Έχοντας αναφέρει στο πρώτο μας άρθρο τα βασικά περί δισκόφρενων, περνάμε τώρα σε θέματα εγκατάστασης και αγορών.

Μπορούμε να τοποθετήσουμε δισκόφρενα σε ένα ποδήλατο που έχουμε;

Απλά, όχι.

Οι δαγκάνες των φρένων απαιτούν ειδικά σημεία ανάρτησης στο πιρούνι και το πλαίσιο, ενώ οι τροχοί πρέπει να έχουν ειδικά κέντρα, όπου θα αναρτηθούν οι ρότορες.

Αν φανταστούμε τους τροχούς ως δίσκους, έχουμε ήδη «δισκόφρενα»;

Θεωρητικά, ναι. Ωστόσο, το πλεονεκτήμα του δισκόφρενου, δεν έχει να κάνει τόσο με το μέγεθος του ρότορα. Έχει να κάνει με το πόσο αποτελεσματικά μεταφέρεται η δύναμη από τη μανέτα μας, στην επιφάνεια πέδησης.

Οι συντελεστές τριβής των τροχών από ανθρακόνημα και αλουμίνιο, απέχουν πολύ από το συντελεστή τριβής του χαλύβδινου ρότορα του δισκόφρενου. Επίσης,  το σύστημα των κανονικών φρένων, είναι πιο επιρρεπή στην μεταφορά της δύναμης, από το σύστημα των δισκόφρενων.

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ του κλειδώματος του ρότορα με έξι βίδες και του κεντρικού κλειδώματος;  

Δισκόφρενα ΙI – Εγκατάσταση και θέματα αγορών

Το κεντρικό κλείδωμα (Center Lock) χρησιμοποιεί έναν αντάπτορα για να συγκρατεί το ρότορα και ένα δαχτυλίδι κλειδώματος (ασφαλίζοντας στη θέση του). Πρόκειται για ένα κομψό σύστημα που εισήγαγε η Shimano και τώρα προσφέρεται επίσης από τις SRAM και Campagnolo.

Οι ρότορες με 6 βίδες, συναντώνται σε οικονομικότερα συστήματα. Είναι απλούστερο σύστημα, όπου οι ρότορες συνδέονται απευθείας με το κέντρο του τροχού με έξι μπουλόνια. Το Torx T25 είναι το κοινό εργαλείο για αυτά τα μπουλόνια.

Τι είναι το Ice Tech;

Δισκόφρενα ΙI – Εγκατάσταση και θέματα αγορών

Είναι μια τεχνολογία διαχείρισης της υπερθέρμανσης, που συναντιέται στα τακάκια και τους ρότορες της Shimano.

Ρότορες

Στους ρότορες, το Ice Tech αναφέρεται σε μια κατασκευή τριών επιπέδων, με εσωτερική στρώση αλουμινίου που είναι τοποθετημένη ανάμεσα σε 2 στρωμάτων ανοξείδωτου χάλυβα.

Δεδομένου ότι το αλουμίνιο είναι καλύτερος αγωγός θερμότητας από τον χάλυβα, η θεωρία είναι ότι ο σχεδιασμός αυτός διαχέει καλύτερα την θερμοκρασία, από ένα συμπαγή ρότορα από χάλυβα.

Σε ακριβότερα μοντέλα, όπως το RT-99, αυτό συνδυάζεται με την τεχνολογία Freeza, όπου ο πυρήνας αλουμινίου διαμορφώνεται σε πτερύγια, που βοηθούν περαιτέρω την ψύξη. Η Shimano ισχυρίζεται ότι είναι περίπου 50% πιο αποτελεσματικό στην ψύξη από το σύστημα Ice Tech.

Τακάκια

Στα τακάκια των φρένων, το Ice Tech έχει να κάνει με ενσωματωμένους ψύκτες θερμότητας. Όπως και με τους ρότορες, αυτοί απομακρύνουν την θερμότητα στον περιβάλλοντα αέρα. Το μειονέκτημα τους, είναι το οριακά αυξημένο βάρος και το κόστος.

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ επίπεδης βάσης και μη επίπεδης βάσης;

Η μη επίπεδη βάση έχει να κάνει με τα πρωϊμα συστήματα δισκόφρενων, που στην ουσία μεταφέρθηκαν από τα ποδήλατα βουνού.

Το σύστημα είναι πιο «χοντροκομμένο» και η δαγκάνα είναι τοποθετημένη με αντάπτορες πάνω στο πλαίσιο. Το σύστημα επέτρεψε την εύκολη επανατοποθέτηση και ρύθμιση της δαγκάνας.

Η επίπεδη βάση είναι πιο μοντέρνα τεχνολογία, πιο συμπαγής και ελαφρύτερη από την προηγούμενη. Εδώ δεν χρειάζονται αντάπτορες, καθώς το πλαίσιο έχει ένα πεπλατυσμένο σημείο, πάνω στο οποίο βιδώνεται η δαγκάνα.

Στο μπροστινό μέρος, η δαγκάνα βιδώνεται πάνω σε ένα αντάπτορα, ο οποίος στη συνέχεια βιδώνεται στο πιρούνι.

Ποιο είναι το τυπικό μέγεθος ενός ρότορα;

Ένας ρότορας μεγαλύτερης διαμέτρου παρέχει περισσότερη μόχλευση, και συνεπώς αυξημένη ισχύ φρεναρίσματος, από έναν μικρότερο. Επιπλέον, μια μεγαλύτερη επιφάνεια σημαίνει καλύτερη διαχείριση της θερμότητας.

Σε αντίθεση, οι μικρότεροι ρότορες είναι ελαφρύτεροι, προσφέρουν πιο ήπιο φρενάρισμα και είναι πιο αεροδυναμικοί.

