Γενικά υπάρχει μια αύξηση της χρήσης των προπονητηρίων, και μαζί με τις νέες τεχνολογικές εξελίξεις, η χρήση τους αναμένεται να συνεχίσει την ανοδική της πορεία.

Υπάρχει τώρα μια τεράστια γκάμα λογισμικού που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, παραμένοντας σε φόρμα ενώ ταυτόχρονα προπονούμαστε μαζί με άλλους (εικονικά).

Η δουλειά ενός προπονητηρίου είναι να αναπαράγει τις δυνάμεις που αντιμετωπίζουμε στο εξωτερικό περιβάλλον. Αυτές είναι η αντίσταση ανέμου, η αντίσταση κύλισης και η απόδοση του συστήματος μετάδοσης κίνησης.

Ας ρίξουμε μια ματιά στις 5 βασικές μεθόδους:

Τύποι αντίστασης

Οι κυλίνδροι (ή αλλιώς καρούλια) ήταν πάντα ο πιο αγνός τρόπος για να προπονούμαστε σε εσωτερικούς χώρους, και απαιτούν δεξιότητα και ισορροπία.

Ωστόσο, επειδή παρέχουν μια «φυσική» αντίσταση που συνδέεται με τις διαμέτρους των τυμπάνων, είναι ένας βασικός τύπος προπόνησης που βασίζεται άμεσα στο πόσο γρήγορα περιστρέφεται ο πίσω τροχός μας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο χρησιμοποιούνται ως επί το πλείστον για ζέσταμα και αποκατάσταση, ειδικά από ποδηλάτες πίστας.

Προπονητήριο και ηλεκτρομαγνητική αντίσταση

Το προπονητήριο με αντίσταση αέρα μέσω ανεμιστήρα – το αυθεντικό «turbo» – παρέχει επίσης έναν προοδευτικό τύπο δύναμης πέδησης, όπως οι κύλινδροι με την τριβή τους. Όσο γρηγορότερα γυρίζει ο ανεμιστήρας με το συνδεδεμένο σφόνδυλο, τόσο πιο δύσκολο είναι να πεταλάρουμε. Αυτά τα προπονητήρια είναι προφανώς ο πιο θορυβώδης τύπος, καθόλου ιδανικά αν ζούμε σε ένα διαμέρισμα.

Το προπονητήριο με υγρό προσφέρει μια πιο ρεαλιστική και ομαλή αίσθηση. Χρησιμοποιούν μια φτερωτή μέσα σε ένα σφραγισμένο περίβλημα, γεμάτο με υγρό. Και πάλι, όσο πιο γρήγορα περιστρέφεται ο τροχός, τόσο πιο δύσκολο γίνεται, χωρίς να έχουμε έλεγχο του επιπέδου αντίστασης. Ωστόσο, είναι πιο ομαλή και αθόρυβη διαδικασία.

Τα πιο συνήθη προπονητήρια είναι αυτά με μαγνητική αντίσταση, που χρησιμοποιώντας ένα μαγνητικό σφόνδυλο, δημιουργούν αντίσταση. Η αντίσταση μπορεί να ρυθμιστεί χειροκίνητα, συνήθως μέσω ενός καλωδίου τοποθετημένου στο τιμόνι, που μετακινεί τους μαγνήτες πιο κοντά ή πιο μακριά από το σφόνδυλο.

Ο πιο εξελιγμένος τύπος, ο οποίος έχει αντικαταστήσει όλους τους άλλους τύπους στο ανώτατο επίπεδο της αγοράς προπονητηρίων, είναι η ηλεκτρομαγνητική αντίσταση, που χρησιμοποιείται σε προπονητήρια όπως το Wattbike Atom.

Ένα μαγνητικό πεδίο δημιουργείται και ελέγχεται ηλεκτρονικά, πράγμα που σημαίνει ότι η αντίσταση μπορεί επίσης να αυξηθεί ή να μειωθεί αυτόματα από μια εφαρμογή όπως το Zwift ή το TrainerRoad – γι’ αυτό και ονομάζεται «έξυπνο προπονητήριο».

