Με το φθινόπωρο, οι θερμοκρασίες αρχίζουν και χαμηλώνουν, η υγρασία μεγαλώνει και αρχίζουν σιγά σιγά οι βροχές. Σε μερικούς μήνες, θα αρχίσει ο χειμώνας και οι προπονήσεις θα μειωθούν δραματικά. Ή μήπως όχι;

Αν μας αρέσει η φύση και αντέχουμε το κρύο, μπορούμε να χρησιμοποιούμε ένα ποδήλατο, ειδικά για αυτό το χρονικό διάστημα.

Φυσικά, δεν θα λέγαμε όχι σε ένα ακόμα ποδήλατο, μια και αυτό είναι το χόμπι μας. Όμως υπάρχουν πραγματικά «χειμερινά ποδήλατα» ή απλά είναι μια δικαιολογία; Και το πιο σημαντικό, χρειαζόμαστε πραγματικά ένα χειμερινό ποδήλατο;

Τι είναι το χειμερινό ποδήλατο;

Χειμερινό ποδήλατο – Το χρειαζόμαστε πραγματικά;

Με απλά λόγια, ένα χειμερινό ποδήλατο είναι ένα «δεύτερο» (ή τρίτο ή τέταρτο …), σχετικά φθηνό ποδήλατο, που κυριολεκτικά χρησιμοποιούμε το χειμώνα.

Κανονικά, όμως, είναι κάτι παραπάνω, καθώς και θα πρέπει να είναι εξοπλισμένο για χειμερινή ποδηλασία: Φαρδύτερα ελαστικά (δεν είναι ανάγκη να είναι καινούργια ή τα καλύτερα) και μόνιμα φτερά.

Σίγουρα ένα τσαντάκι με σαμπρέλες, λεβιεδάκια και πολυεργαλείο, μια μικρή τρόμπα, ανάλογο χειμερινό ρουχισμό και φυσικά φώτα εμπρός/πίσω. Με άλλα λόγια, ένας βασικός εξοπλισμός για ποδηλασία.

Συν – πλην

Έχοντας ένα χειμερινό ποδήλατο, αποφύγουμε τη διαδικασία του βάλε-βγάλε (της εναλλαγής εξαρτημάτων).  Τις περισσότερες φορές θέλουμε απλά να καβαλήσουμε το ποδήλατο μας και να ξεκινήσουμε, ιδιαίτερα αν οι υπόλοιποι μας περιμένουν.

Επίσης, αν ζούμε σε περιοχή όπου ο χειμώνας διαρκεί πολύ, χρειαζόμαστε περισσότερο ένα δεύτερο ποδήλατο. Το «κανονικό» μας ποδήλατο θα υποστεί μεγαλύτερη φθορά, σε αυτούς τους σκληρούς μήνες, από τις βροχές/χιόνια και το αλάτι στους δρόμους. Είναι λοιπόν πιο συνετό, να προφυλάσσουμε το κανονικό μας ποδήλατο για τον υπόλοιπο καιρό.

Χωρίς ένα χειμερινό ποδήλατο, γλιτώνουμε απλά το οικονομικό κόστος, που θα χρειαζόταν για την αγορά του, αλλά καταπονούμε παραπάνω τα εξαρτήματα του.

Γιατί να έχουμε ένα χειμερινό ποδήλατο;

Αν δεν είμαστε οι τύποι που σταματάμε την ποδηλασία από Δεκέμβριο και ξεκινάμε πάλι την άνοιξη και δεν λατρεύουμε το προπονητήριο, αλλά τους ανοιχτούς δρόμους, τότε το χειμερινό ποδήλατο είναι μονόδρομος.

Ιδιαίτερα αν μένουμε στη Βόρειο Ελλάδα, όπου οι χειμώνες είναι μεγαλύτεροι, οι δρόμοι είναι πιο συχνά γεμάτοι από πάγο, χιόνι και αλάτι, τότε το ποδήλατο μας καταπονείται περισσότερο. Η λάσπη αναμεμειγμένη με το αλάτι, κάνει μια κρούστα, που διαβρώνει την μετάδοση και το σκελετό. Και μετά πρέπει να βρούμε μια καλή μέρα για να καθαρίσουμε τα παραπάνω.

Επιπλέον, είναι ενοχλητικό το κολάν μας να είναι συνεχώς μουσκεμένο από τα νερά που πετάνε τα ελαστικά. Τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι τα τελευταία χρόνια ακόμα και την άνοιξη υπάρχουν πολλές βροχές.

Όλα τα παραπάνω καταπονούν πάρα πολύ το ποδήλατο μας, και είναι δυσάρεστο όταν μας έχει κοστίσει αρκετά για να το αποκτήσουμε.

Τι ποδήλατο πρέπει να είναι;

Πολλοί ποδηλάτες απλά κρατούν το παλιό τους ποδήλατο, όταν πάρουν ένα καινούργιο. Σε άλλη περίπτωση, μπορεί να είναι ένα ποδήλατο cyclocross/gravel ή ένα MTB.

Στην περίπτωση που αποφασίσαμε να πάρουμε ένα, καλύτερα να αποφύγουμε το ανθρακόνημα και να προτιμήσουμε το αλουμίνιο. Μόνο και μόνο από οικονομική άποψη.

