Αν υπάρχει ένα πράγμα που κάνουν οι ποδηλάτες, που μπορεί να ενοχλήσει τους οδηγούς περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, είναι να ποδηλατούν δίπλα-δίπλα.

Για τους οδηγούς που μπορεί να μην έχουν εμπειρία οδήγησης ποδηλάτου σε ένα γκρουπ, αυτό μπορεί να θεωρηθεί ως επικίνδυνο, παράνομο ή απλώς εντελώς αγενές και ενοχλητικό.

Ωστόσο, για τους ποδηλάτες, οι λόγοι που ποδηλατούν σε ζευγάρια είναι σαφείς. Στην πραγματικότητα, είναι καλύτερο για τους οδηγούς να οδηγούν ποδηλάτες με αυτόν τον τρόπο.

Τι λέει ο νόμος

Δυστυχώς, όπως όλα τα πράγματα στην Ελλάδα, έτσι και οι περισσότεροι από τους νόμους, έχουν έλλειμμα λογικής.

Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο 40 του Κ.Ο.Κ., παράγραφος (δ), απαγορεύεται στους ποδηλάτες να «κινούνται ανά δύο ή και πλείονες παράλληλα».

Φυσικά, νομίζω ότι αν έχουμε να επιλέξουμε το νόμο ή την ζωή μας, όλοι θα διαλέγαμε (και πιστεύω ότι διαλέγουμε) το δεύτερο.

Γιατί ποδηλατούμε σε ζεύγη;

Ασφάλεια

Ο κύριος λόγος για τον οποίο επιλέγουμε να ποδηλατούμε σε ζεύγη, είναι η ασφάλεια.

Κατ ‘αρχάς, ένα γκρουπ που ποδηλατούν σε ζεύγη, είναι ευκολότερο για τους οδηγούς να το εντοπίσουν, οπότε λιγότερο πιθανό ότι θα χτυπήσουν κάποιο ποδήλατο.

Παρόλα αυτά, ακόμα και με ζευγάρια σε γκρουπ, ατυχήματα έχουν γίνει στη χώρα που ζούμε. Γιατί; Πολύ απλά, γιατί ο οδηγός χάζευε, μιλούσε στο κινητό ή μιλούσε με το συνοδηγό.

Προσπέραση

Ο άλλος λόγος, είναι η ασφαλής προσπέραση από τα αυτοκίνητα. Δυστυχώς και εδώ ο Κ.Ο.Κ. δεν μας διασφαλίζει το 1.5 μέτρο που χρειάζεται, για να μας προσπεράσει με ασφάλεια ένα αυτοκίνητο. Σύμφωνα με το άρθρο 17, παράγραφος 5, «Ο οδηγός, κατά το προσπέρασμα, υποχρεούται να αφήνει στο όχημα το οποίο προσπερνά αρκετό χώρο παραπλεύρως». Μια ακόμα γενικότητα δηλαδή.

Και μετά είναι η περίφημη «παιδεία», που τόσος λόγος γίνεται. Ένα μικρό ποσοστό μας δίνει επαρκή χώρο κατά την προσπέραση, μέχρι που βγαίνουν και στο αντίθετο ρεύμα. Αλλά αυτό το ποσοστό δεν ξεπερνά το 15-20%.

Από τους υπόλοιπους, οι περισσότεροι μας προσπερνούν περίπου στο 1 μέτρο (όχι επαρκής χώρος) και επίσης ένα ποσοστό 15-20% εντελώς οριακά. Και όλα αυτά, χωρίς να υπολογίζουν ότι εκείνη τη στιγμή, για κάποιο λόγο μπορεί να κάνουμε λίγο αριστερά…

Ασφάλεια για οδηγούς

Αν μια ομάδα ποδηλατών ποδηλατεί σε έναν δρόμο με κυκλοφορία σε στίχο, τότε οι οδηγοί ενδέχεται να μπουν στον πειρασμό να προσπεράσουν πολύ κοντά τους ποδηλάτες, ενδεχομένως να προκαλέσουν ατύχημα εάν οι ποδηλάτες πρέπει να μετακινηθούν προς τα αριστερά, π.χ. για να αποφύγουν μια λακκούβα.

