Στο πρώτο άρθρο μας, εξετάσαμε τις γενικές κατηγορίες παπουτσιών, ενώ στο δεύτερο εξετάσαμε τη σχέση πεντάλ με σχαράκια.

Εδώ, παρουσιάζουμε το τρίτο και τελευταίο μας άρθρο για τα ποδηλατικά παπούτσια.

Το σωστό μέγεθος για εμάς

Πριν αγοράσουμε το ελαφρύτερο, γρηγορότερο, πιο σκληρό και “καλύτερο” παπούτσι, είναι σημαντικό να βρούμε το σωστό μέγεθος.

Μόνο η άνεση θα ενισχύσει την εμπειρία οδήγησης πολύ περισσότερο από οποιοδήποτε συγκεκριμένο χαρακτηριστικό παπουτσιών. Ως εκ τούτου, το «καλύτερο» παπούτσι θα είναι διαφορετικό για όλους.

Κατά την επιλογή του σωστού παπουτσιού, η καλύτερη πρακτική είναι να πάμε σε ένα κατάστημα και να τα δοκιμάσουμε, ώστε να βεβαιωθούμε ότι ταιριάζουν στο μήκος, στο πλάτος του ποδιού και προσφέρουν μια άνετη συγκράτηση στη φτέρνα.

Και όταν τα δοκιμάζουμε, πάντα το κάνουμε με ποδηλατικές κάλτσες ή με κάλτσες που σκοπεύουμε να φορέσουμε.

Κάθε εταιρεία παράγει παπούτσια με διαφορετικό μοτίβο. Έτσι, για το ίδιο νούμερο, άλλα παπούτσια θα είναι στενά πίσω, άλλα θα είναι πιο φαρδιά.

Αν πάλι δυσκολευόμαστε,  ορισμένες εταιρείες έχουν παπούτσια που έρχονται με διαμορφώσιμες ή ρυθμιζόμενες σόλες που μπορούν να προσαρμοστούν στα περιγράμματα και το σχήμα των ποδιών μας.

Μηχανισμός συγκράτησης

Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί μηχανισμοί που χρησιμοποιούν οι κατασκευαστές για να σφίγγουν τα παπούτσια, όλοι με πλεονεκτήματα και με μειονεκτήματά.

Η επιλογή του σωστού μηχανισμού θα εξαρτηθεί από τους στόχους και τον προϋπολογισμό μας:

Velcro

Οι λουρίδες Velcro έχουν χρησιμοποιηθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα λόγω της απλότητας, της αντοχής και της ελαφριάς κατασκευής τους.

Παρουσιάζονται σε οικονομικά μοντέλα αλλά και σε ακριβά, και συχνά σε συνεργασία και με άλλους μηχανισμούς.

Το μειονέκτημα των velcro είναι η πιθανότητα να χάσουν την ισχύ τους με την πάροδο του χρόνου.

BOA

Ποδηλατικά παπούτσια ΙΙΙ – Σχήμα και μέγεθος

Είναι ο νέος τρόπος συγκράτησης, που παρέχει την ελαφρύτερη επιλογή, με μεγάλη δύναμη και αποφεύγοντας σε μεγάλο βαθμό τα άβολα σημεία επαφής.

Το σύστημα λειτουργεί μέσω κορδονιών που συσφίγγονται μέσω των κουμπιών στο παπούτσι. Τα σύρματα μπορούν να σπειρωθούν σε όλο το παπούτσι σε οποιονδήποτε αριθμό συνδυασμών επιτρέποντας στους κατασκευαστές να είναι δημιουργικοί με το σχεδιασμό παπουτσιών καθώς και να εξαλείφουν τα σημεία πίεσης.

Κορδόνια

Τα κορδόνια σίγουρα έχουν επιστρέψει τα τελευταία χρόνια και αποτελούν μια οικονομικά αποδοτική επιλογή με μεγάλη δύναμη και απλότητα.

Μπορούν επίσης να αντικατασταθούν εξαιρετικά εύκολα και η αλλαγή του χρώματος μπορεί να είναι ένας γρήγορος τρόπος για να ζωντανέψουμε τα παλιά μας παπούτσια.

Το μειονέκτημα είναι η πιθανότητα να πιαστούν τα κορδόνια στο δισκοβραχίονα και η ανικανότητα αλλαγής της έντασης εν κινήσει.

Πόρπη

Η πόρπη είναι ένας άλλος μηχανισμός που έχει χρησιμοποιηθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα παρέχοντας μεγάλη δύναμη και ευκολία στη χρήση.

Από τους άλλους τρεις μηχανισμούς, αυτή η επιλογή είναι η πιο ογκώδης από όλες και έχει αντικατασταθεί σε μεγάλο βαθμό από το BOA, λόγω του βάρους και της λειτουργικότητας.

