Tο ποδήλατο 3T Strada, ήταν ένα από τα καινοτόμα σχέδια, που παρουσιάστηκε στην φετινή Eurobike. Έκανε δε μεγάλη εντύπωση, με τα δισκόφρενα, τα 28 mm ελαστικά και το σύστημα του μονού δίσκου.

Πρόσφατα η εταιρία υπέγραψε ως χορηγός για την Ιρλανδική Pro Continental  ομάδα Aqua Blue Sport για το 2018. Ένα τέτοιο ποδήλατο μέσα στο επαγγελματικό πελοτόν, είναι σίγουρα κάτι το πρωτοποριακό. Μήπως αυτό σημαίνει ότι κάτι αλλάζει δραματικά στην επαγγελματική ποδηλασία;

Ένα διαφορετικό ποδήλατο aero

Μικρές αλλαγές από το ένα μοντέλο στο άλλο είναι ο κανόνας στην ποδηλατική βιομηχανία – λίγο aero, λίγο ελαφρύτερο εκεί, κάποιο νέο χαρακτηριστικό. Το 3T Strada ωστόσο, αντιπροσωπεύει ένα μεγάλο άλμα, μακριά απο συμβάσεις.

Ο δημιουργός του πλαισίου Gerard Vroomen – συνιδρυτής του Cervélo – πήρε ένα μεγάλο ρίσκο με το Strada. Τα περισσότερα σύγχρονα πλαίσια είναι κατασκευασμένα με κάποιο επίπεδο ευελιξίας. Π.χ., με λίγες μόνο αλλαγές στο καλούπι, πολλά πλαίσια μπορούν να είναι συμβατά είτε με κανονικά φρένα είτε με δισκόφρενα.

Ο Vroomen ήταν τόσο σίγουρος για το όραμά του, και το Strada δεν περιλαμβάνει τέτοιες «ευκολίες».

Ας δούμε τα εξής:

  • Ο κάθετος σωλήνας αγκαλιάζει τον πίσω τροχό τόσο στενά και η κορώνα του πιρουνιού είναι τόσο ρηχή, ώστε να μην αφήνει χώρο για να τοποθετηθούν κανονικά φρένα.
  • Ο πίσω τροχός, αντί για quick release, έχει έναν οριζόντιο άξονα 142Χ12 mm. Σύμφωνα με την 3T, τα ψαλίδια δομικά δεν μπορούσαν να χειριστούν τα στρεπτικά φορτία, χωρίς το δομικό όφελος του οπίσθιου άξονα.
  • Η ένωση του κάθετου σωλήνα με τη μεσαία τριβή είναι ασυνήθιστα στενή, έτσι ώστε να επιτρέπει στον αέρα να ρέει ευκολότερα, χωρίς εμπόδια από ένα συμβατικό σασμάν.
  • Τα προφίλ του πλαισίου, έχουν σχεδιαστεί με το σκεπτικό παχύτερων ελαστικών. Τα κλασικά ελαστικά 23 mm, θα δημιουργούσαν μεγαλύτερη οπισθέλκουσα, στο παρόν πλαίσιο.

Η ερώτηση παραμένει. Μια επαγγελματική ομάδα, όπως η  Aqua Blue Sport επέλεξε στην πραγματικότητα να αγωνιστεί με μια τέτοια ασυνήθιστη μηχανή; Υπάρχουν φήμες, ότι η 3T θα προμηθεύσει τελικά ποδήλατα με την επιλογή για εμπρός σασμάν. Όμως ο Vroomen δεν αφήνει περιθώρια.

«Δεν υπάρχει καμιά προοπτική στην 3Τ για οποιαδήποτε ειδικά πλαίσια 2x για την ομάδα. Ποτέ δεν πίστευα σε μια ομάδα που θα χρησιμοποιούσε κάτι διαφορετικό από αυτό που ο καταναλωτής χρησιμοποιεί, και δεν πρόκειται να ξεκινήσω τώρα».

Παγίδες και εξέλιξη

Χωρίς αμφιβολία, το Strada έχει πολύ νόημα στο χαρτί. Ας δούμε ξεχωριστά τα σημεία που υπερτερεί, έναντι των υπολοίπων.

Ελαστικά

Είναι πλέον κοινή γνώση, ότι τα φαρδύτερα ελαστικά έχουν λιγότερη αντίσταση στο δρόμο, από ό, τι τα στενότερα – και όταν συνδυάζονται με δισκόφρενα, δεν υπάρχει ούτε αεροδυναμικό μειονέκτημα.

Δισκόφρενα

Επίσης, τα δισκόφρενα λειτουργούν καλύτερα, όταν συνεργάζονται με ελαστικά που έχουν μεγαλύτερο σημείο επαφής. Επιπλέον, λειτουργούν σε ευρύτερο φάσμα συνθηκών.

Μονός δίσκος

Η τεχνολογία κίνησης μονού δίσκου έχει προχωρήσει, στο σημείο όπου είναι πιο ανταγωνιστική από ποτέ. Χρησιμοποιείται πλέον ευρέως σε ποδήλατα τύπου gravel και cyclocross.

Πιθανές παγίδες

Η UCI δεν έχει ακόμη εγκρίνει πλήρως τη χρήση δισκοφρένων και οι αθλητές συνεχίζουν να εμφανίζουν μικτές αντιδράσεις για αυτά.