Οι περισσότερες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των SRAM και Campagnolo, προτείνουν εμπρός ρότορες διαμέτρου 160 mm στο δρόμο, ως μια συντηρητικά ασφαλή επιλογή για τη διαχείριση της θερμότητας σε παρατεταμένες καταβάσεις.

Ωστόσο, η Shimano υποστηρίζειεμπρός ρότορα διαμέτρου 140 mm, λόγω της τεχνολογίας  Ice Tech .

Τι είναι οι ρότορες δύο τεμαχίων;

Δισκόφρενα ΙI – Εγκατάσταση και θέματα αγορών

Οι ρότορες ενός τεμαχίου είναι κατασκευασμένοι από ένα ενιαίο κομμάτι χάλυβα. Πολλοί οικονομικοί ρότορες των έξι βιδών αποτελούνται από ένα τεμάχιο.

Οι ρότορες δύο τεμαχίων έχουν χωριστό φορέα (ή αράχνη). Χρησιμοποιείται για να μειώσει το βάρος, να αυξήσει την ακαμψία του ρότορα και να βοηθήσει στη διαχείριση της θερμότητας.

Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα σε μεταλλικά και οργανικά τακάκια;

Οργανικό τακάκι αριστερά, μεταλλικό δεξιά

Και τα δύο υλικά προσφέρουν διαφορετικά χαρακτηριστικά, και η επιλογή τους έχει να κάνει με το στυλ οδήγησης, την περιοχή μας και τις εξωτερικές συνθήκες.

Η ρητίνη, γνωστή και ως οργανική, προσφέρει στα τακάκια καλύτερη διαμόρφωση της δύναμης πέδησης και πιο ήσυχο φρενάρισμα. Ορισμένες μάρκες, όπως οι SRAM και Campagnolo, ισχυρίζονται επίσης ότι διαχέουν τη θερμότητα καλύτερα από τα μεταλλικά τακάκια.

Αντίθετα, τα μεταλλικά τακάκια είναι κατασκευασμένα από σκληρότερα υλικά και έχουν υψηλότερη περιεκτικότητα σε μέταλλα από τα οργανικά μαξιλάρια. Ως αποτέλεσμα, τα μεταλλικά τακάκια προσφέρουν μεγαλύτερη δύναμη πέδησης και αντέχουν περισσότερο, αλλά δημιουργούν θόρυβο κατά το φρενάρισμα και καταπονούν περισσότερο τους ρότορες.

Προφανώς, στην ποδηλασία βουνού χρησιμοποιούνται περισσότερο τα μεταλλικά τακάκια, όπου η απόλυτη δύναμη πέδησης κάνει τη διαφορά. Στο δρόμο,  με λιγότερη ανάγκη για ακατέργαστη δύναμη και πιο «ήσυχο» φρενάρισμα, χρησιμοποιούνται τα οργανικά τακάκια.

Τα πιο ακριβά τακάκια έχουν επιλογή με αλουμίνιο ή τιτάνιο. Ποια η διαφορά;

Τα παραπάνω υλικά χρησιμοποιούνται για την εξοικονόμηση βάρους.

Σε γενικές γραμμές, τα οργανικά τακάκια χρησιμοποιούν πλάκες στήριξης από αλουμίνιο, ενώ τα μεταλλικά χρησιμοποιούν τιτάνιο. Από τα δύο, τα αλουμινένια είναι ελαφρύτερα.

Μπορούμε να ανακατεύουμε αξεσουάρ από διαφορετικές μάρκες;

Οι οδοντωτοί τροχοί, τα δισκόφρενα έχουν επίσημα πολύ περιορισμένη διασταυρούμενη συμβατότητα, αλλά υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις.

Μηχανικά δισκόφρενα

Η διασταυρούμενη συμβατότητα είναι ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα των μηχανικών συστημάτων δισκόφρενων και ο συνδυασμός διαφορετικών μανετών και δαγκανών είναι δυνατή.

Ωστόσο, πρέπει να γνωρίζουμε ότι όλες οι μανέτες, δεν μετακινούν την ίδια ποσότητα καλωδίου για ένα δεδομένο τράβηγμα.

Οι μανέτες της Shimano έχουν καλύτερη αίσθηση πέδησης αλλά προσφέρουν λιγότερη δύναμη, ενώ οι SRAM και η Campagnolo παρέχουν σίγουρα εξαιρετική δύναμη, αλλά λιγότερη αίσθηση.

Υδραυλικά δισκόφρενα

Τα υδραυλικά συστήματα είναι πολύ πιο περιοριστικά. Η χωρητικότητα των υδραυλικών υγρών, οι τύποι των υγρών, οι διαμέτρους εμβόλων και τα εξαρτήματα εύκαμπτων σωλήνων είναι αρκετές παράμετροι για να αποφεύγουμε τους πειραματισμούς και να ακολουθούμε ένα και μόνο κατασκευαστή.

Υπάρχουν ορισμένες περιπτώσεις, όπου μπορούμε να ανακατέψουμε υλικά του ίδιου κατασκευαστή από άλλες γενιές, αλλά και πάλι είναι κάτι που σπάνια προτείνεται.

Οι ρότορες φρένων είναι μια διαφορετική ιστορία. Μπορούμε να ανακατεύουμε μάρκες άνετα, αλλά και πάλι (ιδιαίτερα στα πιο ακριβά συστήματα),  η καλύτερη απόδοση έρχεται με την επιλογή μίας μοναδικής μάρκας.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Amstel Gold Race 2025 – Νίκη για Mattias Skjelmose

Ο Mattias Skjelmose (Lidl-Trek) πέτυχε τη μεγαλύτερη και πιο εκπληκτική νίκη της καριέρας …