Όπως είδαμε και σε προηγούμενο άρθρο, υπάρχει μόνο ένας τρόπος για να μειώσουμε την αντίσταση του αέρα. Και αυτός είναι το να ακολουθούμε την ρόδα του συναθλητή μας. Κοινώς να ποδηλατούμε μέσα σε ένα γκρουπ.

Βέβαια, το γκρουπάρισμα μπορεί να δημιουργήσει επικίνδυνες καταστάσεις, κάτι για το οποίο πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι.

Είδαμε ότι μερικά από τα βασικά σημεία του σωστού γκρουπαρίσματος, είναι να βρούμε το ιδανικό σημείο πίσω από τη ρόδα του συναθλητή μας, να κάνουμε σωστές αλλαγές και να είμαστε πάντα συγκεντρωμένοι σε αυτό που κάνουμε.

Τι χρειάζεται όμως να κάνουμε, όταν έρθει η σειρά μας να οδηγήσουμε το γκρουπ;

Οδηγώντας το γκρουπ

Αν πάρουμε το σενάριο ότι υπάρχει ένα μικρό γκρουπ με 4-5 ποδηλάτες, έχει λογική να υπάρχει ένας στίχος. Όταν έρθει η σειρά μας και έρθουμε στην κεφαλή θα πρέπει να:

  • Ποδηλατούμε με σταθερή ταχύτητα: Δεν είναι τόσο σημαντικό αν κινούμαστε αργά ή γρήγορα σε σχέση με τους υπόλοιπους. Σημαντικό είναι, όσο είμαστε μπροστά να κινούμαστε με τέμπο, με σταθερή δηλαδή ταχύτητα τόσο σε ευθεία όσο και σε ανωφέρειες/κατωφέρειες (μικρές θετικές ή αρνητικές κλίσεις). Όσο σταθερό είναι το δικό μας τέμπο, τόσο σταθερό θα είναι το τέμπο ολόκληρου του γκρουπ.
  • Δεν κάνουμε περιττές κινήσεις: Η κίνηση που κάνουμε, ασυναίσθητα ακολουθείται από τον δεύτερο, τον τρίτο και μεγεθύνεται. Δοκιμάστε να κάνετε ένα ζιγκ ζαγκ και κοιτάξτε πίσω, πόσο μεγαλύτερα κίνηση θα κάνει ο τελευταίος. Για τον λόγο αυτό, προσπαθούμε να είμαστε σταθεροί πάνω στο ποδήλατο. Αν θέλουμε να φάμε ή να πιούμε, καλό είναι να περιμένουμε μέχρι να έρθει η σειρά μας να αλλάξουμε.
  • Το κεφάλι εμπρός: Το γκρουπ βασίζεται σε εμάς για να το καθοδηγούμε και να αποφεύγουμε τυχόν εμπόδια πάνω στον δρόμο. Οπότε πάντα σκανάρουμε το δρόμο μπροστά μας, και αν τυχόν εντοπίσουμε κάτι το δείχνουμε στους υπόλοιπους.
  • Όχι ορθοπέταλο: Όπως τονίσαμε πριν, δεν πρέπει να δημιουργούμε αστάθεια στο υπόλοιπο γκρουπ. Ακόμα και σε μια μικρή ανηφόρα, που κανονικά θα ανεβαίναμε με ορθοπέταλο, καλό είναι να κατεβάσουμε ταχύτητα και να συνεχίσουμε καθισμένοι.
  • Όχι απότομες αλλαγές ρυθμού: Οδηγώντας ένα γκρουπ είναι το αντίστοιχο του να οδηγούμε ένα φορτηγό. Το φορτηγό λόγω βάρους, είναι δύσκολο να επιταχύνει, και δύσκολο να επιβραδύνει. Αν όμως έχει μια ταχύτητα, είναι εύκολο να την διατηρεί. Έτσι οδηγώντας το γκρουπ, δεν αυξάνουμε απότομα την ταχύτητα, γιατί πάντα ο τελευταίος θα τρέχει να μας πιάσει. Για τον ίδιο λόγο, δεν φρενάρουμε απότομα, γιατί ο τελευταίος κινδυνεύει να έχει μια πτώση.

