Από τα πρώτα πράγματα που θα συμβουλεύσει κάποιος παλιότερος, έναν νεότερο ποδηλάτη δρόμου, είναι να μην «δουλεύει» την αλυσίδα σε ακραίες γωνίας. Π.χ. να μην έχει δίσκο εμπρός και το πρώτο ή το δεύτερο γρανάζι πίσω ή μικρό δίσκο εμπρός και μικρό γρανάζι πίσω.

Τελικά δημιουργεί πρόβλημα στη μετάδοση, αυξάνει τις φθορές ή δεν έχει σημασία, μια τέτοια τακτική; Οι κορυφαίοι κατασκευαστές απαντούν:

Shimano

Ben Hillsdon, Δημόσιες Σχέσεις, Shimano Europe

Η πιο αποτελεσματική θέση της αλυσίδας, είναι όταν η αλυσίδα λειτουργεί σε ευθεία γραμμή. Αυτό ελαχιστοποιεί την τριβή.

Διασταύρωση αλυσίδας – Προβλήματα στη μετάδοση;

Όταν ποδηλατείτε με big big (δίσκο εμπρός, μεγάλο γρανάζι πίσω), ασκείτε ανομοιογενή πίεση στους κυλίνδρους, τις πλάκες και τους δακτυλίους, ειδικά στα σημεία όπου η κλίση της αλυσίδας αλλάζει (στα σημεία όπου συναντά το γρανάζι και το δίσκο).

Αυτό το ανώμαλο φορτίο προκαλεί επιπλέον τριβή, που αυξάνει την φθορά της αλυσίδας και μακροπρόθεσμα οδηγεί σε μειωμένη αίσθηση στην αλλαγή ταχυτήτων.

Για τους λόγους αυτούς, η Shimano συνιστά να αποφεύγονται οι ακραίες θέσεις της αλυσίδας.

Campagnolo

Joshua Riddle, Διευθυντής Ειδήσεων, Campagnolo

Η διασταύρωση της αλυσίδας είναι μια πρακτική που πρέπει να αποφεύγεται, καθώς είναι λιγότερο αποτελεσματική από την αλυσίδα σε ευθεία γραμμή (αυξημένη τριβή, λιγότερη ελεύθερη κίνηση συνδέσεων κ.λπ.).

Όλοι θα μπορούμε να διασταυρώσουμε την αλυσίδα μας, κατά τη διάρκεια ενός αγώνα. Ωστόσο, δεν πρέπει να το κάνουμε από συνήθεια, δεδομένου ότι υπάρχει μια παρόμοια θέση αλυσίδας, χρησιμοποιώντας σε ένα μεγαλύτερο ή μικρότερο γρανάζι.

Η ακραία διασταύρωση της αλυσίδας,  μπορεί να προσθέσει φθορά στο αλυσίδα και τα δόντια της κασέτας. Αυτό γίνεται, επειδή η ακραία  γωνία της αλυσίδας φέρνει το εξωτερικό ή εσωτερικό τμήμα της αλυσίδας σε άμεση επαφή με τα δόντια των γραναζιών της κασέτας. Σε αντίθεση, η ευθεία γραμμή της αλυσίδας διατηρεί την τριβή στο ελάχιστο.

SRAM

JP McCarthy, Διευθυντής Παραγωγής Δρόμου, SRAM

Στη SRAM αγαπάμε το big-big. Μεταξύ των μηχανικών στο κύκλωμα του Mountain Bike World Cup (πριν από πολλά χρόνια!), αποκαλούσαμε το big big, «ταχύτητα των επαγγελματιών», επειδή οι επαγγελματίες θα το χρησιμοποιούσαν συνεχώς, ανεξάρτητα από το τι τους έλεγαν οι μηχανικοί τους. Το ίδιο ισχύει και για τους επαγγελματίες της ποδηλασίας δρόμου. Θα χρησιμοποιούν το δίσκο, όσο το δυνατόν περισσότερο.

