Συνεχίζουμε με το δεύτερο μας άρθρο για τους τροχούς από σύνθετα υλικά. Στο πρώτο μας άρθρο εξετάσαμε την εξέλιξη της αγοράς και τα βασικά προτερήματα των συγκεκριμένων τροχών.

Εδώ προχωράμε περισσότερο στην ανάλυση μας.

Τα κέρδη απόδοσης είναι σχετικά μικρά

Τα δεδομένα από τον έλεγχο των αεροδυναμικών σηράγγων είναι σαφή: Οι τροχοί από ανθρακόνημα υψηλού προφίλ προσφέρουν ένα αεροδυναμικό πλεονέκτημα έναντι των τροχών χαμηλού προφίλ (ανθρακόνημα ή αλουμίνιο), αλλά το μέγεθος αυτών των πλεονεκτημάτων είναι μικρό όταν εξετάζεται στο πλαίσιο του ποδηλάτου και του αναβάτη. Πράγματι, ελλείψει εξαιρετικά ελεγχόμενων συνθηκών (δηλαδή εκτός από τον πραγματικό κόσμο), ο χρόνος και η εξοικονόμηση ενέργειας είναι συχνά δύσκολο να αναπαραχθούν.

Αξίζει επίσης να επισημανθεί ότι η σημαντική εξοικονόμηση χρόνου που υπόσχονται οι τροχοί με υψηλό προφίλ, υπολογίζεται σταθερά για υψηλές ταχύτητες και σε σχετικά μεγάλες αποστάσεις. Όταν π.χ. μιλάμε για ταχύτητες 30-32 χ.α.ω. τα πλεονεκτήματα μειώνονται δραματικά.

Επιπλέον, η μείωση της οπισθέλκουσας δεν ισχύει προς όλες τις κατευθύνσεις, έτσι ώστε μικρές μεταβολές στην κατεύθυνση του αναβάτη σε σχέση με τον άνεμο μπορεί να προκαλέσουν τεράστια αλλαγή στην οπισθέλκουσα. Το ποδήλατο επίσης μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο, μειώνοντας περαιτέρω το μέγεθος των υποσχόμενων κερδών (στον πραγματικό κόσμο).

Θεωρητικό μέγιστο

Έτσι, η εξοικονόμηση χρόνου και ενέργειας που κάθε κατασκευαστής τροχών υπόσχεται, πρέπει να θεωρηθεί ως απλά ένα θεωρητικό μέγιστο που μπορεί να μην πραγματοποιηθεί πλήρως ή με συνέπεια στον πραγματικό κόσμο.

Για τους πιθανούς αγοραστές, που σκέφτονται να αναβαθμίσουν ένα σετ τροχών με κακή αεροδυναμική (όπως π.χ. τροχοί αλουμινίου χαμηλού προφίλ με 32 ακτίνες), η αύξηση της ταχύτητας και της απόδοσης θα είναι πολύ μεγάλη. Όσον αφορά στις διάφορες μάρκες τέτοιων τροχών, οι διαφορές είναι απίθανο να γίνουν αντιληπτές από τον μέσο αγοραστή.

Η αξία των τροχών από ανθρακόνημα ΙI Στο σχήμα βλέπουμε ένα τυπικό παράδειγμα των δεδομένων οπισθέλκουσας που παράγεται από τη δοκιμή αεροδυναμικής σήραγγας. Η πτώση στην οπισθέλκουσα γίνεται, για τους περισσότερους τροχούς, μεταξύ 10 και 15 μοίρες. Αυτό δείχνει ότι η χαμηλότερη οπισθέλκουσα για κάθε τροχό μπορεί να επιτευχθεί μόνο σε μια διακριτή γωνία και όχι σε ένα ευρύ φάσμα γωνιών ανέμου.

Με αυτό το σκεπτικό, είναι δύσκολο να υποστηρίξουμε – απόλυτα- την αξία των οριακών κερδών που προσφέρονται από ένα σετ τροχών από ανθρακόνημα, εκτός αν είμαστε έτοιμοι να επενδύσουμε σε τακτικές που θα μεγιστοποιούν την αεροδυναμική μας απόδοση.

Πρακτικά λοιπόν, θα πρέπει να έχουμε μια πιο αεροδυναμική θέση πάνω στο ποδήλατο (άρα το bike fitting είναι μονόδρομος), την επένδυση σε ένα aero πλαίσιο ποδηλάτου και την επιλογή ενός επίσης aero κράνους.

Τα φρένα με τακάκια είναι το μεγαλύτερο μειονέκτημα

Αν και ακόμα υπάρχει διαφορά, οι κατασκευαστές εργάστηκαν σκληρά τα τελευταία χρόνια , ώστε να βελτιώσουν τις επιδόσεις πέδησης των τροχών από ανθρακόνημα, έτσι ώστε να προσεγγίσουν εκείνες των τροχών αλουμινίου. Ωστόσο, η υπερθέρμανση εξακολουθεί να απειλεί την αποκόλληση της στεφάνης ή / και την έκρηξη των ελαστικών μετά από εκτεταμένες περιόδους έντονου φρεναρίσματος (όπως μεγάλες, απότομες καταβάσεις).

Πλέον, έχουν σχεδιαστεί πολλά τακάκια φρένων που μειώνουν την παραγόμενη θερμότητα. Παρόλα αυτά, αυτές οι νέες ενώσεις ενώ φαίνεται να μειώνουν τον κίνδυνο υπερθέρμανσης, δεν εξαλείφουν την παραγωγή θερμότητας κατά τη διάρκεια της πέδησης.

