Η Mavic εισήγαγε το πρώτο σύστημα tubeless στα ποδήλατα βουνού το 1999. Όμως, εκτός από ένα μοντέλο που κυκλοφόρησε μόλις πριν από δύο χρόνια, η Mavic παρέμεινε στις συμβατικές σαμπρέλες ελαστικών.

Η θέση της εταιρείας ήταν πάντοτε ότι δεν ήταν διατεθειμένη να προσφέρει ένα σύστημα που θα είχε πιθανά ελλείμματα . Αλλά τώρα, μετά από μια μακρά και μεγάλη αναμονή, η Mavic δημιούργησε σε ένα πιο φιλικό προς το χρήστη σύστημα με τροχούς και ελαστικά tubeless,  για ολόκληρη την γκάμα των 16 μοντέλων της.

Σύστημα tubeless για χρήση στο δρόμο

Η εταιρεία γνωρίζει όλα τα πιθανά πλεονεκτήματα που μπορούν να προσφέρουν τα tubeless ελαστικά: Καλύτερη ποιότητα κύλισης, χαμηλότερες λειτουργικές πιέσεις, είναι πιο ανθεκτικά σε σκασίματα, μπορούν να παρέχουν καλύτερη ασφάλεια μετά από ένα τρύπημα και μπορεί να είναι ελαφρύτερα από τα ελαστικά με σαμπρέλα.

Ωστόσο, σύμφωνα με τη Mavic, τα υπάρχοντα συστήματα είναι πολύ δύσκολα να εγκατασταθούν στο σπίτι ή στο κατάστημα, ακόμη δυσκολότερο στο δρόμο.

«Εκείνη την εποχή, δεν ήμασταν ικανοποιημένοι με την εμπειρία των χρηστών», δήλωσε ο διευθυντής της σειράς προϊόντων της Mavic, Maxime Brunand. «Ήταν εξαιρετικά δύσκολο να συναρμολογήσεις τα ελαστικά γιατί έπρεπε να χρησιμοποιήσεις ανθρακόνημα, και τα στεφάνια και τα ελαστικά ήταν αρκετά στενά. Έτσι είπαμε ότι δεν θέλαμε να το υποστηρίξουμε. Θέλαμε να βελτιώσουμε την εμπειρία των χρηστών. Ήταν πάντα δύσκολο».

Σύστημα UST

Ο νέος σχεδιασμός UST (Universal System Tubeless) της Mavic, από την άλλη πλευρά, υποτίθεται ότι διατηρεί όλα τα πλεονεκτήματα των σημερινών tubeless, αλλά με καμία από τις συνήθεις παρενοχλήσεις.

H Mavic υπόσχεται ότι τα ελαστικά μπορούν εύκολα να τοποθετηθούν και να αφαιρεθούν και φουσκώνουν με μια κανονική τρόμπα δαπέδου ή ακόμα και στο δρόμο με μίνι τρόμπα. Σε περίπτωση καταστροφικής απώλειας πίεσης – ας πούμε, από ένα κομμένο πλευρικό τοίχωμα – η Mavic ισχυρίζεται ότι με το σύστημα Road UST, μπορεί κάποιος να οδηγήσει με ασφάλεια, χωρίς να φοβάται ότι το ελαστικό θα βγει από το στεφάνι.

Mavic – Σύστημα UST για ελαστικά δρόμου Tubeless
Το σύστημα UST που συγκρατεί το ελαστικό στη θέση του

Ακόμη και με τα συνιστώμενα 30 ml στεγανοποιητικού latex, υπάρχει εξοικονόμηση βάρους 40 γραμμάρια ανά ζεύγος σε σχέση με ένα ελαστικό με σαμπρέλα. Επίσης, η κατασκευή του περιβλήματος και οι ενώσεις από καουτσούκ έχουν δημιουργηθεί για να προσφέρουν «την καλύτερη ισορροπία μεταξύ πρόσφυσης και ποιότητας κύλισης».

«Είναι εύκολο, είναι ασφαλές και είναι γρήγορο», δήλωσε ο Brunand. «Είναι το μοναδικό πρότυπο στα tubeless δρόμου».

Καθολική εφαρμογή του συστήματος

Η εταιρεία είναι πλέον τόσο σίγουρη για το σύστημα Road UST, που το προσφέρει και για τα 16 μοντέλα της για το 2018. Έτσι, καλύπτει το φάσμα από οικονομικούς αλουμινένιους τροχούς μέχρι μοντέλα από ανθρακόνημα υψηλής ποιότητας για κανονικά φρένα και για δισκόφρενα.