Μερικοί αθλητές τα χρησιμοποίησαν φέτος στο Tour de France, αλλά ήταν σίγουρα μειοψηφία. Οι εταιρείες ποδηλάτων συνεχίζουν να αναπτύσσουν νέα μοντέλα εξοπλισμένα με δίσκους που πληρούν ελάχιστα τους κανονισμούς ελάχιστου βάρους του UCI, αλλά κανένα δεν έχει χρησιμοποιηθεί σε κρίσιμα εταο βουνών.

Μονός δίσκος

Τα συστήματα μονού δίσκου είναι όντως δημοφιλή σε ποδήλατα gravel & cyclocross.

Με έντεκα γρανάζια πίσω, οι τρέχουσες κασέτες προσφέρουν αρκετά κοντινά κενά μεταξύ κάθε σχέσης, αλλά υστερούν σε συνολικό εύρος. Αυτό δεν είναι αποτελεί μεγάλο πρόβλημα για τους χομπίστες.

Όμως, για τους αθλητές ενός πελοτόν, που θέλουν να διατηρήσουν ένα συγκεκριμένο ρυθμό κατά τη διάρκεια ενός μεγάλου εταπ, το παραπάνω σύστημα δείχνει να υστερεί.

Νέες κασέτες

Οι νέες κασέτες Overdrive και Bailout της 3T μπορεί να βοηθήσουν στο παραπάνω –πιθανό- πρόβλημα.

Οι νέες κασέτες προσφέρουν το εύρος  9-32T, το οποίο μιμείται πολύ τη συνολική εμβέλεια που χρησιμοποιούν οι περισσότεροι επαγγελματίες αθλητές.

Τα γρανάζια Overdrive  9-11-12-13-15-17-19-22-25-28-32T, ευνοούν σταθερές αλλαγές σε όλη την έκταση της κασέτας. Τα γρανάζια Bailout 9-10-11-12-13-15-17-19-22-26-32T, έχουν ένα μεγάλο άλμα στο κάτω άκρο.

Φθορές

Ο μικρότερος δίσκος και γρανάζια θα φθείρονται επίσης ταχύτερα (αν και αυτό δεν απασχολεί μια επαγγελματική ομάδα). Ωστόσο, υπάρχει μεγαλύτερη ανησυχία για το γεγονός ότι θα παράγουν περισσότερη μηχανική τριβή από ένα μεγαλύτερο δίσκο, συν τις πιο ακραίες γωνίες αλυσίδας.

Παρ ‘όλα αυτά, ο Vroomen θεωρεί ότι η μειωμένη πολυπλοκότητα και η αυξημένη αξιοπιστία του μονού δίσκου αντισταθμίζουν πιθανά μειονεκτήματα.

«Έμεινα έκπληκτος για το πόσο λίγες αντιρρήσεις είχαμε στο τέλος, μόλις οι άνθρωποι άρχιζαν να το οδηγούν. Δεν λέω ότι όλοι σε κάθε επίπεδο φυσικής κατάστασης, θα οδηγήσουν [ένα ποδήλατο] 1x, απλά ότι η χρηστικότητα του 1x στο δρόμο είναι πολύ μεγαλύτερη από ό, τι νομίζουν κάποιοι».

Κάτι ζυμώνεται

Σύμφωνα με τον Vroomen, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ομάδα επιμένει στο πλαίσιο Strada όπως είναι. Η Aqua Blue Sport είναι ουσιαστικά ένας διαδικτυακός πωλητής προϊόντων για τους ίδιους τους αθλητές και η ομάδα χρηματοδοτείται άμεσα από τα έσοδα από τις πωλήσεις.

Εάν οι αθλητές της αγωνιστούν με ποδήλατα που είναι προσαρμοσμένα και δεν προσφέρονται στο κοινό, αυτό το σύστημα ουσιαστικά καταρρέει.

Μια κασέτα 12 ταχυτήτων (ή ακόμα και 13) θα προχωρούσε πολύ προς την επίλυση των προβλημάτων του συστήματος 1x.

Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή – ούτε θα ήταν εύκολο να αλλάξει κανείς οποιοδήποτε από τα βασικά συστήματα που προσφέρονται από τις Shimano, SRAM και Campagnolo.

Παρόλα αυτά, ο Vroomen υπαινίχθηκε, ότι ενώ πιστεύει στα πλεονεκτήματα του 1x, και ότι οι σημερινές προσφορές είναι κατάλληλες για τους περισσότερους χρήστες, αναγνώρισε επίσης τους περιορισμούς.

«Είναι ασφαλές να πούμε ότι ο αριθμός των εταιρειών που ενδιαφέρονται να συνεργαστούν σε αυτό το έργο είναι πάνω από τον μέσο όρο, μόνο και μόνο επειδή είναι πιο ενδιαφέρον από τον μέσο όρο».

«…Υπάρχουν τόσες πολλές εξελίξεις στην 3Τ και στις εταιρείες των συστημάτων μετάδοσης, που έχουμε μηδενική αμφιβολία ότι η ομάδα θα είναι πολύ ευτυχισμένη το επόμενο έτος».

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Βελτιώνοντας την ποδηλατική ροπή

Συνήθως μιλάμε πιο συχνά για δύναμη παρά για ροπή, αλλά και τα δύο είναι σημαντικά στην απ…