Αν θέλουμε να τοποθετήσουμε σχαράκια στα ποδηλατικά μας παπούτσια, πρέπει να ασχοληθούμε με 2 παραμέτρους: Η θέση εμπρός- πίσω και η γωνία, σε σχέση με το πέλμα του παπουτσιού.

Πιο σημαντικό είναι η εύρεση της σωστής γωνίας. Αν τα σχαράκια μας είναι σε λάθος γωνία, τότε προκαλούν πόνο στα γόνατα και γενική δυσφορία σε όλο το σώμα. Εδώ πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι οι γωνίες από τα 2 σχαράκια μπορεί να διαφέρουν, ανάλογα με τη φυσιολογία των ποδιών μας.

Η επόμενη ρύθμιση είναι η θέση εμπρός-πίσω. Αυτό ναι μεν δεν δημιουργεί πόνο στα γόνατα, αλλά αν τα σχαράκια είναι σε λάθος θέση, προκαλούν μούδιασμα στα ακροδάχτυλα μας.

Πώς ρυθμίζουμε τα σχαράκια

Είναι γενικά αποδεκτό ότι η σωστή τοποθέτηση για τα σχαράκια, απαιτεί τον άξονα του πεντάλ να ευθυγραμμίζεται με την άκρη του 1ου μεταταρσίου (κοινώς το κότσι του 1ου δαχτύλου μας), ώστε να έχουμε το βέλτιστο πεταλάρισμα και μεταφορά ισχύος.

Φοράμε τα παπούτσια (χωρίς τα σχαράκια)

Φοράμε επίσης τις ποδηλατικές μας κάλτσες. Φοράμε το παπούτσι και σφίγγουμε κανονικά. Πατώντας με τον αντίχειρα ή το δάχτυλο, κατά μήκος της εσωτερικής πλευράς του παπουτσιού, προσπαθούμε να εντοπίσουμε την άκρη του μεταταρσίου.

Αυτό πρέπει να είναι αρκετά εύκολο να εντοπιστεί, καθώς είναι η οσφυϊκή άρθρωση που προεξέχει στο πλάι, στο κάτω μέρος του μεγάλου δακτύλου σας.

Μετά βρίσκουμε την άκρη του 5ο μεταταρσίου, την άρθρωση δηλαδή από το μικρό δάχτυλο μας, στην εξωτερική πλευρά του παπουτσιού.

Σημειώνουμε πάνω στην πλευρά του παπουτσιού (ή σε μια χαρτοταινία που κολλάμε προσωρινά) το κέντρο των αρθρώσεων, εσωτερικά και εξωτερικά. Επαναλαμβάνουμε το ίδιο για το άλλο πόδι.

Ρυθμίζουμε εμπρός – πίσω

Γυρίζουμε το παπούτσι ανάποδα και με τη βοήθεια ενός χάρακα, τραβάμε μια ευθεία γραμμή μεταξύ των 2 σημείων (με ένα μολύβι), πάνω στη σόλα.

Σχαράκια – Πώς τα τοποθετούμε και πώς τα ρυθμίζουμε;

Κάθε σχαράκι έχει ένα δείκτη στο πλάι, με εγκοπή ή γραμμή που υποδεικνύει το κέντρο του άξονα του πεντάλ. Οπότε απλά ευθυγραμμίζουμε το δείκτη με την γραμμή που έχουμε τραβήξει και σφίγγουμε τις βίδες.

Ρυθμίζουμε αριστερά- δεξιά

Αν μετακινήσουμε το σχαράκια από την μια πλευρά προς την άλλη (ή αντίθετα), επηρεάζουμε το πόσο κοντά ή μακριά πεταλάρουν τα πόδια μας, σε σχέση με το ορατό μας σημείο, δηλαδή τον οριζόντιο σωλήνα του πλαισίου.

Εάν στο ανώτατο σημείο τα γόνατα μας είναι ανοιχτά, (μακριά από τον οριζόντιο σωλήνα), τότε μετακινούμε τα σχαράκια προς το εσωτερικό των παπουτσιών. Εάν ποδηλατούμε με τα γόνατα κοντά στον οριζόντιο, μετακινούμε τα σχαράκια στο εξωτερικό των παπουτσιών μας.

Ρυθμίζουμε την γωνία

Εδώ έχει να κάνει με τη θέση που έχουν τα πόδια μας, αν είναι παράλληλα μεταξύ τους ή αν έχουν κλίση προς τα μέσα ή προς τα έξω. Θέλουμε να διατηρήσουμε τη φυσιολογία των ποδιών μας, γιατί αλλιώς θα έχουμε πόνους όπως είπαμε και το πεταλάρισμα μας δεν θα είναι βέλτιστο.

Ένας απλός κανόνας είναι να στρέφουμε το σχαράκι προς την αντίθετη μεριά. Π.χ. Αν το δεξί μας πόδι στρέφεται προς τα μέσα, τότε τοποθετούμε το σχαράκι με κλίση προς τα έξω. Παρακολουθήστε το βίντεο, για αυτή τη ρύθμιση.

Σφίξιμο και πλεύση

Το σφίξιμο έχει να κάνει με το πόσο εύκολα κουμπώνουμε και ξεκουμπώνουμε τα παπούτσια στα σχαράκια μας. Η ρύθμιση γίνεται από μια βίδα τύπου allen, στο πίσω μέρος από το πεντάλ. Αν είμαστε πρωτάρηδες, καλό είναι να μην χρησιμοποιήσουμε αυτή τη ρύθμιση, μέχρι να συνηθίσουμε να ποδηλατούμε με σχαράκια.

Η πλεύση έχει να κάνει με το ποσοστό πλευρικής κίνησης που παρέχει το εκάστοτε σχαράκι, όταν μετακινούμε τη φτέρνα μας.

Χρώματα στα σχαράκια

Τα σχαράκια διατίθενται σε διαφορετικά χρώματα που αντιπροσωπεύουν διαφορετική ποσότητα πλεύσης.

Το ποσοστό της πλεύσης υποδεικνύεται συνήθως από διαφορετικά χρώματα. Η εταιρία Look  προσφέρει 3 χρωματισμός: Μαύρο με 0% πλεύση, γκρι με 4.5ο μοίρες και κόκκινο με 9ο μοίρες πλεύσης.

Η εταιρία Shimano προσφέρει κόκκινα σχαράκια με 0% πλεύση και κίτρινα με 6ο μοίρες.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Τρέξιμο και συμβουλές για αρχάριους

Το τρέξιμο είναι κάτι που μας συνδέει με τα παιδικά μας χρόνια, αλλά χρειάζεται προσοχή, γ…