Έχοντας αναφέρει στα βασικά περί δισκόφρενων, και στο θέμα της εγκατάστασης τους, περνάμε τώρα στην συντήρηση.

Πόσο καιρό διαρκούν τα τακάκια φρένων;

Εξαρτάται. Μπορεί τα τακάκια να εξαφανιστούν μέσα σε μία βρεγμένη (πολύωρη) προπόνηση, αλλά μπορεί να κρατήσουν και δύο ολόκληρες σεζόν.

Σε γενικές γραμμές, εάν ποδηλατούμε σε γενικά καθαρές συνθήκες (όχι χωματόδρομους ή δρόμους με πολύ σκόνη), τότε τα τακάκια δισκόφρενων αντέχουν περισσότερο από τα κλασσικά τακάκια – ιδιαίτερα αν χρησιμοποιούμε μεταλλικά τακάκια.

Ωστόσο, οποιαδήποτε ποσότητα υγρασίας θα κάνει τα τακάκια να φθείρονται αρκετά γρήγορα.

Πώς μπορώ να ελέγξω για φθορά στα τακάκια;

Το τακάκι αποτελείται από το υλικό πέδησης και την πλάκα στήριξης. Μπορούμε να δούμε πόσο υλικό τριβής υπάρχει, κοιτώντας πάνω από την δαγκάνα. Όμως για καλύτερη οπτική επιθεώρηση, είναι καλύτερο να απομακρύνουμε τον τροχό.

Στα τακάκια, η  Shimano προτείνει αντικατάσταση όταν έχει απομείνει λιγότερο από 0,9 χιλιοστά του υλικού πέδησης.

Για την SRAM, η ελάχιστη μέτρηση είναι 2,5 χιλιοστά, ενώ στην Campagnolo υπάρχει ένα αυλάκι φθοράς, που από τη στιγμή που παύει να είναι ορατό, το τακάκι χρειάζεται αντικατάσταση.

Προσοχή: Αν υπάρχει ανομοιόμορφη φθορά στην επιφάνεια από το τακάκι ή στον ρότορα, τότε τα φρένα μας δεν έχουν ρυθμιστεί σωστά.

Ποια τακάκια χρειάζομαι για τα φρένα μου;

Δισκόφρενα ΙIΙ – Συντήρηση

Τα τακάκια ποικίλλουν σημαντικά ανάλογα με την εκάστοτε εταιρεία και το μοντέλο του φρένου. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να ταιριάζει το τακάκι με το μοντέλο της δαγκάνας.

Αφού το διαπιστώσουμε αυτό, θα βρούμε πολλές εταιρείες aftermarket που προσφέρουν αντίστοιχα τακάκια. Αυτό το κάνουμε είτε σαν μια φθηνότερη λύση, είτε για να πετύχουμε καλύτερη απόδοση, μακροζωία και μείωση του θορύβου (όπως στα SwissStop και στα KoolStop).

Εάν δεν θέλουμε πιθανά προβλήματα, καλύτερα να μείνουμε με την ενδεδειγμένη μάρκα από τακάκια, για να ταιριάζει με την δαγκάνα.

Πρέπει οπωσδήποτε να αποφεύγουμε την επαφή λαδιού με τα τακάκια;

Δισκόφρενα ΙIΙ – Συντήρηση

Ναι. Τα δισκόφρενα είναι υπερευαίσθητα σε οποιαδήποτε μορφή μόλυνσης. Ακόμη και το λάδι στις άκρες των δακτύλων μας μπορεί να είναι αρκετό για να μειώσει την ποιότητα πέδησης.

Κρατώντας τα δισκόφρενα απολύτως καθαρά από οποιαδήποτε μορφή ρύπανσης, είναι το καλύτερο πράγμα που μπορούμε να κάνουμε!

Αυτό σημαίνει ότι δεν χρησιμοποιούμε λιπαντικό ψεκασμού στην αλυσίδα μας και επίσης είμαστε προσεκτικοί όταν πλένουμε το ποδήλατό, με τον τρόπο που το κάνουμε και με τα απορρυπαντικά.

Προσοχή: Εάν θέλουμε να χρησιμοποιούμε degreaser, καλύτερα να καλύψουμε τους δίσκους με πλαστικές σακούλες, σφραγίζοντας με σελοτέιπ.

Πώς καθαρίζω τα δισκόφρενα;

Δισκόφρενα ΙIΙ – Συντήρηση

Δεν είναι τόσο απαραίτητο, ίσως ένα περιστασιακό σκούπισμα της σκόνης από τα τακάκια, με ένα καθαρό πανί.

Εάν οπωσδήποτε πρέπει να τα καθαρίσουμε, χρησιμοποιούμε ισοπροπυλική αλκοόλη και κατά προτίμηση 100%. Ναι, δεν είναι τόσο φτηνή, ούτε εύκολο να βρεθεί, αλλά εγγυημένα καθαρίζουμε τις επιφάνειες φρεναρίσματος χωρίς να αφήσουμε κάποιο ελαιούχο υπόλειμμα.

Τα καθαριστικά δισκόφρενων ειδικά για ποδήλατα είναι πιο πιθανό να είναι ωραία για χρήση, αλλά, δυστυχώς, δεν συμβαίνει πάντα. Μερικά είναι απλά καθαριστικά αυτοκινήτων με διαφορετική ετικέτα.

Πάλι, η ισοπροπυλική αλκοόλη εξακολουθεί να είναι το συνιστώμενο καθαριστικό από όλους τους μεγάλους κατασκευαστές δισκόφρενων.

