Μια μη συμβατή σέλα ποδηλάτου μπορεί να μετατρέψει την προπόνηση μας σε εφιάλτη. Και μπορεί ακόμη και να οδηγήσει σε μακροχρόνιες βλάβες, εάν καθόμαστε παράξενα για να διευκολύνουμε το πρόβλημα.

Το «τέλειο κάθισμα» ποικίλλει δραματικά από τον έναν ποδηλάτη στον επόμενο – και καθορίζεται από διάφορους παράγοντες: Ανατομικές διαφορές, στυλ ποδηλασίας και όλα ενδιάμεσα.

Υπάρχει μια τεράστια ποικιλία σε διαφορετικές σέλες, που σημαίνει ότι υπάρχει μια τεράστια δυνατότητα επιλογής για εμάς.

Τι προκαλεί δυσφορία στη σέλα

Η δυσφορία στη σέλα ποικίλλει. Συχνά μια σέλα που έχουμε επιλέξει έχει το λάθος πλάτος για εμάς.

Όλοι έχουμε διαφορετικά οστά λεκάνης. Αυτά είναι τα οστά που υποστηρίζουν το βάρος μας, όταν καθόμαστε πάνω στη σέλα του ποδηλάτου μας.  Οι περισσότερες περιπτώσεις δυσφορίας, προκύπτουν από το φορτίο που μεταφέρεται στους μαλακούς ιστούς, μεταξύ των οστών.

Τα καλά καταστήματα ποδηλάτων, προσφέρουν, πρότυπα τεστ με τα οποία μπορούμε να δοκιμάσουμε το πλάτος μια σέλας και να βρούμε την ιδανική για εμάς.

Ράγες και υλικά

Σέλα – Το πιο σημαντικό αξεσουάρ του ποδηλάτου μας

Οι ράγες μιας σέλας είναι ένα πλαίσιο στο κάτω μέρος, με το οποίο η σέλα ενσωματώνεται στην άκρη του παλουκόσελου. Τα περισσότερα μοντέρνα ποδήλατα έχουν ίδια πρότυπα αγκίστρωσης, έτσι ώστε οποιαδήποτε αξιόπιστη σέλα να ταιριάζει με οποιοδήποτε αξιόπιστο ποδήλατο.

Οι ράγες είναι ένας από τους κύριους τομείς που επηρεάζουν την τιμή της σέλας. Οι οικονομικές σέλες έχουν χαλύβδινες ράγες, οι οποίες στη συνέχεια αναβαθμίζονται σε μαγγάνιο, τιτάνιο και τελικά ανθρακόνημα.

Καθώς αναβαθμίζονται τα υλικά, γίνονται ελαφρύτερα και πιο ακριβά. Οι ράγες από ανθρακόνημα είναι οι πιο ακριβές και πιο ελαφρές. Ο άνθρακας και το τιτάνιο είναι επίσης λίγο πιο επιεικής από τον χάλυβα, επιτρέποντας περισσότερη άνεση. Το σημαντικό πράγμα όμως είναι ότι, το βασικό χαλύβδινο μοντέλο σέλας, θα έχει συχνά το ίδιο σχήμα με την κορυφαία έκδοση από ανθρακόνημα.

Επένδυση σέλας

Μια συνηθισμένη εσφαλμένη αντίληψη είναι ότι όσο περισσότερο υλικό έχει η σέλα, τόσο πιο άνετη θα είναι. Αν αυτό συνέβαινε, τότε οι αθλητές των μεγάλων Γύρων, θα έπρεπε να χρησιμοποιούσαν ενισχυμένες από έξτρα υλικό σέλες.

Η πραγματικότητα είναι ότι όσο περισσότερη επένδυση έχει μια σέλα, τόσο αυτή παραμορφώνεται και δημιουργεί περισσότερη επαφή. Έτσι σε μεγαλύτερες βόλτες μια τέτοια σέλα θα δημιουργούσε προβλήματα.

Επίσης, η έξτρα επένδυση, συμπιέζεται από τα οστά και ωθείται στη μέση, δημιουργώντας σημεία πίεσης σε άλλες περιοχές.

Μπορεί όμως η σέλα να είναι πολύ άκαμπτη; Ορισμένοι αθλητές (άντρες και γυναίκες) ποδηλατούν σε σέλες σχεδόν μόνο από ανθρακόνημα. Είναι μια ακραία επιλογή, αλλά υπογραμμίζει ότι το σχήμα της σέλας είναι πιο σημαντικό από την επένδυση.



Σχήμα σέλας

Σέλα – Το πιο σημαντικό αξεσουάρ του ποδηλάτου μας
Το σχήμα είναι η πιο σημαντική πτυχή της άνεσης της σέλας. Οι σέλες έρχονται σε μια πληθώρα διαφορετικών σχημάτων, σχεδιασμένα για να υποστηρίξουν διαφορετικούς αθλητές και διαφορετικά στυλ ποδηλασίας.

Οι στενότερες, πιο επίπεδες σέλες, όπως η Fizik Arione, τείνουν να ταιριάζουν σε πιο επιθετικούς αναβάτες με χαμηλότερη θέση (όπως ο Bradley Wiggins).

