Τι θα γινόταν αν μπορούσαμε να σχεδιάσουμε το σώμα μας, ώστε να λειτουργεί στο μέγιστο, καίγοντας λίπος πιο αποτελεσματικά, απλώς αλλάζοντας την τροφή μας πριν από μια προπόνηση;

Αν και ακούγεται πολύ καλό για να είναι αληθινό, είναι κάτι που μπορούμε να καταφέρουμε. Πώς; Αν δεν χρησιμοποιούμε το γλυκογόνο στην προπόνηση μας.

Τι συμβαίνει όταν στερούμαστε το γλυκογόνο

Ο στόχος αυτής της προπόνησης είναι να στερούμε το γλυκογόνο απο το σώμα μας, έτσι ώστε όταν κάνουμε μια προπόνηση, το σώμα να χρησιμοποιεί λίπος για καύσιμο.

Για να συμβεί αυτό, θα πρέπει να έχουμε μεγάλες περιόδους όπου δεν θα λαμβάνουμε γλυκογόνο. Χωρίς αυτήν την διαδικασία, το σώμα μας δεν θα προσαρμοστεί. Ως αποτέλεσμα, θα αναζητήσει ζάχαρη (την πηγή καυσίμου που θέλει καλύτερα) για να τροφοδοτηθεί κατά τη διάρκεια της προπόνησής.

Όταν παρεμβαίνουμε, το σώμα μας μπορεί να αντικαταστήσει σταδιακά την κατανάλωση γλυκογόνου με κατανάλωση λίπους, κατά τη διάρκεια της προπόνησής.

Αν αυτό δεν είναι αρκετά εντυπωσιακό, η παραπάνω διαδικασία διδάσκει επίσης στο σώμα μας, πώς να βελτιώνει το μεταβολισμό του, ακόμα και όταν αναπαυόμαστε.

Πόσο γρήγορα συμβαίνει αυτός ο μετασχηματισμός, είναι υποκειμενικό. Βασίζεται στον βαθμό της «βλάβης» που έχει υποστεί ο μεταβολισμός μας στο παρελθόν. Ο μεταβολισμός ενός ατόμου που αντικαθιστά τα αναψυκτικά με νερό εδώ και χρόνια, για παράδειγμα, θα προσαρμοστεί πιο γρήγορα από αυτό ενός ατόμου που πρόσφατα εγκατέλειψε τη βαριά χρήση αναψυκτικών.

Ο ρόλος της καφεΐνης στην προπόνηση χωρίς γλυκογόνο

Είναι σύνηθες με τους αθλητές που χρησιμοποιούν αυτήν την διαδικασία, να πίνουν καφέ λίγο πριν από την προπόνηση. Αυτή είναι μια καλή ιδέα επειδή, όπως όλοι γνωρίζουμε, η καφεΐνη αυξάνει το μεταβολισμό του λίπους. Το πρόβλημα είναι,  με την κρέμα που βάζουμε στον καφέ (π.χ. καπουτσίνο).

Με την κρέμα, αυτό που κάνουμε είναι να εισαγάγουμε γλυκογόνο στο σώμα μας. Θα σκεφτείτε ότι πρόκειται για μικρή ποσότητα. Σωστά, μόνο που δεν λειτουργεί έτσι…

Το σώμα μας δεν ενδιαφέρεται για το πόσο μικρό ποσό μπορεί να έχει. Μόλις δεχθεί μια γεύση από γλυκογόνο, θα σταματήσει αυτόματα το μεταβολισμό λίπους. Είναι αυτό που θέλουμε να αποφύγουμε.

Δύο τρόποι εφαρμογής της προπόνησης χωρίς γλυκογόνο

Υπάρχουν δύο έξυπνοι τρόποι για να εφαρμόσουμε τη διαδικασία

1. Πρωινή προπόνηση

Οι πρωινές προπονήσεις είναι χαρακτηριστικές, αν μας αρέσει αυτού του είδους η προπόνηση. Μετά από 12+ ώρες μη κατανάλωσης γλυκογόνου, τα αποθέματα του συκωτιού των περισσότερων ανθρώπων εξαντλούνται. Οι μύες μας έχουν αρκετά γλυκογόνο για μια προπόνηση 60-90’.

Προσοχή: Μια και η εξάντληση των αποθεμάτων μας θα έρθει το πολύ μετά από 90’ προπόνησης, δεν θα πρέπει να κάνουμε προπόνηση υψηλής έντασης. Μια τέτοια προπόνηση χρειάζεται πολύ μεγάλο ποσό ενέργειας, για να αποδώσει τα μέγιστα. Οπότε δεν μπορούμε να την χρησιμοποιήσουμε εδώ.

Επειδή οι ασκήσεις χαμηλότερης έντασης απαιτούν λιγότερο γλυκογόνο, θα μπορέσουμε λογικά να αντέξουμε 60-90΄χωρίς επιπλέον τροφή.

Αν όμως δούμε ότι δεν αντέχουμε, σταματάμε την προπόνηση, καταναλώνοντας ένα ενεργειακό τζελ ή μια άλλη τροφή με υδατάνθρακες.

2. Δύο προπονήσεις σε 24 ώρες

Εάν το να κάνουμε προπόνηση υψηλής έντασης το πρωί, μας φαίνεται πολύ δύσκολο, αυτή είναι πιθανώς η καλύτερη επιλογή μας.

Το πρωί, πίνοντας ίσως μόνο ένα φλιτζάνι καφέ (χωρίς ζάχαρη), κάνουμε μια ήπια προπόνηση για περίπου 30΄. Στη συνέχεια, το απόγευμα ή το βράδυ ολοκληρώνουμε με προπόνηση υψηλής έντασης.

Τελικές λέξεις

Όταν χρησιμοποιούμε την προπόνηση χωρίς γλυκογόνο, το σώμα μας καίει περισσότερο λίπος κατά τη διάρκεια των προπονήσεων. Επίσης, προγραμματίζεται στο να επιλέγει το λίπος ως πηγή καυσίμου, ακόμα και όταν βρισκόμαστε εκτός ποδηλάτου.

Αλλά όπως και κάθε άλλη μορφή άσκησης, η προπόνηση χωρίς γλυκογόνο πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο όταν χρειάζεται.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Τα καλύτερα «έξυπνα» προπονητήρια για το 2022

Ποια είναι τα καλύτερα «έξυπνα» προπονητήρια που πρέπει να λάβουμε υπόψη για την προπόνηση…