Share on Facebook Share on Twitter Δεν είναι ασυνήθιστο για μια μεγάλη μάρκα με κράνη, όπως η Specialized, να παράγει τακτικά ένα νέο μοντέλο. Για το 2019, όμως, η Specialized λαμβάνει το θαρραλέο βήμα να αναβαθμίσει όλα τα κράνη της, με δύο χαρακτηριστικά ασφαλείας: (1) την προσθήκη MIPS και (2) τον αισθητήρα ασφαλείας, με το όνομα ANGi. MIPS και την υπόσχεση της μείωσης των δυνάμεων περιστροφής Η έρευνα που οδήγησε στην ανάπτυξη του MIPS χρονολογείται από το 1995, όταν ένας μηχανικός συνεργάστηκε με έναν νευροχειρουργό με στόχο να σχεδιάσει κάτι που θα μπορούσε να αποτρέψει τραυματισμό στον εγκέφαλο. Παρ ‘όλα αυτά, τα αποτελέσματα από μια ποικιλία εργαστηριακών εξετάσεων είναι σαφή: οι δυνάμεις περιστροφής μειώνονται σε σύγκριση με ένα κράνος χωρίς MIPS. Δεκάδες κατασκευαστές κράνους φαίνεται να συμφωνούν, οπότε είναι λίγο περίεργο το γεγονός ότι πήρε την Specialized τόσο πολύ για να αγκαλιάσει το MIPS. Για το 2019 λοιπόν, κάθε κράνος στον κατάλογό της θα είναι διαθέσιμο με MIPS. Αυτό περιλαμβάνει μοντέλα όπως το MIO και το Shuffle για τα παιδιά, το full face Dissident, καθώς και τa Prevail II και Evade II. Σε κάθε περίπτωση, η τιμή του κράνους θα ανέβει 15-30 $, γεγονός που συμβαδίζει με το είδος των αυξήσεων που παρατηρούνται για άλλες μάρκες. Επιπλέον, η Specialized παρουσιάζει μια αποκλειστική βελτίωση που ονομάζεται MIPS SL. MIPS SL Μέχρι τώρα, το στρώμα MIPS έχει διαμορφωθεί πάντα από ένα πλαστικό με τρύπες διαφόρων μεγεθών για τη βελτίωση της άνεσης και του αερισμού. Το MIPS SL σπάει αυτό το στρώμα σε διάφορα διακριτά τμήματα που βρίσκονται κάτω κάθε κομμάτι του καλύμματος στο κράνος και μικρές ελαστικές ταινίες για να συγκρατούν τα δύο μέρη μαζί. Κάθε τμήμα διατηρεί το ίδιο ποσοστό περιστροφής (δηλαδή 10-15 mm) όπως ένα συμβατικό στρώμα MIPS. Σύμφωνα με την Specialized, το MIPS SL προσφέρει το ίδιο επίπεδο προστασίας με οποιοδήποτε άλλο στρώμα MIPS, και υπόσχεται κάποια επιπλέον άνεση και εξοικονόμηση βάρους για τον αναβάτη. Το MIPS-SL θα ενσωματωθεί σε τέσσερα από τα premium κράνη της Specialized για το 2019, όπου ο επιπλέον εξαερισμός και η εξοικονόμηση βάρους έχουν νόημα: S-Works TT, S-Works Evade II, S-Works Prevail II και Ambush. ANGi: βελτίωση της ασφάλειας μετά τη σύγκρουση Ενώ ένα κράνος μπορεί να κάνει πολλά για να προστατεύσει το κεφάλι μας κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης, δεν μπορεί να προσφέρει κάτι παραπάνω. Το να παραμείνουμε αναίσθητοι παραμένει ένας πολύ πραγματικός κίνδυνος, όπως και ο τραυματισμός σε άλλα μέρη του σώματος, και σίγουρα η έγκαιρη ιατρική φροντίδα μπορεί να κάνει τη διαφορά στο τελικό αποτέλεσμα. Οι μοναχικοί αναβάτες είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι, ανεξάρτητα από την εμπειρία τους. Αν κάτι τέτοιο συμβεί, μπορεί το Strava να χρησιμοποιηθεί για να βρεθεί ο αναίσθητος αναβάτης, αλλά ένας φάρος ασφαλείας θα εξασφάλιζε μια πολύ πιο γρήγορη ανταπόκριση. Αυτό ήταν το ακριβές σενάριο που προκάλεσε τη δημιουργία του ICEdot το 2012. Το σύστημα περιλαμβάνει έναν αισθητήρα τοποθετημένο στο κράνος και ασύρματη επικοινωνία με ένα smartphone. Σε περίπτωση πτώσης, σχεδιάστηκε για να στέλνει μια κλήση για βοήθεια. Η Specialized απέκτησε το