Σίγουρα μπορούμε να «γράφουμε» αρκετά χιλιόμετρα τις Κυριακές και ίσως παίρνουμε μέρος και σε μερικά μπρεβέ ή σε μερικούς αγώνες. Οπότε κάνοντας έτσι ποδήλατο, βελτιώνουμε την υγεία μας και μειώνουμε τον κίνδυνο για σοβαρές ασθένειες, σωστά;

«Η οδήγηση ενός μονοθεσίου F1 δεν είναι ιδιαίτερα υγιεινό πράγμα […] Θέλω να ζήσω μια ποιοτική ζωή και να μην υποφέρω από τρομερά εκφυλισμένους δίσκους». Τάδε έφη ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής Φόρμουλα 1, Sebastian Vettel

Αν και εδώ ασχολούμαστε με την ποδηλασία, το απόσπασμα του Sebastian είναι σχετικό με κάθε αθλητή, επαγγελματία ή ερασιτέχνη.

Εμείς που ασχολούμαστε τακτικά με την ποδηλασία, ίσως δεν είμαστε αντιπροσωπευτικό δείγμα. Αλλά στην ευρύτερη κοινωνία, οι καθιστικές δραστηριότητες στο σπίτι, σε συνδυασμό με τεχνολογικές εξελίξεις στο χώρο εργασίας, σημαίνει ότι περνάμε πολύ περισσότερο χρόνο καθισμένοι, από ό, τι συνηθίζαμε. Η αλλαγή αυτή έχει ορισμένες σημαντικές, ενδεχομένως αρνητικές, συνέπειες για την υγεία μας.

Το παγκόσμιο προσδόκιμο ζωής έχει διπλασιαστεί

Το παγκόσμιο προσδόκιμο ζωής έχει διπλασιαστεί από το 1900, αλλά ενώ ζούμε περισσότερο, ζούμε «πιο άρρωστοι». Οι 3 πρώτοι παγκόσμιοι δολοφόνοι σχετίζονται με καρδιαγγειακές παθήσεις , ενώ η σωματική αδράνεια αποτελεί κύρια αιτία των πιο χρόνιων παθήσεων.

Καθώς τα εβδομαδιαία μας λεπτά σωματικής δραστηριότητας μειώνονται, ο κίνδυνος πρόωρου θανάτου αυξάνεται σημαντικά. Ποδηλατώντας τακτικά είναι ένας αποτελεσματικός και διασκεδαστικός τρόπος για να μειώσουμε αυτόν τον κίνδυνο, να βελτιώσουμε την υγεία και την ποιότητα ζωής μας, αλλά μπορεί να μην είναι αρκετό …

Ποδηλατώντας απέχουμε από τις αρνητικές επιπτώσεις της καθιστικής συμπεριφοράς;

«Ανεβαίνω στο ποδήλατο μου πολλές φορές κάθε εβδομάδα!» θα πουν αρκετοί από εμάς.

Όμως τα γεγονότα αποδεικνύουν ότι το μεγαλύτερο ποσοστό από αυτούς που ποδηλατούν, το κάνουν μόνο στα ΣΚ. Δυστυχώς, φαίνεται ότι δεν μπορούμε να ξεφύγουμε αρκετά από το γραφείο μας.

Ποδηλασία – Υγεία και μακροζωία
Francesco Moser, ακόμα ποδηλατώντας στα pave στα 68

Το 2009, οι ερευνητές μελέτησαν 17.013 άτομα ηλικίας 18-90 ετών. Διαπίστωσαν ότι ο κίνδυνος παθήσεων ήταν ανεξάρτητος από τα συνολικά επίπεδα φυσικής δραστηριότητας. Με άλλα λόγια, δεν έχει σημασία πόσο δραστήριοι είμαστε. Εάν καθόμαστε για μεγάλες περιόδους, αυξάνουμε τον κίνδυνο για χρόνιες ασθένειες.

Αυτά τα ευρήματα υποστηρίχθηκαν από διάφορες άλλες μελέτες. Όσοι από εμάς κάθονται για 11 ώρες ή περισσότερο την ημέρα διατρέχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο, ανεξάρτητα από το πόση σωματική δραστηριότητα κάνουμε. Το να καθόμαστε για 6 ώρες την ημέρα, έναντι 3 ωρών, αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο θανάτου, ειδικά από καρδιαγγειακές παθήσεις, τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες.

Πόσο καιρό περνάμε καθισμένοι;

Ένας τυπικός «εργάτης της γνώσης», κάποιος που διαχειρίζεται τις πληροφορίες αντί να κάνει χειρωνακτική εργασία, ξοδεύει:

8 ώρες στο γραφείο, 45΄ στην μετακίνηση για εργασία με κάθε τρόπο, και ένα σημαντικό μέρος του ελεύθερου χρόνου του παρακολουθώντας τηλεόραση ή σερφάροντας στο διαδίκτυο . Η πλειοψηφία της ημέρας την περνάει καθισμένος, ακόμα και αν κάνει το ωριαίο του πρόγραμμα στο προπονητήριο.

Η λύση!

Απλώς κινούμαστε περισσότερο και μετακινούμαστε πιο τακτικά καθ ‘όλη τη διάρκεια της ημέρας, ακόμα κι αν χρειαστεί να κάνουμε μια ασήμαντη εργασία.

Ενώ η μείωση της καθιστικής συμπεριφοράς δεν είναι το πιο «πρωτοποριακό» θέμα της αθλητικής επιστήμης, το να σηκωνόμαστε τακτικά στα πόδια μας, θα μπορούσε να είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να απολαύσουμε μια μακρά και υγιή ζωή , πάνω και κάτω από το ποδήλατο.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Αντιμετωπίζοντας μεγάλες αναβάσεις – Τα βασικά

Τα απαιτητικά μεγάλα brevet που γίνονται στη χώρα μας συχνά περιέχουν μεγάλες, δύσκολες αν…