Ήταν 12 Ιουνίου του 1817, όταν ο βαρόνος Karl Freiherr von Drais της Γερμανίας, καβάλησε μια ξύλινη κατασκευή με δύο τροχούς και έκανε μια μικρή διαδρομή με αυτό.

Ο Drais ονόμασε αυτήν την κατασκευή Laufmaschine (στα γερμανικά σημαίνει «μηχανή που τρέχει»). Η διαδρομή των 4.3 χλμ που επέλεξε ήταν μεταξύ του Meinnheim προς το πλησιέστερο ταχυδρομείο. Κατάφερε να κάνει τη διαδρομή με μέση ωριαία ταχύτητα σχεδόν 15 χαω. Η ταχύτητα της κατασκευής, που θύμιζε ποδήλατο ισορροπίας για μεγάλους, ήταν ένα μεγάλο κατόρθωμα. Όμως το γεγονός αυτό, κατάφερε ένα δυνατό χτύπημα υπέρ της κατάργησης της χρήσης αλόγων για μεταφορές προϊόντων.

Η κατασκευή, που αργότερα μετονομάστηκε σε draisine, από το όνομα του βαρόνου, απέδειξε ότι μπορεί να υπάρχει ένα μέσο μεταφοράς το ίδιο ή παραπάνω γρήγορο από τα άλογα, αλλά χωρίς το κόστος συντήρησης τους.

Στα 200 χρόνια ιστορίας του ποδηλάτου, υπάρχουν μερικά ποδήλατα που άφησαν εποχή.

Draisienne ή Laufmaschine

200 χρόνια – Χαρακτηριστικά ποδήλατα όλων των εποχών

Η αρχή όλων, όπως είδαμε παραπάνω. Ήταν φτιαγμένο εξ’ ολοκλήρου από ξύλο, χωρίς πεντάλ και κατάφερνε να κινηθεί δυο φορές πιο γρήγορα από έναν πεζό. Παρόλα αυτά, ο Drais ποτέ δεν μπόρεσε να το παράγει μαζικά αλλά η πατέντα του αγοράστηκε από άλλες χώρες. Έτσι, μπόρεσε ο πρώτος απόγονος του ποδηλάτου να συνεχίσει την εξέλιξη του.

Michaux Velocipede

200 χρόνια – Χαρακτηριστικά ποδήλατα όλων των εποχών

Στο Παρίσι του 1860, ο Pierre Michaux επιχείρησε για πρώτη φορά να βάλει πεντάλ στο ποδήλατο. Όμως η μετάδοση σαν έννοια ακόμα δεν υπήρχε, οπότε τα πεντάλ εφάρμοζαν κατευθείαν στον άξονα του εμπρός τροχού.

Αν και καινοτόμα σαν ιδέα, το συγκεκριμένο ποδήλατο χρειαζόταν μεγάλη δύναμη για να πεταλάρει κάποιος και ήταν δύσκολο στην ισορροπία.

Ariel Penny Farthing

200 χρόνια – Χαρακτηριστικά ποδήλατα όλων των εποχών

Μέσα από την ιδέα των αγώνων, γεννήθηκε η επιθυμία για ένα γρήγορο ποδήλατο. Στο Κόβεντρυ (Αγγλία) του 1870, γεννήθηκε το Ariel από τους James Starley & William Hillman. Ελαφροί τροχοί, συρμάτινες ακτίνες, μεγάλος τροχός εμπρός και μικρός πίσω.

Το ποδήλατο ήταν μεν γρήγορο, αλλά δύσκολο στην ισορροπία λόγω υψηλού κέντρου βάρους, ενώ ο μεγάλος εμπρός τροχός επιρρεπής στις ανωμαλίες του δρόμου.

Columbia High-wheeler

Ο συνταγματάρχης Albert Augustus Pope, βλέποντας ότι δεν υπάρχει αμερικάνικο ποδήλατο, εισήγαγε στις ΗΠΑ ένα Ariel και το έβαλε σε μαζική παραγωγή.

Μέχρι το 1900, η εταιρεία του Pope Manufacturing Company, πωλούσε χιλιάδες ποδήλατα και προωθούσε την ιδέα των ποδηλατικών αγώνων.

Harry J. Lawson

Ο Harry Lawson ήταν ένας Βρετανός σχεδιαστής ποδηλάτων που εξέλιξε αρκετά ποδήλατα. Δημιούργησε το πρώτο ποδήλατο «ασφαλείας», με μετάδοση αλυσίδας στον πίσω τροχό.

Αν και το ποδήλατο δεν είχε αποδοθεί και θεωρήθηκε αποτυχία, εισήγαγε μια καινούργια σχεδιαστική καινοτομία, που θα εξελισσόταν στο μέλλον από το Rover.

Starley Rover 

Το Rover δημιουργήθηκε το 1885, από τον John Kemp Starley, τον άνθρωπο πίσω από το Ariel. Το δημιούργησε γιατί ήθελε να κάνει την ποδηλασία πιο γνωστή στο ευρύτερο κοινό.

Ήταν το πρώτο κανονικό «ποδήλατο ασφαλείας». Οι τροχοί του ήταν ίδιοι σε μέγεθος, είχε χαμηλό κέντρο βάρους, πιο άνετο και είχε μετάδοση κίνησης του πίσω τροχού με αλυσίδα.

