Share on Facebook Share on Twitter Εάν κάνουμε καιρό ποδηλασία βουνού και ψάχνουμε μια αναβάθμιση, ίσως ήρθε η ώρα να αναβαθμίσουμε τα ελαστικά μας. Ακολουθούν μερικά παραδείγματα: Μεγαλύτερη πρόσφυση ή χαμηλότερη αντίσταση κύλισης: Ένα ελαστικό με μεγαλύτερη πρόσφυση προσφέρει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, η οποία μεταφράζεται σε πιο διασκεδαστικές και ασφαλείς βόλτες. Εάν όμως χρειαζόμαστε ταχύτητα, ίσως πρέπει να θυσιάσουμε λίγη πρόσφυση για χαμηλότερη αντίσταση κύλισης. Επιλέγοντας tubeless: Δεν θα διορθώσει όλα τα σκασίματα, αλλά το στεγανοποιητικό που περιέχει, διορθώνει αρκετά εν κινήσει, και δεν θα χρειαστεί να μείνουμε χωρίς σαμπρέλα! Μπορούμε επίσης να ποδηλατούμε με πολύ χαμηλότερη πίεση στα ελαστικά. Έτσι θα έχουμε πιο ευχάριστη διαδρομή και καλύτερη αίσθηση στα μονοπάτια. Εξοικονομούμε βάρος: Μερικές φορές το όφελος από ελαφρύτερο ελαστικό είναι περισσότερο ψυχολογικό. Παρόλα αυτά, λιγότερα γραμμάρια μειώνουν την περιστρεφόμενη μάζα, οπότε καταναλώνουμε λιγότερη ενέργεια, ιδιαίτερα στις επιταχύνσεις. Μέγεθος και πλάτος ελαστικών Ανάλογα τη διάμετρο του ελαστικού μας (29 “, 27,5” ή 26 “), θα εξετάσουμε το πλάτος: Ένα ποδήλατο cross-country θα έχει ελαστικά πλάτους 1,9 “έως 2,25”. Ένα ποδήλατο all-mountain θα έχει ελαστικά πλάτους 2,25 “έως 2,4”. Ένα ποδήλατο Downhill, το οποίο προορίζεται να αντέξει σε ακραίες καταβάσεις, είναι συνήθως εξοπλισμένο με ελαστικά πλάτους έως 2,5 “. Ένα fat bike, που προορίζεται για μονοπάτια, μπορεί να έχει ελαστικά πλάτους από 3,7 “έως 5” ή περισσότερο. Επιλογή ελαστικών ανάλογα το είδος ποδηλασίας Επειδή κανένα ελαστικό δεν ξεχωρίζει σε όλα, πρέπει να εστιάσουμε στα χαρακτηριστικά που είναι πιο σημαντικά για εμάς. Για cross country, οι αναβάσεις είναι πιο σημαντικές από την πρόσφυση ή την επιπλέον ανθεκτικότητα, οπότε θέλουμε ελαφριά γρήγορα ελαστικά (χρειαζόμαστε μικρά και πυκνά τακούνια στο ελαστικό). Για trail riding, θέλουμε ένα ελαστικό που καλύπτει τα πάντα. Οπότε εστιάζουμε σε ένα μέτριο επίπεδο πρόσφυσης, αντοχής και ταχύτητας. Για ένα ποδήλατο all mountain, το επίκεντρο είναι οι καταβάσεις. Οπότε χρειαζόμαστε ελαστικά με ικανοποιητική πρόσφυση, και ελαστικά που μπορούν να αντέξουν σε μέτρια χτυπήματα (χρειαζόμαστε μεγαλύτερα πλευρικά τακούνια). Για downhill, χρειαζόμαστε ένα ιδιαίτερα ανθεκτικό σετ ελαστικών, που μπορούν να αντεπεξέλθουν σε αρκετή κατάχρηση. Πώς το ελαστικό επηρεάζει την απόδοση Ο σχεδιασμός των τακουνιών σε ένα σετ ελαστικών ποδηλάτου ΜΤΒ, ποικίλλει ευρέως. Η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο αυτά επηρεάζουν την απόδοση, θα μας βοηθήσει τα διαλέξουμε τα κατάλληλα ελαστικά: Μεγάλα τακούνια, με αραιή διάταξη: «Πιάνουν» σε μαλακό, λασπωμένο έδαφος. Τα αραιά κανάλια κάνουν καλή δουλειά για την απελευθέρωση της λάσπης. Μικρά τακούνια, σε στενή διάταξη: Προσφέρουν μέτρια πρόσφυση με χαμηλή αντίσταση κύλισης (μεγαλύτερη ταχύτητα). Τακούνια με κλίση (κλίση προς τα πίσω): Συνήθως στο κέντρο, μειώνουν την αντίσταση κύλισης για να μας βοηθούν σε μεγαλύτερες ταχύτητες. Πλευρικά τακούνια: Συνήθως μεγαλύτερα, παρέχουν επιπλέον πρόσφυση στις στροφές. Μεταβατικά τακούνια: Βρίσκονται μεταξύ των κεντρικών και πλευρικών τακουνιών, αυξάνουν την πρόσφυση καθώς μπαίνουμε σε μια στροφή. Το αποτέλεσμα είναι μια ομαλότερη μετάβαση. Επιπλέον χαρακτηριστικά ελαστικών Μείγμα ελαστικού Οι εταιρίες κάνουν εκτεταμένη έρευνα και ανάπτυξη σε μείγματα από καουτσούκ. Προσπαθούν να εξισορροπήσουν αντιφατικούς στόχους: καλή πρόσφυση, μεγάλη χρήση και χαμηλή αντίσταση κύλισης. Τα μαλακά μείγματα προσφέρουν καλύτερη πρόσφυση, ενώ ένα σκληρότερο καουτσούκ θα διαρκέσει περισσότερο και προσφέρει χαμηλότερη αντίσταση κύλισης. Τα αγωνιστικά ελαστικά συχνά χρησιμοποιούν μία μόνο ένωση που προσφέρει ανώτερη πρόσφυση. Αλλά αυτά τα ελαστικά μονής σύνθεσης συνήθως διαρκούν για λίγα χιλιόμετρα. Μία λύση για μη αγωνιστικά ελαστικά, είναι το διπλής σύνθεσης καουτσούκ. Στο κέντρο υπάρχει σκληρότερο καουτσούκ για χαμηλότερη αντίσταση κύλισης και διάρκεια ζωής. Στις πλευρές του ελαστικού, όπου χρησιμεύει στις στροφές, υπάρχει πιο μαλακό καουτσούκ για μεγαλύτερη πρόσφυση. Αντοχή στα σκασίματα Πολλά δελεαστικά μονοπάτια, έχουν αγκάθια, κομμάτια από ρίζες και βράχους, που περιμένουν τα ελαστικά μας! Αυτός είναι ο λόγος που ανταλλάσσουμε λίγο περισσότερο βάρος, με περισσότερη προστασία. Το ανθεκτικό καουτσούκ βοηθά, αλλά το κλειδί για την προστασία βρίσκεται στο περίβλημα. Συνήθως υπάρχει ένα ενισχυμένο στρώμα, κατασκευασμένο από Kevlar® και άλλα προστατευτικά υλικά. Μερικά ελαστικά παρέχουν προστασία μόνο στα πλαϊνά τοιχώματα, τα οποία είναι ιδιαίτερα ευάλωτα, ενώ άλλα ελαστικά ενισχύονται παντού. Καλές βόλτες