις γυναίκες, το Νο1 σημάδι είναι ένας μη κανονικός ή ανύπαρκτος εμμηνορροϊκός κύκλος.

Λάβετε όμως υπόψη ότι οι ορμονικές αντισυλληπτικές μάσκες υποκρύπτονται σε έμμηνους παράγοντες και δεν προστατεύουν από τις δυσμενείς επιπτώσεις της ανεπαρκούς τροφοδοσίας.

Αλλαγές στο βάρος του σώματος

Εάν η προγραμματισμένη απώλεια βάρους μας είναι πολύ γρήγορη (περισσότερο από 1% του βάρους του σώματος μας την εβδομάδα) ή συνεχίζουμε να χάνουμε βάρος χωρίς να θέλουμε, τότε έχουμε κάποιο πρόβλημα.

Επίσης, να γνωρίζουμε ότι για μερικούς ποδηλάτες το σώμα τους μπορεί να προσαρμοστεί σε χαμηλή κατανάλωση ενέργειας μειώνοντας τον μεταβολισμό της αποκατάστασης, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρόκειται να αποφευχθούν άλλες αρνητικές επιπτώσεις της ανεπαρκούς τροφοδοσίας.

Αλλαγές στη διάθεση

Η ύπαρξη ενός ενεργειακού ελλείμματος συχνά εκδηλώνεται ως αίσθημα ανησυχίας και εκνευρισμού για κανέναν καλό λόγο. Ορισμένοι ποδηλάτες αντιμετωπίζουν επίσης έλλειψη κινήτρων και κατάθλιψης.

Τραυματισμός και ασθένεια

Ο επαναλαμβανόμενος τραυματισμός ή ασθένεια που διαρκεί περισσότερο από 3 μήνες και απαιτεί απουσία προπόνησης, μπορεί να είναι συνέπεια της χαμηλής διαθεσιμότητας ενέργειας.

Κακός ύπνος

Η δυσκολία στον ύπνο, παρά το γεγονός ότι είμαστε κουρασμένοι ή ο ύπνος ανά διαστήματα, μπορεί να είναι σημάδια έλλειψης ενέργειας. Ειδικά αν νιώθουμε το σώμα μας ληθαργικό και αργό το πρωί.

Πεπτικά προβλήματα

Αν έχουμε συχνά δυσκοιλιότητα και φούσκωμα, η ανεπαρκής πρόσληψη τροφής μπορεί να είναι ο λόγος.

Χαμηλή απόδοση

Τελευταίο, εάν αντιμετωπίζουμε ένα σταθερό επίπεδο απόδοσης, που δεν μπορούμε να βελτιώσουμε ή ακόμα χειρότερα μειώνεται, αυτό είναι ένα μεγάλο σημάδι ότι αντιμετωπίζουμε ανεπαρκή τροφοδοσία.

Προσοχή λοιπόν, στα σημάδια!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Αντιμετωπίζοντας μεγάλες αναβάσεις – Τα βασικά

Τα απαιτητικά μεγάλα brevet που γίνονται στη χώρα μας συχνά περιέχουν μεγάλες, δύσκολες αν…