Η πτώση σε ένα ποδήλατο δρόμου είναι πάντα κάτι άσχημο, ακόμα και αν δεν υπάρχει σοβαρός τραυματισμός. Έχει πολύ διαφορά από την πτώση σε χώμα, που καμιά φορά το παίρνεις λίγο αψήφιστα…

Πολλές πτώσεις μπορούν να αποφευχθούν γνωρίζοντας πώς να αποφεύγουμε προβλήματα ή να κατανοούμε πώς να χειριζόμαστε το ποδήλατό σε δυνητικά επικίνδυνες καταστάσεις. Εδώ είναι μερικά από αυτά:

1. Επικάλυψη τροχών

Όταν ποδηλατούμε με γκρουπ, ο χρυσός κανόνας είναι ότι δεν επικαλύπτουμε τροχούς. Πρακτικά σημαίνει, ότι δεν πρέπει να ποδηλατούμε πίσω από κάποιον και ο εμπρός τροχός μας να καλύπτει μέρος από τον πίσω τροχό του.

Πτώση - Πώς μπορούμε να την αποφύγουμε

Στη φωτογραφία βλέπουμε ότι ο Ποδηλάτης Χ επικαλύπτει τον τροχό του Ποδηλάτη Y. Αν ο τελευταίος βγει από τη γραμμή του για να επιτεθεί ή να περάσει μπροστά, είναι πιθανή μια σύγκρουση. Εναπόκειται στον Ποδηλάτη X να είναι προσεκτικός στις κινήσεις εκείνων που βρίσκονται μπροστά του.

Λύση: Θα υπάρχει πάντα ένας βαθμός αλληλεπικαλυπτόμενων τροχών μέσα σε ένα γκρουπ, αλλά προτιμάμε να το αποφεύγουμε όσο μπορούμε.

2. Η 2η πτώση

Όταν ποδηλατούμε σε (μεγάλο) γκρουπ και ακούμε τον φοβερό ήχο ποδηλάτων που χτυπάνε και σέρνονται στο οδόστρωμα, υπάρχει συχνά μια δεύτερη σύγκρουση αμέσως μετά. Αυτό προκαλείται από τους ποδηλάτες που κοιτάζουν πίσω τους για να δουν τι συνέβη.

Λύση: Όταν λοιπόν καταλάβουμε ότι συνέβη μια σύγκρουση πίσω μας, δεν πανικοβαλλόμαστε και συνεχίζουμε για λίγο μέχρι να σταματήσουμε με ασφάλεια.

3. Φρενάρισμα μέσα στη στροφή

Οι περισσότερες πτώσεις συμβαίνουν στις στροφές. Το πιο συνηθισμένο πράγμα που συμβαίνει είναι ότι ο μπροστινός τροχός υποστρέφει (ανοίγει την τροχιά του) και πριν το καταλάβουμε, γλιστράμε προς την πτώση.

Το σημαντικότερο πράγμα που πρέπει να θυμόμαστε είναι ότι δεν χτυπάμε τα φρένα μας, ενώ βρισκόμαστε στη μέση μιας στροφής. Κατά την πέδηση, το βάρος του ποδηλάτου και του αναβάτη κινούνται προς τα εμπρός. Επομένως, το εμπρός ελαστικό φορτίζεται υπερβολικά. Αν αλλάξουμε απότομα την κατανομή βάρους (φρενάροντας απότομα), κάνουμε το ελαστικό να χάσει την πρόσφυση του και εμάς να αγκαλιάσουμε την άσφαλτο…

Λύση: Προοδευτικά φρενάρουμε με το πίσω φρένο, επαναφέροντας την κατανομή βάρους σε φυσιολογικά επίπεδα, και μόνο τότε εφαρμόζουμε και το εμπρός φρένο.

Εάν φτάσουμε στη στροφή και καταλάβουμε ότι μεταφέρουμε μεγαλύτερη ταχύτητα,  ισιώνουμε το ποδήλατο, φρενάρουμε απαλά (πίσω – εμπρός 70%/30%) και επιχειρούμε να πάρουμε τη στροφή.