Λογικά δεν θα πρέπει να διαθέσουμε, παραπάνω από  500 – 600 ευρώ, είτε για καινούργιο είτε για μεταχειρισμένο.

Τι πρέπει να έχει αυτό το ποδήλατο;

Σκελετός

Αυτό που κοιτάμε είναι να υπάρχει αρκετός χώρος πάνω από τα δύο ψαλίδια. Ο λόγος είναι απλός. Σε ένα χειμερινό ποδήλατο, θα θέλουμε φαρδύτερα ελαστικά (25-28 mm) και επίσης φτερά. Συνήθως οι σκελετοί από ανθρακόνημα δεν έχουν επαρκή χώρο.

Τα φτερά που θα βάλουμε θα είναι μόνιμα, οπότε καλό είναι να υπάρχουν τρύπες ή αναμονές για τα φτερά.

Δισκόφρενα

Εννοείται ότι είναι η καλύτερη επιλογή για το βρεγμένο. Σε αυτή την περίπτωση, είναι δύσκολο να τα έχουμε σε ένα μεταχειρισμένο ποδήλατο.

Από την άλλη, πλέον οι κατασκευαστές παράγουν και ποδήλατα με δισκόφρενα, ακόμα και σε οικονομικά μοντέλα. Επιπλέον, με ένα τέτοιο ποδήλατο θα έχουμε σίγουρα αρκετό χώρο πάνω από τα πιρούνια.

Τροχοί

Σίγουρα θα έχουμε ένα δεύτερο ζευγάρι τροχών για το προπονητήριο. Μπορεί να έχουμε κρατήσει τους αρχικούς τροχούς όταν πήραμε καινούργιους.

Αν δεν ισχύει κάτι από τα παραπάνω, μπορούμε να βρούμε μεταχειρισμένους αλουμινένιους τροχούς κάτω από 200 €.

Είναι επίσης καλή ιδέα να πάρουμε ελαστικά με προστασία από σκασίματα. Υπάρχουν πλέον τα λεγόμενα χειμερινά ελαστικά, για αυτές τις περιπτώσεις.

Μετάδοση

Με όλο αυτό τον εξοπλισμό στο χειμερινό ποδήλατο αναπόφευκτα θα είναι βαρύτερο από το βασικό σας ποδήλατο. Οπότε δεν πρέπει να περιμένουμε να δούμε καταπληκτικές επιδόσεις με αυτό – άλλωστε, δεν είναι αυτός ο λόγος ύπαρξης του.

Απλά μόνο λόγω βάρους, θα πρέπει να έχει χαμηλότερες σχέσεις από το κανονικό μας ποδήλατο. Σίγουρα ένα δισκοβραχίονα 50/34 και μια κασέτα πίσω με 30αρι ή και 32αρι γρανάζι.

Μιλώντας για σειρές, φυσικά θέλουμε μια οικονομική, αξιόπιστη σειρά. Ανάλογα αν είμαστε οπαδοί της Shimano ή Campagnolo, επιλέγουμε μια μεσαία προς χαμηλή σειρά τους.

Συντήρηση

Πριν

Εκτός από τα βασικά πράγματα που πρέπει να ελέγξουμε, κοιτάμε επίσης: Την φθορά από τα τακάκια, τη φθορά από τους τροχούς, τα κέντρα, τη μεσαία τριβή. Εφαρμόζουμε παχύρευστο/αδιάβροχο λάδι στην αλυσίδα, ελέγχουμε ελαστικά και ξεκινάμε.

Μετά

Όταν τελειώσει η προπόνηση μας, ιδιαίτερα αν ο δρόμος έχει λάσπες ή αλάτια, κατευθείαν πλένουμε το ποδήλατο με νερό. Θα πρέπει άμεσα να φύγουν τα περισσότερα υλικά που κολλάνε στο σκελετό και στη μετάδοση, πριν ακόμα ξεραθούν και φτιάξουν μια κρούστα.

Μετά, ιδανικά ψεκάζουμε τη μετάδοση με ένα ελαφρύ λιπαντικό, για να αποφύγουμε την σκουριά (όταν ο δρόμος έχει αλάτια, είναι κάτι συχνό).

Όταν το ποδήλατο στεγνώσει, σκουπίζουμε τη μετάδοση και λιπαίνουμε με το αδιάβροχο/χειμερινό μας λιπαντικό.

Χρειαζόμαστε απαραίτητα ένα χειμερινό ποδήλατο;

Η απάντηση είναι όχι. Μπορούμε να συνεχίσουμε με το κανονικό μας ποδήλατο, γνωρίζοντας ότι το καταπονούμε περισσότερο.

Από την άλλη, αν βρούμε μια ευκαιρία με ένα μεταχειρισμένο ποδήλατο γιατί να μην το κάνουμε; Θα έχουμε ένα ποδήλατο για το προπονητήριο και για χειμερινές προπονήσεις!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Jonas Vingegaard 2025: Tour και Vuelta

Ο Jonas Vingegaard, ο δύο φορές πρωταθλητής του Tour de France, έχει βάλει στόχο την ανάκτ…