Τι σημαίνει στρώσιμο φρένων και γιατί χρειάζεται;

Το στρώσιμο των φρένων είναι η διαδικασία μεταφοράς υλικού πέδησης στην επιφάνεια του ρότορα για σωστή λειτουργία. Είναι ένα κρίσιμο βήμα κάθε φορά που χρησιμοποιούμε νέα τακάκια φρένων ή ρότορες φρένων.

Προσοχή: Βασική προϋπόθεση είναι το φρενάρισμα στα πρώτα χιλιόμετρα, να γίνεται συντηρητικά χωρίς να ασκούμε υπερβολική πίεση στις μανέτες.

Πότε χρειάζονται εξαέρωση τα δισκόφρενα;

Δισκόφρενα ΙIΙ – Συντήρηση

Η σπογγώδης αίσθηση στις μανέτες ή η ασυνεπής αίσθηση των φρένων είναι και τα δύο σίγουρα σημάδια ότι τα φρένα μας χρειάζονται εξαέρωση.

Και τα δύο αυτά συμπτώματα είναι το αποτέλεσμα του αέρα στο σύστημα, κάτι που μπορεί μερικές φορές να συμβεί αν τα τακάκια έχουν υπερβολική φθορά.

Ένας εύκολος τρόπος για να ελέγξουμε αυτό, είναι να αναποδογυρίσουμε το ποδήλατο, πιέζοντας επανειλημμένα τις μανέτες. Αλλάζει η αίσθηση; Μήπως η μανέτα ακούμπησε στο τιμόνι; Αν ναι, τότε έχουμε αέρα στο σύστημα και χρειαζόμαστε εξαέρωση. Εάν δεν αλλάζει κάτι, τότε είμαστε εντάξει.

Όποια και αν είναι η αιτία, μια εξαέρωση στο σύστημα θα ξεπλένει το παλιό υγρό και θα καθαρίζει τον αέρα από τη δαγκάνα, τον εύκαμπτο σωλήνα και τη μανέτα. Οι περισσότεροι κατασκευαστές φρένων συνιστούν αυτό να γίνεται ετησίως, αλλά αν δεν έχουμε κάποιο πρόβλημα, μπορούμε να το αποφύγουμε.

Τι υγρό φρένων μπορώ να χρησιμοποιήσω;

Χρησιμοποιούμε μόνο το υγρό που συνιστούν για το συγκεκριμένο φρένο. Η Shimano, η Campagnolo, η Magura και ορισμένοι άλλοι χρησιμοποιούν ειδικούς τύπους ορυκτελαίων. Η SRAM χρησιμοποιεί υγρό DOT 5.1 για αυτοκίνητα.

Το ορυκτέλαιο και το υγρό DOT δεν είναι συμβατά και η χρήση λάθος υγρού θα προκαλέσει φούσκωμα στις τσιμούχες και αδύναμο φρενάρισμα. Αυτό είναι σίγουρα κάτι που πρέπει να προσέξουμε, καθώς δεν πρέπει να μολύνουμε το ένα σύστημα, χρησιμοποιώντας κιτ εξαέρωσης από το άλλο σύστημα.

Πώς μπορώ να κάνω εξαέρωση;

Η διαδικασία θα ποικίλει ανάλογα με το μοντέλο των φρένων.

Σε γενικές γραμμές, η εξαέρωση των φρένων περιλαμβάνει μερικά βασικά εργαλεία, το σωστό υγρό και μερικές σύριγγες. Υπάρχει κιτ εξαέρωσης για κάθε σύστημα δισκόφρενων, καθώς και aftermarket προμηθευτές.

Γιατί οι ρότορες μου είναι ένα παράξενο χρώμα;

Υποθέτοντας ότι δεν είναι μόνο βρώμικα, η αλλαγή του χρώματος αποτελεί ένδειξη ζημιάς από θερμότητα.

Οι ρότορες που έχουν υποστεί ζημιά από τη θερμότητα, από ανοιχτό – σκούρο κίτρινο χρώμα ανάλογα τη ζημιά θα φαίνονται καφέ, μοβ ή ακόμα και μπλε, εάν είναι πραγματικά «ψημένοι».

Αν οι ρότορες μας έχουν χρώμα πέρα από το κίτρινο, θα πρέπει βρούμε τρόπους για καλύτερη διαχείριση της θερμότητας (όπως τα τακάκια IceTech στα συστήματα Shimano ή / και πιο μεγάλους ρότορες).

Οι ρότορες φθείρονται;

Ναι. Αν κοιτάξουμε προσεκτικά έναν ρότορα Shimano και θα δούμε μια σφραγίδα “1.5mm”. Αυτό είναι το ελάχιστο συνιστώμενο πάχος πριν την αντικατάσταση. Οι περισσότεροι κατασκευαστές χρησιμοποιούν αυτό το όριο. Για παράδειγμα, η SRAM προτείνει ελάχιστο πάχος 1,55 mm για τους ρότορες.

Τα καλά νέα είναι ότι η επιφάνεια φρεναρίσματος στους ρότορες αποτελείται από ανοξείδωτο χάλυβα, εγγενώς ανθεκτική και πιθανότατα θα χρησιμοποιήσουμε πολλά σετ από τακάκια,  πριν χρειαστούμε νέους ρότορες.

Και όταν το κάνουμε, απλά να είμαστε χαρούμε που δεν θα χρειαστεί να αντικαταστήσουμε τα στεφάνια των τροχών.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Μετάβαση από ποδήλατο δρόμου σε ποδήλατο βουνού

Ήρθε λοιπόν η στιγμή, που η επιδίωξη «κάτι διαφορετικού», η παρέα, η περιέργεια για εκείνα…