Όριο θερμοκρασίας

Η αντοχή στη θερμότητα των τροχών από ανθρακόνημα, έχει αυξηθεί με την προσεκτική επιλογή ανθεκτικότερων στη θερμότητα ρητινών. Υπάρχει όμως ένα όριο θερμοκρασίας, πέραν του οποίου η στεφάνη γίνεται πιο εύθραυστη και ευαίσθητη σε περίπτωση χτυπήματος.

Ως εκ τούτου, ο κίνδυνος ζημιάς από την αναπτυσσόμενη θερμότητα είναι ένα ατυχές και αναπόφευκτο μειονέκτημα για τους τροχούς από ανθρακόνημα. Πράγματι, οι εγγυήσεις που προσφέρονται από ορισμένες εταιρείες, συγκεκριμένα δεν συμπεριλαμβάνουν τις ζημίες από τη θερμότητα. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι τροχοί από σύνθετα υλικά είναι επικίνδυνοι, αλλά θα πρέπει να ασκήσουμε κάποια προσοχή, που δεν απαιτείται όταν χρησιμοποιούμε τροχούς αλουμινίου.

Φυσικά, τέτοιες ανησυχίες εξαφανίζονται εντελώς όταν οι τροχοί συνδυάζονται με δισκόφρενα. Στην πραγματικότητα, τα δισκόφρενα και τα ποδήλατα έχουν αναμφίβολα κάνει περισσότερα για να αυξήσουν την ελκυστικότητα των τροχών από σύνθετα υλικά, από τα νέα υλικά για τακάκια και τις νέες ενώσεις ρητινών.

Το αν τα κέρδη στην πέδηση και την ασφάλεια είναι αρκετά για να αντισταθμίσει το επιπλέον βάρος των δισκοφρένων, τελικά εξαρτάται από τις δικές μας ανάγκες ως ποδηλάτες.

Τι γίνεται με τη δύναμη και την ανθεκτικότητα;

Μετά από περισσότερες από δύο δεκαετίες κατασκευής, είναι δίκαιο να πούμε ότι υπάρχουν λιγότερες ανησυχίες σχετικά με τη δύναμη των σύνθετων υλικών άνθρακα για τους τροχούς. Όταν κάποτε χρησιμοποιούσαν ένα σετ τροχών μόνο για τους αγώνες, τώρα οι περισσότεροι από εμάς τους χρησιμοποιούμε καθημερινά στις προπονήσεις μας.

Παρόλα αυτά, τα σύνθετα υλικά παραμένουν επιρρεπή σε ζημιά από χτύπημα, έτσι ώστε  να περιμένουμε μια δαπανηρή επισκευή σε περίπτωση σύγκρουσης ή πτώσης σε λακκούβα (Ελλάδα γαρ). Αυτό θεωρείται ίσως το μεγαλύτερο μειονέκτημα  των σύνθετων υλικών άνθρακα – όχι μόνο το κόστος αγοράς είναι υψηλό, αλλά και το κόστος επισκευής και αντικατάστασης.

Έλλειψη δεδομένων ανθεκτικότητας

Είναι δύσκολο να βρεθεί υλικό μάρκετινγκ από οποιονδήποτε κατασκευαστή τροχών από σύνθετα υλικά, που αποδεικνύει την δύναμη τους. Και αν υπάρχουν στοιχεία σχετικά με την ανθεκτικότητα των στεφανιών, τότε οι κατασκευαστές διστάζουν να τα μοιραστούν.

Υπάρχουν ανεπανάληπτες ενδείξεις που υποδηλώνουν ότι τα στεφάνια από ανθρακόνημα είναι ανθεκτικά στη φθορά, αλλά δεν αρκούν για να αποδείξουν ότι ξεπερνούν τα στεφάνια αλουμινίου.

Έχοντας αυτό υπόψη, εκπλήσσει το γεγονός αρκεί οπαδοί του MTB συμπεριλαμβανομένων και των αθλητών κατάβασης (DH), έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν τροχούς από ανθρακόνημα. Αυτό αποδεικνύει πρακτικά ότι οι τροχοί αυτοί, μπορούν να προσελκύσουν και ποδηλάτες, που δεν έχουν το σύνδρομο της «αεροδυναμικότητας».

Αόρατη αστοχία υλικού

Ενώ υπάρχει η υπόσχεση μεγάλης αντοχής και ανθεκτικότητας, κάθε σύνθετο προϊόν κινδυνεύει από ελαττώματα κατασκευής που σχετίζονται με τις ρυτίδες και τα κενά που αναπτύσσονται κατά τη διαδικασία κατασκευής. Αυτά τα ελαττώματα είναι αόρατα στο μάτι, αλλά μπορούν να έχουν σημαντική επίδραση στη διάρκεια ζωής του προϊόντος.

Παρομοίως, μια σύγκρουση μπορεί να προκαλέσει μια μη επιφανειακή αποκόλληση του υλικού κατασκευής, αόρατη στο μάτι, εκτός από επιθεώρηση υπερήχων και ακτίνων Χ. Έτσι, μια φαινομενικά αβλαβής επαφή ή σύγκρουση μπορεί να καταστρέψει ένα στεφάνι, όχι εκείνη τη στιγμή, αλλά πολύ αργότερα όταν τελικά το υλικό υποκύψει στις δυνάμεις που ασκούνται πάνω του.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Ποιος είναι ο πιο ενοχλητικός τύπος ποδηλάτη;

Είναι πλέον κοινή γνώση, ότι όλοι όσοι ποδηλατούν, δεν έχουν απαραίτητα τους σωστούς τρόπο…