Όταν ο Αυστραλός σπρίντερ Matthew Glaetzer έτρεξε στο ποδηλατοδρόμο, κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του Ρίο, το έκανε σε ένα διαφορετικό ποδήλατο.

Η διαφορά βρισκόταν στο εμπρός μέρος του παλουκόσελου, που είχε μια σειρά από  κορυφές σχεδιασμένες για να κρατήσουν τη ροή του αέρα κοντά στο ποδήλατο και μακριά από τα πόδια του.

Πριονωτό προφίλ – Η επανάσταση στην αεροδυναμική;

Θα μπορούσε ένα «πριονωτό προφίλ» στο μπροστινό άκρο των σωλήνων του πλαισίου, να είναι το επόμενο μεγάλο πράγμα για την καταπολέμηση της αντίστασης του αέρα;

Υπεύθυνος για το παραπάνω είναι ο Richard Kelso, ο υπεύθυνος επίβλεψης του ερευνητικού έργου στη Σχολή Μηχανικών, Υπολογιστών και Μαθηματικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Αδελαϊδας. Το πανεπιστήμιο διαθέτει ένα πρόσφατα δημοσιευμένο δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για την τεχνολογία και φαίνεται ότι θα το εφαρμόσει στην επόμενη γενιά aero ποδηλάτων.

Τι είναι πριονωτό προφίλ;

Αν θυμηθούμε τους πρωτοποριακούς τροχούς της Zipp, 454 NSW, με το «πριονωτό» προφίλ τους. Υποτίθεται ότι η έμπνευση προερχόταν από τα πτερύγια των φαλαινών…

«Είμαστε στη διαδικασία της εμπορευματοποίησης κάποιων από αυτές τις εργασίες τώρα», δήλωσε ο καθηγητής Kelso.

«Οι εταιρείες όπως η General Electric και η Ziehl-Abegg εργάζονται σε παρόμοιες τεχνολογίες για αεριοστροβιλοκινητήρες και βιομηχανικούς ανεμιστήρες, αντίστοιχα. Το έργο μας έχει οδηγήσει σε 20 ερευνητικά τεύχη και τρεις σπουδαστές που έχουν πτυχίο διδακτορικού διπλώματος και σημαντική βελτίωση των γνώσεών μας για τη μείωση της οπισθέλκουσας».

Σύμφωνα με την Zipp, ένα σχήμα πριονωτού χείλους μειώνει την αεροδυναμική οπισθέλκουσα και βελτιώνει την ευστάθεια χειρισμού σε πλευρικές παραμορφώσεις σε σχέση με τα πιο συμβατικά προφίλ.

«Οι ‘ανωμαλίες’ έχουν σχεδιαστεί για να δημιουργούν στροβίλους που περνούν γύρω από τις δύο πλευρές του εξαρτήματος και καθυστερούν τον διαχωρισμό των οριακών στρωμάτων σε γωνιακή ροή», εξήγησε ο Kelso. «Αυτό, με τη σειρά του, οδηγεί σε μείωση της οπισθέλκουσας».

Γωνιά κλίσης

Για να υπάρχει γωνιακή ροή, θα πρέπει να υπάρχει και γωνία κλίσης [η γωνία που σχηματίζεται από την κατεύθυνση που ποδηλατούμε με την σχετική κατεύθυνση του ανέμου].

Φανταζόμαστε να ποδηλατούμε με ένα μπαλόνι δεμένο στο σώμα μας. Αν έχουμε τελείως κόντρα άνεμο, τότε το μπαλόνι μας ακολουθεί σε ευθεία γραμμή.

Ωστόσο, αν προσθέσουμε πλευρικές τάσεις του αέρα, η κατεύθυνση του μπαλονιού αλλάζει ανάλογα. Αυτό το μπαλόνι δεν θα πάει ακριβώς προς την κατεύθυνση του ανέμου, αλλά θα βρει μάλλον μια ισορροπία μεταξύ των δυνάμεων του ανέμου και της κίνησης που ποδηλατούμε. Η γωνία μεταξύ της κατεύθυνσης κίνησης και της ευθείας που συγκρατεί το μπαλόνι είναι η γωνία κλίσης.

Πώς λειτουργεί;

«Ο μηχανισμός των εξογκωμάτων είναι παρόμοιος με τις μικρές ‘ανωμαλίες’ στις μπάλες του γκολφ και τους στροβιλιστές στις φτερούγες του αεροσκάφους, αλλά το αποτέλεσμα είναι μεγαλύτερο», ανέφερε ο Kelso.

«Σε γωνίες κλίσης άνω των 4º, όταν η ροή γύρω από τα περισσότερα εξαρτήματα αρχίζει να διαχωρίζεται, το πριονωτό προφίλ εμποδίζει ή καθυστερεί τον διαχωρισμό των στρωμάτων αέρα, μειώνοντας έτσι την οπισθέλκουσα».

Διαφορά στην ταχύτητα;

Σύμφωνα με τον Kelso, «…για ένα υπερσύγχρονο ποδήλατο ατομικής χρονομέτρησης που ταξιδεύει με ταχύτητα 54 χ.α.ω., καλά σχεδιασμένο πριονωτό προφίλ στο παλουκόσελο και στον κάθετο σωλήνα,  μπορούν να μειώσουν την οπισθέλκουσα κατά 6%».

«Ο σχεδιασμός λειτουργεί καλύτερα όταν η γωνία κλίσης υπερβαίνει τις 4º», δήλωσε. «Σε χαμηλότερες γωνίες δεν υπάρχει όφελος, αλλά σε γωνίες κλίσης άνω των 4 ° τα οφέλη προοδευτικά αυξάνονται».

Το επόμενο βήμα

Ο Richard Kelso ήταν αρκετά ανοιχτός στην εξήγηση για τα οφέλη του πριονωτού προφίλ, εξηγώντας ότι αυτός και η ομάδα του βρίσκονται σε συζητήσεις με ορισμένους βιομηχανικούς εταίρους.

Όταν ρωτήθηκε αν φοβάται ότι η UCI θα μπορούσε να τους εμποδίσει, ο Kelso εξήγησε ότι δεν ανησυχεί πολύ, εξηγώντας ότι «το Πανεπιστήμιο της Αδελαΐδας αναζητεί ενεργά τους βιομηχανικούς εταίρους να συνεργαστούν και θα εξετάσουν το ενδεχόμενο χορήγησης άδειας για την τεχνολογία. Συγκεκριμένα, μας ενδιαφέρει η χρήση της τεχνολογίας στα ποδήλατα τριάθλου, όπου οι τεχνικοί κανόνες επιτρέπουν μεγαλύτερα περιθώρια καινοτομίας».

Δεδομένου ότι ο Kelso παραπέμπει σε τριαθλητικά προϊόντα, και με τις σχέσεις του με τις εταιρίες Scott Sports και Argon 18, είναι σχεδόν δεδομένο ότι οι εταιρίες αυτές βρίσκονται σε συνομιλίες για να πάρουν άδεια παραγωγής για το πρωτοποριακό «πριονωτό προφίλ».

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Specialized Roubaix 2020 – Βίντεο

Είναι το νέο Specialized Roubaix 2020 ποδήλατο δρόμου! Πιο ελαφρύ από το Venge, πιο αεροδυ…