Μια ελαφρώς ευρεία σέλα με καμπύλο προφίλ, όπως η Fabric Scoop, είναι συχνά η επιλογή των αναβατών που κάθονται πιο όρθιοι. Η Fizik Aliante και η Specialized Toupé είναι επίσης παραδείγματα σελών σχεδιασμένων για πιο όρθια θέση.

Σέλα και οστά λεκάνης

Πολλά καταστήματα ποδηλάτων έχουν συσκευές στις οποίες μπορούμε να καθίσουμε και διαθέτουν αφρό μνήμης. Τα οστά μας αφήνουν ένα αποτύπωμα στον αφρό, το πλάτος του οποίου μπορεί να μετρηθεί.

Ένας γενικός κανόνας είναι ότι το πλάτος της σέλας πρέπει να είναι το πλάτος οστών + 2 cm. Οι Specialized και Bontrager και έχουν τέτοιες συσκευές όπως μπορούμε να μετρήσουμε τα οστά της λεκάνης και είναι συχνά διαθέσιμα στις τοπικές αντιπροσωπείες.

Εναλλακτικά, αν δεν έχουμε πρόσβαση σε μια τέτοια συσκευή, θα πρέπει να δοκιμάσουμε τη σέλα πριν την αγοράσουμε. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι αν πιάνουμε «περισσότερο χώρο» πάνω στη σέλα, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι έχουμε μεγαλύτερα οστά λεκάνης.

Κοψίματα και κανάλια ανακούφισης

Μετρήσαμε λοιπόν τα οστά και διαλέξαμε τη σέλα, αλλά πάλι αισθανόμαστε δυσφορία. Η λύση; Μπορεί να χρειαστούμε σέλα με κόψιμο.

Οι σέλες διατίθενται σε μια σειρά από κοψίματα, σε διαφορετικά μεγέθη. Ο καλύτερος τρόπος είναι φυσικά να δοκιμάσουμε μια τέτοια σέλα. Είναι σχεδιασμένες με αυτόν τον τρόπο, ώστε να ανακουφίσουν την πίεση σε μαλακούς ιστούς στις ευαίσθητες περιοχές.

Μερικές σέλες ποδηλάτων διαθέτουν κανάλια ανακούφισης. Αυτή είναι μια εναλλακτική λύση από ένα πλήρες κόψιμο και σίγουρα είναι πιο δημοφιλής. Ο άλλος λόγος είναι ότι μερικοί διαπιστώνουν ότι τα κοψίματα μπορούν να αυξήσουν την πίεση στα άκρα.

Πώς να επιλέξουμε μια σέλα ποδηλάτου

Βρίσκοντας την τέλεια σέλα θα πρέπει να κάνουμε λίγη δουλειά:

Θέση οδήγησης

Τι θέση οδήγησης μας βολεύει; Είμαστε πιο επιθετικοί, θέλουμε περισσότερη άνεση, μας αρέσει να βγαίνουμε στην άκρη της σέλας; Ανάλογα επιλέγουμε τη σέλα μας.

Υπάρχουν φυσικά μερικές εταιρίες που κατηγοριοποιούν τις σέλες τους, βάση της θέσης οδήγησης.

Με ή χωρίς κανάλι ανακούφισης

Συνήθως αυτό ταιριάζει αν έχουμε πιο επιθετική στάση γενικά. Επίσης, στην περίπτωση ποδηλατών με παραπάνω κιλά.

Διαδικασία τοποθέτησης

Αναζητούμε εταιρίες που προσφέρουν μια σωστή διαδικασία τοποθέτησης, όπως το idmatch της Selle Italia. Εναλλακτικά, αναζητούμε μάρκες που προσφέρουν δοκιμαστικές σέλες στους αντιπροσώπους όπως η Fizik.

Οποιαδήποτε πολιτική επιστροφής προσφέρεται είναι επίσης σημαντική. Ορισμένες εταιρείες θα μας επιτρέψουν να αγοράσουμε μια σέλα και να την αντικαταστήσουμε με μια άλλη,  εάν δεν είμαστε ευχαριστημένοι μέσα σε 30 ημέρες.

Σημεία που πρέπει να προσέξουμε

Μερικές φορές, η αλλαγή της σέλας διαφοροποιεί το ύψος όπου καθόμαστε. Άρα χρειάζεται να ελέγξουμε πάλι το τελικό ύψος.

Είναι επίσης μια καλή ιδέα να ελέγξουμε την σωστή τοποθέτηση πάνω στο παλουκόσελο. Μια λάθος ρύθμιση εδώ, μπορεί να προκαλέσει σοβαρά θέματα αργότερα.

Τέλος, μερικές σέλες θέλουν στρώσιμο. Όχι φυσικά όσο μια σέλα Brooks, αλλά μερικές χρειάζονται προσαρμογή στο σώμα μας. Αν νοιώθουμε ότι η θέση μας δεν είναι σταθερή, ίσως θα πρέπει με ένα αλφάδι να ελέγξουμε τη γωνία της, σε σχέση με το έδαφος.

Πάντα δοκιμάζουμε μια σέλα φορώντας ποδηλατικό σορτσάκι!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Challenging Everesting – Π.Σ. Καστοριάς “620”

Ο Ποδηλατικός Σύλλογος Καστοριάς “620” σας προσκαλεί το Σάββατο 16 Ιουλίου 202…