Σε ένα πρώτο βήμα για τη βιομηχανία, όλα τα σετ τροχών θα πωλούνται αποκλειστικά με ελαστικά Road UST προ-τοποθετημένα. Το μόνο που θα χρειάζεται είναι το στεγανοποιητικό υγρό και το φούσκωμα τους.

Εκτός από ορισμένα μοντέλα που ισχύουν μόνο για την Ευρώπη, όλα τα στεφάνια θα έχουν πλάτος τουλάχιστον 17 χιλιοστά έως και 22 χιλιοστά. Τα περισσότερα θα είναι στα 19 χιλιοστά – καμία σχέση με τα 13 χιλιοστά που προσέφερε η Mavic σε πριν από μόλις δύο χρόνια.

Τι κάνει το Road UST διαφορετικό

Mavic – Σύστημα UST για ελαστικά δρόμου Tubeless
Οι διαστάσεις του στεφανιού, και οι ελάχιστες ανοχές είναι το μυστικό πίσω από την επιτυχία του συστήματος UST

 Υπάρχει ένα ημικυκλικό κανάλι κάτω από τη μέση του στεφανιού, συμβατικά άκρα με άγκιστρο και ανυψωμένα χείλη για να ασφαλίσουν τις πλευρές του ελαστικού στη θέση τους. Σύμφωνα με τη Mavic, είναι οι ακριβείς διαστάσεις που κάνουν το σύστημα πραγματικά φιλικό προς το χρήστη και σταθερά ασφαλές.

Ποιο είναι το κλειδί σύμφωνα με την Mavic; (1) Οι πολύ ακριβείς διαστάσεις που υπαγορεύονται τόσο για τα στεφάνια όσο και για τα ελαστικά όσο και (2) οι ασυνήθιστα αυστηρές ανοχές για όλα τα βασικά εξαρτήματα – αυστηρότερες από αυτά που χρησιμοποιεί η Hutchinson για τα ελαστικά της σήμερα και με μικρότερη διακύμανση από αυτό που η Mavic χρησιμοποιούσε μέχρι σήμερα.

Όλοι οι σκελετοί των ελαστικών Mavic Road UST θα κατασκευάζονται από συμβατικές ίνες αραμιδίου αντί για ίνες άνθρακα, πράγμα που σημαίνει ότι είναι λιγότερο πιθανό να σπάσουν αν χρησιμοποιηθούν τα λεβιεδάκια.

«Το σύστημα έχει επανασχεδιαστεί πλήρως για να βελτιώσει την εμπειρία των χρηστών και να εγγυηθεί την ασφάλεια σε όλες τις συνθήκες διατηρώντας παράλληλα τα πλεονεκτήματα της τεχνολογίας, όπως χαμηλή αντίσταση κύλισης, καλή άνεση και καλή ποιότητα οδήγησης», δήλωσε ο Brunand. «Είναι το μόνο αξιόπιστο οδικό σύστημα χωρίς σαμπρέλες, που είναι εύκολο στη χρήση και 100% ασφαλές».

Γιατί τώρα;

Γιατί χρειάστηκε τόσο πολύ η Mavic για να βελτιώσει το σύστημα της; Εξάλλου, η Mavic – σε συνεργασία με μια άλλη γαλλική εταιρεία, τη Michelin – είχε ήδη επενδύσει ήδη σε μεγάλο βαθμό στο σύστημα tubeless το 2008.

Σύμφωνα με τον μηχανικό ελαστικών Mavic Jeremy Queffelec, το πρόβλημα ήταν η πίεση. «Η πίεση είναι το κλειδί», δήλωσε, «και η μεγαλύτερη πίεση είναι ένα μεγάλο πρόβλημα».

Ο σκελετός των ελαστικών Road Tubeless της Mavic, αποτελείται απο ίνες αραμιδίου

Ουσιαστικά, το βασικό ζήτημα ήταν ότι οι πολύ υψηλές πιέσεις και οι μικρές ποσότητες αέρα πριν από 10 χρόνια, παρήγαγαν τόσο πολλή εσωτερική δύναμη ώστε ήταν δύσκολο να κρατηθεί ένα σύστημα tubeless.