4. Λάθος γραμμή στη στροφή

Κάθε στροφή έχει μία (μερικές φορές 2) ιδανική γραμμή. Είναι η γραμμή που μας επιτρέπει να στρίψουμε με τη μέγιστη ταχύτητα. Αν δεν την ακολουθήσουμε, έχουμε μεγάλες πιθανότητες να έχουμε μια δυσάρεστη πτώση.

Αν τύχει και ακολουθήσουμε λάθος γραμμή, θα συμβαίνει κυρίως για δύο λόγους: Πρώτον, υπερβολική ταχύτητα στην είσοδο της στροφής και δεύτερον, μη γνώση της κλίσης της στροφής.

Λύση: Το πρώτο πρόβλημα λύνεται με το σωστό φρενάρισμα -όπως είδαμε πριν- και το δεύτερο με προσεκτική μελέτη της διαδρομής.

5. Πολύ μεγάλη πίεση των ελαστικών

Αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα λάθη των νέων (και όχι μόνο) αναβατών. Υπάρχει μια εσφαλμένη αντίληψη ότι η μεγαλύτερη πίεση των ελαστικών είναι καλύτερη, γιατί θα μας κάνει πιο γρήγορους.

Όταν φουσκώνουμε τα ελαστικά μονίμως με πιέσεις 130 – 140 psi, και πετύχουμε βρεγμένο δρόμο, τότε σε κάποια επόμενη στροφή η πτώση μας περιμένει.

Λύση: Κοιτάμε απλά τις προδιαγραφές των ελαστικών μας ή διαβάζουμε αυτό το άρθρο!

6. Αγνοώντας τους βρεγμένους δρόμους

Ακόμα κι αν φοράμε «φαρδιά» ελαστικά 28 χιλιοστών, μόνο ένα μικρό τμήμα τους έρχεται σε επαφή με την άσφαλτο. Οπότε όταν αντιμετωπίζουμε βροχή, το ελαστικό μας δεν μπορεί να αποβάλλει το νερό που βρίσκεται πάνω στην άσφαλτο.

Λύση: Όταν ξέρουμε ότι θα βρούμε βροχή, μειώνουμε την πίεση των ελαστικών μας μεταξύ 95-100 psi, μειώνουμε τις ταχύτητες και προσέχουμε ώστε οι κινήσεις μας πάνω στο ποδήλατο να μην είναι σπασμωδικές.

7. Έλλειψη αυτοσυγκέντρωσης

Η φύση είναι πάντα όμορφη και είναι ένας από τους λόγους που μας αρέσει η ποδηλασία. Όμως περισσότερο πρέπει να μας ενδιαφέρει ο πίσω τροχός που ακολουθούμε παρά ένα όμορφο τοπίο.

Χρειάζεται μόνο μερικά δευτερόλεπτα για να γίνει το κακό, αν δεν είμαστε συγκεντρωμένοι σε αυτό που κάνουμε.

Λύση: Πάντα τα χέρια πάνω στις μανέτες ή στα drops, ώστε να μπορούμε να φρενάρουμε αν κάτι πάει στραβά και το μυαλό μας συγκεντρωμένο.

Συμπέρασμα

Υπάρχουν πολλά πράγματα, στα οποία δεν έχουμε κανέναν έλεγχο στον δρόμο. Παρόλα αυτά, το να αναγνωρίζουμε τις καταστάσεις που πρέπει να απέχουμε και το πώς να χειριζόμαστε σωστά το ποδήλατό μας, είναι τα πρώτα βήματα για να παραμείνουμε όρθιοι.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Amstel Gold Race 2024 – Νικητής ο Tom Pidcock

Μετά από μια κούρσα φθοράς όλη την ημέρα στο Amstel Gold Race, ο Tom Pidcock αναδείχθηκε ν…