ICEdot το 2017 και η τεχνολογία, καθώς και ο ιδρυτής της εταιρίας, Chris Zenthoefer, βρίσκονται τώρα στον πυρήνα του ANGi. Στην ουσία, το ANGi μπορεί να θεωρηθεί ως παραπλήσιο του ICEdot. Παρ ‘όλα αυτά, έχει επικαιροποιηθεί με ιδιαίτερη έμφαση στην καλύτερη ενσωμάτωση με το κράνος. Ενσωμάτωση αισθητήρα ασφαλείας σε κράνος Ο αισθητήρας ANGi περιλαμβάνει ένα επιταχυνσιόμετρο και γυροσκόπιο όπως ακριβώς και το αρχικό ICEdot, αλλά αντί μιας επαναφορτιζόμενης μπαταρίας USB, το ANGi τροφοδοτείται από μια μπαταρία CR2032. Η θήκη είναι πιο κομψή και δημιουργήθηκε ένα ειδικά διαμορφωμένο μαξιλάρι στήριξης έτσι ώστε ο αισθητήρας να μπορεί να ενσωματωθεί στο σχέδιο του κράνους. Μια επιλογή μοντέλων 2019 (βλέπε παρακάτω) θα παραδίδεται με αισθητήρα ANGi και, μόλις ενεργοποιηθεί, θα απολαμβάνουμε μια ετήσια συνδρομή ειδοποίησης δωρεάν. Η εγκατάσταση ενός αισθητήρα μετά την αγορά σε ένα κράνος ANGi-ready θα πρέπει να είναι εξίσου απλό, αν και παραμένει να δούμε πόσο καλά η κόλλα [για τον αισθητήρα] θα είναι σε θέση να αντισταθεί στον ιδρώτα, τη βροχή και τα μέσα καθαρισμού. Αν το κράνος μας δεν έχει το σύστημα, ένας αισθητήρας θα είναι επίσης διαθέσιμος για 50 $, αλλά θα περιλαμβάνει μια ετήσια συνδρομή αξίας 30 $. Μια νέα εφαρμογή συνδέεται με το ANGi Η ενεργοποίηση του ANGi απαιτεί την αντιστοίχιση του αισθητήρα με ένα smartphone μέσω Bluetooth, το οποίο διαχειρίζεται η εφαρμογή Specialized Ride App. Αυτός είναι ο τόπος όπου οι χρήστες ορίζουν τις επαφές έκτακτης ανάγκης καθώς και αποφασίζουν τις παραμέτρους για την έκδοση ειδοποίησης. Ταυτόχρονα, η εφαρμογή μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να συλλέξει και να μοιραστεί δεδομένα της προπόνησης και αυτόματα θα μεταφορτώσει αυτά τα δεδομένα στο Strava. Το Ride App τρέχει στο παρασκήνιο όταν το κράνος είναι σε χρήση και σε περίπτωση πτώσης, ο αισθητήρας ANGi θα ξεκινήσει μια αντίστροφη μέτρηση (15-90’’, όπως ορίζεται από εμάς). Εάν ο χρήστης δεν μπορεί να σταματήσει την αντίστροφη μέτρηση, τότε θα ειδοποιηθούν όλες οι επαφές έκτακτης ανάγκης για πιθανή πτώση, που συνοδεύεται με συντεταγμένες GPS. Αυτό το σύστημα μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για ζωντανή παρακολούθηση (live tracking). Η άμεση ειδοποίηση θα εξαρτηθεί φυσικά από το σήμα δικτύου. Για τους αναβάτες που γνωρίζουν ότι θα ξεκινούν εκτός εμβέλειας, μπορούν να ρυθμίσουν την εφαρμογή (ενώ έχουν σήμα) να στείλει αυτόματα μια ειδοποίηση εάν δεν μπορέσουν να κάνουν check-in σε έναν προκαθορισμένο χρόνο. Το Ride App επιτρέπει επίσης να συνδυαστούν πολλαπλοί αισθητήρες, γεγονός που θα βοηθήσει τους αναβάτες που χρησιμοποιούν περισσότερα από ένα κράνη. Μόνο ένας αισθητήρας μπορεί να είναι ενεργός τη φορά, όμως, που σημαίνει ότι μόνο ένα άτομο μπορεί να παρακολουθείται. Επίλογος Το γεγονός ότι η Specialized έχει επιλέξει να αναθεωρήσει ολόκληρο τον κατάλογό της με δύο νέα χαρακτηριστικά ασφαλείας δείχνει μια αλλαγή στη βιομηχανία, όσον αφορά την ασφάλεια γενικότερα. Κανένα χαρακτηριστικό δεν πρόκειται να μεταμορφώσει τις δυνατότητες οποιουδήποτε κράνους, αλλά η υπόσχεση για λίγο πρόσθετη προστασία εξακολουθεί να υπάρχει, τόσο κατά τη στιγμή της πρόσκρουσης, όσο και στις επόμενες στιγμές.