Υπάρχουν δύο βασικοί τρόποι για να ποδηλατούμε γρήγορα: Να πεταλάρουμε πιο δυνατά ή να μειώσουμε την αντίσταση του αέρα.

Η αντίσταση του αέρα (οπισθέλκουσα) αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος της αντίστασης που πρέπει να ξεπεράσουμε και το σώμα μας αντιπροσωπεύει το 70 με 80% της συνολικής οπισθέλκουσας. Έτσι, αλλάζοντας μόνο το σχήμα που παρουσιάζει το σώμα μας στον άνεμο, μπορεί να κάνει τεράστια διαφορά στην ταχύτητά μας.

Η βασική ιδέα για τη μείωση της αεροδυναμικής αντίστασης είναι: Το λιγότερο, είναι και ταχύτερο.

Αυτό είναι πιο εύκολο να το καταλάβουμε σε μια κατηφόρα. Αν καθόμαστε κανονικά, το σώμα μας δημιουργεί περισσότερη αντίσταση, μειώνοντας την ταχύτητα μας. Αν πιάσουμε τα drops, μειώνοντας την μετωπική μας επιφάνεια, τότε θα αυξήσουμε την ταχύτητα καθόδου.

Τέσσερις θέσεις, τέσσερις μετρήσεις οπισθέλκουσας

Χρησιμοποιώντας το λογισμικό ERO Sports Alphamantis Track, ο Jim Manton – επαγγελματίας bike fitter- έκανε δύο μετρήσεις για κάθε θέση, με μέτρηση CdA (Cd είναι συντελεστής οπισθέλκουσας και A είναι η μετωπική επιφάνεια που παρουσιάζουμε στον άνεμο). Όσο μικρότερος ο αριθμός, τόσο ταχύτητα ποδηλατούμε, για την ίδια προσπάθεια.

Όπως και στην αναλογία w/kg, που είναι ένας εύχρηστος τρόπος σύγκρισης επιδόσεων των αναβατών, και εδώ τα βατ παίζουν ρόλο.  Πρακτικά λοιπόν, για να αυξήσουμε την απόδοση μας, είναι πιο εύκολο να μειώσουμε το CdA από το να χάσουμε κιλά.

Στο πείραμα, χρησιμοποιείται ένα Scott Foil στα 40 χ.α.ω.

Θέση 1: Ευθεία χέρια, χέρια στις μανέτες

Καλύτερη θέση οδήγησης - Μεγαλύτερη ταχύτητα

Αυτό είναι πιθανόν η θέση που ποδηλατούμε, στο μεγαλύτερο μέρος των διαδρομών μας. Είναι άνετη θέση και έχουμε τα χέρια στους μοχλούς φρένων / ταχυτήτων. Είναι επίσης η πιο αργή θέση, καθώς είμαστε σχετικά όρθιοι.

Αυτή η θέση χρησιμοποιήθηκε ως βάση για συγκρίσεις με τις άλλες τρεις.

  • CdA 0,4678

Θέση 2: Ευθεία χέρια, χέρια στα drops

Καλύτερη θέση οδήγησης - Μεγαλύτερη ταχύτητα

Αυτή είναι μια σχετικά άνετη θέση για τους περισσότερους ανθρώπους. Χαμηλώνει τον κορμό μας και επομένως το CdA μας, αλλά  τα χέρια μας παρουσιάζουν αρκετή αεροδυναμική αντίσταση.

  • CdA 0,4065
  • Watts που δεν χρησιμοποιήθηκαν στα 40 χ.α.ω. – 67

Θέση 3: Λυγισμένα χέρια, χέρια στα drops

Αυτή η θέση κάνει τον κορμό μας χαμηλό και ισιώνει τους βραχίονες, μειώνοντας την οπισθέλκουσα. Σίγουρα μια γρήγορη θέση, αλλά όχι πολύ άνετη. Οπότε δεν μπορούμε να την κρατήσουμε για αρκετή ώρα.

  • CdA 0,3403
  • Watts που δεν χρησιμοποιήθηκαν στα 40 χ.α.ω. – 112

Θέση 4: Λυγισμένα χέρια, χέρια στις μανέτες

Αυτή η θέση διατηρεί χαμηλά την πλάτη mας και μειώνει την οπισθέλκουσα. Οι αγκώνες πρέπει να δημιουργούν ορθή γωνία, ώστε τα χέρια μας να είναι παράλληλα με το δρόμο.

Με τη θέση αυτή μειώνουμε την μετωπική μας επιφάνεια και είναι μια σχετικά άνετη θέση. Απλά δεν είναι τόσο αεροδυναμική όσο η θέση 3.

  • CdA 0,3627
  • Watts που δεν χρησιμοποιήθηκαν στα 40 χ.α.ω. – 94

Συμβουλές για να κινούμαστε γρήγορα

Εκτός από τη θέση του σώματος, υπάρχουν μερικά άλλα απλά κόλπα που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να κινούμαστε ταχύτερα χωρίς να αυξάνουμε την προσπάθεια μας.

Ρούχα

Τα ρούχα ποδηλασίας είναι σφιχτά για τον ίδιο λόγο που το μαγιό μας είναι σφιχτό – η χαλαρότητα προκαλεί αντίσταση.

Άρα, όταν ξεκουμπώνουμε εκείνο το αντιανεμικό γιλέκο, είναι καλή ιδέα να το βγάζουμε και να το τοποθετούμε στην πίσω τσέπη μας. Αν το τοποθετούμε στην κεντρική τσέπη και όχι αριστερά ή δεξιά, πάλι κάτι κερδίζουμε.

Κράνος

Ακόμη και κάτι απλό, όπως οι ιμάντες κράνους, μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά. Μετά από μέτρηση, βρέθηκε μια  διαφορά 4,5 watt (στα 45 χ.α.ω.), απλά χαλαρώνοντας τους ιμάντες και αφήνοντάς τους να ανεμίζουν.

Μιλώντας για κράνη, τα aero κάνουν τη διαφορά. Μπορεί να είναι μόνο 5-15 watts, αλλά επειδή οι περισσότεροι από εμάς δεν μπορούν να διατηρήσουν περισσότερο από 300 w για μια εκτεταμένη περίοδο, αυτές οι μονοψήφιες διαφορές προστίθενται.

Επίλογος

Όταν ανεβαίνουμε ένα βουνό, το θέμα είναι να είμαστε άνετα και να παράγουμε σταθερή δύναμη. Εκεί δεν ανησυχούμε για την αεροδυναμική.

Όταν κατεβαίνουμε το βουνό, μπορούμε να πειραματιζόμαστε σε διάφορες θέσεις. Απλά να θυμόμαστε ότι όσο «μικρότεροι» μπορούμε να γίνουμε, τόσο πιο γρήγορα θα πηγαίνουμε.

Σε επίπεδες διαδρομές, θέλουμε να είμαστε χαμηλά αλλά και άνετα, για να ποδηλατούμε έτσι για αρκετή ώρα. Οπότε συνήθως εναλλάσσουμε τις θέσεις 3 και 4.

Όσο πιο ομαλοί γινόμαστε στη ροή του αέρα, τόσο πιο γρήγορα θα πηγαίνουμε με την ίδια προσπάθεια.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Δρόμου 2021- Γιώργος Μπουτόπουλος

Ο Γιώργος Μπουτόπουλος (ΑΣΚ Άλφα) κατάφερε να επικρατήσει στο τελικό σπριντ επί έξι ακόμα …