Πλεονεκτήματα της ηλεκτρομαγνητικής αντίστασης

Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα της ηλεκτρομαγνητικής αντίστασης έναντι των άλλων τύπων είναι η ταχύτητα αλλαγής αντίστασης. Ένα τυπικό προπονητήριο με μαγνητική αντίσταση, ή ακόμα και ένα «έξυπνο» προπονητήριο που χρησιμοποιεί έναν κινητήρα για να μετακινήσει τους μαγνήτες, θα αντιμετωπίσει καθυστέρηση στην αλλαγή αντίστασης.

Ένα ηλεκτρομαγνητικό σύστημα αλλάζει το ρεύμα στον μαγνήτη για να αλλάξει ακαριαία τη δύναμη πέδησης, που σημαίνει ότι όχι μόνο το σύστημα αντιδρά γρηγορότερα σε κλίσεις στο Zwift, αλλά – στην περίπτωση ενός συστήματος όπως το Wattbike Atom – οι αλλαγές ταχυτήτων είναι ακριβείς και γρήγορες.

Αυτή η ταχύτητα αλλαγής αντίστασης έχει επίσης άμεσο αντίκτυπο στην ποιότητα κύλισης, γιατί μπορεί να προγραμματιστεί να ανταποκρίνεται άμεσα. Η ρεαλιστική αίσθηση κύλισης εξαρτάται από τον τρόπο με τον οποίο το σύστημα αλλάζει  την αντίσταση ή από το πώς αλλάζει η κλίση σε μια ανάβαση, ενώ ταυτόχρονα έχουμε αλλαγή σχέσεων.

Μπορεί να μας προπονεί καλύτερα;

Ένα προπονητήριο με ηλεκτρομαγνητική αντίσταση είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό σε τμήματα με εικονικές αναβάσεις. Το προφίλ των κλίσεων έχει προφορτωθεί στη διαδρομή και εμφανίζεται στην οθόνη. Το ποδήλατο χρησιμοποιεί ορισμένα από τα  προσωπικά μας δεδομένα, όπως το βάρος, για να δώσει μια ρεαλιστική αίσθηση στο πεντάλ και μια βασική αντίσταση.

‘Όλα τα παραπάνω μας επιτρέπουν να αντιμετωπίσουμε μερικές από τις πιο εμβληματικές αναβάσεις σε όλο τον κόσμο, από το Box Hill (Βρετανία) έως το θηρίο Pikes Peak, στο Κολοράντο των ΗΠΑ.

Για πιο συγκεκριμένες προπονήσεις, η ταχύτητα της ηλεκτρομαγνητικής αντίστασης επιτρέπει πιο ακριβείς διαλλειματικές τύπου HIIT, χάρη στην ικανότητά να αλλάζει την αντίσταση από το 0%, ή από ένα δεδομένο επίπεδο, στο 100% πολύ γρήγορα.

Και φυσικά ένα εξαιρετικά ακριβές σύστημα ηλεκτρομαγνητικής αντίστασης επιτρέπει προηγμένα προπονητικά δεδομένα, όπως το Pedaling Effectivity Score, μια μοναδική μέτρηση στην εφαρμογή Wattbike Hub για να βελτιώσουμε το πεταλάρισμα σε πραγματικό χρόνο.

Επίλογος

Στο τέλος της ημέρας, μόνο εμείς είμαστε ικανοί να αυξήσουμε την φόρμα μας.

Από την άλλη, ένα «έξυπνο» προπονητήριο θα μας δώσει όλα τα εργαλεία που χρειαζόμαστε για να ποδηλατήσουμε στο επόμενο επίπεδο.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Περπάτημα, τζόκινγκ, τρέξιμο

Ένας διαδεδομένος φόβος για το τζόκινγκ και το τρέξιμο είναι ότι μπορούν να καταστρέψουν τ…