Η ποδηλασία βουνού έχει εξελιχθεί πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια, με πολλές τοπικές αλλά και διεθνείς διοργανώσεις.

Μέσα από τα χρόνια, το άθλημα έχει εξελιχθεί σε διαφορετικές κατηγορίες/κατευθύνσεις. Και κάθε κατηγορία πλέον αντιπροσωπεύεται από τον δικό της τύπο ποδηλάτου, τα δικά της μονοπάτια, το δικό της τρόπο οδήγησης.

Ας δούμε τις τρεις βασικές κατηγορίες στην ποδηλασία βουνού:

Cross Country (XC)

Ποδηλασία Βουνού – Cross Country/Enduro/Downhill

Οι αγώνες Cross Country είναι η πιο δημοφιλής μορφή ποδηλασίας βουνού και επίσης η λιγότερο ακραία μεταξύ των άλλων κατηγοριών. Απευθύνεται σε όλους τους ποδηλάτες, και είναι το κατάλληλο είδος ποδηλασίας βουνού, για αυτούς που μπαίνουν για πρώτη φορά στον χώρο.

Η κατηγορία XC αποτελεί πλέον Ολυμπιακό άθλημα από το 1996. Οι συμμετέχοντες αγωνίζονται από σημείο σε σημείο και μέσα από καθορισμένη διαδρομή, την οποία πρέπει να τερματίσουν με τον ταχύτερο δυνατό χρόνο.

Οι αγώνες είναι μονοήμεροι, ενώ τα μονοπάτια αποτελούνται από δρόμους πυρασφάλειας μέχρι και στενά μονοκόμματα τμήματα, που δοκιμάσουν τις ικανότητες αντοχής και τεχνικής μας.

Συνήθως τα ποδήλατα που χρησιμοποιούνται είναι hardtail (με μονή ανάρτηση στο εμπρός πιρούνι). Αυτά τα ποδήλατα είναι ευέλικτα και κατασκευασμένα για αναβάσεις.

Ωστόσο, δεν συγχωρούν τα λάθη,  όσο τα ποδήλατα full suspension (διπλής ανάρτησης), τα οποία προσφέρουν σταθερότητα και έλεγχο στις τεχνικές καταβάσεις.

Τα παραπάνω, είναι εφοδιασμένα με κατάλληλα ελαστικά για πρόσφυση σε χώμα και λάσπη, και η εμπρός ανάρτηση έχει διαδρομή που κυμαίνεται από 80mm έως 120mm.

Η διαδρομή είναι βασικά η ποσότητα κίνησης που μπορεί να απορροφήσει το εμπρός πιρούνι ανάρτησης. Ως εκ τούτου, όσο μεγαλύτερη η διαδρομή, τόσο πιο ομαλή θα είναι η προπόνηση μας.

Enduro/All-mountain

Ποδηλασία Βουνού – Cross Country/Enduro/Downhill

Αν θέλουμε ένα πιο περιπετειώδη τύπο ποδηλασίας βουνού, τότε το Enduro (επίσης γνωστό ως all-mountain) είναι για εμάς.

Οι αγώνες είναι πολυήμεροι, και πιο σκληροί από την κατηγορία XC και το είδος απευθύνεται σε προχωρημένους ποδηλάτες.

Ποιες οι διαφορές λοιπόν; Τα κομμάτια Enduro είναι πιο τεχνικά από τα XC, τα άλματα είναι μεγαλύτερα, όπως και τα drops (τεχνικά κομμάτια της διαδρομής, που το οδόστρωμα χαμηλώνει απότομα).

Οι αγώνες Enduro πραγματοποιούνται σε διαδοχικές διαδρομές που ολοκληρώνονται σε λίγες μέρες και περιλαμβάνουν απότομες αναβάσεις και χρονομετρημένες καταβάσεις.

Τα ποδήλατα που χρησιμοποιούνται στην κατηγορία Enduro είναι full suspension με ελαστικά μεγαλύτερου πλάτους, μεγαλύτερη διαδρομή πίσω ανάρτησης και μεγαλύτερη διαδρομή εμπρός ανάρτησης.

Συγκεκριμένα, τα ποδήλατα έχουν διαδρομές εμπρός ανάρτησης, η οποία κυμαίνεται συνήθως από 140mm έως 170mm.

Αυτά τα ποδήλατα είναι πιο ογκώδη από τα XC ποδήλατα, γιατί έτσι θα διαπραγματευτούν πιο αποτελεσματικά μεγαλύτερα drops, και βασικά οτιδήποτε θα αντιμετωπίσουν πάνω στο βουνό.

Τα κράνη που χρησιμοποιούνται στο Enduro καλύπτουν όλο το πρόσωπο (Full Face) –  παρόμοια με τα κράνη μηχανής. Επίσης, η θωράκιση του σώματος, όπως τα γόνατα και τα προστατευτικά του στήθους, αποτελούν συχνό εξοπλισμό για τους ποδηλάτες Enduro.

Downhill

Αυτή η κατηγορία έχει σχεδιαστεί για προχωρημένους και ακραίους ποδηλάτες, οι οποίοι αγαπούν την ταχύτητα και εκτελούν απαιτητικές καταβάσεις, μέσα από βράχους, τεράστια drops και μονοπάτια γεμάτα από ρίζες δέντρων.

Οι αγώνες κατάβασης (Downhill) είναι πολύ έντονοι και συναρπαστικοί για τους φιλάθλους. Κάθε φορά, μόνο ένας αθλητής  αγωνίζεται σε μια συγκεκριμένη κατάβαση, προσπαθώντας να καταφέρει τον ταχύτερο δυνατό χρόνο.

Οι ποδηλάτες εδώ θα χρειαστούν πολύ καλή αίσθηση ισορροπίας και προσανατολισμού,  γρήγορα αντανακλαστικά και αγωνιστική εμπειρία για να περιηγηθούν στις πιο δύσκολες καταβάσεις με υψηλές ταχύτητες.

Τα ποδήλατα Downhill έχουν συνήθως μια πιο χαλαρή γεωμετρία και όλα είναι μεγαλύτερα:  Μεγαλύτερες διαδρομές στις εμπρός και πίσω αναρτήσεις, μεγαλύτερα δισκόφρενα  για καλύτερη πέδηση.

Για παράδειγμα, η εμπρός ανάρτηση έχει συνήθως διαδρομή 200mm ή 203mm (ανάλογα με τον κατασκευαστή).

Τα ποδήλατα αυτά είναι αρκετά βαριά (12-14 κιλά), γιατί πρέπει να αντέχουν στις καταπονήσεις` κάτι που τα καθιστά ακατάλληλα για αναβάσεις.

Απαραίτητο είναι να φοράμε κράνος full face, σε συνδυασμό με προστατευτικά γυαλιά. Επίσης, συνίσταται επιπλέον θωράκιση σώματος, όπως στήθος και πλάτη.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Επηρεάζει ο χυμός παντζαριών την απόδοση μας;

Τα τεύτλα γενικά και ο χυμός παντζαριών ειδικά, γνωρίζουμε εδώ και καιρό ότι ενισχύουν την…