Ακολουθώντας το γκρουπ

Έχοντας οδηγήσει εμπρός, έχει έρθει η σειρά μας να κάνουμε αριστερά (κοιτώντας πριν πάνω από τον αριστερό μας ώμο) και να καταλήξουμε στο πίσω μέρος του γκρουπ. Αυτή η θέση θέλει την ίδια και περισσότερη προσοχή από την θέση στην κεφαλή.

  • Διατήρηση ταχύτητας κατά την αλλαγή: Όταν κάνουμε την αλλαγή, απλά αφήνουμε τα πόδια μας στιγμιαία και μετά συνεχίζουμε να πεταλάρουμε με τον ίδιο ρυθμό. Αν το κάνουμε σωστά, έχουμε ήδη χάσει αρκετή ταχύτητα για να πάρουμε τη θέση μας. Αν όμως «αφήσουμε» παραπάνω τα πόδια μας, μπορεί να φτάσουμε να κυνηγάμε το γκρουπ για να ενωθούμε ξανά.
  • Αλλάζουμε προοπτική: Αν μένουμε ακριβώς πίσω από την ρόδα του συναθλητή μας, έχουμε την τέλεια κάλυψη από τον αέρα. Δυστυχώς δεν έχουμε όμως οπτική επαφή με τον δρόμο. Αν κάτι υπάρχει που θα πρέπει να το αποφύγουμε, απλά δεν θα έχουμε χρόνο να το κάνουμε. Οπότε μπορούμε να βγαίνουμε στιγμιαία λίγο αριστερά ή λίγο δεξιά για να σκανάρουμε το δρόμο εμπρός μας.
  • Τα χέρια μας στις μανέτες: Αν κάτι συμβεί εμπρός, έχουμε λίγο χρόνο να αντιδράσουμε, προτού φρενάρουμε. Καλό είναι το 80% του χρόνου, να έχουμε τα χέρια μας πάνω στις μανέτες, ώστε αν κάτι συμβεί να μπορέσουμε να φρενάρουμε άμεσα.
  • Οπισθοφυλακή: Ό,τι κάναμε εμπρός, προσέχοντας για πιθανά εμπόδια/προβλήματα, το κάνουμε και πίσω. Είμαστε σε επαγρύπνηση, αν κάποιο αυτοκίνητο πλησιάζει και θέλει να προσπεράσει, για να ειδοποιήσουμε τους υπόλοιπους ή οτιδήποτε άλλο πέσει στην αντίληψη μας.

Μεγάλο γκρουπ

Αν ποδηλατούμε σε ένα γκρουπ με πάνω από 6 ποδηλάτες, τότε ο κατάλληλος σχηματισμός είναι σε ζευγάρια.

Ισχύουν όλα τα παραπάνω, με τη διαφορά ότι πρέπει να προσέχουμε και την απόσταση μας από τον διπλανό μας. Η απόσταση αυτή δεν πρέπει να είναι μεγαλύτερη από 1 μέτρο, γιατί τότε αυξάνεται η αεροδυναμική αντίσταση, μια και αέρας περνάει ανάμεσα από τα ποδήλατα.

Η πιο αποδοτική απόσταση για το ζευγάρι, είναι οι άκρες από τα τιμόνια να απέχουν μεταξύ τους λίγο περισσότερο από μια παλάμη ή περίπου 30 εκατοστά.

Εξάσκηση

Όλα τα παραπάνω φαντάζουν (και είναι) πολύ δύσκολα στην αρχή. Δεν μπορούμε να τα εκτελέσουμε σωστά, αν δεν «εγγραφούν» στο σώμα μας.

Γι’ αυτό χρειάζεται συνεχώς εξάσκηση, κάθε φορά που ποδηλατούμε σε ένα γκρουπ.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

20ο εταπ – Ακόμα μια νίκη για Pogačar

Αφού κυριάρχησε στο Giro d’Italia από την αρχή μέχρι το τέλος, ο Tadej Pogačar σφράγ…