Μικρές ρυθμίσεις στην τάση, ακόμα και εν κινήσει, είναι εύκολο. Ωστόσο, το εύρος ρύθμισης (+ ή -) είναι προκαθορισμένο.

Αερισμός

Ακριβώς όπως ένα κράνος, είναι σημαντικό τα παπούτσια να παρέχουν επαρκή αερισμό για τα πόδια μας, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών.

Γενικά μιλώντας, τα παπούτσια για ποδηλασία δρόμου, θα επιτρέψουν μεγαλύτερο αερισμό και θα κατασκευαστούν από πολύ ελαφρύτερα υλικά από τα παπούτσια για το βουνό, που θα πρέπει να κρατούν τις λάσπες και τη σκόνη έξω από τα πόδια μας.

Τα παπούτσια τριάθλου έχουν υψηλά επίπεδα εξαερισμού, καθώς υποθέτουμε ότι ανταγωνιζόμαστε τους καλοκαιρινούς μήνες, και τα πόδια είναι πιθανό να είναι βρεγμένα μετά το αγώνισμα της κολύμβησης. Τα περισσότερα παπούτσια θα διαθέτουν πλέγματα ή κομμένα τμήματα στην κορυφή του ποδιού για να επιτρέψουν την άφθονη ροή του αέρα.

Τέλος, τα παπούτσια πόλης διαθέτουν περιορισμένο εξαερισμό, καθώς ποδηλατούμε χαλαρά και για λίγο διάστημα, οπότε η ψύξη δεν είναι τόσο μεγάλη προτεραιότητα.

Ακαμψία σόλας

Ποδηλατικά παπούτσια ΙΙΙ – Σχήμα και μέγεθος

Οι σόλες συνήθως κατασκευάζονται είτε από νάιλον είτε από ίνες άνθρακα. Τα πέλματα από νάιλον είναι οικονομικά, επιτρέπουν στα παπούτσια να κάμπτονται καθιστώντας τα ιδανικά για περπάτημα. Οπότε τέτοιες σόλες συναντάμε σε παπούτσια πόλης και βουνού.

Για μεγαλύτερη ακαμψία και λιγότερο βάρος -παπούτσια δρόμου και τριάθλου- καταφεύγουμε σε σόλες από ανθρακόνημα. Η σκληρή σόλα βελτιώνει τη μεταφορά δύναμης, αλλά δημιουργεί – αρχικά- δυσφορία.

Χρειάζεται κάποιο διάστημα, μέχρι οι πατούσες μας να εξοικειωθούν.

Άλλα χαρακτηριστικά γνωρίσματα για ποδηλασία

Κάλυμμα φτέρνας

Το σύστημα αυτό είναι ένα εξαιρετικό χαρακτηριστικό των ακριβών παπουτσιών, που προσφέρει ένα στερεό κράτημα του ποδιού μας.

Το κάλυμμα της φτέρνας λειτουργεί όταν τραβάμε προς τα πάνω το πεντάλ, πιέζοντας γύρω από τη βάση του Αχίλλειου τένοντα, και αποτρέπει οποιαδήποτε ολίσθηση. Ορισμένοι κατασκευαστές θα περιλαμβάνουν επίσης μια μη ολισθηρή επένδυση στο πίσω μέρος του παπουτσιού για τον ίδιο λόγο.

Κάλυμμα δαχτύλου

Όπως στα παπούτσια εργασίας με χαλύβδινο κάλυμμα, τα καλύμματα προσφέρονται σε παπούτσια για ποδηλασία βουνού, ώστε να παρέχουν κάποια προστασία από τις ρίζες των δέντρων, τα πετρώματα ή οποιοδήποτε άλλο εμπόδιο που μπορεί να βλάψει τα δάχτυλα των ποδιών μας.

Αντανακλαστικά χαρακτηριστικά

Για λόγους ασφάλειας, πολλά παπούτσια είναι εξοπλισμένα ή κατασκευασμένα από ανακλαστικό υλικό για να βελτιώσουν την ορατότητα τους σε όλες τις συνθήκες.

Πέλματα

Ένα πέλμα είναι μια εσωτερική σόλα που μπορεί να τοποθετηθεί στο παπούτσι για να παρέχει διάφορα επίπεδα υποστήριξης της καμάρας.

Για όσους έχουν υψηλές καμάρες, αυτή η υποστήριξη μπορεί να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα και την άνεση του πεταλαρίσματος.

Καλές αγορές!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Jonas Vingegaard 2025: Tour και Vuelta

Ο Jonas Vingegaard, ο δύο φορές πρωταθλητής του Tour de France, έχει βάλει στόχο την ανάκτ…