Διασταύρωση αλυσίδας – Προβλήματα στη μετάδοση;

Υπάρχουν πολλοί καλοί λόγοι για να παραμείνετε στο μεγάλο δίσκο, ακόμα και με μεγάλο γρανάζι πίσω:

  • Καλύτερη διαχείριση αλυσίδας σε ανώμαλο έδαφος.
  • Πρόσβαση σε μεγαλύτερες ταχύτητες, χωρίς να χρειάζεται να αλλάζετε μπροστά.
  • Οι μπροστινές αλλαγές είναι πιο αργές από τις πίσω, και πολύ πιο δύσκολο για την αλυσίδα.

Έτσι θα ενθαρρύνουμε τους αναγνώστες σας να ποδηλατούν big big αν τους αρέσει, εφ ‘όσον δεν βιώνουν  τρίψιμο της αλυσίδας στο μπροστινό κλουβί του ντεραγιέ. Το σύστημα SRAM 2×11, ειδικά το εμπρός ντεραγιέ, είναι σχεδιασμένο για τέτοια χρήση.

Πολύ μικρή αποτελεσματικότητα χάνεται όταν διασταυρώνουμε την αλυσίδα. Και στην περίπτωση big big, η ελάχιστη απόδοση που χάνεται από την διασταύρωση, αντισταθμίζεται από την απόδοση, λόγω της μεγαλύτερης ακτίνας στρέψης για την αλυσίδα.

Λίγα λόγια για τις μετρήσεις απόδοσης. Υπάρχουν τεράστιες διαφορές, μεταξύ της απόδοσης που μετριέται σε ένα σύστημα μετάδοσης υπό φορτίο, και ένα σύστημα χωρίς φορτίο. ‘Όταν δηλαδή, περιστρέφουμε με το χέρι το δίσκο, με το ποδήλατο σε στάση.

Η χαλαρότητα που εμφανίζεται, όταν διασταυρώνουμε την αλυσίδα σε ένα ποδήλατο σε στάση, εξαφανίζεται όταν το σύστημα μετάδοσης είναι υπό φορτίο.

Καταλήγουμε ότι η διασταύρωση της αλυσίδας, δεν αποτελεί πρόβλημα για πρόωρη φθορά, εκτός αν βέβαια η αλυσίδα σας τρίβεται στο κλουβί του εμπρός ντεραγιέ.

FSA

Maurizio Bellin, Γενικός Διευθυντής, FSA

Την τελευταία δεκαετία, η διασταύρωση της αλυσίδας έγινε περισσότερο συχνή. Πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν το big big, ειδικά με την έλευση των ηλεκτρονικών σειρών, που το κάνουν πιο εύκολο.

Αυτό σημαίνει, ότι οι αλυσίδες πλέον υπόκεινται σε μεγαλύτερα φορτία απ ότι παλιότερα. Γι’ αυτό αποφασίσαμε να επενδύσουμε στην δημιουργία ισχυρότερων αλυσίδων.

Έχουμε πάνα σταθερή προσφορά πρώτων υλών, το οποίο μας επιτρέπει να παράγουμε προϊόντα με υψηλό επίπεδο αξιοπιστίας και απόδοσης.

Εδώ στην FSA καταλαβαίνουμε πολύ καλά τη σημασία της διασταύρωσης της αλυσίδας. Η τελευταία μας προσθήκη είναι η σειρά δίσκων 48/32 Adventure. Αυτή είναι μια νέα υπέρ compact σειρά, που επιτρέπει συνδιασμούς όπως 48/21 – 48/18. Είναι μια πιθανή λύση στη διασταύρωση, γιατί η αλυσίδα δουλεύει περισσότερο γραμμικά.

Αυτή η νέα compact σειρά, θα είναι διαθέσιμη μέσα στο 2017, από το SLK carbon μέχρι το οικονομικότερο Vero Pro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Προκήρυξη – 43ος Ποδηλατικός Γύρος «Θυσίας»

Ο Π.Ο. Πατρών με την έγκριση της Ε.Ο.Π. συνδιοργανώνει με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, …