Έχοντας πάρα πολλές διαθέσιμες επιλογές, σημαίνει ότι η επιλογή του σωστού πεντάλ μπορεί να είναι δύσκολη. Το μέγεθος από το σχαράκι, η ποιότητα του ρουλεμάν, η διάρκεια ζωής, η συμβατότητα με άλλα ποδήλατα – είναι μόνο μερικές από τις παραμέτρους που πρέπει να σκεφτούμε πριν αγοράσουμε.

Η κορυφαία παράμετρος, ωστόσο, θα πρέπει να είναι η δυνατότητα πλεύσης. Συχνά επηρεαζόμαστε από τους επαγγελματίες, όταν είναι στιγμή να αποκτήσουμε ένα νέο αξεσουάρ. Όμως όταν πρόκειται για πεντάλ, η δική μας φυσιολογία πρέπει να είναι ο πρωταρχικός παράγοντας για την επιλογή.

Αλλαγή αντίληψης

Υπάρχει η εδραιωμένη άποψη ότι η πλειοψηφία των επαγγελματιών αθλητών συνιστούν τη χρήση πεντάλ χωρίς πλεύση – γιατί έχουν πιο αποδοτικό πεταλάρισμα, χωρίς την ανεπιθύμητη κίνηση του ποδιού.

Αλλά τώρα, ακόμη και οι επαγγελματίες επιστρέφουν στην ιδέα ότι η μη πλεύση μπορεί να μην είναι η βέλτιστη επιλογή. Ο Phil Cavell του CycleFit, ειδικός στο θέμα του bike fit, συνεργάστηκε στενά με την ομάδα Trek-Segafredo, και με αθλητές όπως οι Fabian Cancellara και Jens Voigt.

«Οι περισσότεροι αθλητές, ακόμα και οι επαγγελματίες, χρειάζονται κάποιο βαθμό πλεύσης σε ορισμένα σημεία του πεταλαρίσματος» δηλώνει ο Cavell.

«Φλεγμονές στα πόδια,  κνημιαίες ή ισχαιμικές μεταβολές μπορεί να έχουν επιπτώσεις σε συγκεκριμένες ανάγκες. Συχνά απαιτείται πλεύση, όταν ένας αθλητής μπορεί να αγνοεί μια ανάγκη – για παράδειγμα στο άνω  σημείο της διαδρομής του πεντάλ».

Ζυγίζοντας τις επιλογές

Η δυνατότητα πλεύσης στα πεντάλ, αναπτύχθηκε ώστε να επιτρέπει ένα μικρό βαθμό πλευρικής περιστροφικής κίνησης του ποδιού όταν κουμπώνει σε ένα πεντάλ. Αυτή η κίνηση, συνήθως με τη φτέρνα μας να κινείται προς ή μακριά από το ποδήλατο, επιτρέπει στο πόδι να κεντράρει κατά τη διάρκεια του πεταλαρίσματος.

Ο κύριος λόγος για τον οποίο επιλέγουμε πεντάλ με πλεύση,  είναι ότι επιτρέπει στα σχαράκια να τοποθετούνται πιο εύκολα, σε σύγκριση με ένα πεντάλ χωρίς πλεύση. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούμε να ρυθμίζουμε το σχαράκι στο σπίτι σχετικά εύκολα.

Διαφορετικοί κατασκευαστές προσφέρουν πεντάλ με διαφόρους βαθμούς πλεύσης.

Η Look, για παράδειγμα, ένα πεντάλ με 9° και με 4.5° πλεύσης (κόκκινο και γκρι σχαράκι αντίστοιχα). Τα νούμερα αντιπροσωπεύουν τις μοίρες πλάγιας κίνησης, που χρειάζεται να εκτελέσει η φτέρνα μας για να ξεκουμπώσουμε από το πεντάλ.

Η Shimano έχει ένα πεντάλ με 6° πλεύση (κίτρινο σχαράκι), ένα πεντάλ με περιστροφή μόνο εμπρός (μπλε σχαράκι) και ένα πεντάλ χωρίς πλεύση (κόκκινο σχαράκι).

Η Speedplay απλοποιεί τα πράγματα επιτρέποντας προσωπικές ρυθμίσεις μέσω βιδών. Έτσι μπορούμε να έχουμε από 0° έως 15° πλεύση.

