Παλιότερα, όταν κάποιος ήθελε να συγκρίνει γεωμετρίες ποδηλάτων, κοιτούσε απλά τα μήκη και τις γωνίες των σωλήνων.

Όμως η καναδική μάρκα ποδηλάτου Cervélo, άρχισε να χρησιμοποιεί ορολογίες όπως stack και reach. Σύντομα όλοι άρχισαν να χρησιμοποιούν την ορολογία και τα πράγματα έγιναν πιο εύκολα για όλους.

Ορολογία

Stack: Η κατακόρυφη απόσταση από το κέντρο της μεσαίας τριβής, έως το κεντρικό σημείο στο πάνω μέρος του «κούτελου».

Reach: Η οριζόντια απόσταση από το κέντρο της μεσαίας τριβής έως το κεντρικό σημείο στο πάνω μέρος του «κούτελου».

Επομένως αυτά τα 2 μεγέθη, τα οποία μετρούνται σε εκατοστά ή χιλιοστά, είναι μετρήσεις μεταξύ των ίδιων δύο σημείων, το ένα κατακόρυφα και το άλλο οριζόντια. Αρκετά απλό, σωστά;

Αυτά τα μεγέθη μας επιτρέπουν να αξιολογήσουμε γρήγορα εάν ένα ποδήλατο, πιθανά μας προσφέρει τη θέση οδήγησης που θέλουμε.

Γιατί είναι σημαντικά;

Το μέγεθος του πλαισίου είναι στην ουσία το μήκος του κάθετου σωλήνα (seat tube), χωρίς να μας δίνει περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη θέση οδήγησης.

Στη συνέχεια, οι κεκλιμένοι οριζόντιοι σωλήνες προστέθηκαν και πολλές εταιρίες παρέχουν πλέον διαφορετική θέση οδήγησης για ίδια μεγέθη διαφορετικών μοντέλων. Π.χ. ένα Cannondale SystemSix 54cm έχει πολύ διαφορετική θέση οδήγησης από ένα Cannondale Synapse 54cm.

Επομένως, χρησιμοποιώντας τα παραπάνω μεγέθη διευκολύνει τα πράγματα, δίνοντάς μας μια απλή μέθοδο σύγκρισης διαφορετικών ποδηλάτων.

Γεωμετρία ποδηλάτου – Stack & Reach

Φυσικά, πολλοί άλλοι παράγοντες επηρεάζουν τη θέση οδήγηση: επέκταση του παλουκόσελου, θέση της σέλας, μέγεθος και αριθμός των αποστατών στο λαιμό, το μήκος και τη γωνία του λαιμού, το πλάτος του τιμονιού.

Σε αντίθεση με τα παραπάνω, τα μεγέθη stack & reach δεν μπορούν να αλλάξουν  και είναι πολύ σημαντικά στον καθορισμό της θέσης οδήγησης.

Για ένα δεδομένο reach, ένα μεγαλύτερο stack δημιουργεί μια πιο «όρθια» θέση οδήγησης. Τα χέρια μας θα μετακινηθούν προς τα πάνω και η θέση του σώματός μας θα γίνει πιο κατακόρυφη.

Αν για ένα δεδομένο stack, αυξηθεί το reach, θα έχουμε πιο χαμηλή θέση οδήγησης. Τα χέρια μας θα κινηθούν εμπρός και θα μπορούμε να τεντωθούμε εμπρός.

Εάν είμαστε ικανοποιημένοι με τη θέση οδήγησης του ποδηλάτου μας, συγκρίνοντας stack & reach μας επιτρέπει να προσδιορίσουμε, αν θα έχουμε παρόμοια θέση σε ένα νέο μοντέλο.

Από την άλλη πλευρά, αν η θέση οδήγησης που έχουμε είναι λίγο πολύ επιθετική, ίσως για το νέο ποδήλατο μας διαλέξουμε ένα μοντέλο με μικρότερο reach ή μεγαλύτερο stack.

Περιορισμοί stack & reach

Αν και τα παραπάνω μεγέθη είναι χρήσιμα, δεν μας δίνουν όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τη γεωμετρία ενός ποδηλάτου.

Γεωμετρία ποδηλάτου – Stack & Reach

Σημαντικό για τη θέση οδήγησης, δεν λαμβάνουν υπόψη τη γωνία του κάθετου σωλήνα ενός ποδηλάτου, για παράδειγμα. Μπορεί 2 ποδήλατα να έχουν ίδια μεγέθη stack & reach, αλλά αν ένα έχει μικρότερη γωνία, τότε η απόσταση από τη σέλα έως το τιμόνι θα είναι ελαφρώς μεγαλύτερη.

Επίσης, τα παραπάνω μεγέθη δεν λαμβάνουν υπόψη το σύστημα λαιμός/τιμόνι, αν π.χ. είναι 2 κομμάτια ή είναι ενσωματωμένο. Επίσης, δεν λαμβάνουν υπόψη το ύψος του συστήματος (παίζει ρόλο αν έχουμε προσθέσει 3 αποστάτες ή μόνο 1). Πρέπει να το λάβετε υπόψη όταν συγκρίνουμε διαφορετικά ποδήλατα.

Επιπλέον, όλες αυτές οι επιλογές εξοπλισμού που αναφέρθηκαν παραπάνω (γωνία κάθετου σωλήνα, μήκος λαιμού, αποστάτες, τύπος τιμονιού κ.ο.κ.) έχουν τεράστια επίδραση στο bike fitting και το χειρισμό ενός ποδηλάτου.

Επίλογος

Υπάρχουν πάρα πολλά πράγματα για τη γεωμετρία ενός ποδηλάτου, που δεν εξηγούνται επαρκώς από τα μεγέθη stack & reach. Παρόλα αυτά, εξακολουθούν να είναι ένα χρήσιμο σημείο εκκίνησης για τη σύγκριση διαφορετικών ποδηλάτων και για να αποφασίσουμε, αν ένα συγκεκριμένο μοντέλο είναι κατάλληλο για εμάς.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

20ο εταπ – Δεύτερη νίκη για Dunbar

Ο Eddie Dunbar (Jayco AlUla) κέρδισε για 2η φορά στη Vuelta a España 2024. Ο Ιρλανδός κράτ…