Dunlop Pneumatic Tires

Αν και τα πρώτα ελαστικά με αέρα εφευρέθηκαν το 1845, το 1887 στο Μπέλφαστ ο John Dunlop έβαλε ελαστικά στο ποδήλατο ασφαλείας του γιού του.

Τα ελαστικά προσέφεραν άνεση και παραπάνω ταχύτητα, και από το 1890 αποτελούσαν στάνταρ εξοπλισμό στα ποδήλατα.

Wright Brothers’ Van Cleve

Τα διάσημα αδέρφια, πριν ασχοληθούν με τα αεροπλάνα, ασχολήθηκαν με τα ποδήλατα. Το 1896 δημιούργησαν το Van Cleave. Ήταν χειροποίητο και η καινοτομία του ήταν τα αυτολιπαινόμενα κέντρα των τροχών.

Français Diamant

Το 1903 οι Henri Desgrange και Géo Lefèvre, θέλοντας να προμοτάρουν το αθλητικό περιοδικό του πρώτου, δημιούργησαν ένα αγώνα 19 ημερών στην Γαλλία. Ήταν η γένεση του Γύρου Γαλλίας!

Τα ποδήλατα είχαν ατσάλινο σκελετό και τιμόνι, ξύλινες ζάντες και μεγάλα λάστιχα. Είχαν 2 ταχύτητες, αλλά ο αναβάτης έπρεπε να κατέβει και να αλλάξει το πισω τροχό.

Paul de Vivie

Ο Paul de Vivie δημιούργησε το πρώτο ποδήλατο με λειτουργικο πίσω ντεραγιέ. Η αλλαγή γινόταν με το χέρι και ο αναβάτης μπορούσε να έχει έτσι 4 ταχύτητες.

Schwinn Paramount

Παρουσιάστηκε το 1938 και μετέπειτα έγινε το Νο1 ποδήλατο στις ΗΠΑ, στην επαγγελματική ποδηλασία.

Είχε σωλήνες με υψηλής αντοχής ατσάλι και συνέχισε να παράγεται μέχρι το 1994.

Schwinn Varsity

Παρουσιάστηκε το 1960, το συγκεκριμένο ποδήλατο είχε πωλήσεις κοντά στις 2 εκατομμύρια μονάδες, λόγω των εμπρός/πίσω ντεραγιέ, προσφέροντας 10 ταχύτητες.

Schwinn Sting Ray

Σε παραγωγή από το 1963 εώς το 1981, ήταν εξαιρετικά δημοφιλές. Ικανό για γρήγορες εκκινήσεις και απότομες αλλαγές πορείας, ήταν ο πρόδρομος των BMX.

Peugeot PX10

Ήταν το ποδήλατο με το οποίο ο Bernard Thévenet νίκησε το 1975/77 στο Γύρο Γαλλίας. Ήταν το πιο οικονομικό επαγγελματικό ποδήλατο της εποχής.

Teledyne Titan 

Ήταν το πρώτο ποδήλατο από τιτάνιο με βάρος κάτω από 9 κιλά. Αν και παρουσίαζε αρκετα προβλήματα, έστρωσε ένα διαφορετικό δρόμο για την ποδηλασία.

Breezer Series 1 

200 χρόνια – Χαρακτηριστικά ποδήλατα όλων των εποχών

Η ανησυχία μερικών για διαδρομές of road, οδήγησε σε ένα ποδήλατο με φαρδύτερα ελαστικά και ταχύτητες που άλλαζαν με τους αντίχειρες. Έτσι, το 1977 το πρώτο ποδήλατο βουνού δημιουργήθηκε.

Stumpjumper

200 χρόνια – Χαρακτηριστικά ποδήλατα όλων των εποχών

Το 1981 το πρώτο ποδήλατου βουνού που παρήγαγε μαζικά η Specialized ήταν το Stumpjumper.

Flying Pigeon

200 χρόνια – Χαρακτηριστικά ποδήλατα όλων των εποχών

Το πιο απλό ποδήλατο παραγωγής στην Κίνα. Με τροχούς 28 ιντσών και ένα γρανάζι πίσω και τακάκια στα φρένα. Από το 1950 πούλησε πάνω από 500 εκατομμύρια μονάδες.

Lotus 108 

Το πρώτο ποδήλατο που εκμεταλλεύτηκε τα πλεονεκτήμα της αεροδυναμικής και του ανθρακονήματος, στην δεκαετία του 1980.

Trek Oclv

200 χρόνια – Τα πιο χαρακτηριστικά ποδήλατα όλων των εποχών

ΤΟ πρώτο ποδήλατο παραγωγής αποκλειστικά από ανθρακόνημα. Παρουσιάστηκε το 1992 από την αμερικάνικη εταιρεία.

Specialized FSR

Το πρώτο ποδήλατο βουνού, από τη γνωστή εταιρεία, με πλήρη ανάρτηση εμπρός και πίσω.

Surly Pugsly

200 χρόνια – Χαρακτηριστικά ποδήλατα όλων των εποχών

Παρουσιάστηκε το 2005 με μεγάλα ελαστικά, που χρησίμευαν για το χιόνι ή την άμμο.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Μετάβαση από ποδήλατο δρόμου σε ποδήλατο βουνού

Ήρθε λοιπόν η στιγμή, που η επιδίωξη «κάτι διαφορετικού», η παρέα, η περιέργεια για εκείνα…