Γιατί ποδηλατούμε σε ζεύγη σε ένα γκρουπ;

Ωστόσο, εάν οι ποδηλάτες ποδηλατούν σε ζεύγη, τότε ο οδηγός θα πρέπει να περιμένει έως ότου δεν υπάρχουν οχήματα που πλησιάζουν προς την αντίθετη κατεύθυνση, πράγμα που σημαίνει ότι θα υπάρχει αρκετός χώρος για ασφαλή προσπέραση.

Ίσως σε πρώτη φάση ακούγεται απογοητευτικό για τους οδηγούς, αλλά πρόκειται και για τη δική τους ασφάλεια.

Αν έχουμε ένα μεγάλο γκρουπ 10 ποδηλατών που ποδηλατούν σε στίχο και ο καθένας είναι «κολλημένος» στην ρόδα του προπορευόμενου, τότε το γκρουπ έχει μήκος 20 μέτρα.

Αλλά αν το γκρουπ ποδηλατεί σε ζεύγη, τότε θα έχει μήκος μόνο 10 μέτρα, πράγμα που σημαίνει ότι ο εκάστοτε οδηγός θέλει πολύ λιγότερο χρόνο για να τους προσπεράσει με ασφάλεια.

Ευχαρίστηση κατά την ποδηλασία

Ο τελικός λόγος είναι ότι ποδηλατώντας σε ζεύγη, κάνει την βόλτα μας πιο ευχάριστη, καθώς μπορούμε να συνομιλούμε.

Σκεφτείτε, σαν οδηγοί, πόσο δύσκολο είναι να συζητήσετε με κάποιον στο πίσω κάθισμα ενός αυτοκινήτου. Τώρα φανταστείτε να το κάνετε αυτό σε ένα κάμπριο, με δύο ανθρώπους που λαχανιάζουν. Έτσι έχετε κάποια ιδέα για το πώς είναι για τους ποδηλάτες που προσπαθούν να μιλούν μεταξύ τους όταν οδηγούν σε στίχο.

Όπως δεν είναι πολύ διασκεδαστικό να καθόμαστε σε ένα αυτοκίνητο για λίγες ώρες χωρίς να μιλάμε σε κανένα, έτσι δεν υπάρχει λόγος να μην επιτρέπεται στους ποδηλάτες να μιλάνε ο ένας στον άλλο. Όπως δηλαδή το κάνουν οι οδηγοί με τους συνοδηγούς τους.

Πώς οι ποδηλάτες προσέχουν για αυτοκίνητα

Με όλα αυτά, θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί γιατί και άλλοι οδηγοί χρησιμοποιούν τον ίδιο δρόμο.

Όταν λοιπόν το τελευταίο ζευγάρι αντιλαμβάνεται ότι υπάρχει ένα αυτοκίνητο που θέλει να προσπεράσει, ειδοποιεί φωνάζοντας τους υπόλοιπους του γκρουπ. Έτσι, η ομάδα μαζεύεται «πιο σφιχτά» για να μπορέσει να τους προσπεράσει με ασφάλεια.

Ιδιαίτερα πάνω σε στροφή, μπορούμε να κάνουμε σινιάλο στον οδηγό να προσπεράσει, αν το πρώτο ζευγάρι έχει ορατότητα του δρόμου εμπρός. Κάτι σίγουρα, που θα εκτιμήσουν οι οδηγοί.

Συμπέρασμα

Μια και η ποδηλασία συνεχώς αυξάνεται στη χώρα μας, είναι πιθανό μερικοί από τους οδηγούς που ετοιμάζονται να μας προσπεράσουν, να είναι και αυτοί ποδηλάτες. Οπότε, λογικά, το πρόβλημα ασυνεννοησίας θα λιγοστεύει με τον καιρό. Βέβαια, θα υπάρχουν πάντα οι αμετανόητοι ή οι «ανεκπαίδευτοι».

Φυσικά, είναι πιο εύκολο για ένα γκρουπ να συνεργαστεί με ένα υπομονετικό οδηγό που περιμένει από πίσω και να τον εξυπηρετήσει, από κάποιον που φανερά δεν έχει τρόπους…

Με λίγη καλή θέληση και από τις δύο πλευρές, όλα γίνονται.

Καλές και ασφαλείας βόλτες.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Η UCI αναβάλλει τους αγώνες μέχρι την 1η Ιουνίου

Για δεύτερη φορά σε δύο εβδομάδες, η Union Cycliste Internationale (UCI) συγκέντρωσε εκπρο…