Κατά ειρωνικό τρόπο, αυτό που τελικά επέτρεψε στh Mavic να προχωρήσει ήταν η αλλαγή από ελαστικά 23 χιλιοστών και ζάντες 15 χιλιοστών (εσωτερικού πλάτους) σε μεγαλύτερες διαστάσεις. Οι σχετικές χαμηλότερες λειτουργικές πιέσεις και υψηλότεροι όγκοι όχι μόνο μείωσαν τις δυνάμεις που δημιουργούσαν προβλήματα, αλλά επιπλέον έδωσαν περισσότερο χώρο στο εσωτερικό του στεφανιού, ώστε να είναι εύκολη η εγκατάσταση και η αφαίρεση.

«Όσο χρησιμοποιούσαμε στενά ελαστικά και στενά στεφάνια, δεν ήταν τόσο εύκολο», εξήγησε ο Brunand. «Αλλά τώρα είναι πολύ πιο αποδεκτό να οδηγούν [φαρδύτερα ελαστικά] σε χαμηλότερη πίεση».

Καλύτερο R&D

Επιπλέον, σήμερα η εταιρεία διαθέτει πολύ περισσότερη εμπειρία και επένδυση στην πλευρά των ελαστικών, συμπεριλαμβανομένων αποκλειστικών μηχανικών και χημικών για τα ελαστικά.

Περισσότερα από 50 πρωτότυπα ενός μοντέλου ελαστικών παράγονται κατά τη διάρκεια της εξέλιξης. Σε αυτά τα πρωτότυπα ποικίλλουν τα πάντα, από τη διάμετρο και το μέγεθος των σκελετών έως τις ενώσεις καουτσούκ, την κατασκευή και τα σχέδια του πέλματος με τη χρήση αποκλειστικών μηχανών, καθώς και εξωτερικών δοκιμών πεδίου.

Road UST για όλους;

Η Mavic θα κρατήσει τις διαστάσεις του Road UST αποκλειστικές, διατηρώντας το σχέδιο για τους δικούς της τροχούς, στεφάνια και ελαστικά για το πρώτο έτος. Μετά από αυτό, όμως, ο Mavic λέει ότι θα επιτρέψει σε όλες τις εταιρείες να έχουν πρόσβαση και να μιμηθούν τις διαστάσεις του σκελετού – όλα με την ελπίδα να βελτιωθεί η ευκολία χρήσης των road tubeless για περισσότερους αναβάτες.

Το νέο σύστημα του Mavic φαίνεται ότι θα μπορούσε να είναι κάλλιστα το καλύτερο σύστημα τροχών-ελαστικών χωρίς σαμπρέλα. Όμως οι καινοτομίες συνεχώς προχωρούν και πάντα υπάρχει μια άλλη μάρκα που πιστεύει ότι μπορεί να το κάνει καλύτερα.

Πιθανά προβλήματα

Το Road UST επίσης δεν θα είναι εύκολο να ενσωματωθεί σε μια άλλης εταιρείας τροχούς ή ελαστικά. Αυτό απαιτεί συνολική  επανασχεδίαση όλων των συμβατών εξαρτημάτων, αλλά και οι εταιρείες αυτές να διατηρούν τα προϊόντα τους στις ίδιες υπερβολικά αυστηρές ανοχές των Mavic. Κάτι το οποίο κοστίζει αρκετά.

Υπάρχει ακόμη και το ζήτημα της πιστοποίησης. Θα επιτρέψει η Mavic τα προϊόντα μη-Mavic να χρησιμοποιούν το λογότυπο Road UST; Ποιος θα είναι υπεύθυνος για την πιστοποίηση και τον έλεγχο; Και ποιος θα πληρώσει για αυτό;

Συμπέρασμα

Η προοπτική ενός συστήματος tubeless, που προσφέρει όλα τα πλεονεκτήματα των σημερινών σχεδίων σε μορφή που είναι πολύ πιο εύκολη στη χρήση είναι πάντα ελκυστική.

Σίγουρα στην τελική, ευνοημένοι θα είναι οι καταναλωτές , λόγω της καθολικής αποδοχής γνωστών προτύπων και διαστάσεων σε επίπεδο βιομηχανίας.

Όμως για να γενικευτεί κάτι τέτοιο, χρειάζεται ακόμα αρκετά χρόνια. Όμως το νέο σύστημα Road UST της Mavic φαίνεται πολύ ελπιδοφόρο.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Μετάβαση από ποδήλατο δρόμου σε ποδήλατο βουνού

Ήρθε λοιπόν η στιγμή, που η επιδίωξη «κάτι διαφορετικού», η παρέα, η περιέργεια για εκείνα…