Αποφυγή τραυματισμών

Ίσως χρειαζόμαστε ένα μικρό ποσό πλεύσης, για να αποφεύγουμε πιθανούς τραυματισμούς. Σίγουρα κάτι τέτοιο, υπερβαίνει την ελαττωμένη απόδοση μεταφοράς ισχύος.

Όταν χρησιμοποιούμε πεντάλ χωρίς πλεύση, και πεταλάρουμε καθισμένοι, τα πόδια και οι γοφοί μας είναι κλειδωμένα στη θέση τους. Οποιαδήποτε πίεση για τη σταθεροποίηση της διαδρομής του πεντάλ, αναλαμβάνεται εξ ολοκλήρου από τη άρθρωση του γόνατος. Η υπερβολική πίεση μπορεί να οδηγήσει σε τραυματισμούς που θα μπορούσαν εύκολα να αποφευχθούν.

Πότε χρειαζόμαστε πεντάλ με πλεύση; Αν κάποιος μας βιντεοσκοπήσει να πεταλάρουμε από εμπρός, κατά προτίμηση σε αργή κίνηση. Αν δούμε οποιαδήποτε πλάγια κίνηση του ποδιού μας, τότε χρειαζόμαστε πλεύση.

Προσοχή: Ο πόνος στο γόνατο μπορεί επίσης να προκληθεί από υπερβολική πλεύση, όσο συχνά προκαλείται από μη πλεύση. Το ποσοστό της πλεύσης που είναι το καλύτερο για εμάς είναι κρίσιμο, και μερικές φορές χρειαζόμαστε την σωστή καθοδήγηση.

Διαφορετικά επίπεδα σταθερότητας ποδιών, ισχίων και γόνατος υποδηλώνουν ότι ορισμένα συστήματα πεντάλ, λειτουργούν καλύτερα για τη δυναμική ορισμένων ποδιών.

Χρειαζόμαστε τελικά πλεύση;

Euan Adams, μυοσκελετικός φυσιοθεραπευτής →Ναι

«Η πλεύση επιτρέπει στο πόδι σας να βρει τη φυσική του θέση κατά το πεταλάρισμα, επιτρέποντας τυχόν αποκλίσεις στη θέση της σχάρας ή ακαμψία των αρθρώσεων / μυϊκή αδυναμία, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε τραυματισμό».

«Εάν δεν είστε σίγουροι για τη ρύθμιση στα σχαράκια ή αντιμετωπίζετε πόνο κατά την ποδηλασία, τότε θα μπορούσε [η πλεύση] να βοηθήσει στη διαχείρισή τους.

David Alexander, Specialized Bikes, ειδικός στη θέση οδήγησης →Όχι

«Η πλεύση είναι εκεί για να ασχοληθεί με οποιαδήποτε απόκλιση κατά το πεταλάρισμα. Οι περισσότεροι άνθρωποι θα μπορούσαν να κάνουν με μερική [πλεύση], αλλά εξίσου πάρα πολύ μπορεί να είναι εξίσου κακή με καθόλου [πλεύση]».

«Εφ ‘όσον τοποθετείτε το σχαράκι σωστά μπροστά / πίσω και πλευρικά και ο αθλητής δεν έχει προβλήματα με την έλλειψη πλεύσης, τότε μπορεί να είναι απολύτως αποδεκτό».

Συμπέρασμα

Η επιλογή της πλεύσης είναι μόνο μία πτυχή της σωστής ρύθμισης της θέσης οδήγησης. Οπότε δεν θα πρέπει να είναι ο αποφασιστικός παράγοντας για την επιλογή του πεντάλ.

Στην περίπτωση που αντιμετωπίσουμε πόνους (ή άλλα θέματα), θα πρέπει να αναζητήσουμε τη συμβουλή ενός ειδικού. Κάνοντας αυτό θα γλιτώσουμε πολύτιμο χρόνο (και πόνο).

Αν το πεταλάρισμα μας δεν είναι ομαλό και άνετο, ποτέ δε θα μπορέσουμε να απολαύσουμε τις προπονήσεις μας. Το χειρότερο δε, είναι να προκαλέσουμε άθελα μας, κάποιο σοβαρό τραυματισμό.

Οπότε προσέχουμε για να έχουμε…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Η τελευταία αγωνιστική σεζόν του Alejandro Valverde

Ο Alejandro Valverde ανακοίνωσε ότι θέλει να αποσυρθεί στο τέλος της σεζόν του 2021, ώστε …